handdator

Visa fullständig version : Everyday looper hur gör dom i youtube?


Blaspis
2013-01-06, 16:29
Hej!

Jag satt å kollade på massa youtube videos där folk loopar live med hjälp av en iphone app som heter everyday looper. Det slutade med att jag köpte appen själv och nu sitter jag och loopar. Grymt cool app alltså!

Men nu till frågan:

Hur gör dom när dom spelar in allt live?

T ex här:

http://www.youtube.com/watch?v=csw3LrmHkUg

Jag vill kunna göra som honom alltså först loopa en "beat" och sen börja sjunga till den men då fångar ju inte iphone micen upp det jag sjunger förrän jag spelar UPP spåret.. Hur gör man? Är det kanske en mick som krävs separat? För att jag har en bra studiomic till datorn men kan endast ha line in ELLER micken vald, inte båda på samma gång.

Säkert skit dum fråga men alltså hur gör alla som gör dessa youtube videos osv?

Tack snälla !

Blaspis
2013-01-06, 16:51
Här t ex: http://www.youtube.com/watch?v=CzQLRPwZjIo

Hur gör han för att det han sjunger ska spelas in? Har han en separat mic till det eller? Fattar ingenting.. För att han spelar ju inte in sången via programmet eller appen som jag har , det ser man ju. Men isf hur gör han för att micken å iphonen ska spela in samtidigt på datorn / kameran eller vad han gör..?

Ronn
2013-01-06, 16:52
Ställ frågan i kommentatorsfältet på youtube alt. skicka han som gjort videon ett meddelande där så får du nog svar!

Blaspis
2013-01-06, 16:55
Ställ frågan i kommentatorsfältet på youtube alt. skicka han som gjort videon ett meddelande där så får du nog svar!

har ingen youtube account, frågade här tror jag får svar snabbare

WHITEFOLKS
2013-01-06, 16:56
pW5ZcjQ3I10

Ronn
2013-01-06, 16:58
har ingen youtube account, frågade här tror jag får svar snabbare

Det är ju inte så svårt att regga sig, bra att ha och kunna kommentera etc!

Sen kan vi ju gissa hur han gjort, förmodligen mikrofon på datorn/vid kameran han sitter vid.. men han svarar nog bäst själv på det. :)

Blaspis
2013-01-06, 17:12
pW5ZcjQ3I10

Sett den några gånger.. Har ingenting med det jag frågar att göra..

Jag vill veta hur han i den videon t ex, spelar in allt han säger.. Inte det som finns med i loopern

Blaspis
2013-01-06, 17:12
Det är ju inte så svårt att regga sig, bra att ha och kunna kommentera etc!

Sen kan vi ju gissa hur han gjort, förmodligen mikrofon på datorn/vid kameran han sitter vid.. men han svarar nog bäst själv på det. :)

Ok men min mikrofon på datorn går inte att spela in med SAMTIDIGT som man använder sig av line in till iphonen.. hur gör man där... :S :(

Ronn
2013-01-06, 17:14
Ok men min mikrofon på datorn går inte att spela in med SAMTIDIGT som man använder sig av line in till iphonen.. hur gör man där... :S :(

Han har väl något program som mixar ihop två ljudingångar, som sagt fråga honom.

Blaspis
2013-01-06, 17:23
kk tänkte om det fanns nåt enkelt svar

Blaspis
2013-01-06, 19:46
Jag tror inte det går att spela in från "line-in" och mic samtidigt, innebär det att det inte går att göra såna här inspelningar som folk gör med everyday looper?

panzerpig
2013-01-06, 20:12
Läs på supportforumet: http://www.mancingdolecules.com/forum/ Jag har ingen iphone eller ipad så jag kan inte testa själv. Men det måste ju vara att han kör med hörlurar så iphonen inte spelar upp ljudet högt?
Då kan han ju overdubba utan att det han spelar upp hörs i nästa inspelning.

WHITEFOLKS
2013-01-06, 22:32
I den videon jag pejstade så har han en y-splitter och antar att ena går till datorn eller kameran och andra är hörlurarna.

Blaspis
2013-01-07, 01:04
I den videon jag pejstade så har han en y-splitter och antar att ena går till datorn eller kameran och andra är hörlurarna.

Jovisst absolut men vad sjunger han i när han inte använder programmet?

WHITEFOLKS
2013-01-07, 01:11
vad menar du? han har ju mic på kameran/datorn också.

Antagligen är det väl inspelat med någon sorts webkamera och han ställt in i ljud att den ska spela in "what you hear"

Blaspis
2013-01-07, 01:34
vad menar du? han har ju mic på kameran/datorn också.

Antagligen är det väl inspelat med någon sorts webkamera och han ställt in i ljud att den ska spela in "what you hear"

Men hur kan ljudet låta exakt likadant från micken som från iphonen? låter ju som att han använder iphonen som mic när han inte spelar in i programmet ändå.. konstigt..