handdator

Visa fullständig version : Hur tror du din omvärld ser ut lokalt, regionalt, nationellt, globalt om 10-20-30år?


Exdiaq
2013-01-06, 17:10
Slog mig idag att väldigt många trådar spekulerar i det förgångna och hur det ser ut idag, men väldigt få spekulerar i hur det kan tänkas se ut i framtiden. De få trådar som gör det är väldigt abstrakta, luddiga och utan någon vidare substans.

Något som också förvånar mig är hur pass mycket fokus ligger på det nationella och globala medan det lokala och regionala knappt finns med på kartan annat än bland pensionärer och de som uppväxta utan möjligheten att agera fysiskt och psykiskt på det nationella eller globala planet.

En enklare avgränsning för vad som är lokalt, regionalt, nationellt och globalt.
Lokalt: Orten eller kommunen
Regionalt: Länet eller landskapet
Nationellt: Sverige, med viss möjlighet att flika in ämnen som berör Skandinavien.
Globalt: Hela jorden, duh. Med viss möjlighet att rikta in sig på de olika kontinenterna eller områden som är för stora för det nationella men för stort för det globala. Exempelvis Europa och EU.

Uppdelat 10-20-30 år fram i framtiden. Kände inte att det var särskilt relevant att spekulera längre fram än så.

Är ni två eller flera som börjar gräva ner er i ett specifikt ämne, V.V. och skapa en tråd för det om det inte redan finns en. Min tanke med tråden är inte dialog utan monolog som sedan kan spinna vidare och skapa dialog i nya, mer specifika trådar. Följs inte det kommer tråden garanterat sluta med att de populäraste ämnena tar överhanden ännu en gång. "Min" andra populära tråd är en bra förebild: Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=128799)

Kör Axon-dieten på nedanstående: Copy pasta. Har ni ingen åsikt om någon underrubrik, strunta i att skriva något.

Om 10 år tror jag att det ser ut så här
Lokalt:


Regionalt:


Nationellt:


Globalt:


Om 20 år tror jag att det ser ut så här
Lokalt:


Regionalt:


Nationellt:


Globalt:


Om 30 år tror jag att det ser ut så här
Lokalt:


Regionalt:


Nationellt:


Globalt:

Ape3
2013-01-06, 17:27
Kan inte du börja då eftersom du har funderat lite på detta?

Om 10 år tror jag att det ser ut så här
Lokalt:
Linneuniversitetet utbyggt och dominerar stadsbilden. Kalmar har fått tummen ur röven och byggt stadsnät. Eftersom de inte tänker klart i kommunen har de anlitat Telia att göra detta. De stackars kommuninvånarna blir tvingade att ha Telia eller 5G, 6G, 7G ???
Det har blivit en storkommun i form av hela Småland och Blekinge.

Regionalt:
Se ovan.

Nationellt:
Sverige har kapitulerat och är nu fullvärdiga medlemmar i EU. Vi har alltså Euro, bidrar till EUs försvar och är ute i världen med både FN och EUs befrielsearmé.

Globalt:
Allt fler länder börjar anamma hållbar utveckling, inte bara på pappret utan även i verkligheten. Man har börjat skissa på Global Defence Initiative.
Fusionsreaktorer finns men bara på forskningsstadie.


Om 20 år tror jag att det ser ut så här
Lokalt:
Storkommunen dominerar men håller på att bli ännu större i form av Götaland.

Regionalt:
Sverige håller på att delas in i tre delar, Götaland, Svealand och Norrland. Stordriften ska effektivisera allt. Pengarna ska sparas.

Nationellt:
Se regionalt.

Globalt:
Global Defence Initiative är sjösatt och alla jublar. Terraformning av mars är på gång. Fusionsreaktorer finns men bara på forskningsstadiet.

Om 30 år tror jag att det ser ut så här
Lokalt:
Is no more.

Regionalt:
Sverige börjar fundera på centralstyrning av allt.

Nationellt:
Se regionalt.

Globalt:
Global Defence Initiative har nu terraformat Mars. Viss mineralutvinning pågår i rymden med robotar.
Fusionsreaktorer finns men bara på forskningsstadie. Man har aldrig varit så nära, sägs det.

Exdiaq
2013-01-06, 22:45
Kan inte du börja då eftersom du har funderat lite på detta?

Det går åt pipsvängen för de allra flesta. Detta är bara en handfull utav de problem jag ser torna upp sig till en rätt så maffig storm. Är nog rätt ensam om detta på brädan skulle jag tro. Man kan kalla mig och mina åsikter vad man vill, men jag tror väldigt starkt på att det inte kommer vara "business as usual", på gott och ont.

Allmänt snack - 24/11 '12

Leva i en bubbla av säkerhet
Något jag stör mig på, och har gjort i ett antal år, är folks generella oförmåga att föreställa sig ett liv utan denna bubbla utav säkerhet vi har runt om oss. Att vår gulli-gull värld är konstant. En bubbla där mat är lättillgängligt och finns i överflöd, där vi har tak över huvudet och tillgång till vatten. Det är en självklarhet för de allra flesta. Så pass självklart att folk inte ens kan (eller vill) tänka på det abstrakt. Folk är upptagna med så jävla mycket trams som hör hemma långt upp på Maslows behovstrappa och i många fall hör det inte ens hemma på trappan alls.

Newsflash: Bubblan kommer att spricka, som alla bubblor gör. Även i gulligull-landet Sverige. När det händer kommer denna abstrakta tanke som var omöjlig att ta till sig bli väldigt verklig och påtaglig. När det sker vet jag inte, men jag tror definitivt att det sker under min levnadstid och det kommer ske en markant förändring de kommande 10-15-20åren.

