handdator

Visa fullständig version : Träningsvärken i axlarna


zyzzchest
2013-01-06, 11:10
Tjena!

Någon mer än jag som får mer träningsvärk i axlarna efter ett bröstpass än ett axelpass?

Tycker att det är ganska konstigt, på axelpasset känns det knappt dagen efter, medans efter bröstpasset kan jag inte dra bak armen en centimer hhaha.

Axeldagen ser ut på följande sätt, stående axelpress 5x5 tungt, sedan sidolyft och liknande övninngar 3 övningar, 3x12

bröstpasset är precis samma, bänkpress 5x5 tunga, sedan flyes och andra isolationsövningar, 3 övningar 3x12.

Någon som vet vad detta kan bero på?

jokem
2013-01-06, 11:16
Riktigt längesen jag hade träningsvärk i axlarna över huvudtaget, oavsett vad jag tränat!

Loke
2013-01-06, 11:17
Det beror nog mest på att bänk är en jävligt bra övning som bygger hela överkroppen :)

zyzzchest
2013-01-06, 11:25
Det beror nog mest på att bänk är en jävligt bra övning som bygger hela överkroppen :)

Haha, mycket möjligt, men borde inte axelpress ändå ta mera på just axlarna?

I övrigt bryr jag mig inte så mycket, då mina axlar är min bästa kroppsdel, e bara nyfiken :)

NNIF
2013-01-06, 11:27
jag får mer träningsvärk i ländryggen av knäböj än marklyft

träningsvärk är klurigt

zyzzchest
2013-01-06, 11:29
jag får mer träningsvärk i ländryggen av knäböj än marklyft

träningsvärk är klurigt

haha, känns som att du gör nått jättefel, typ utför halv knäböj och halv good morning :P

NNIF
2013-01-06, 11:32
haha, känns som att du gör nått jättefel, typ utför halv knäböj och halv good morning :P

haha nej då, en böjning av ryggen måste ske i knäböj. vill se något köra bak-böj utan att luta sig lite framåt :)

zyzzchest
2013-01-06, 11:38
haha nej då, en böjning av ryggen måste ske i knäböj. vill se något köra bak-böj utan att luta sig lite framåt :)

Haha sant, men det är väl som du säger, träningsvärk e lurigt :)

Enda problemt är att jag inbillar dig så stark att man växer bara om man har mycket träningsvärk :(

NNIF
2013-01-06, 11:42
Haha sant, men det är väl som du säger, träningsvärk e lurigt :)

Enda problemt är att jag inbillar dig så stark att man växer bara om man har mycket träningsvärk :(

nix man växer ändå, träningsvärk är framförallt inget kvitto på muskeltillväxt utan kanske främst på att musklerna fått göra något ovant.

men det är klurigt, bara gilla läget

jag har, generellt sett, väldigt sällan träningsvärk

Anders The Peak
2013-01-06, 11:45
nix man växer ändå, träningsvärk är framförallt inget kvitto på muskeltillväxt utan kanske främst på att musklerna fått göra något ovant.

men det är klurigt, bara gilla läget

jag har, generellt sett, väldigt sällan träningsvärk

Träningsvärk fångat på bild (http://fof.se/tidning/2008/6/traningsvarken)

NNIF
2013-01-06, 11:53
Träningsvärk fångat på bild (http://fof.se/tidning/2008/6/traningsvarken)

japp i know, men blir muskelcellerna större? ( = myofibrillär hypertrofi ) att träningsvärk har att göra med z-banden och sarkomernas tillväxt är väl nuförtiden ganska väl vedertaget?

men råder det omvända, dvs ingen träningsvärk = ingen muskeltillväxt? Det är nog snarare det frågan handlar om, dvs måste man få träningsvärk för att få tillväxt.

Larsen
2013-01-06, 12:00
TS- jag har precis likadant. Jag får mer träningsvärk i axlarna efter bänkpress än vad jag får i någon annan övning.

Anders The Peak
2013-01-06, 12:08
japp i know, men blir muskelcellerna större? ( = myofibrillär hypertrofi ) att träningsvärk har att göra med z-banden och sarkomernas tillväxt är väl nuförtiden ganska väl vedertaget?

men råder det omvända, dvs ingen träningsvärk = ingen muskeltillväxt? Det är nog snarare det frågan handlar om, dvs måste man få träningsvärk för att få tillväxt.
Träningsvärken som du känner av är pga att kalciumjoner (Ca2+)frisätts från bristningar i det sarkoplasmatiska retiklet. Efter förstärkning av vävnaderna får du inte samma träningsvärk om du inte kör riktigt hårt dvs för att bygga muskler.

* Vid max styrketräning som är mer en nervanpassning hydreras muskeln inte i tillräcklig utsträckning för att få till maximal muskeltillväxt därav blir det oftast mindre muskelfibertillväxt av ren maxstyrketräning (Om man inte avslutar träningen med ett riktigt pumpset 12-20 reps till failure.)

