handdator

Visa fullständig version : Jag är narkoman - stoppar medicinerna all träningsresultat?


Melankolius
2013-01-06, 21:54
inhibera mina träningsresultat?

Hejsan allesammans, jag har läst igenom reglerna och konstaterat att min frågeställning följer reglerna: §1. När det gäller narkotika, doping och/eller läkemedelsklassade substanser/preparat är diskussioner om användande och försäljning av dessa förbjudet. Jag vill varken diskutera användande av narkotika eller sälja något.

Jag har bestämt mig för att börja träna och äta sunt som en del i att bli frisk från mina psykiska problem. Jag tror absolut inte att det botar mina sjukdomar men att få en stark, frisk och uthållig kropp med ett starkt hjärta kan ju knappast skada, eller?

Jag har läst runt lite ett tag och olika termer inom träning och jag känner mig relativt kunnig trots att jag aldrig har rört vare sig en hantel eller en skivstång i hela mitt liv förutom på någon gymnastiklektion i gymnasiet.

Jag vill fråga er som kan träning/fysiologi om hur mitt bruk av opiater och bensodiazepiner påverkar min ...
1) styrketräning,
samt,
2) konditionsträning.

Jag undrar alltså över effekten av träningen, d v s hur dessa substanser påverkar mina resultat; jag är inte intresserad av hur min prestationsförmåga påverkas ... det märker jag nämligen ganska ofta.

mvill veta hur: 1) styrketräningen (styrkeökningar/hypertrofi) samt 2) konditionsträningen (framförallt "den slags konditionen som används i cykling", d v s mjölksyratålighet i låren, men även vanlig maximal syreupptagningsförmåga (det är väl definitionen på kondition?).

Mitt bruk av dessa substanser är i princip dagligen, med några drogfria dagar i veckan för att slippa bli beroende. I era ekvationer så föreställ er att jag har substansen i mig när jag tränar, äter och vilar. Jag förstår att jag självklart får någon effekt av träningen; att gå från ingen träning alls till hård träning ger väl effekt oberoende av utomstående parametrar. Men att mina mediciner lär påverka är det väl ingen tvekan om ... antar jag ...

Jag förstår såklart att oerhört få människor, om ens någon, är väl insatt i detta, men jag är ganska säker på att det här inne finns människor med kunskaper om fysiologi, hormoner, hypertrofi, kondition och liknande biologiska betingelser, som med sina kunskaper kan lägga fram någon/några kvalificerade slutsatser.


Kommentarer som "Pundarsvin!", "Sluta på en gång med den där skiten, det är jävligt lätt eller så är du vek", "Du bör nog ta uti med dina drogproblem innan du börjar tänka på hur de påverkar träningen" och liknande undanbedes verkligen. Jag har försökt ta uti med problemen på annat sätt (detta är irrelevant för tråden så skriver det vitt): Jag är en bra bit över 20 år idag, och har varit deprimerad sedan jag var kanske 12. Jag blev i tidig ålder diagnostiserad med ADHD, asperger och OCD, och har även blivit utredd för Touretts Syndrom då psykologer och läkare starkt misstänkte detta, men ej blivit diagnostiserad. Nykter har jag konstant ångest och övriga extrema psykiska problem. Jag gick igenom varenda antidepressiv, varenda ångestdämpande, varenda psykosmedicin och varenda centralstimulerande ADHD-medicin. Inget bet. Osv, et cetera, und so weiter, and so forth ... detta ska inte bli en tråd om mina psykiska sjukdomar.


vänliga hälsningar, hälsar en som blir väldigt tacksam för eventuella svar.

Fuark
2013-01-06, 21:58
Tror det kan påverka hjärtat och andningen. I muskelbyggande syfte är jag tveksam om det gör någonting

Gober
2013-01-06, 22:05
De flesta här har nog inte utbildningen för att hjälpa dig med dina frågor. Träning är säkerligen positivt som hjälp att ta sig ur ett beroende och bli friskare och må bättre psykiskt.

Men hur de preparat du använder kan påverka dig i samband med styrketräning vet jag inget om. Men förmodligen påverkar det tex återhämtning.

Det positiva är väl iaf att du verkar vilja ta ett steg mot ett hälsosammare liv.

filmjölk
2013-01-06, 22:22
Benson är muskelavslappnande, (stesolid kan också användas tex. för epileptiker vid kramp) det kan säkerligen påverka negativt, så att du blir lite svagare och inte kan ta i på samma sätt som en drogfri. Källa på det har jag inte, men jag gissar.

Opiaterna saktar ner din tarmfunktion (ofta uppblåst mage eller förstoppning? Kan bero på opiaterna!) och det kan jag GISSA (nu gissar jag bara) påverkar negativt att du tex. tar upp ev. efter-pass-proteindrink sämre än någon som inte käkar massa citodon.

Angel
2013-01-06, 22:23
Hur mycket är det du använder per dag då? Finns många på detta forumet som har liknande läkemedel (dock inte missbrukar det kanske)

Hemi
2013-01-07, 05:36
Benson är muskelavslappnande, (stesolid kan också användas tex. för epileptiker vid kramp) det kan säkerligen påverka negativt, så att du blir lite svagare och inte kan ta i på samma sätt som en drogfri. Källa på det har jag inte, men jag gissar.