Var på väg att gå igenom varför jag tror detta, men det hade blivit en mindre bok utav det hela i så fall. Problemen som jag ser det är som följer;


Peak oil
En global ekonomi som kräver evig tillväxt för att inte kollapsa
Socialt skyddsnät som kostar mer än vad landet de facto producerar
Alldeles för generös invandringspolitik som belastar ett redan ohållbart skyddsnät


Hur många vet ens vad som menas med peak oil? Väldigt få. Ändå är det det största hotet mot mänsklighetens existens. I nuläget finns det ingen lösning som inte kräver stora uppoffringar. De som sätter hoppet till alternativa energikällor såsom biobränslen, vind-, vatten- eller rent av kärnkraft för att det ska vara business as usual misstar sig gravt. Det finns inget som ens kommer i närheten av att kunna ersätta/"fylla skorna" efter olja. Biobränsle har dålig energi in/energi ut-ratio, vind- och vattenkraft ger för lite och kärnkraft kan inte ersätta olja då det redan nu finns brist på bl.a. uran. De som hoppas på el-motorer ska ersätta förbränningsmotorer misstar sig även där. Det finns inte tillräckligt med litium för att ha en så här stor, global maskinpark.

Enda lösningen är stora uppoffringar. Uppoffringar som måste göras för att undvika massdöd. Uppoffringar som aldrig kommer att göras då folk bryr sig mer om triviala saker som hör hemma i soptunnan bredvid Maslows behovstrappa. Med andra ord; större delen utav mänskligheten är körda.

"I would say to the House, as I said to those who have joined this Government: 'I have nothing to offer but blood, toil, tears, and sweat.' We have before us an ordeal of the most grievous kind. We have before us many, many long months of struggle and suffering." - Churchill

Byt ut månader mot årtionden.

Vad som händer lokalt och regionalt vet jag inte då det inte intresserat mig förrän nu nyligen. Jag tror det är framförallt ett lokalt nätverk som är nyckeln till överlevnad om 10-20-30+ år.

Amfksp
2013-01-06, 22:49
Peak oil har det snackats om i 20 år, har det framkommit nya stabil forskning om detta för allt jag läst är jag jävligt tveksam över.
Skiffergas/olja, vad tror du om det?

Sedan är det extremt svårt att greppa folk som säger: "Jag tror att något kanske kommer hända någon gång". Man behöver precisera mer för att skapa reaktion.

Olegh
2013-01-06, 22:58
Peak oil har det snackats om i 20 år, har det framkommit nya stabil forskning om detta för allt jag läst är jag jävligt tveksam över.
Skiffergas/olja, vad tror du om det?

Sedan är det extremt svårt att greppa folk som säger: "Jag tror att något kanske kommer hända någon gång". Man behöver precisera mer för att skapa reaktion.

Vad menar du med "stabil forskning"? Alltså, Peak Oil kommer ske relativt snart, eller har redan skett. Att slå fast en exakt tidpunkt är helt enkelt inte möjligt då samtliga data som krävs har ägare med så fundamentalt olika målsättningar. Jag förstår att det är av intresse om man är investerad i detta område, men "vetenskapen" har väldigt lite att bidra med där för att ge bättre beslutsunderlag.

Amfksp
2013-01-06, 22:59
Vad menar du med "stabil forskning"? Alltså, Peak Oil kommer ske relativt snart, eller har redan skett. Att slå fast en exakt tidpunkt är helt enkelt inte möjligt då samtliga data som krävs har ägare med så fundamentalt olika målsättningar. Jag förstår att det är av intresse om man är investerad i detta område, men "vetenskapen" har väldigt lite att bidra med där för att ge bättre beslutsunderlag.

Lite det jag menar, det fanns folk som sa samma sak för 20 år sedan.

Olegh
2013-01-06, 23:11
Lite det jag menar, det fanns folk som sa samma sak för 20 år sedan.

Jamen vad spelar det för roll då? Vad ändrar det på? I sammanhanget, när det gäller att ställa om från fossil till förnyelsebar energi så är 20 år extremt kort tid. Tänk vad underbart om det hade funnits 20 år extra att jobba med!

Amfksp
2013-01-06, 23:13
Jamen vad spelar det för roll då? Vad ändrar det på? I sammanhanget, när det gäller att ställa om från fossil till förnyelsebar energi så är 20 år extremt kort tid. Tänk vad underbart om det hade funnits 20 år extra att jobba med!

Jag menar att det kan lika gärna dröja 20 eller 40 eller 60 år till. Och sker det om 60 år så skiter jag i vilket för då är jag snart död ändå. Bristen på uran köper jag inte heller för den delen.

Exdiaq
2013-01-06, 23:16
Peak oil har det snackats om i 20 år, har det framkommit nya stabil forskning om detta för allt jag läst är jag jävligt tveksam över.
Skiffergas/olja, vad tror du om det?

Sedan är det extremt svårt att greppa folk som säger: "Jag tror att något kanske kommer hända någon gång". Man behöver precisera mer för att skapa reaktion.

Absolut, och det tvistas fram och tillbaka när exakt det kommer inträffa. Men att det kommer inträffa finns det inte många som säger emot. Vill du diskutera peak oil och övriga delar utav energikrisen finns det ett par trådar för det.

"The upshot is that at a 2.3% growth rate (conveniently chosen to represent a 10× increase every century), we would reach boiling temperature in about 400 years. [Pained expression from economist.] And this statement is independent of technology. Even if we don’t have a name for the energy source yet, as long as it obeys thermodynamics, we cook ourselves with perpetual energy increase.[...]At that 2.3% growth rate, we would be using energy at a rate corresponding to the total solar input striking Earth in a little over 400 years. We would consume something comparable to the entire sun in 1400 years from now. By 2500 years, we would use energy at the rate of the entire Milky Way galaxy—100 billion stars! I think you can see the absurdity of continued energy growth. 2500 years is not that long, from a historical perspective. We know what we were doing 2500 years ago. I think I know what we’re not going to be doing 2500 years hence."