Lillpajken94
2013-01-06, 12:11
Får i stort sätt alltid träningsvärk och är mycket utmattad i axlarna efter bröst/axlar :)

NNIF
2013-01-06, 12:12
Träningsvärken som du känner av är pga att kalciumjoner (Ca2+)frisätts från bristningar i det sarkoplasmatiska retiklet. Efter förstärkning av vävnaderna får du inte samma träningsvärk om du inte kör riktigt hårt dvs för att bygga muskler.

* Vid max styrketräning som är mer en nervanpassning hydreras muskeln inte i tillräcklig utsträckning för att få till maximal muskeltillväxt därav blir det oftast mindre muskelfibertillväxt av ren maxstyrketräning (Om man inte avslutar träningen med ett riktigt pumpset 12-20 reps till failure.)

det första stycket förstår jag mig inte på, kan du inte svara "ja" eller "nej" om det omvända gäller, dvs ingen träningsvärk = ingen muskeltillväxt.

oroa dig inte anders, jag kör alltid baddy pamp efter mina ordinarie styrkelyfts-set haha :)

Anders The Peak
2013-01-06, 12:23
det första stycket förstår jag mig inte på, kan du inte svara "ja" eller "nej" om det omvända gäller, dvs ingen träningsvärk = ingen muskeltillväxt.

oroa dig inte anders, jag kör alltid baddy pamp efter mina ordinarie styrkelyfts-set haha :)
Nu är vi olika smärtbenägna och träningsvärk kan kännas på olika sätt. Men träningsvärk är ett kvitto på att förstärkning sker en sk myofibrillär tillväxt(en ökning av antalet myofibriller).

zyzzchest
2013-01-06, 12:25
Nu är vi olika smärtbenägna och träningsvärk kan kännas på olika sätt. Men träningsvärk är ett kvitto på att förstärkning sker en sk myofibrillär tillväxt(en ökning av antalet myofibriller).

Förstår ingenting utav det där språket, men jag antar att det där är posetivt för mig som vill bli större? :)

zyzzchest
2013-01-06, 12:26
Skulle även vara schysst om ni kunde översätta till svenska det ni diskuterade tidigare, ju mer träningsvärk desto mer växer musklerna eller hur funkar deT? :)

Anders The Peak
2013-01-06, 12:30
Förstår ingenting utav det där språket, men jag antar att det där är posetivt för mig som vill bli större? :)

Om man får kraftig träningsvärk efter varje pass är det troligen en skada som har uppstått pga av för högbelastning eller för stort arbete för de individuella förutsättningarna.

Då kan det vara läge att dra ned på träningstiden/intensiteten för att kroppen ska klara av att anpassa sig till arbetsinsatsen. Vilotiden för att en muskel ska hinna återhämta sig och superkompensera kan vara upp till 120 timmar. Men i normalfallet handlar det om 48-96 timmar.

NNIF
2013-01-06, 12:31
Nu är vi olika smärtbenägna och träningsvärk kan kännas på olika sätt. Men träningsvärk är ett kvitto på att förstärkning sker en sk myofibrillär tillväxt(en ökning av antalet myofibriller).

ah ja givetvis ":smash: på mig själv där".
så det är alltså det kontraktila delarna i muskeln som växer under träningsvärk - och inte bara själva faschian?

jag tänker på alla människor som vittnar om att de aldrig haft träningsvärk men har ändå en ansenlig mängd muskelmassa. vad är din expertkommentar på det mister peak? :)

vad sägs om att du komponerar en "viktigt"-tråd om just träningsvärk anders? :)

Sheogorath
2013-01-06, 12:32
Bröstmuskeln kan delvis löpa under axlarna (gör nog det hos de flesta t.o.m.) så det är förmodligen i bröstmusklerna ni känner dagen efter bröst, men i ett djupare muskellager. Främre axlar ligger ovanpå. Mer eller mindre omöjligt att skilja åt genom att trycka mot musklerna exempelvis, eftersom man kommer trycka på båda.

NNIF
2013-01-06, 12:33
Bröstmuskeln kan delvis löpa under axlarna (gör nog det hos de flesta t.o.m.) så det är förmodligen i bröstmusklerna ni känner dagen efter bröst, men i ett djupare muskellager. Främre axlar ligger ovanpå. Mer eller mindre omöjligt att skilja åt genom att trycka mot musklerna exempelvis, eftersom man kommer trycka på båda.

om trycker "nerifrån" dvs från armhålan då?

Sheogorath
2013-01-06, 12:38
om trycker "nerifrån" dvs från armhålan då?

Ptja, vad ska jag säga. Det finns en faslig massa strukturer man kan och inte kan komma åt på olika sätt kring axlarna...

smeander
2013-01-06, 13:13
Tjena!

Någon mer än jag som får mer träningsvärk i axlarna efter ett bröstpass än ett axelpass?

Tycker att det är ganska konstigt, på axelpasset känns det knappt dagen efter, medans efter bröstpasset kan jag inte dra bak armen en centimer hhaha.

Axeldagen ser ut på följande sätt, stående axelpress 5x5 tungt, sedan sidolyft och liknande övninngar 3 övningar, 3x12

bröstpasset är precis samma, bänkpress 5x5 tunga, sedan flyes och andra isolationsövningar, 3 övningar 3x12.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Prova att låta bröstet jobba under bröstträningen, axlarna ska inte göra jobbet.

