handdator

Visa fullständig version : Träningsförbud!(?)


Hawaii2005
2013-01-07, 01:14
Någon som har erfarenhet/kunskap av att inte få träna? Och hur man bevarar muskler och form bäst?

Ska inom kort genomgå en stor bukoperation, som ger ett ca 25 cm snitt från byxlinningen och uppåt. Första veckan kommer jag vara näst in till helt sängliggande med "ryggbedövning" för att sen sakta men säkert kunna röra mig mer och mer. Finns det något jag bör tänka på när jag väl är uppe ur sängen? Tips?

Kommer lixom bara på promenader i den mån jag kan/orkar och vettig mat. Vilket iofs låter ganska vettigt. Men det hade varit skönt o prata med någon som varit i den situationen.

Övningar som inte belastar magen alls? Finns det?

agazza
2013-01-07, 01:36
Träna hinner du göra resten av livet. Följ läkarens ordinationer, är det en bukoperation så rådfråga denne först, men annars gäller ingen belastning av området, håll kaloriintaget på plus och fyll på med aminosyror, något som faktiskt kan komma i konflikt med operationen, så fråga läkaren.

sent from phone

hugok
2013-01-07, 01:43
Läkarna brukar ge bra tips på hur hårt man kan träna. Jag har haft lite benbrott som gjort att jag varit tvungen att träna lätt, men då ser man till att göra de läta vikterna tunga. Kontakt och sånt.

Lychgate
2013-01-07, 07:25
Beror på operationen. Är det en öppen bukoperation där dom går igenom muskelkorsetten ska du inte göra någon form av belastning under hela läkeperioden då risken för att riva upp interna sår är betydligt högre. Titthålsoperation är mindre risk. Är det endast en "ytlig" operation kan man köra igång väldigt tidigt.

Lyssna på din läkare.

AronP
2013-01-07, 10:24
Kontinuerliga pulser av eaa/vassle under dagen.
Tillskott av omega3.
Jag skulle kunna tänka mig att en sån där elstötsgrej ala tv-shop skulle kunna fungera i den här situationen.

Men framförallt är det vila som gäller så att du blir frisk snabbt, eventuell förlorad muskelmassa kommer inte ta dig lång tid att få tillbaka.