handdator

Visa fullständig version : Ska aldrig träna rygg efter detta!


Axii
2013-01-06, 19:50
Hej!
Idag skulle jag träna rygg. Gick ner till gymmet, värmde upp några minuter på löpbandet. Efteråt var det dags för rygg: marklyft, latsdrag, kabelrodd.
Kör fem sett marklyft, 5x6. Inga problem, bra teknik, ingen smärta, och tog bra i nedre rygg, samt ben!

Efteråt var det dags för latsdrag och kabelrodd. 6x10, på båda övningarna. Och som vanligt fick jag ingen som helst kontakt i ryggen, liksom axlar å underarmar ger upp. Jag är 100% på att det inte är tekniken det är fel på! Latsdragets utförande går jag efter Axons guide på hans blogg. Kabelrodden går jag efter Scott Hermans guide på youtube. Jag gör exakt som de säger man ska göra, brösta upp dig, dra ner axlarna, osv.
Tbar rodd, stångens, hantelrodd, rygg maskiner, osv får jag heller ingen kontakt av.

Men till saken, blev riktigt sur. Fick inte kontakt vad än jag gjorde, höjde, sänkte, körde excentrisk, koncentrisk, osv. Fick inte kontakt, och brukar inte få det heller!
Så jag tog en bänk å la den under chins-ställningen, stod på bänken å hoppade upp mig så jag kunde göra negativ chins, dvs säga gå ner koncentriskt. Såg förfärligt ut! Folk stirrade! *cry*
En man kom fram till andra chins-ställningen bredvid mig och börjar göra chins en efter en, ca 12-15 st. Efteråt kollar han på mig å hånler. Jag har ganska kort stubin men försöker vara lugn. Å börjar göra mina chins, hoppa upp från bänken å komma ner långsamt. Då märker jag att mannen skrattar åt mig. Jag tar mannen trycker upp han mot väggen och skriker rakt upp i ansiktet på honom, å säger åt honom följa med mig utanför gymmet så vi kan se vem som skrattar. Han blir rädd å ursäktar sig å springer till omklädningsrummet å tar sina grejer å springer ut från gymmet. Jag var nära å följa efter å ge honom en omgång, men jag sket i det. Kan tillägas att mannen var längre å större än mig, men det skiter jag i! Ingen ska få skratta åt mig!

Hur som helst, jag har bestämt mig att aldrig träna rygg mer än marklyft!
Ville bara skriva av mig.

Proxy
2013-01-06, 19:56
För det första, ta efter folk som faktiskt kan träna. Axon kanske inte är så extremt illa, men Scott är fruktansvärt duktig på att demonstrera hur man verkligen inte ska göra.

För det andra så verkar du inte särskilt stark. Större muskler är lättare att få kontakt i än små.

För det tredje så bör du lära dig att kontrollera dina muskler utan vikter. Om du inte kan göra det utanför gymmet, så kommer du inte att kunna göra det ordentligt i gymmet heller.

Ampere
2013-01-06, 19:57
Hahaaha fan va skön du är :D

Inte direkt, vekar inte vara en speciellt smart snubbe.
Jag fattar att man kan bli lack om någon står och hånler eller skrattar åt en men börjar man hota folk på gymmet som värsta testostronstinna alfahannen är man bara korkad.
Om du inte känner kontakt i ryggen och du säger att det inte är tekniken som brister, vilket jag antar att det egentligen är, så är du kanske har för dålig greppstyrka eftersom du säger att det tar på underarmarna.
Testat remmar?

MtotheM
2013-01-06, 19:58
Sluta bry dig om kontakt...

Mark räcker dock säkert ändå.

Stefan J
2013-01-06, 19:59
Inte direkt, vekar inte vara en speciellt smart snubbe.
Jag fattar att man kan bli lack om någon står och hånler eller skrattar åt en men börjar man hota folk på gymmet som värsta testostronstinna alfahannen är man bara korkad.
Om du inte känner kontakt i ryggen och du säger att det inte är tekniken som brister, vilket jag antar att det egentligen är, så är du kanske har för dålig greppstyrka eftersom du säger att det tar på underarmarna.
Testat remmar?