Opiaterna saktar ner din tarmfunktion (ofta uppblåst mage eller förstoppning? Kan bero på opiaterna!) och det kan jag GISSA (nu gissar jag bara) påverkar negativt att du tex. tar upp ev. efter-pass-proteindrink sämre än någon som inte käkar massa citodon.

NHL spelare, mma fighters, boxare mm ater det har ratt sa vanligt. sa Aven jag under nagra ar da jag var standigt blaslagen, och detta var varst. Man ater mer regelbundet och mer nar man tranar och da masta man ta lavemang. Sedan brooscience, man blir ostadig I humoret, vissa dagar kan man sta ut med allt men nar man ar av kan man fa fientliga raseriattacker vilket jag tror ar en orsak till att hockeyspelare och fighters flippar under matcherna ibland. Att lyfta skivstang pa opiater tror jag kan vara lite farligt, battre att at det lite lugnt och valja sittande ovningar I maskiner, lugnt tills man ar av helt, och det tar nagar veckor.

Morty
2013-01-07, 09:54
Muskelavslappnande och lugnande preparat förstör prestationen under träning. För att bli bättre måste man ständigt utmana sig själv på ett eller annat sätt. Om man ständigt är på kanske 80% (hittar på) så är det mkt svårt att utmana sig nog för att bli grym. Men träning har många positiva effekter som inte knyts till prestationsökning, så det är ingen anledning att inte träna, att inte kunna nå grymma prestationer, imo.

AronP
2013-01-07, 10:20
Intressant ämne, hoppas många kunniga uttalar sig.

Långt bak i huvudet har jag för mig att jag läst att benso påverkar proteinsyntesen negativt samt att du, som många tidigare nämnt, inte kommer kunna träna för fullt. På den positiva sidan så har jag även för mig att den muskelavslappnande effekten skall förbättra återhämtningen.

Överlag så kommer träningen vara gynnsam för dig, oavsett hur stora/små förbättringarna är.

krubkungen
2013-01-07, 10:52
Intressant ämne, hoppas många kunniga uttalar sig.

Långt bak i huvudet har jag för mig att jag läst att benso påverkar proteinsyntesen negativt samt att du, som många tidigare nämnt, inte kommer kunna träna för fullt. På den positiva sidan så har jag även för mig att den muskelavslappnande effekten skall förbättra återhämtningen.

Överlag så kommer träningen vara gynnsam för dig, oavsett hur stora/små förbättringarna är.

Jag har för mig att det var opiater som hade negativ effekt på proteinsyntesen och inte benso?

AronP
2013-01-07, 11:01
Jag har för mig att det var opiater som hade negativ effekt på proteinsyntesen och inte benso?
Mycket möjligt, det är inte ett ämne som kommer på tal varje dag så kunskapen är väldigt luddig. Det skulle iof göra mitt minne om att benso är bra för återhämtningen något mer logiskt. Negativ effekt på proteinsyntes och bättre återhämtning rimmar illa.

SteelPulse
2013-01-07, 12:22
Såg att TS inte efterfrågade det jag skrev i mitt inlägg. Tog därför bort det.

teo123
2013-01-07, 12:43
Opiater (speciellt tyngre) slaktar din testo-produktion. Många av de på metadonprogrammet t.ex. får (fick?) undestor.
Skulle rekommendera att du kollar upp dina värden, kanske kan du få nebido?

I övrigt kan jag inte se hur varken benso eller opiater skulle sabba din träning särskilt märkvärt, förutsatt att du inte tränar flöddrad.

Tänk på att inte träna med starka smärtstillande i kroppen bara, så att du känner om något känns fel.

Tillägg: Snälla håll dig ifrån beroendet. Vill du käka då o då, fine. Men bli INTE beroende.

SteelPulse
2013-01-07, 12:57
Jag tror att driften att träna för flesta är det endorfinpåslag som sker under och efter träning, detta kanske inte alla uppmärksammar, men jag som föredetta opioidmissbrukare känner tydligt. Jag får inte detta endorfinpåslag när intag av opioider skett så långt som en vecka innan. Så den terapeutiska effekten av träning överskuggas totalt av opiater/opioider.

För mig går det inte att kombinera när det rör sig om självmedicinering, som i TS fall. Tyvärr. Detta är då bara grundat på mina egna erfarenheter.

När det kommer till muskeltillväxt så tror jag att man behöver "kicken" som de naturliga endorfinerna ger och som är kopplade till ansträngning för att orka vara progressiv i sin träning.

Däremot är det säkert sunt att motionera trots bruk av benzo och opiater.

teo123
2013-01-07, 13:09
Jag tror att driften att träna för flesta är det endorfinpåslag som sker under och efter träning, detta kanske inte alla uppmärksammar, men jag som föredetta opioidmissbrukare känner tydligt. Jag får inte detta endorfinpåslag när intag av opioider skett så långt som en vecka innan. Så den terapeutiska effekten av träning överskuggas totalt av opiater/opioider.

