handdator

Visa fullständig version : Ska inte det göra ont?


Markserilo
2013-01-07, 04:06
Ja min vän och andra hävdar att det gör ont efter pass men det gör inte ont för mig, vad gör jag fel? Jag kör enligt nybörjartråden första programmet 3 sets x 10 reps och efter mina två första gympass någonsin ser statsen ut såhär:

Latsdrag 16.5 Bänkpress 20 Axelpress 10 Lårcurl 33.5 Benpress 70 Marklyft 35 Ryggresningar 5kg

Enklast har jag för benövningarna, antagligen då jag väger mycket. Ökar med 10-15kg per pass tills jag kommer till min nivå där. Provade öka bänkpressen med sista 2-3 repsen av varje set gick inte och detsamma med axelpress, latsdrag också. Kan öka men sista 2-3 repsen av varke set är omöjliga. Mitt mål just nu är att behålla maximalt med muskler under viktnedgång. Hsr ni något att anmärka på? Bör jag ändra något? Min fråga om det ska göra ont?

Situpsen klarar jag knappt av för övrigt som är med på schemat. Helt omöjligt att göra situpsför mig.. Kommer upp till 3 styck innan det börjar göra ont på sidan av benet och det känns som om den ska av. Har lagt till marklyft till mitt schema också.

PrimalAeon
2013-01-07, 07:07
Smärta är sjukt varierande. Vad för ont tycker du det skall göra?

Sedan har folk olika toleransnivåer. Vissa känner sig invalida av lite träningsvärk och andra märker den knappt.

Gör det ont i en led så bör man nog kolla upp det. Låter inte som något man vill sträva efter.

NNIF
2013-01-07, 07:20
det kommer det kommer

Lychgate
2013-01-07, 07:39
Du lär knappast få ordentlig mjölksyra av 10 reps på 20kg bänk.

stromming
2013-01-07, 13:05
Sluta tänka att det ska göra ont, låter inte som ett tecken på framgång

Loke
2013-01-07, 13:14
Sluta tänka att det ska göra ont, låter inte som ett tecken på framgång

Hah, sannerligen. Man ska vara rätt rutinerad av träning som inte gör ont innan det är ok att träna så att det gör ont... De allra flesta gör nog bäst i att undvika smärta i alla lägen.

Doolie
2013-01-07, 14:46
Har inte haft ont i kroppen efter ett träningspass sen jag precis hade börjat med styrkelyftning, i min skalle är det något som tillhör rookies att få men att de försvinner sedan. Skulle ju vara sjukt segt att ständigt ha ont i kroppen om man tränar 6 ggr i veckan

Markserilo
2013-01-07, 14:49
Fast vad betyder det när min vän alltid säger att han har jävligt ont i benen efter ett benpass och knappt kan gå? Han har tränat i sex månader, betyder det att han gör något fel?

speedy83
2013-01-07, 15:20
Fast vad betyder det när min vän alltid säger att han har jävligt ont i benen efter ett benpass och knappt kan gå? Han har tränat i sex månader, betyder det att han gör något fel?

Det rör sig ju om träningsvärk och det kan man få eller får man det inte. Om man gör nya ovana saker med kroppen så brukar det resultera i träningsvärk men det är heller inget måste och inget som vad jag vet kopplas till resultat.

Loke
2013-01-07, 15:37
Fast vad betyder det när min vän alltid säger att han har jävligt ont i benen efter ett benpass och knappt kan gå? Han har tränat i sex månader, betyder det att han gör något fel?

Nej, han gör inget fel, men det är inte direkt eftersträvansvärt. Sikta på att träna mycket och böja minst ett par gånger i veckan så når du dit snart. Men det är inte alla som kan köra hårt redan från start, vissa får öva mycket teknik i början.

mattilainen
2013-01-07, 15:41
Dom kanske inte riktigt vet vad dom pratar om och använder ordet "ont" som t.ex. pump i musklerna eller att man har träningsvärk? Jag vet inte men att man ska ha ont efter ett pass låter ganska dumt för mig. Att dom inte kan gå efter ett benpass tror jag mer har att göra med att man är trött i benen, vilket dom kanske sätter ordet "ont i benen" på?