Hehe, det är modigt att överhuvudtaget våga hota någon när man inte orkar göra en enda chin. Tur att gubben inte sa "ok, visa vad du har." :)

Matsa
2013-01-06, 20:01
U mad? :)

Jag tycker att du ska fortsätta att göra övningarna även om du inte tycker att du får kontakt. Om du gör rörelserna rätt och med en vettig belastning så ger det en träningseffekt även om du inte känner så mycket. Du har inte tränat speciellt länge, eller hur? Kör på med fokus på bra teknik så ska du se att kontakten kommer med tiden. En sak är i alla fall säker, du kommer aldrig få någon kontakt i övningar som du inte tränar.

NNIF
2013-01-06, 20:02
axii, du skapar en tråd om dagen om dina - nojiga - problem på gymmet.

i de tidigare trådar du har postat, har du fått svaren : "skapa distans till träningen, du kommer hamna i ett tvångsbeteende till slut"

stämmer in i kören, och jag har skrivit till detta till dig ett dussin gånger nu, skit i kontakten - kör på, det kommer med träning och övning.

Victuhh
2013-01-06, 20:08
Lugna dig, när jag tränade i början fick jag ingen kontakt heller men fick träningsvärk dagen efter :) känn efter imorgon.

Axii
2013-01-06, 20:13
Alltså jag var redan upprörd över att jag inte fick kontakt i ryggen. Liksom hans skrattande var droppen, det var gnistan. Dessutom hånlog han efter ha gjort sina chins, bara för att visa upp sig å visa att han kan göra fler chins än mig.

Gober
2013-01-06, 20:17
Är du seriös? Du behöver nog träna ditt humör och din självkänsla istället för styrketräning.

Ampere
2013-01-06, 20:18
Alltså jag var redan upprörd över att jag inte fick kontakt i ryggen. Liksom hans skrattande var droppen, det var gnistan. Dessutom hånlog han efter ha gjort sina chins, bara för att visa upp sig å visa att han kan göra fler chins än mig.

Och du som professionell tankeläsare visste att han inte bara log utan hånlog åt dig för att du var tvungen att göra negativa chins.
Han såg säkert till att du inte fick kontakt heller för att jävlas med dig.. cofffee
Det va inte så att du bara blev lack för ingenting pga din frustration över att inte fått kontakt?

Loke
2013-01-06, 20:30
Trist det där, fy fan vad jag skulle bli sur om jag såg någon göra så mot en nybörjare.

Axii
2013-01-06, 20:35
Trist det där, fy fan vad jag skulle bli sur om jag såg någon göra så mot en nybörjare.

Har fått hjälp av folk förut, har tackat de på ett väldigt trevligt sätt! En gång hade en kille som just hjälpt mig å passa mig på bänken glömt proteinpulver, självklart är jag omtänksam å erbjuder han hälften av min proteinpulver, då jag hade med mig pulver för två shakes.

Jag gillar inte folk som underskattar andra, bara för man är en nybörjare och inte så stark så behöver man inte se ner på andra.

Loke
2013-01-06, 20:50
Men seriöst så börjar den här tråden spåra nu, vi kan ju hålla träningsdelen lite seriös och fokuserad :)

Jorgen
2013-01-06, 21:05
Men seriöst så börjar den här tråden spåra nu, vi kan ju hålla träningsdelen lite seriös och fokuserad :)

This.

Jorgen
2013-01-06, 21:07
Hur gammal är du?
Hur länge har du tränat?

Axii
2013-01-06, 21:16
Hur gammal är du?
Hur länge har du tränat?

18
Ett år

Jorgen
2013-01-06, 21:18
18
Ett år

Då tycker jag att du skall ta det lugnt. Ett års träning är inte mycket att ha i bagaget, man brukar säga att man är nybörjare på gymmet dom första två åren.

Det finns massor att lära och du kommer att inse allt eftersom hur lite man faktiskt vet, trots mängder med ny kunskap.

Ha inte bråttom.