NNIF
2013-01-06, 13:19
Prova att låta bröstet jobba under bröstträningen, axlarna ska inte göra jobbet.

det ena behöver ju inte utesluta det andra

Fyllot
2013-01-06, 13:25
Bänkpress är ingen "bröstövning" och att utesluta axlarna är omöjligt. Flyes, cablecross eller pecdec har du mer nytta av om det enbart är tuttarna du vill åt.

zyzzchest
2013-01-06, 17:30
Bänkpress är ingen "bröstövning" och att utesluta axlarna är omöjligt. Flyes, cablecross eller pecdec har du mer nytta av om det enbart är tuttarna du vill åt.

okej min pappa :)

smeander
2013-01-06, 20:57
Bänkpress är ingen "bröstövning" och att utesluta axlarna är omöjligt. Flyes, cablecross eller pecdec har du mer nytta av om det enbart är tuttarna du vill åt.

I en bänkpress där syftet är att få upp volymen på bröstet ska inte axlarna göra jobbet, det är väl ändå rätt uppenbart. Bänkpress är en helt fantastisk bröstövning om man kan utföra den korrekt, samtidigt är det en av dom sämsta bröstövningarna om man inte bemästra den.







Sent from a cordless device.

NNIF
2013-01-06, 20:59
I en bänkpress där syftet är att få upp volymen på bröstet ska inte axlarna göra jobbet, det är väl ändå rätt uppenbart. Bänkpress är en helt fantastisk bröstövning om man kan utföra den korrekt, samtidigt är det en av dom sämsta bröstövningarna om man inte bemästra den.


bara för att axlarna utför så pass mycket jobb att man får träningsvärk i dem betyder ju inte heller att brösten INTE arbetade..

Axii
2013-01-19, 11:32
Onödigt å starta ny tråd. Har själv samma problem. På axelpasset så får jag ingen träningsvärk, dock får jag det på bröstpasset.
Tänkte experimentera lite, efter det sheogorath sa.
Tar flyes å CC , på främre axlar?

Sheogorath
2013-01-19, 11:34
Onödigt å starta ny tråd. Har själv samma problem. På axelpasset så får jag ingen träningsvärk, dock får jag det på bröstpasset.
Tänkte experimentera lite, efter det sheogorath sa.
Tar flyes å CC , på främre axlar?

Det finns tusen-och-ett sätt att köra flyes i CC:n. Vilken variant menar du?

Axii
2013-01-19, 11:37
Det finns tusen-och-ett sätt att köra flyes i CC:n. Vilken variant menar du?

Närifrån och uppifrån

Sheogorath
2013-01-19, 11:43
I en bänkpress där syftet är att få upp volymen på bröstet ska inte axlarna göra jobbet, det är väl ändå rätt uppenbart. Bänkpress är en helt fantastisk bröstövning om man kan utföra den korrekt, samtidigt är det en av dom sämsta bröstövningarna om man inte bemästra den.


Förstår du skillnaden mellan absolut och relativ muskelaktivering?

Om inte, så kommer här en snabbkurs:

Quadriceps. Knäböj. Benspark.

I benspark jobbar i stort sett bara quadriceps dynamiskt, den relativa aktiveringen jämfört med andra muskler än nära nog 100%. Den absoluta aktiveringen är 100% om belastning och duration är tillräcklig.

I knäböj jobbar en jävla massa muskler dynamiskt förutom quadriceps. Allt från gluteus, till soleus, till adduktorer, you name it. Den relativa aktivering i quadriceps är långt under 100%. Den absoluta aktiveringen, d.v.s. hur nära quadriceps jobbar sin maxkapacitet kan ändå vara 100% om belastning och duration är tillräcklig.

Det samma i bänkpress. Som någon annan skrev till dig: Bara för att axlarna jobbar mycket betyder inte det att bröstet jobbar mindre. Det enda sättet att "koppla ur" axlarna är att köra guilloutin-bänk, men då är det en avart av bänkpress vi talar om, inte riktig bänkpress. Där har du aktivering i en faslig massa muskler vare sig du vill eller inte.

Sheogorath
2013-01-19, 11:47
Närifrån och uppifrån

Vi pratar alltså om två olika varianter stående?

Drag uppifrån och ner kommer knappt att aktivera axlarna alls, på bekostnad av övre bröst.

Axii
2013-01-19, 11:56
Vi pratar alltså om två olika varianter stående?

Drag uppifrån och ner kommer knappt att aktivera axlarna alls, på bekostnad av övre bröst.

Alltså cable crossover och low cable chest fly, syftar jag på.

En annan fråga, aktiveras axlarna vid flyes?

Sheogorath
2013-01-19, 11:59
Alltså cable crossover och low cable chest fly, syftar jag på.

En annan fråga, aktiveras axlarna vid flyes?

Det är bättre om du lär dig vad de olika musklerna gör så slipper du fråga om alla övningar. Flyes, precis som pressar, kan aktivera axlarna mer eller mindre beroende på var du har armbågarna.