handdator

Visa fullständig version : Stora problem med Windows 8..


Andy.da.wohoo
2013-01-06, 18:34
Tjo! Uppgraderade till Windows 8 från Windows 7 för en månad sen och det har funkat jjättebra, fram tills nu. Igår uppgraderades Windows och sen dess har datorn inte gått att använda. Jag kommer fram till inloggningsskärmen och loggar in men sedan är skärmen svart. Jag kan dock se muspekaren och flytta runt denna.

Lyckas jag någon gång efter många omstarter logga in och komma fram till skrivbordet så är datorn obrukbart långsamt. Har försökt starta i felsäkert läge, men hittar inte var jag fixar detta.

Någon som har en idé om vad jag ska göra? Köpa ny dator är jag inte jättesugen på..

blondyz
2013-01-06, 18:40
Formaterade du systemdisken när du bytte OS?

Andy.da.wohoo
2013-01-06, 18:43
Formaterade du systemdisken när du bytte OS?

Nej, jag uppgraderade bara utan att formatera.

blondyz
2013-01-06, 18:45
Nej, jag uppgraderade bara utan att formatera.

Låter ju onekligen som att det är knas i något register någonstans. Formatera systemdisken, installera Windows 8 på nytt, installera dina drivrutiner etc. sen borde det fungera.

Andy.da.wohoo
2013-01-06, 18:47
Hur gör jag det? Jag har Windows 8 på fil på min externa hårddisk. Samt hur går jag tillväga för att formatera?

blondyz
2013-01-06, 18:53
Jag har aldrig provat med windows som fil, men det borde gå att bränna ut som en boot-fil. Om inte det går så får du använda din windows 7 skiva och sedan uppgradera den nya installationen.

För att formatera systemdisken startar du om datorn med windows skivan i cd läsaren, innan windows startar så får du ett alternativ att starta med skivan, välj det. Följ sedan processen på skärmen. I steget där du väljer var windows skall installeras så väljer du systempartitionen, denna formateras då och sedan installeras windows direkt på samma ställe.

Om inte alternativet boot from cd kommer upp innan windows startar så får du byta bootprioritering i BIOS, har du inte ändrat detta innan så borde cd vara prio 1.

Det är inte säkert att det kommer lösa problemet, eftersom vi inte vet vad problemet är. Det som händer är att du får bort en massa konstiga bibliotek som kan ha blivit kvar och stör ditt system och jag skulle tro att det är därför det inte fungerar som det skall.

Olegh
2013-01-06, 18:56
Med USB-minne istället för optisk enhet (om nu inte Microsoft har pillat på installationsförfarandet för mycket): http://windowshjalp.se/?p=59

Andy.da.wohoo
2013-01-06, 19:05
Ska försöka boota från en usb-enhet, återkommer.

Andy.da.wohoo
2013-01-08, 14:03
Nu funkar det! En formatering och installation senare :)

Juxta
2013-01-08, 14:06
Uh, fick också detta problemet vid en nyinstallation inklusive formatering. Det var droppen som fick min annars positiva pre-attityd till Win8 att ändras till det generellt negativa. Jag ville verkligen ha kvar min installation men orkade inte med alla bekymmer och ologiska gränssnittslösningar. Metro gillade jag dock.

Sniggel
2013-01-08, 14:26
Nu funkar det! En formatering och installation senare :)

inb4 new crash :d

Andy.da.wohoo
2013-01-08, 14:43
Uh, fick också detta problemet vid en nyinstallation inklusive formatering. Det var droppen som fick min annars positiva pre-attityd till Win8 att ändras till det generellt negativa. Jag ville verkligen ha kvar min installation men orkade inte med alla bekymmer och ologiska gränssnittslösningar. Metro gillade jag dock.
Ja, sålänge det inte händer något nytt skit igen så kommer jag vara nöjd med Win 8. Men som sagt, sista chansen.
inb4 new crash :d

Du och alla andra, hoppas jag :D