Länk (http://physics.ucsd.edu/do-the-math/2012/04/economist-meets-physicist/)

Det ger energi, men inte lika mycket i förhållande till hur mycket som används för att frigöra det som i förhållande till olja. Det kommer också ta slut och vi får utvinna energi ur allt sämre källor.
Lars Wilderäng - Fossil energi vs alternativ energi (http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/fossil-energi-vs-alternativ-energi.html)

Definitivt, men jag är inte här för att skapa opinion utan för att bilda mig själv och om det blir som jag tror, förbereda mig själv bäst jag kan. Jag vet inte specifikt vad som kommer hända och det bryr jag inte mig om heller. Tror bara att det inte kommer

Tror att samhället förändras långt innan det verkligen blir en energikris, mycket p.g.a. att alla verkar vara för bekväma av sig och på något sätt har börjat se förmåner som är ytterst få förunnat som en mänsklig rättighet och att göra inskränkningar i detta frammanar en reaktion i klass med att någon våldtar ens familj. Förvirrade, bekväma och desperata människor sätter igång kriser långt innan något reellt och icke-påverkbart startar en kris.

Amfksp
2013-01-06, 23:20
http://www.di.se/artiklar/2012/12/10/oljeboomen-som-kan-knacka-opec/

Olegh
2013-01-06, 23:23
Jag menar att det kan lika gärna dröja 20 eller 40 eller 60 år till. Och sker det om 60 år så skiter jag i vilket för då är jag snart död ändå.

Fast det kan du ju inte tro på själv ens? Det krävs ju ingen avancerad slutledningsförmåga för att inse att det är betydligt svårare att hitta olja idag än vad det har varit tidigare. Den sprutar ju som bekant inte upp ur hål i marken längre. Du ser det på priset och du ser det på teknikerna som används för att utvinna den ur jordskorpan.

Vi är i allra högsta grad redan i en övergångsfas och om peak oil inträffade för fem år sedan, eller inträffar om femton påverkar inte vad som måste göras ett jota. Vi kan bara hoppas på att det är det senare alternativet, eftersom annars kan det gå illa..

Skön inställning också, jag gissar att du inte tänker skaffa barn.

Amfksp
2013-01-06, 23:29
Fast det kan du ju inte tro på själv ens? Det krävs ju ingen avancerad slutledningsförmåga för att inse att det är betydligt svårare att hitta olja idag än vad det har varit tidigare. Den sprutar ju som bekant inte upp ur hål i marken längre. Du ser det på priset och du ser det på teknikerna som används för att utvinna den ur jordskorpan.

Vi är i allra högsta grad redan i en övergångsfas och om peak oil inträffade för fem år sedan, eller inträffar om femton påverkar inte vad som måste göras ett jota. Vi kan bara hoppas på att det är det senare alternativet, eftersom annars kan det gå illa..

Skön inställning också, jag gissar att du inte tänker skaffa barn.

Tekniken att hitta olja går framåt snabbare i takt med att den minskar pga att det är värt att satsa mer pengar i den.
priset på olja är fö lägre än på slutet av 70, början av 80-talet.
Det går att utvinna olja på andra sätt än att borra och får det att spruta ur marken. Och man har inte ens börjat borra på allvar runt polerna.
Angående det sista är det en filosofisk diskussion som inte lämpar sig för tråden, men jag kommer absolut skaffa barn, vad som sker efter min död bryr jag mig dock inte om, för jag är död då.

Exdiaq
2013-01-06, 23:31
Är ni två eller flera som börjar gräva ner er i ett specifikt ämne, V.V. och skapa en tråd för det om det inte redan finns en. Min tanke med tråden är inte dialog utan monolog som sedan kan spinna vidare och skapa dialog i nya, mer specifika trådar. Följs inte det kommer tråden garanterat sluta med att de populäraste ämnena tar överhanden ännu en gång. "Min" andra populära tråd är en bra förebild: Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=128799)

Uppskattar diskussion, men V.V. och flytta den till tråden jag skapade precis.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=6191394

filmjölk
2013-01-06, 23:55
Om 10 år tror jag att det ser ut så här
Lokalt:


Regionalt:


Nationellt: Ökade klassklyftor, de som arbetar, de arbetar mer, men arbetslösheten ökar. Mer privatiseringar, mfl försämringar för de som inte har så gott ställt.


Globalt:


Om 20 år tror jag att det ser ut så här
Lokalt:


Regionalt:


Nationellt: Massiva lönedumpningar för en majoritet och lönehöjningar för en minoritet. Markant större klassklyftor, allmänna pensioner och sjukvård för oförsäkrade förutom akutvård är ett minne blott. Sjukersättningar, soc. försvinner, vanligt folk börjar flytta in i stora kollektiv för att ha råd, rikt folk flyttar ut till massivt bevakade gated communities för att det börjar bli lite för farligt att inte bo så.


Globalt:


Om 30 år tror jag att det ser ut så här
Lokalt:


Regionalt:


Nationellt: Sverige är nu uppdelat i en skrämd men enormt rik överklass och en massiv underklass. Upplopp, demonstrationer, revolution, inbördeskrig, svält och sjukdomar. De få som har råd flyr för sitt liv ifrån det brinnande skeppet.


Globalt:

Exdiaq
2013-01-07, 00:08
De få som har råd flyr för sitt liv ifrån det brinnande skeppet.

Varthän?

filmjölk
2013-01-07, 10:50
Varthän?

Ryssland.

Raschmus
2013-01-07, 11:12
Om 20-30 år har vi nog lite olja och invandrare, lokalt, regionalt och nationellt.

Minimjölk
2013-01-08, 09:41
Jag återkommer med min prediktion kategoriserad enligt TS önskemål efter det att jag funderat lite till. Jag kan redan nu säga att inom tidsintervallet 10-20-30år kommer inget enormt revolutionerande ske. Kolla utvecklingen senaste 30åren och visst ser världen annorlunda ut men överlag har personer i Sveriges vardag förändrats rätt lite om vi tittar till behovstrappan. Det har alltid funnits rika och fattiga och en "orättvisa" i skattesystemet. Det har alltid funnit en oro för vår framtid samt dagens ungdom. Det var bättre förr och yada yada.

De senaste trettio åren har gett mänskligheten överlag en medvetenhet vad det gäller miljöfrågor, svält, sjukdomar, rättvisor, jämlikhet mm mm. Denna medvetenhet i kombination med alla nya tekniska förutsättningar är en förutsättning för en ännu bättre framtid.

