handdator

Visa fullständig version : Platåer


exevision
2013-01-06, 20:59
Om man har korta deff/bulk perioder på runt 4kg, lär sig kroppen att hålla sig där? Blir det svårare att komma över den övre vikten vid bulk och under den nedre vid deff om man hållit såg inom vikterna en lång period? Finns det någon fördel med snäva bulk/deff perioder?

exevision
2013-01-08, 10:05
Någon som kan uttala sig om dessa platåer ens existerar?

Tacos
2013-01-09, 14:37
4 kilo bulk/deff kan ju vara både långa och korta. Beror ju helt på hur stort under/överskott du tänkt ligga på.

När det gäller platåer, så TROR JAG att dom mest existerar mentalt.
En deff eller bulk kommer aldrig gå exakt linjärt, det är för mycket andra faktorer runt omkring som spelar in.

Därför är det alltid bra att ha en långsiktig plan. Slipper man nojja över små "hack" i deff eller bulken.

GymJimmy
2013-01-10, 10:18
Platåer finns alltid inom träning, pratar mycket om det i podcasten *host*.
Det är bara att kämpa sig igenom. När jag kommer till en platå styrkemässigt i träningen så ändrar jag schemat till 5 x 5 och gör mer "powerlifting".
Angående viktplatåer, har du svårt att deffa ner dom där extra kilona, prova Carb-cycling. Google it.

z_bumbi
2013-01-10, 10:25
4 kg är ju varken bulk eller deff så ja du kommer antagligen att ha lättare att ligga kvar inom det spannet eftersom du är viktstabil.

exevision
2013-01-10, 13:43
4 kg är ju varken bulk eller deff så ja du kommer antagligen att ha lättare att ligga kvar inom det spannet eftersom du är viktstabil.

4kg är räknat efter att jag gått upp ca 1kg efter deffen. Man jag kanske ska släppa tanken på viktgränser lite. Men ingen som vet om dessa platåer verkligen existerar?

Jeml
2013-01-10, 13:48
4 kg är ju varken bulk eller deff så ja du kommer antagligen att ha lättare att ligga kvar inom det spannet eftersom du är viktstabil.

???

Hur kan man vara viktstabil om man går upp 4kg.. ?

z_bumbi
2013-01-10, 14:02
???

Hur kan man vara viktstabil om man går upp 4kg.. ?

Både deff och bulk utgår från någon sorts balansläge vilket då ligger ungefär i mitten och +/-2 kg räknar jag som viktstabilt.

Jeml
2013-01-10, 14:05
Både deff och bulk utgår från någon sorts balansläge vilket då ligger ungefär i mitten och +/-2 kg räknar jag som viktstabilt.

okej men att gå upp 4kg är ju mer än 2kg? 4kg tycker jag är ett stort spann, +/-1kg är väl rimligare då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

exevision
2013-01-17, 17:02
Om vi bortser från dessa 4 kg en stund. Existerar dessa platåer på så sätt att det är bättre med korta deff/bulk perioder? Att kroppen på något sätt skulle lära sig att hålla sig inom dessa vikter?

madballz
2013-01-17, 19:59
Jag tror utav egen erfarenhet att du inte behöver bulka upp dig mycket kg åt gången.
Jag själv skulle max bulka i 3-4 månader, med ett överskott på 200-300 kcal per dag. Och deffa likaså, för att få en bra fysik bör du deffa och bulka regelbundet, så du slipper gå upp och ner i så mycket i vikt, det kan rubba dina hormoner och andra saker i kroppen.

exevision
2013-01-21, 12:22
så du slipper gå upp och ner i så mycket i vikt, det kan rubba dina hormoner och andra saker i kroppen.

Jo, det är väll sant. Men jag tänker inte gå bulka och deffa i de längder/vikter som det behövs för att få rubbningar som du menar. Men återigen, platåer, finns de?

Pretorian
2013-01-21, 12:30
Jag har svårt att komma upp över 83 kilo i kroppsvikt och när jag ska ner så blir det svårare under 78 kilo typ.

Jag bryr mig inte om "platåer" mer än att jag måste kämpa lite mer vid vissa vikter beroende på mitt mål.

Vad spelar det för roll för dig om det enligt studier finns platåer eller inte?

exevision
2013-01-21, 14:29
Vad spelar det för roll för dig om det enligt studier finns platåer eller inte?

Grubblade på om det kanske vore någon fördel att hålla sig inom dessa platåer då.

Pretorian
2013-01-21, 14:35
Grubblade på om det kanske vore någon fördel att hålla sig inom dessa platåer då.

Aha.. Fördelen är väl att man inte måste kämpa så mycket med att komma förbi en platå eftersom... det inte är en platå. Jag har nog ställt liknande fråga förut men det handlade mer om set point. Att man har en viss vikt som är lätt att hålla, tex så behöver jag inte tänka så mycket på maten för att väga 80-82 kilo. Det är liksom min "marschvikt".

Tacos
2013-01-21, 14:37
Grubblade på om det kanske vore någon fördel att hålla sig inom dessa platåer då.

Om det nu existerar platåer, så tycker jag dom är till för att överkommas/forceras. Det är ju så man utvecklas.