handdator

Visa fullständig version : Fråga om kolhydrater och fett


ShippEn
2013-01-06, 15:04
Det enda jag räknar på är mitt dagliga intag av kalorier och protein.

Vilket ligger på 3000-3800kcal & 150g+ protein. Blir en hel del protein.

Men kolhydrater & fett. Räknar ni med detta eller tänker ni ens på det?

Jag antar att så länge man äter normal mat, dvs skollunch & vanlig svensk husmanskost så får man i sig de kolhydrater man behöver?

King Grub
2013-01-06, 15:07
Hur vet du hur mycket kalorier du får i dig om du inte vet hur mycket fett och kolhydrat du äter?

ShippEn
2013-01-06, 15:10
Hur vet du hur mycket kalorier du får i dig om du inte vet hur mycket fett och kolhydrat du äter?

Har endast kollat på hur mycket kalorier & protein det jag äter innehåller.

Sheogorath
2013-01-06, 15:13
Det enda jag räknar på är mitt dagliga intag av kalorier och protein.

Vilket ligger på 3000-3800kcal & 150g+ protein. Blir en hel del protein.

Men kolhydrater & fett. Räknar ni med detta eller tänker ni ens på det?

Jag antar att så länge man äter normal mat, dvs skollunch & vanlig svensk husmanskost så får man i sig de kolhydrater man behöver?

Kolhydrater "behöver" man inte alls i bemärkelsen "för att kroppen ska fungera". Äter du tillräckligt med kalorier för att hålla vikten på en normal kost är det osannolikt att du äter för lite kolhydrater för att prestera bra, eller för lite fett för att kroppen ska fungera.

Jag håller reda på kolhydrat och fett under diet. Då är det lite kinkigare med fördelningen för att man både ska fungera optimalt och få i sig allt man behöver.

burro
2013-01-06, 15:46
Har endast kollat på hur mycket kalorier & protein det jag äter innehåller.

Det har du ju inte alls. Om du inte vet hur mycket kolhydrater & fett du äter?

Sheogorath
2013-01-06, 15:51
Det har du ju inte alls. Om du inte vet hur mycket kolhydrater & fett du äter?

Kcal är angivet på de flesta förpackningar. Men visst, om man ändå räknar ut det ena är det ju inte särskilt svårt att räkna ut det andra.

ShippEn
2013-01-06, 16:15
Har endast kollat på hur mycket kalorier & protein det jag äter innehåller.

Det har du ju inte alls. Om du inte vet hur mycket kolhydrater & fett du äter?

*slap*

Fuark
2013-01-06, 16:29
Det enda jag räknar på är mitt dagliga intag av kalorier och protein.

Vilket ligger på 3000-3800kcal & 150g+ protein. Blir en hel del protein.

Men kolhydrater & fett. Räknar ni med detta eller tänker ni ens på det?

Jag antar att så länge man äter normal mat, dvs skollunch & vanlig svensk husmanskost så får man i sig de kolhydrater man behöver?

Träningsdagar ligger jag högt på kolhydtrater och mindre fett, och på vilodagar ungefär 50/50 fett/kolhydrater där jag äter största delen av kolhydraterna vid första målet.

Högt på protein båda dagarna, givetvis.

Tanka shapemeup-nånting appen på appstore eller googleplay. Så kan du iaf få en överblick av hur högt du ligger i kol/fett. Simpelt

Danne2k
2013-01-06, 19:13
Vilket ligger på 3000-3800 kcal & 150g+ protein. Blir en hel del protein.


Förlåt, men jag var bara tvungen att kommentera..

Jag ligger långt över 150g protein på diet (220g, minst) och då äter jag 2000 kcal mindre än dig (ibland), dvs. 1800 kcal :D

Men som sagt, det var off topic. Ingen mening att ösa i sig protein om man inte ligger på underskott, tycker åtminstone jag.

ShippEn
2013-01-06, 19:24
Förlåt, men jag var bara tvungen att kommentera..

Jag ligger långt över 150g protein på diet (220g, minst) och då äter jag 2000 kcal mindre än dig (ibland), dvs. 1800 kcal :D

Men som sagt, det var off topic. Ingen mening att ösa i sig protein om man inte ligger på underskott, tycker åtminstone jag.

Det blir en del över 150, skrev endast 150+ för det är det jag räknar med som minsta möjliga intag av protein / dag.

Bara mina protein drinks & gainer blir cirka 80-110g / dag + minst 65g protein från mjölk. Så bara där är jag på 150+.