Under de senaste 30åren i takt med att medvetandet för ovanstående växt har det pratats om kraftigt ökade temperaturer pga våra utsläpp. Det har pratats om att världshaven skall översvämma våra kuster oc h det har pratats om Peak oil, sedan har vi då domedagsprofeternas tankar om asteroider, atombomber etc.

Jag tror att vi idag 2013 står betydligt bättre rustade inför allt detta än vi gjort tidigare. Jag tycker det är jättebra att vi är mer medvetna och globalt görs mycket mer för att få bättre miljötänk framöver.

Under de trettio år som det pratats om höjd uppvärmning, finns det några som helst siffror som entydigt pekar i den riktningen. Att bara utgå från senaste vintern var mild lokalt säger väldigt lite med tanke på att temperaturen i sig varierar i båda korta, medellånga och långa cykler.

Jag är miljömedveten men jag anser samtidigt att skräckpropagandan är en aning överdriven.

Jag återkommer som sagt med min världsbild om 10,20,30 år när jag tänkt lite.

tearz
2013-01-08, 09:53
Jag återkommer med min prediktion kategoriserad enligt TS önskemål efter det att jag funderat lite till. Jag kan redan nu säga att inom tidsintervallet 10-20-30år kommer inget enormt revolutionerande ske. Kolla utvecklingen senaste 30åren och visst ser världen annorlunda ut men överlag har personer i Sveriges vardag förändrats rätt lite om vi tittar till behovstrappan. Det har alltid funnits rika och fattiga och en "orättvisa" i skattesystemet. Det har alltid funnit en oro för vår framtid samt dagens ungdom. Det var bättre förr och yada yada.

De senaste trettio åren har gett mänskligheten överlag en medvetenhet vad det gäller miljöfrågor, svält, sjukdomar, rättvisor, jämlikhet mm mm. Denna medvetenhet i kombination med alla nya tekniska förutsättningar är en förutsättning för en ännu bättre framtid.

Under de senaste 30åren i takt med att medvetandet för ovanstående växt har det pratats om kraftigt ökade temperaturer pga våra utsläpp. Det har pratats om att världshaven skall översvämma våra kuster oc h det har pratats om Peak oil, sedan har vi då domedagsprofeternas tankar om asteroider, atombomber etc.

Jag tror att vi idag 2013 står betydligt bättre rustade inför allt detta än vi gjort tidigare. Jag tycker det är jättebra att vi är mer medvetna och globalt görs mycket mer för att få bättre miljötänk framöver.

Under de trettio år som det pratats om höjd uppvärmning, finns det några som helst siffror som entydigt pekar i den riktningen. Att bara utgå från senaste vintern var mild lokalt säger väldigt lite med tanke på att temperaturen i sig varierar i båda korta, medellånga och långa cykler.

Jag är miljömedveten men jag anser samtidigt att skräckpropagandan är en aning överdriven.

Jag återkommer som sagt med min världsbild om 10,20,30 år när jag tänkt lite.

+1cofffee

Sparven från Minsk
2013-01-08, 10:57
Exidaq: Tycker så gott som de flesta av dina trådar på sistonde handlar om världens undergång via energikris, slut på olja, världskrig med mera.

Control_61
2013-01-08, 11:21
Jag återkommer med min prediktion kategoriserad enligt TS önskemål efter det att jag funderat lite till. Jag kan redan nu säga att inom tidsintervallet 10-20-30år kommer inget enormt revolutionerande ske. Kolla utvecklingen senaste 30åren och visst ser världen annorlunda ut men överlag har personer i Sveriges vardag förändrats rätt lite om vi tittar till behovstrappan. Det har alltid funnits rika och fattiga och en "orättvisa" i skattesystemet. Det har alltid funnit en oro för vår framtid samt dagens ungdom. Det var bättre förr och yada yada.

De senaste trettio åren har gett mänskligheten överlag en medvetenhet vad det gäller miljöfrågor, svält, sjukdomar, rättvisor, jämlikhet mm mm. Denna medvetenhet i kombination med alla nya tekniska förutsättningar är en förutsättning för en ännu bättre framtid.

Under de senaste 30åren i takt med att medvetandet för ovanstående växt har det pratats om kraftigt ökade temperaturer pga våra utsläpp. Det har pratats om att världshaven skall översvämma våra kuster oc h det har pratats om Peak oil, sedan har vi då domedagsprofeternas tankar om asteroider, atombomber etc.

Jag tror att vi idag 2013 står betydligt bättre rustade inför allt detta än vi gjort tidigare. Jag tycker det är jättebra att vi är mer medvetna och globalt görs mycket mer för att få bättre miljötänk framöver.

Under de trettio år som det pratats om höjd uppvärmning, finns det några som helst siffror som entydigt pekar i den riktningen. Att bara utgå från senaste vintern var mild lokalt säger väldigt lite med tanke på att temperaturen i sig varierar i båda korta, medellånga och långa cykler.

Jag är miljömedveten men jag anser samtidigt att skräckpropagandan är en aning överdriven.

Jag återkommer som sagt med min världsbild om 10,20,30 år när jag tänkt lite.

Jag tror vi har ett paradigmskifte framför oss som vi inte sett tidigare vad gäller grundläggande värderingar och syn på stat/makt.

Likaså har tillväxten vi värnar om så otroligt mycket sett ut som en exponentialfunktion, vilket gör att man inte kan se kommande 30 år som de 30 år som nyss varit. Det ställs helt andra krav på naturen och samhället för att det ska kunna fortgå som det gjort på sistone.