För mig går det inte att kombinera när det rör sig om självmedicinering, som i TS fall. Tyvärr. Detta är då bara grundat på mina egna erfarenheter.

När det kommer till muskeltillväxt så tror jag att man behöver "kicken" som de naturliga endorfinerna ger och som är kopplade till ansträngning för att orka vara progressiv i sin träning.

Däremot är det säkert sunt att motionera trots bruk av benzo och opiater.

Vad jag förstått (läst mig till) så skulle endorfinerna som man får efter 45 minuters intensiv löpning motsvara ca 10mg IV morfin. Inte helt illa alltså :naughty:

watertouch
2013-01-08, 15:24
Vad jag förstått (läst mig till) så skulle endorfinerna som man får efter 45 minuters intensiv löpning motsvara ca 10mg IV morfin. Inte helt illa alltså :naughty:

Helt utslagen och illamående alltså :d

Flungo
2013-01-08, 19:04
Det kan påverka din prestation under själva passen negativt, men det kommer inte förstöra för dig i övrigt. Eller självklart har intag av kemikalier alltid effekter på kroppen, men du kommer fortfarande kunna få bra resultat om du ser till att inte ha tagit något innan du tränat på träningsdagarna. Har själv missbrukat just opiater och benzo förr i tiden, men fick ändå bra resultat.

Mycket bra initiativ av dig tycker jag, träning hjälper väldigt mycket mot många psykiska besvär (är själv bipolär med drag av flera andra diagnoser och har haft väldigt stor hjälp av träning). Plus att ett riktigt hårt pass kan hjälpa till att boosta opiater lite om man tar dom några timmar senare:naughty:

Melankolius
2013-02-06, 01:43
Benson är muskelavslappnande, (stesolid kan också användas tex. för epileptiker vid kramp) det kan säkerligen påverka negativt, så att du blir lite svagare och inte kan ta i på samma sätt som en drogfri. Källa på det har jag inte, men jag gissar.

Opiaterna saktar ner din tarmfunktion (ofta uppblåst mage eller förstoppning? Kan bero på opiaterna!) och det kan jag GISSA (nu gissar jag bara) påverkar negativt att du tex. tar upp ev. efter-pass-proteindrink sämre än någon som inte käkar massa citodon.

Muskelavslappnande och lugnande preparat förstör prestationen under träning. För att bli bättre måste man ständigt utmana sig själv på ett eller annat sätt. Om man ständigt är på kanske 80% (hittar på) så är det mkt svårt att utmana sig nog för att bli grym. Men träning har många positiva effekter som inte knyts till prestationsökning, så det är ingen anledning att inte träna, att inte kunna nå grymma prestationer, imo.

Det kan påverka din prestation under själva passen negativt, men det kommer inte förstöra för dig i övrigt. Eller självklart har intag av kemikalier alltid effekter på kroppen, men du kommer fortfarande kunna få bra resultat om du ser till att inte ha tagit något innan du tränat på träningsdagarna. Har själv missbrukat just opiater och benzo förr i tiden, men fick ändå bra resultat.

Mycket bra initiativ av dig tycker jag, träning hjälper väldigt mycket mot många psykiska besvär (är själv bipolär med drag av flera andra diagnoser och har haft väldigt stor hjälp av träning). Plus att ett riktigt hårt pass kan hjälpa till att boosta opiater lite om man tar dom några timmar senare:naughty:

Tack för alla svar. Jag är dock medveten om alla dessa mediciners påverkan på mig, rent fysiskt, alltså att: opiater (trodde inte man fick nämna olagliga preparat vid namn men filmjölk har ju gjort det så jag antar att det är OK?) gör en seg, trött och försätter kroppen i en väldigt svag form av "dvala" där kroppens funktioner stängs ner (t ex tarmarna, hjärtslag per minut sänks, o s v), och att vissa bensodiazepiner (exempelvis den filmjölk nämnde) är muskelavslappnande.

Jag är väl beläst inom diverse droger och använder inga som är direkt skadliga (LSD, amfetamin o s v), utan håller mig till de droger som dämpar min depression och ångest utan att skada mig. Jag ser också till att aldrig bli fysiskt beroende genom att använda olika droger varje dag för att dämpa min ångest och självmordstankar.

Eftersom jag vet redan hur droger påverkan kroppen i övrigt, så var min fråga var alltså: hur påverkar detta min styrke- respektive konditionsträning?

Jag var alltså mig till via pubmed att opiater försämrar proteinsyntesen hos möss. Det verkar dock inte försämra fettförbränningen.

Bensodiazepiner har jag inte hittat något om (självklart tränar jag aldrig påverkad av stesolid eller annan muskelavslappnande).


Någon som vet hur ovanstående droger påverkar konditionsträning?

Melankolius
2013-02-06, 01:46
Angående träningen: har inte råd med gymkort än (är i princip hemlös och utan inkomst, men eftersom jag är relativt begåvad inom vissa områden så parasiterar jag på CSN, d v s läser kurser bara för att få poängen så att jag kan få studiemedel), så tränar hitintills chins, armhävningar och cykling.