NNIF
2013-01-06, 21:23
Då tycker jag att du skall ta det lugnt. Ett års träning är inte mycket att ha i bagaget, man brukar säga att man är nybörjare på gymmet dom första två åren.

Det finns massor att lära och du kommer att inse allt eftersom hur lite man faktiskt vet, trots mängder med ny kunskap.

Ha inte bråttom.

+1

jag tror att vartannat svar axii någonsin fått i dina trådar just är "ta det lugnt"

Payter
2013-01-06, 22:16
Det är bara att nöta när det gäller pull ups och chins.Varför inte skaffa en sån där tingest att ha i dörren hemma? Förrutom negativa reps så kan du prova med att ta hjälp av ett gummiband för att avlasta medans du tränar tekniken.
Om du blir irriterad på andra i träningslokalen så är det bättre att använda den
kraften till nästa set eller övning.

Axii
2013-01-08, 19:26
Det är bara att nöta när det gäller pull ups och chins.Varför inte skaffa en sån där tingest att ha i dörren hemma? Förrutom negativa reps så kan du prova med att ta hjälp av ett gummiband för att avlasta medans du tränar tekniken.
Om du blir irriterad på andra i träningslokalen så är det bättre att använda den
kraften till nästa set eller övning.

Kan nöta i gymmet, den är öppen 24/7. Har dessutom hittat ett gym med chins-ställning som hjälper dig upp, med hjälp av viktmagasin. Dock är gymmet ca 40 minuter från där jag bor, men 10 min från skolan, får ta å dra dit efter skolan. Bara äta två bananer och en koffeintablett, om jag är trött efter skolan.

Hade en liknande ställning i mitt gamla gym, när jag använde den fick jag ont i axlarna, och inte heller kontakt i ryggen.
Kan man verkligen göra chins fel? Finns det någon teknik för chins, ens? :O

Jorgen
2013-01-08, 19:29
Kan man verkligen göra chins fel? Finns det någon teknik för chins, ens? :O

Självklart kan man göra chins fel.

Här är en instruktionsvideo från SKKF som visar tävlingsgodkända chins och dips, ett utförande som jag själv tycker är mycket bra.

ZxWX_FawKzo

BisonLGcrew
2013-01-08, 19:34
Hur många år har du jobbat aktivt och konsekvent med att försöka förbättra din ryggträning? Det tar tid att lära sig träna...

Axii
2013-01-08, 19:39
Självklart kan man göra chins fel.

Här är en instruktionsvideo från SKKF som visar tävlingsgodkända chins och dips, ett utförande som jag själv tycker är mycket bra.

ZxWX_FawKzo

Men jag bryr mig inte om mina chins skulle bli godkända på tävling, eller ej. Allt jag bryr mig om är att jag bygger å får kontakt.
Men antar att tävlings godkända chins bygger å ger bättre kontakt?

Silencer
2013-01-08, 19:45
Negativa chins kan vara ett bra komplement för att öka styrkan. Kan vara farligt för triceps beroende på hur mycket vikt du hänger med och hur bra kontroll du har.

Om de skrattar så ignorera dem. Om de öppet hånar dig, vilket jag inte tror, så kan du ju säga åt dem utan att tappa kontrollen. Det är de som skämmer ut sig.

Och angående kontakten så är det inget du behöver oroa dig för som nybörjare. Det brukar man få det lättare med när man utvecklar bättre kroppskännedom. Hur bra kontakt man får varierar dessutom från pass till pass.

Axii
2013-01-08, 19:46
Negativa chins kan vara ett bra komplement för att öka styrkan. Kan vara farligt för triceps beroende på hur mycket vikt du hänger med och hur bra kontroll du har.

Om de skrattar så ignorera dem. Om de öppet hånar dig, vilket jag inte tror, så kan du ju säga åt dem utan att tappa kontrollen. Det är de som skämmer ut sig.

Och angående kontakten så är det inget du behöver oroa dig för som nybörjare. Det brukar man få det lättare med när man utvecklar bättre kroppskännedom. Hur bra kontakt man får varierar dessutom från pass till pass.

Negativa chins med kroppsvikt, är det farligt för triceps?