Man behöver inte vara en domedagsprofet för att se uppenbara mönster i samhället. Jag tror och hoppas vi i efterdyningarna av finanskris och paradigmskifte kanske kan se ett varaktigt välmående bortom marknadens direktiv.*



* http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=4340800

Sniggel
2013-01-08, 12:37
Filmjölks scenario blandat med Exdiaqs inlägg om bl a peak oil är ungefär hur jag ser på framtiden.
Dvs delvis en klassuppdelning följt utav global kris på längre sikt (vilket bara kommer att förstärka klassuppdelningen när de med makt vill behålla sin makt). Krig, svält, upplopp, anarki och kraftigt backande i tillgänglighet på teknologi. Påtvingad decentralisering för gemene man. Men politiken kanske fortfarande kommer att vara lika nationell och global, besluten fattas kanske på samma nivå men befolkningen är mer splittad och känner sig distanserad från den nationella politiken. Eventuellt kommer politiken glida från demokrati till diktatur (militärregimer) för att kunna hålla ordning på befolkningen (för ingen kommer att vara nöjd och makthavarna "vet vad som är bäst").

En av anledningarna till att jag inte tänker skaffa barn.

C.E.J.
2013-01-08, 13:01
Man kan kalla mig och mina åsikter vad man vill,

Min första tanke är att du verkar så pessimistisk, problemen du nämner finns helt klart, men varför är du så säker på att de kommer resultera i en Mad Max-aktig värld om några decennier?

Olegh
2013-01-08, 13:12
Min första tanke är att du verkar så pessimistisk, problemen du nämner finns helt klart, men varför är du så säker på att de kommer resultera i en Mad Max-aktig värld om några decennier?

Det är väldigt lätt att bli pessimistisk när till synes smarta människor vägrar ta problemen på allvar. Det är mycket enkelt att hävda att det bara handlar om överdrifter och att (den här är bra tycker jag) teknikutveckling kommer automagiskt lösa problem. Då slipper man engagera sig och kan köra på som vanligt. Lägg där till de förhärskande maktstrukturerna som är otroligt tröga och svåra att förändra. Det finns så mycket som pekar på att det kommer gå åt helvete.

Sniggel
2013-01-08, 13:17
Min första tanke är att du verkar så pessimistisk, problemen du nämner finns helt klart, men varför är du så säker på att de kommer resultera i en Mad Max-aktig värld om några decennier?

Det är väl mestadels det här:

Det finns inget som ens kommer i närheten av att kunna ersätta/"fylla skorna" efter olja.

Efterfrågan på resurser kommer vida överstiga vad som kommer att finnas tillgängligt. Vilket innebär en helt annan levnadsstandard som ingen av oss här på forumet är förberedd på (tror iaf jag). Övergången kommer skapa desperation och folk kommer att se till sitt eget när de kan. Vilket borde leda till en hel del kaos. Speciellt som de som har möjlighet (makt) till en dräglig tillvaro kommer att roffa åt sig. Detta kommer att ses som orättvist av majoriteten och leda till uppror och klasskamper (och då ej metaforiskt utan baserat på våld).

Detta är väl ett exempel på hur det kan gå inom 50 år men om vi är ovanligt duktiga på att övergå till andra effektiva källor (oväntade genombrott inom kärnkraft, bra sätt att utnyttja solenergi på stora ytor ute i rymden, "transmuta" grundämnen mellan varandra och skapa molekyler som man vill (mat) så länge man har energin och nu börjar jag spinna iväg på tok för långt...) så kvarstår fortfarande problemet med att förvänta sig evig tillväxt. Något vi måste ändra på någon gång annars kommer vi att bli påtvingade när verkligheten sätter stopp.
Och det är vad jag tror verkligheten har börjat med lite smått nu.

Exdiaq
2013-01-08, 14:36
Exidaq: Tycker så gott som de flesta av dina trådar på sistonde handlar om världens undergång via energikris, slut på olja, världskrig med mera.

Njaa, det kan jag väl inte riktigt hålla med om. Gjorde en snabb sökning över vilka trådar jag skapat den senaste tiden och utav de på första sidan är 3 st negativa/propagerar för paradigmskifte. Resten är antingen informativa, diskussion-trådar, frågeställningar från mig eller fjant-trådar.

Mina åsikter om hur jag tror det kommer se ut i framtiden utelämnade i början för att jag var mer intresserad utav vad andra tycker och tänker. Men det efterfrågades, därför kopierade jag ett inlägg jag skrivit tidigare. Detta ledda till att energikris kom upp på tapeten och därför skapade jag en tråd för det.

Har aldrig någonsin pratat om världskrig, däremot konflikter med Ryssland och då inte en fullskalig invasion utan eventuell ockupation utav Gotland för att kontrollera Östersjön eller att tjafset bland Norge, Ryssland, Kanada m.fl. i Norra Ishavet fortsätter att eskalera. Också till följd av minskad tillgång till billig energi och därför territoriella dispyter i detta område då det spekuleras att det finns rejäla olje- och gastillgångar här.

Kan tycka att du drar i lite väl när du beskriver vad jag tyckt och tänkt. Har aldrig sagt att en energikris innebär världens undergång utan bara att det inte är "business as usual". Människan överlever energikrisen, sen i vilken omfattning och var kan man fråga sig.

Jag är inte här för att övertyga någon annan och det har jag påtalat gång på gång. Jag är här för att bilda mig själv.

Min första tanke är att du verkar så pessimistisk, problemen du nämner finns helt klart, men varför är du så säker på att de kommer resultera i en Mad Max-aktig värld om några decennier?

Pessimist eller realist, jadu, jag vet inte. Det får framtiden utvisa. Den stora massan (mig inkluderat) är beroende av ett system som tillhandahar de mest basala sakerna såsom mat, vatten, och i vårt land, värme. Väldigt liten del utav befolkningen är kapabla att fixa detta på egen hand eller har ens upplevt brist på detta någon gång. Systemet alla är beroende bygger helt och hållet på tillgången utav billig energi, något det blir allt mindre utav.

Mindre energi -> systemet börjar krackelera så smått -> bekväma människor som levt i detta stabila system hela sina liv börjar, med all rätt, få panik -> systemet krackelerar ännu snabbare jämfört med om alla kunde ta hand om sina basala behov på egen hand och hade "is i magen".

