handdator

Visa fullständig version : Cardioträna för viktnedgång


Sorbazz
2013-01-06, 20:21
Ok heres the case. Idag känner jag mig fetare än nånsin! Jag är i botten en aktiv person. Spelat hockey sen barnsben, lagt av med det nu pga korsbandskada. En gång i veckan lirar jag hockeybockey. Jag har gymmat, men dum som jag var tränade jag så idiotiskt att jag fick problem med min axel.

Det var här allt föll. Ingen hockey, ingen löpning och sen pajjade även axeln. Då la jag på mig ett (eller flera) par kilo. Jag väger idag 84kg och är 180cm men jag känner mig så jävla osund.

Nu är mitt mål att till att börja med gå ned 5kg. I dagsläget så är mitt knä friskare än vad min axel är. Jag vill verkligen löpa bort 5kg för att se lite mer deffad ut och efter det gå igång med gym. Så jag har verkligen tänkt satsa på detta.

Om jag planerat att springa, till att börja med låt säga 2mil i veckan fördelat på 3-4 pass. Hur bör min kosthållning se ut. Ge mig konkreta dagsmenyer så ska jag ta mig f*n följa dem. Jag äter allt, ser gärna att tonfisksallad ingår i menyerna:)

Jag äter nästan aldrig godis, chips kan hända men sånt ska jag sluta med! Däremot kan jag inte motstå mammas efterrätter på helgerna panacotta och tiramisu exempelvis. Hur farliga är dem?

När och vad ska jag äta före respektive efter löpträning för att optimera viktnedgången. Sen vill jag såklart ha synpunkter på detta upplägg och vad tror ni är en rimlig tid innan jag nått mitt mål.

Tack på förhand, nu jävlar är det slut tjockandet.

Fuark
2013-01-06, 20:36
Tycker du löpning är roligt? bäst att välja nåt du tycker är roligt, mycket lättare att hålla igång en längre tid då.

Tycker du gott kan läsa igenom den här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Tonfisksallad kan inte bara ingå, det är optimalt ;) Hur lång tid det tar är upp till dig men 5kg, sikta på kanske 500g per vecka, så ca 6 veckor.
Tiramisu kan jag tänka mig innehåller rätt mycket energi, du kan lätt unna dig det om du har plats för det i din kaloribudget, men om du vill vara på den säkra sidan så skippa den.

Edit: räknade som ett CP, 12 veckor blir det ungefär

Alfers
2013-01-06, 20:40
Att gå ner i vikt utan att styrketräna gör att du kommer tappa muskler.
Kroppen är för jävla lat, har den ingen anledning att ha kvar musklerna så gör den sig av med dom.
Resultatet blir mindre på vågen men i värsta fall kommer du ligga kvar på ungefär samma fettprocent.
Vill du se deffad ut ska du träna direkt, vill du bara bli mindre så är det bara att springa.

Självklart kan man kombinera cardio och styrketräning för att enklare hamna på kaloriunderskott, jag däremot är lat så jag äter bara mindre, resultatet blir samma.

Farligt och farligt, dom innehåller kalorier precis som potatis, knäckebröd och rostbiff.

Lychgate
2013-01-06, 20:44
Om du verkligen ska satsa på det så fixa kosten, börja lyfta skrot och skippa konditionsträning i förbränningssyfte.

GustavFors
2013-01-06, 20:46
Resultatet blir mindre på vågen men i värsta fall kommer du ligga kvar på ungefär samma fettprocent.


Vilket trams.

willtjam
2013-01-06, 20:55
Vilket trams.

http://en.wikipedia.org/wiki/Percentage

Sorbazz
2013-01-06, 21:17
För att bli av med kulan på magen. Kan det väl inte vara bättre att ligga hemma och pilla sig i naveln på soffan och hålla ned kalorierna än att träna cardio 4x/veckan och äta sunt?

Lychgate
2013-01-06, 21:22
För att bli av med kulan på magen. Kan det väl inte vara bättre att ligga hemma och pilla sig i naveln på soffan och hålla ned kalorierna än att träna cardio 4x/veckan och äta sunt?

Beror helt på vad man äter, mängd underskott och hur mycket man tränar.

Bara sallad + cardio = Sämre än att pilla sig i naveln i soffan med bra kost. För att vara extrem.

Alfers
2013-01-06, 21:34
Vilket trams.

"I värsta fall" så menar jag självklart i värsta fall, som i selleribantning och extremt underskott pga massa cardio.

Men hur man än sköter kosten så kommer man ju tappa muskler om man inte lyfter grejer och nu var ju målet deffad, inte bara smal.

GustavFors
2013-01-06, 21:56
"I värsta fall" så menar jag självklart i värsta fall, som i selleribantning och extremt underskott pga massa cardio.

Men hur man än sköter kosten så kommer man ju tappa muskler om man inte lyfter grejer och nu var ju målet deffad, inte bara smal.

Man behöver inte lyfta grejer för att bygga muskler. Intervall träning och kroppsvikts övningar fungerar prima.

Sorbazz
2013-01-07, 04:33
Någon med kostråd?

Ägg/gröt till frukost, kolhydratfattig lunch typ sallad och till middag mammas mat?

Alfers
2013-01-07, 06:25
Man behöver inte lyfta grejer för att bygga muskler. Intervall träning och kroppsvikts övningar fungerar prima.

Fast om man lyfter sig själv så lyfter man väl något?