NNIF
2013-01-08, 19:47
Negativa chins med kroppsvikt, är det farligt för triceps?

varför skulle det vara det? :)

Axii
2013-01-08, 19:48
varför skulle det vara det? :)

Jag ställde samma fråga som dig! :smash:

Silencer
2013-01-08, 19:54
Jag ställde samma fråga som dig! :smash:

Om du hänger för tungt i bottenläget kan du slita av triceps. Minns inte anledningen till detta men så är det. Fast det gäller väl framför allt de som kör med tunga vikter pålastade.

Axii
2013-01-08, 19:56
Om du hänger för tungt i bottenläget kan du slita av triceps. Minns inte anledningen till detta men så är det. Fast det gäller väl framför allt de som kör med tunga vikter pålastade.

Någon som har källa på detta? :MrT:

NNIF
2013-01-08, 20:10
Jag ställde samma fråga som dig! :smash:

jag undrade varför du frågade, vart har du hört talas om det

Axii
2013-01-08, 20:24
jag undrade varför du frågade, vart har du hört talas om det

Läs två inlägg bakåt. Tre inlägg med denna.

NNIF
2013-01-08, 21:17
Läs två inlägg bakåt. Tre inlägg med denna.

du frågade ju dock innan den posten.

jag har tränat länge men aldrig hört talas om detta

att BICEPS kan råka ut för rejäla smäller i ffa tunga chins känner jag till, jag kan den anatomiska orsaken till det och har fått uppleva den själv :em:

Men något måste du väl ha hört innan man ens får för sig att fråga det? För mig är lite som fråga om man kan få ont i baksida lår av benspark.

Phil Heath
2013-01-08, 21:57
du frågade ju dock innan den posten.

Nä det gjorde han inte, läs igen:smash:

NNIF
2013-01-08, 22:02
Nä det gjorde han inte, läs igen:smash:

ah men nu ser jag! perfekt

:) väntar med spänning på en förklaring dårå, ska köra tunga chins imorn nämligen och vill ha kvar mina triceps *popcorn*

alphahanen2
2013-01-08, 22:18
Hej!
Idag skulle jag träna rygg. Gick ner till gymmet, värmde upp några minuter på löpbandet. Efteråt var det dags för rygg: marklyft, latsdrag, kabelrodd.
Kör fem sett marklyft, 5x6. Inga problem, bra teknik, ingen smärta, och tog bra i nedre rygg, samt ben!

Efteråt var det dags för latsdrag och kabelrodd. 6x10, på båda övningarna. Och som vanligt fick jag ingen som helst kontakt i ryggen, liksom axlar å underarmar ger upp. Jag är 100% på att det inte är tekniken det är fel på! Latsdragets utförande går jag efter Axons guide på hans blogg. Kabelrodden går jag efter Scott Hermans guide på youtube. Jag gör exakt som de säger man ska göra, brösta upp dig, dra ner axlarna, osv.
Tbar rodd, stångens, hantelrodd, rygg maskiner, osv får jag heller ingen kontakt av.

Men till saken, blev riktigt sur. Fick inte kontakt vad än jag gjorde, höjde, sänkte, körde excentrisk, koncentrisk, osv. Fick inte kontakt, och brukar inte få det heller!
Så jag tog en bänk å la den under chins-ställningen, stod på bänken å hoppade upp mig så jag kunde göra negativ chins, dvs säga gå ner koncentriskt. Såg förfärligt ut! Folk stirrade! *cry*
En man kom fram till andra chins-ställningen bredvid mig och börjar göra chins en efter en, ca 12-15 st. Efteråt kollar han på mig å hånler. Jag har ganska kort stubin men försöker vara lugn. Å börjar göra mina chins, hoppa upp från bänken å komma ner långsamt. Då märker jag att mannen skrattar åt mig. Jag tar mannen trycker upp han mot väggen och skriker rakt upp i ansiktet på honom, å säger åt honom följa med mig utanför gymmet så vi kan se vem som skrattar. Han blir rädd å ursäktar sig å springer till omklädningsrummet å tar sina grejer å springer ut från gymmet. Jag var nära å följa efter å ge honom en omgång, men jag sket i det. Kan tillägas att mannen var längre å större än mig, men det skiter jag i! Ingen ska få skratta åt mig!