Peak olja är långt i från det enda problemet. Peak kol, peak fosfor, odlingsbar mark utarmas snabbt så in i m.m. är saker som bidrar till mixen. Och det har mänskligheten aldrig någonsin upplevt tidigare. Vid tidigare kriser/katastrofer har det nästan alltid funnits tillgång till relativt billig energi och odlingsbar mark för att agera bränsle till återuppbyggnaden. De förmånerna försvinner mer och mer, snabbare och snabbare.

Exdiaq
2013-01-08, 14:38
Till alla:

Vill ni inte läsa mitt propagerande eller åsikter kring det hela, ställ inte några fler frågor. Skapade tråden för att jag ville höra andras åsikter, inte propagera för och motivera mina egna. Men ställs det frågor svara jag på dessa.

C.E.J.
2013-01-08, 16:05
Det är väl mestadels det här:

'Det finns inget som ens kommer i närheten av att kunna ersätta/"fylla skorna" efter olja.'

Det är möjligt att det inte finns, men det är min poäng: Varför skulle det inte kunna uppfinnas? Åtminstone jag ser inte en framtid där oljan vips tar slut och så står vi där tomhänta.


Pessimist eller realist,

De är inte motpoler eftersom de inte handlar om samma sak. Peak oil m.m. kommer att hända, givetvis är det realistiskt att "tro" att det kommer hända. Pessimism/optimism handlar om huruvida vi kommer ta itu med det, och du verkar vara av uppfattningen att vi inte kommer göra det, dvs pessimist.


Vid tidigare kriser/katastrofer har det nästan alltid funnits tillgång till relativt billig energi och odlingsbar mark för att agera bränsle till återuppbyggnaden. De förmånerna försvinner mer och mer, snabbare och snabbare.

Vilka kriser då? Jag skulle tvärtom säga att under större delen av mänsklighetens tillgångskriser så har det inte funnits tillgång till energi och mark, typ samtliga kriser under första millenniet orsakade av översvämning och/eller hård/lång vinter. Trots dessa tog vi oss framåt.

Exdiaq
2013-01-08, 16:46
De är inte motpoler eftersom de inte handlar om samma sak. Peak oil m.m. kommer att hända, givetvis är det realistiskt att "tro" att det kommer hända. Pessimism/optimism handlar om huruvida vi kommer ta itu med det, och du verkar vara av uppfattningen att vi inte kommer göra det, dvs pessimist.

Det var inte menat som motpoler heller utan ett försök att definiera om mig själv. Har stött på ett antal som ansett att jag är pessimist när jag påtalat peak oil och att det kommer inträffa. Inte vilka följder det kommer få, utan bara att det kommer inträffa. Då har jag fått definiera om det till att jag är snarare realist när det gäller det.

Pessimist i avseende att jag inte tror vårt samhälle inte kommer ta hand om problemet? Skyldig. Samhället är inte anpassat för det då beståndsdelarna är ömtåliga våp när det gäller mat/vatten/skydd.

Säger inte att det inte kommer existera någon form av samhällskonstruktion när energikrisen blir ett faktum, säger bara att det förmodligen inte på långa vägar kommer vara samma samhällskonstruktion som idag.

Jag tror post-energikris så kommer det lokala och eventuellt regionala vara i fokus då det inte finns energi att agera på det nationella och internationella planet. Mindre samhällen, fler men mindre konflikter.


Vilka kriser då? Jag skulle tvärtom säga att under större delen av mänsklighetens tillgångskriser så har det inte funnits tillgång till energi och mark, typ samtliga kriser under första millenniet orsakade av översvämning och/eller hård/lång vinter. Trots dessa tog vi oss framåt.

Nu tänker jag framför allt på tiden efter 30-talets depression samt efterkrigstiden och återhämtningen därefter. Skulle man på något sätt kunna överföra mentaliteten samt erfarenheten av verkligt ansträngande tider från en 1600-tals-Svensson till dagens Svensson tror jag nog man skulle kunna ro det i hamn betydligt bättre än idag.

Fram till industriella revolutionen överlevde vi, vi utvecklades inte i särskilt snabb takt. När industriella revolutionen tog fart, drivet utav allt billigare energi och maskiner med allt högre verkningsgrad, började vi utvecklas nästan i exponentiell takt.

Tror jag att människan som art kommer överleva en energikris? Utan tvekan! Tror jag att människan kommer att upprätthålla samma samhällskonstruktion och samhällsutveckling? Nej.

Asdf
2013-01-08, 19:08
Det är väldigt lätt att bli pessimistisk när till synes smarta människor vägrar ta problemen på allvar. Det är mycket enkelt att hävda att det bara handlar om överdrifter och att (den här är bra tycker jag) teknikutveckling kommer automagiskt lösa problem. Då slipper man engagera sig och kan köra på som vanligt. Lägg där till de förhärskande maktstrukturerna som är otroligt tröga och svåra att förändra. Det finns så mycket som pekar på att det kommer gå åt helvete.

Som att något förändrats ang det de senaste hundratals åren. Flaggviftarna mär tågnätet byggdes i england är en klassiker

Jag är övertygad om att man om 100år kommer se tillbaka på utbyggnationen av t.ex vindkraft som vår tids största vansinne

Imni
2013-01-08, 19:41
Lite det jag menar, det fanns folk som sa samma sak för 20 år sedan.

Den vanliga konventionella oljan toppade 2006, iaf enligt IEA. De som avfärdar Peak Oil borde sätta sig in i det lite mer, inte bara läsa diverse media eller kortare forskningsrapporter, många sponsrade av oljeindustrin.

Peak Oil kommer förändra mer än många ens vågar gissa på. Ta en titt runt omkring dig och säg om du ser, känner eller kan lukta på något som inte har haft olja i sin tillverkning, transport eller produktion.

Den laptop du sitter och läser detta på har i snitt behövt 240 l råolja och 1500 l vatten i sin framställning.

Det gör att vi osökt kommer in på vattenproblematiken. Vattenbristen som hotar många delar av världen kommer att ge upphov till många konflikter inom en inte alltför avlägsen framtid.

