handdator

Visa fullständig version : Datornördar: Hjälp med mobilt internet


Oldschool
2013-01-06, 16:08
Sitter med mobilt internet från telenor, det är en dosa som man sätter in i usb porten. Modemet ska fungera upp till 4g, dock finns det inte täckning för 4g på just detta område men för 3g ska det fungera hur bra som helst. Har även kollat telenors hemsida och några störningar i området finns inte, 3g ska som sagt fungera perfekt här.

Grejen är den att det tenderar att vara jävligt random, 3g anslutningen kan fungera hur bra som helst i 5 timmar, eller 1 dygn, för att sedan sluta fungera totalt i ett antal timmar. Då detta händer byter jag till 2g vilket är något så enormt mycket långsammare, men det funkar ju i alla fall.

Hur som helst, vad kan problemet vara? Någon kunnig här? Det har varit såhär nu i 2 veckor, det handlar alltså om morsans mobila internet som hon beställt från telenor.

stolpskott
2013-01-06, 16:13
Jag är inte så insatt i den teknologin, men jag vet av egen erfarenhet att mobilt bredband är extrem opålitligt. Alla jag känner som har använt sig utav det regelbundet säger samma sak. Minsta lilla störning kan orsaka problem o.s.v.

Fuark
2013-01-06, 16:14
Ring telenor, det låter som att det är tillfälliga störningar alternativt värdelös täckning.
Obligatorisk fråga "Har du testat att starta om modemet när det lägger av?"

Fuark
2013-01-06, 16:15
Jag är inte så insatt i den teknologin, men jag vet av egen erfarenhet att mobilt bredband är extrem opålitligt. Alla jag känner som har använt sig utav det regelbundet säger samma sak. Minsta lilla störning kan orsaka problem o.s.v.

du kände dig också träffad av datornörd stolpen? :D

Oldschool
2013-01-06, 16:19
Ring telenor, det låter som att det är tillfälliga störningar alternativt värdelös täckning.
Obligatorisk fråga "Har du testat att starta om modemet när det lägger av?"

Jo, har ringt dom 2ggr. Ena gången för en vecka sedan, då sa dom att det ibland kunde vara störningar och att vi skulle höra av oss om det fortsatte. Ringde igår, då sa dom att vi skulle ringa på måndag då dom trodde att det kunde bero på vårat modem (?) och att vi då skulle få ett nytt.

Grejen är att jag tror knappast det är modemet då det fungerar hur bra som helst att surfa på 2g när 3g kopplas ner.

Mobilt bredband verkar i regel vara ett jävla skit, ja.

Fuark
2013-01-06, 16:25
Jo, har ringt dom 2ggr. Ena gången för en vecka sedan, då sa dom att det ibland kunde vara störningar och att vi skulle höra av oss om det fortsatte. Ringde igår, då sa dom att vi skulle ringa på måndag då dom trodde att det kunde bero på vårat modem (?) och att vi då skulle få ett nytt.

Grejen är att jag tror knappast det är modemet då det fungerar hur bra som helst att surfa på 2g när 3g kopplas ner.

Mobilt bredband verkar i regel vara ett jävla skit, ja.

Jag hade 4G mobilt ett tag när jag flyttade min laptop mycket. Det var ofta problem med hastigheten (gick upp och ner) att det inte fungerade alls har jag inte varit med om. Fast du kan bo långt ifrån närmsta mast, testa att sätta dongeln högt upp vid ett fönster och rikta mot masten om du vet vart den befinner sig.

stolpskott
2013-01-06, 17:02
du kände dig också träffad av datornörd stolpen? :D

*rolleyes*

Jo, har ringt dom 2ggr. Ena gången för en vecka sedan, då sa dom att det ibland kunde vara störningar och att vi skulle höra av oss om det fortsatte. Ringde igår, då sa dom att vi skulle ringa på måndag då dom trodde att det kunde bero på vårat modem (?) och att vi då skulle få ett nytt.

Grejen är att jag tror knappast det är modemet då det fungerar hur bra som helst att surfa på 2g när 3g kopplas ner.

Mobilt bredband verkar i regel vara ett jävla skit, ja.

Grejen med företagen som erbjuder de här tjänsterna är att de i princip säger vad som helst för att ha kvar dig som kund. "Det är ett tillfälligt problem", "det är en rörlig radioskugga", "det borde fungera om någon dag eller två", "nätet är överbelastat, testa att surfa under natttimmarna istället" är alla saker jag fick höra under två månaders tid utan att det fungerade bra vi ett enda tillfälle. Ren bullshit om du frågar mig. Har din mamma möjlighet att använda sig av fast bredband? Om det inte skulle vara några problem så rekommenderar jag att ni byter till det så snabbt som möjligt.

Ape3
2013-01-06, 17:14
Mitt 4g från telenor är känsligt som fan för var man har dongeln. Nu har jag den på en 2m usb-förlängning så att dongeln sitter uppe i ett fönster. Mobilt internet.
Centrala Kalmar är det.
4g är skräp och är kasst jämfört med trådat internet. Behöver man flytta runt med en bärbar dator är det bra. I annat fall är det tråd som gäller.

Försök leta upp bästa platsen för modemet. Använd usb-förlängning så att du kan ha det hängande i ett fönster.

Piranha
2013-01-06, 17:46
Mobila nät är väldigt känsliga för omgivningen. Flytta datorn en meter och hastigheten påverjas. Rådet lyder skaffa en router och ställ den i fönstret. Flytta runt den lite tills du hittar en bra plats.

4g äger annars. Klämmer ut över 7 meg/s när jag laddar.

Tricce
2013-08-12, 16:38
Nån som har koll på bästa billigaste mobila bredbandet atm?
(Med hög månatlig gb kvot)