Hur som helst, jag har bestämt mig att aldrig träna rygg mer än marklyft!
Ville bara skriva av mig.

Ja jävlar vilken hårding du är ts. Gör inte en enda chins men hotar folk att spöa de för att de skrattar åt dig? :laugh:

Förvisso skratta jag lite åt dig samtidigt som en liten del av mig dog.

Grattis till din upptäckt om att du inte ska köra rygg mer än marklyft. Nu kan du bara läsa din text igen så lär du upptäcka att du även behöver komma ner till jorden.

Stay gold! ;)

Axii
2013-01-08, 23:25
Ja jävlar vilken hårding du är ts. Gör inte en enda chins men hotar folk att spöa de för att de skrattar åt dig? :laugh:

Förvisso skratta jag lite åt dig samtidigt som en liten del av mig dog.

Grattis till din upptäckt om att du inte ska köra rygg mer än marklyft. Nu kan du bara läsa din text igen så lär du upptäcka att du även behöver komma ner till jorden.

Stay gold! ;)

Vad vill du komma fram till? Du går bara off-topic.
Dessutom behöver man inte kunna göra chins för att kunna slåss.
Se å lär: http://www.youtube.com/watch?v=yJT99suKerg

Och nej jag är inte tjock.

Rikard Jansson
2013-01-08, 23:31
Ser fram emot att få visa dig den här tråden om sådär 5 år TS :D

Silencer
2013-01-08, 23:50
Dessutom behöver man inte kunna göra chins för att kunna slåss.

Signaturmaterial.

smocken
2013-01-08, 23:54
Axii! allvarligt mannen dra ner på vitaminerna ej bra för ditt humör.
Hur ställde sig gymägaren till att du tryckte upp nån imot väggen och hota spöa denne? och skulle ut och slåss med honom bara för att du gjorde totalt fel och kunde inte göra en enda chins? fick du träna kvar? hade det varit på ett annat gym hade dom tagit dig i nacken och byxan och slängt ut dig med huvet före!

Du kanske skulle ha frågat denne person att lära dig att göra chins? istället för att hota denne med stryk.
Med din attityd och humör ska du inte ens träna men vitaminerna kanske är för starka för dig lille gosse? att du inte klarar av att ta dom?
Helt sjukt vilket jävla beteende! ta råd av dom som kan träna fråga istället titta och lär.

Gjordes det ingen polisanmälan ifrån gubben? det skulle det ha blivit så kanske du hade ändrat attityd direkt att sånt inte är ok på ett gym.
På ett gym ska kompis och vän attityden infinna sig har nog fan aldrig under mina 15 år som tränande upplevt att någon har gjort så på ett gym och då har jag tränar på 15+ gym typ!
Vet i alla fall att hade det varit några som vet hur man ska betee sig tränat på ditt gym så hade dom slängt ut dig med huvet före och sett till att du aldrig fick komma tillbaka.

JoKarN
2013-01-09, 00:01
Att du ens bryr dig om andra.... jag brukar köra chins typ 10 per set men sen varannan vecka kör jag negativa och då får folk tro va dom vill är väll inget att bry sig om jag andvänder med bänk när jag kör negativa så kör på, som endel redan påpekat (vet inte hur bra rygg du har men) kontakten kommer när muskeln blivit lite större som dom flesta när dom börjar träna och kör bröst så känner dom inget men det kommer när muskeln utvecklats. Lycka till!

Payter
2013-01-09, 00:23
Testa att köra chins/pullups som första övning.Brukar vara bra att köra det man vill förbättra när man är fräsch.

SteelPulse
2013-01-09, 11:02
Asså jag fixar väldigt få "chins", men jag vet att när jag klarar 12 st så kan jag garanterat göra 6 st med bra kontakt. Dvs det kommer om man fortsätter göra övningen.

Jag brukar få kramp i ena hamstrings när jag gör chins, så lite kontakt har jag :d