Säkerhetsmässigt är det lite oklart. För Sveriges del är nog ryssen det största hotet, precis som de alltid varit. Dock är deras bästa vapen energikranen. Idag importerar vi vår olja från Norge (30%), Danmark (30%), Ryssland (30%) och resterande del från olika länder tex Venezuela. Man bör dock komma ihåg att den olja som importeras från övriga länder är av annan typ och kvalite och används inom industrin och är således inte ämnad för vardagsbehov i tex bilar.

Norges produktion minskar med ca 6-7% årligen vilket är väldigt mycket. Till det kommer att Danmark slutar exportera olja (produktionen överstiger inte inhemsk konsumtion) ca 2015 vilket gör att vi kommer att behöva förlita oss mer och mer på ryssen. Vi kommer nog mer och mer att behöva gå mot öst för vilket hela EU kommer tvingas till. Det är ju inte för skoj skull som Ryssland byggt en direktgasledning till Tyskland.

Till råga på allt har vi smarta svenskar skuldsatt oss så pass att vi är 6:e mest skuldsatta folket i världen. Varför har vi skuldsatt oss? För att kunna låna och bygga infrastruktur, ställa om energiproduktionen eller ställa om matproduktionen? Nej, huvudsakligen för att bjuda över grannen i bostadshetsen och för att köpa onödiga prylar. Smart Svenne Banan!

Man kan skriva spaltmeter om dessa saker men en film kanske är mer lättsmält.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=81U07CqFPYs

Control_61
2013-01-08, 19:57
Den vanliga konventionella oljan toppade 2006, iaf enligt IEA. De som avfärdar Peak Oil borde sätta sig in i det lite mer, inte bara läsa diverse media eller kortare forskningsrapporter, många sponsrade av oljeindustrin.

Peak Oil kommer förändra mer än många ens vågar gissa på. Ta en titt runt omkring dig och säg om du ser, känner eller kan lukta på något som inte har haft olja i sin tillverkning, transport eller produktion.

Den laptop du sitter och läser detta på har i snitt behövt 240 l råolja och 1500 l vatten i sin framställning.

Det gör att vi osökt kommer in på vattenproblematiken. Vattenbristen som hotar många delar av världen kommer att ge upphov till många konflikter inom en inte alltför avlägsen framtid.

Säkerhetsmässigt är det lite oklart. För Sveriges del är nog ryssen det största hotet, precis som de alltid varit. Dock är deras bästa vapen energikranen. Idag importerar vi vår olja från Norge (30%), Danmark (30%), Ryssland (30%) och resterande del från olika länder tex Venezuela. Man bör dock komma ihåg att den olja som importeras från övriga länder är av annan typ och kvalite och används inom industrin och är således inte ämnad för vardagsbehov i tex bilar.

Norges produktion minskar med ca 6-7% årligen vilket är väldigt mycket. Till det kommer att Danmark slutar exportera olja (produktionen överstiger inte inhemsk konsumtion) ca 2015 vilket gör att vi kommer att behöva förlita oss mer och mer på ryssen. Vi kommer nog mer och mer att behöva gå mot öst för vilket hela EU kommer tvingas till. Det är ju inte för skoj skull som Ryssland byggt en direktgasledning till Tyskland.

Till råga på allt har vi smarta svenskar skuldsatt oss så pass att vi är 6:e mest skuldsatta folket i världen. Varför har vi skuldsatt oss? För att kunna låna och bygga infrastruktur, ställa om energiproduktionen eller ställa om matproduktionen? Nej, huvudsakligen för att bjuda över grannen i bostadshetsen och för att köpa onödiga prylar. Smart Svenne Banan!

Man kan skriva spaltmeter om dessa saker men en film kanske är mer lättsmält.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=81U07CqFPYs



Bra skrivet!!!

Exdiaq
2013-01-08, 22:21
[...]
Det gör att vi osökt kommer in på vattenproblematiken. Vattenbristen som hotar många delar av världen kommer att ge upphov till många konflikter inom en inte alltför avlägsen framtid.

[...]

Norges produktion minskar med ca 6-7% årligen vilket är väldigt mycket. Till det kommer att Danmark slutar exportera olja (produktionen överstiger inte inhemsk konsumtion) ca 2015 vilket gör att vi kommer att behöva förlita oss mer och mer på ryssen. Vi kommer nog mer och mer att behöva gå mot öst för vilket hela EU kommer tvingas till. Det är ju inte för skoj skull som Ryssland byggt en direktgasledning till Tyskland.

Till råga på allt har vi smarta svenskar skuldsatt oss så pass att vi är 6:e mest skuldsatta folket i världen. Varför har vi skuldsatt oss? För att kunna låna och bygga infrastruktur, ställa om energiproduktionen eller ställa om matproduktionen? Nej, huvudsakligen för att bjuda över grannen i bostadshetsen och för att köpa onödiga prylar. Smart Svenne Banan!
[...]

Privatisering utav vattenkällor blir allt vanligare. Inte i lika stor grad i västvärlden, däremot i flertalet utvecklingsländer.

egtKx24dat8

Såg den här artikeln idag gällande att det byggs fler kolkraftverk i bl.a. Tyskland då det är billigare än rysk gas. Bra för Sverige säkerhetspolitiskt, dåligt för världen miljömässigt; Europe’s energy policy delivers the worst of all possible worlds (http://www.economist.com/news/briefing/21569039-europes-energy-policy-delivers-worst-all-possible-worlds-unwelcome-renaissance?fsrc=scn%2Ftw%2Fte%2Fpe%2Ftheunwelcome renaissance).

Är vi inte tredje eller fjärde mest skuldsatta t.o.m.?

Exdiaq
2013-01-08, 22:34
81U07CqFPYs

Mycket bra! Sammanfattar det mesta utav det jag har försökt säga, men på ett betydligt bättre sätt.

leo1
2013-01-09, 00:00
Jag har tänkt på det här med globalisering ett tag. På att många glesbygder har dött ut och väldigt mycket centraliseras till Stockholm.

Likaså det här med företag som blir tvungna att gå med på löner som är under kollektivavtal och liknande.

