handdator

Visa fullständig version : Skivstång rullar


_tuva_
2013-01-06, 11:44
Har länge funderat på vilken funktion kullagren i skivstången har så den tjocka delen där man trär på vikter i förhållande till den smalare delen där man håller rullar som ett hjul på nya skivstänger runt om på gymen.

Vilken funktion fyller det?

Jag har fått problem med handleder på grund av detta och i det är svårare att hålla greppet i alla övningar.


Finns det några olympiska skivstänger som är helt fasta och där det inte "rullar" något?

henrikl
2013-01-06, 11:47
Troligen är det tyngdlyftarstänger du har använt. Dessa är till för frivändningar och ryck. Har man provat att köra det med styrkelyftstänger så känner man ganska snabbt i armbågar och axlar.

Victuhh
2013-01-06, 11:47
Styrkelyftsstänger rullar mindre, har ni inte såna på gymmet?

NNIF
2013-01-06, 11:49
det blir lägre tröghetsmoment med avseende på axeln som utgörs av skivstången, dvs lägre tendens att rotera kring denna

det är skonsammare för axlar och andra leder i snabba övningar så som vändningar och ryck, som nämndes ovan av henrikl

_tuva_
2013-01-06, 18:28
Tyngdlyftarstång rullar mer?

Styrkelyftarstång rullar mindre?

mikaelj
2013-01-06, 18:52
Tyngdlyftarstång rullar mer?

Styrkelyftarstång rullar mindre?

En tyndlyftningsstång rullar mer och ger _lägre_ belastning på alla leder. Den är också mjukare, även det för att ge lägre belastning på leder.

En styrkelyftstång rullar mindre, och om den hade använts som en TL-stång, gett högre belastning på leder.

NNIF
2013-01-06, 18:56
det blir lägre tröghetsmoment med avseende på axeln som utgörs av skivstången, dvs lägre tendens att rotera kring denna

det är skonsammare för axlar och andra leder i snabba övningar så som vändningar och ryck, som nämndes ovan av henrikl

och med steiners sats (även kallat parallella axlars teorem) får stången lägre tröghetsmoment genom vilken axel som helst, som är parallell med skivstången ;)

_tuva_
2013-01-06, 20:17
Jag känner ju tvärtom och rullande skivstång extremt dåligt för mig att träna med.

Finns det någon som är helt låst?

bubbe
2013-01-06, 20:35
I de allra flesta fall så kommer den bästa stången vara en något sliten styrkelyftsstång. Den rullar tillräckligt trögt för att inte rotera när man kör bänkpress och har ett ett bra grepp för ryggen i knäböj och i händerna.

En del gym som utrustas med skivstång får enkla vikter och träningsstänger som är dåligt kopierade från OL-stängerna. Dåligt grepp, kromade och alldeles för lättrullade för att vara smart att ha i ett gym för vanlig styrketräning.

Antar du får leta efter ett gym eller en atletklubb som faktiskt har rätt grejer.

_tuva_
2013-01-06, 20:53
I de allra flesta fall så kommer den bästa stången vara en något sliten styrkelyftsstång. Den rullar tillräckligt trögt för att inte rotera när man kör bänkpress och har ett ett bra grepp för ryggen i knäböj och i händerna.

En del gym som utrustas med skivstång får enkla vikter och träningsstänger som är dåligt kopierade från OL-stängerna. Dåligt grepp, kromade och alldeles för lättrullade för att vara smart att ha i ett gym för vanlig styrketräning.

Antar du får leta efter ett gym eller en atletklubb som faktiskt har rätt grejer.

Den normala tjockleken är också lite för grov.

Har hittat en som mellan 25 mm och 30 mm på ett gym men tänkte köpa hem en stång.

Var kan det finnas ett stort utbud?

Har kollat med många butiker i stan.

NNIF
2013-01-06, 20:55
kan du inte bara köpa en stång sedan förstöra rullning på något sätt? tex svetsa ihop?

_tuva_
2013-01-06, 21:04
kan du inte bara köpa en stång sedan förstöra rullning på något sätt? tex svetsa ihop?


Tänkt de med

Svetsa för limma lär ju knappast funka :D

NNIF
2013-01-06, 21:05
Tänkt de med

Svetsa för limma lär ju knappast funka :D

eller en bisarr mängd silvertejp! :)

pezrulezhaakon
2013-01-07, 00:00
_tuva_

Bättre att du lär dig använda en rullande stång. Du gör dig själv en tjänst då.

Rahf
2013-01-07, 00:12
Jag känner att det är lite kommunikationsproblem här mellan veteraner och andra.

Klargör vad ni menar med en rullande stång. Det kanske inte är lika uppenbart för nybörjare. Vad skall rulla och vad skall hålla en stadig bana utan påverkan av tröghetslagen?

Här är min egen uppfattning: En rullande stång innebär att dom yttre lagren -- alltså tjockare delarna där du hänger plattorna -- kommer att rotera, vilket tillåter den del av stången du håller i att inte påverkas av deras rörelseenergi. Detta är absolut att föredra när det gäller flerledsövningar, eftersom du inte behöver slösa energi på att kompensera en vikt som vill fälla dig framåt eller bakåt.

sudoo
2013-01-07, 06:15
Är stängerna du tränar med raka? Jag kan tänka mig att en krökt stång kan påverka leder på ett väldigt negativt sätt. Det jag själv märkt när jag har markat med en krökt stång är att den gärna vill rotera ur greppet, speciellt om den är dåligt lagrad.