Hade Scania-fabrikerna funnits kvar i större utsträckning i Sverige om dom jobbat för 75 % av lönen. Hade Saab funnits kvar om dom gjort likadant.

Förr kanske vi kunde ha bra industrilöner men det det känns som konkurrensen har hunnit ikapp oss och vi måste lägga oss lägre för att ens ha egna företag?

Det kanske inte är rimligt att två fabriksarbetare i ett hem har två bilar och bor i ett stort hus. Så som det var när vi växte upp.

Minimjölk
2013-01-09, 09:09
Det är väldigt lätt att bli pessimistisk när till synes smarta människor vägrar ta problemen på allvar. Det är mycket enkelt att hävda att det bara handlar om överdrifter och att (den här är bra tycker jag) teknikutveckling kommer automagiskt lösa problem. Då slipper man engagera sig och kan köra på som vanligt. Lägg där till de förhärskande maktstrukturerna som är otroligt tröga och svåra att förändra. Det finns så mycket som pekar på att det kommer gå åt helvete.

Det där var väl en passning till mitt inlägg tidigare. Jag förstår vad du menar och jag är i så fall inte helt överens med hur du framställer mitt sätt att se på det. Det jag sade var att vi idag till skillnad från 30 år sedan har en insikt i miljöfrågor. medmänsklighet etc och att denna medvetenhet ihop med att vi idag har helt andra tekniska möjligheter gör att vi kan bli bättre miljövänner.

Två exempel är ju bilar och datorer. Dagens bilar drar mindre bränsle och har betydligt mindre utsläpp så om normalfamiljen på 30år gått från att äga 1,1 bil till 1,8bilar så är utsläppen därmed inte större än de varit. Det är inte heller orimligt at ttro att denna utveckling kommer fortsätta.

Datorer är idag så kraftfulla och energisnåla samt billiga att de kan användas nästan var som helst vilket redan idag ger oss möjlighet att undvika massa onödiga transporter. Vi har möjlighet att använda Skype och många kan sköta sitt jobb hemifrån. jag spår att vi kommer se en stor utveckling här framöver så att fler och fler yrken kan skötas hemifrån.

Jag vill även avsluta med att människosläktet är grymt bra på att anpassa sig och även om en ny livsstil till en början med kommer innebära uppoffringar för många så kommer vi hitta alternativ för att kunna leva ett fullgott liv även framöver.

Imni
2013-01-09, 18:53
...

Är vi inte tredje eller fjärde mest skuldsatta t.o.m.?

Senaste siffran var 6:e. Vet att Nederländare och Norrmän är värre än oss och även där varnas det för uppdrivna bopriser. Detsamma gäller priserna i Frankrike, Kanada och Australien.

Olegh
2013-01-09, 19:17
Det där var väl en passning till mitt inlägg tidigare. Jag förstår vad du menar och jag är i så fall inte helt överens med hur du framställer mitt sätt att se på det. Det jag sade var att vi idag till skillnad från 30 år sedan har en insikt i miljöfrågor. medmänsklighet etc och att denna medvetenhet ihop med att vi idag har helt andra tekniska möjligheter gör att vi kan bli bättre miljövänner.

Två exempel är ju bilar och datorer. Dagens bilar drar mindre bränsle och har betydligt mindre utsläpp så om normalfamiljen på 30år gått från att äga 1,1 bil till 1,8bilar så är utsläppen därmed inte större än de varit. Det är inte heller orimligt at ttro att denna utveckling kommer fortsätta.

Datorer är idag så kraftfulla och energisnåla samt billiga att de kan användas nästan var som helst vilket redan idag ger oss möjlighet att undvika massa onödiga transporter. Vi har möjlighet att använda Skype och många kan sköta sitt jobb hemifrån. jag spår att vi kommer se en stor utveckling här framöver så att fler och fler yrken kan skötas hemifrån.

Jag vill även avsluta med att människosläktet är grymt bra på att anpassa sig och även om en ny livsstil till en början med kommer innebära uppoffringar för många så kommer vi hitta alternativ för att kunna leva ett fullgott liv även framöver.

Du har tveklöst rätt i det du skriver, det finns enorma potentialer och teknikutveckling kommer vara en absolut nödvändighet för att ta till vara på dessa. För trettio år sedan hade man i västvärlden en god uppfattning om rådande miljöproblem, men likväl då som nu tas det inte riktigt på allvar. Miljön betraktas alltjämt som en fri och oändlig resurs.

Vad jag menar är att det finns en enorm övertro på den här delen av lösningen. Utan att man målmedvetet rör sig mot ett paradigmskifte är risken för omfattande kriser och svält överhängande. Hittills har teknikutvecklingen inte haft en suck att hålla varken CO2-utsläpp eller energianvändning i schack, helt sonika för att mängden produkter i omlopp hela tiden ökar. Hjulen måste snurra snabbare. Ju mer man läser om både vidden av existerande problem och outnyttjade potentialer samt problem med att implementera dessa, desto svårare blir det att koppla på optimismen.

Jag tror inte heller på världens undergång, men det kan tveklöst gå mycket illa för väldigt många i framtida ekonomiska kriser och naturkatastrofer.

Exdiaq
2013-04-25, 23:27
Storbritanniens jordbruksminister: Gräv för överlevnad (http://cornucopia.cornubot.se/2013/04/storbritanniens-jordbruksminister-grav.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FxnFd+%28Cornucopia %3F%29)

Exdiaq
2014-03-10, 22:54
Bump.

filmjölk
2014-03-10, 23:36
Storbritanniens jordbruksminister: Gräv för överlevnad (http://cornucopia.cornubot.se/2013/04/storbritanniens-jordbruksminister-grav.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FxnFd+%28Cornucopia %3F%29)

Är inte du liberal och litar på att marknaden reglerar det där själv på ett ypperligt sätt?

Exdiaq
2014-03-10, 23:49
Är inte du liberal och litar på att marknaden reglerar det där själv på ett ypperligt sätt?

Är inte liberal utan håller med om libertarianska tankeströmningar. Fri marknad löser inte allt, men det löser saker bättre än en reglerad marknad.