handdator

Visa fullständig version : Skippa pulvret som student


IsseBisse
2013-01-06, 02:00
Jag funderar på att testa en kost helt utan tillskott ett tag, dels för att jag har en faster som är läkare som talat hårt om proteintillskott, dels för att det vore intressant att börja experimentera lite mer med min kost - och då känns det som en bra utgångspunkt att skippa tillskotten.

Hittills har jag ätit två stora mål mat om dagen, med mycket protein (ca 50/50 fördelning mellan proteinkälla och kolhydratskälla). Utöver detta har jag druckit en shake innan eller efter träning, beroende på när jag tränar i förhållande till måltider. Samt en shake under vilodagar. Jag har med andra or inte lagt så stort fokus på kosten. Men jag har haft en stadig ökning i styrka, storlek och vikt - utan att öka speciellt mycket i kroppsfett.

Nu skulle jag som sagt vilja ha lite tips på dels billiga proteinkällor som passar en student, kan där tillägga att jag är laktosintolerant vilket ställer till det lite med mejeriprodukter. Jag har dessutom haft problem med att jag inte är hungrig, snarare nästan lite illamående, efter träning. Så om ni har tips på hur/när jag kan äta för att undvika detta, alternativ tips på mat som går att få i sig även när man inte är hungrig, vore det uppskattat.

Tack på förhand!

nitz
2013-01-06, 02:07
Gå hem och ät ditt ena stora mål mat med mycket protein :)?

willtjam
2013-01-06, 02:10
Ovärderligt som fattig student: http://www.matpriskollen.se/startsida

Latissimus Dorsi
2013-01-06, 02:11
Då vill jag tyvärr meddela att ''pulver'' är bland de billigare och absolut smidigaste att trycka i sig för protein.

nitz
2013-01-06, 02:14
Till matlagningen är det ju som willtjam säger, använd matpriskollen eller reklamblad, kolla efter bra extrapriser och köp en stor laddning av de proteinkällor du gillar när det är extrapris, win win.

cero
2013-01-06, 02:50
Detta kan nog vara något: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193684

Lista på det billigaste proteinet per krona: http://proteinperkrona.se/

Men där får du tänka på proteinkvalité också. Högsta fullvärdiga proteinet där (dvs protein som inte kräver komplettering med andra källor) är pulver.

jag har en faster som är läkare som talat hårt om proteintillskott

Vad har hon sagt?

NNIF
2013-01-06, 10:34
berätta för oss vad din läkar-faster har för argument emot proteinpulver per se.

annars, kvarg, keso och ost är väl ( i princip ) laktosfria?

baljväxter är grymt! bra protein och kolhydrater, billigt, och går att variera oändligt mycket! bönor, ärter, linser :)

Tisu
2013-01-06, 10:43
Som student skulle jag ha svårt att komma upp i mitt proteinmål rent ekonomiskt utan vasslepulver.

Men drick lite sojadryck med chokladpulver efter träning kanske?

Sverker
2013-01-06, 10:51
Ditt mål ligger någonstans kring 150 - 200 gram / dag.

Inte svårt alls eller dyrt med havregryn och pasta i botten och komplettera därefter med kompletterande källor som kött, mjölk eller linser&bönor. Finns en hel tråd här:http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193684

TorbjornFred
2013-01-06, 10:52
Även jag är extremt nyfiken på vad hon har emot proteinpulver. Utan det hade det vart vääääldigt mycket mer kostsamt att hålla min diet.... och jobbigare!

tjing
2013-01-06, 11:53
Kan inte läkare bara vara tysta om kost och kosttillskott.

För övrigt är det faktiskt väldigt lätt att äta billigt. Kolla lågpriskedjor, köp mat med kort datum etc. Man kan klara sig på oerhört lite pengar om man är prismedveten. Lär dig att kolla kilopris istället för det aktuella priset på en matvara osv.

IsseBisse
2013-01-06, 12:31
Även jag är extremt nyfiken på vad hon har emot proteinpulver. Utan det hade det vart vääääldigt mycket mer kostsamt att hålla min diet.... och jobbigare!

berätta för oss vad din läkar-faster har för argument emot proteinpulver per se.

annars, kvarg, keso och ost är väl ( i princip ) laktosfria?

baljväxter är grymt! bra protein och kolhydrater, billigt, och går att variera oändligt mycket! bönor, ärter, linser :)Det hon har emot proteinpulver är att man aldrig kan vara helt säker på vad det innehåller. Att vissa tillverkare "spetsar" pulvret medvetet eller att något blir fel vid tillverkningen.

Angående kvarg, keso o.s.v. vet jag faktiskt inte, jag äter det nästan aldrig.

TorbjornFred
2013-01-06, 13:03
Det hon har emot proteinpulver är att man aldrig kan vara helt säker på vad det innehåller. Att vissa tillverkare "spetsar" pulvret medvetet eller att något blir fel vid tillverkningen.

Angående kvarg, keso o.s.v. vet jag faktiskt inte, jag äter det nästan aldrig.

Att tro att exempelvis Body science skulle ljuga om sitt innehåll är ju rent ut sagt löjligt och skrattretande... Men visst kan hålla med henne, kan aldrig riktigt veta innehållet men samtidigt kan man inte det om något man köper på ICA heller.
Kolla santa marias varor, hälften av innehållet där är minst sagt suspekt. Scans "köttbullar" lägre kilopris än färs med råge... hyffsat spetsat och då är dom redan färdigrullade också...
Men att tro att såna stora märken ljuger om innehållet gör ju ingen så varför skulle proteinpulvertillverkare göra det?
Är hon lika fördomsfull på andra saker med?

NNIF
2013-01-06, 13:08
Det hon har emot proteinpulver är att man aldrig kan vara helt säker på vad det innehåller. Att vissa tillverkare "spetsar" pulvret medvetet eller att något blir fel vid tillverkningen.


och det gäller inte "vanlig" mat? ;)

många kosttillskottsmärken har strikta kontroller och köper man något från svensk fabrik är man garanterad kvalitet.

Amfksp
2013-01-06, 15:26
Det hon har emot proteinpulver är att man aldrig kan vara helt säker på vad det innehåller. Att vissa tillverkare "spetsar" pulvret medvetet eller att något blir fel vid tillverkningen.

Angående kvarg, keso o.s.v. vet jag faktiskt inte, jag äter det nästan aldrig.

Att någon tillverkare skulle "spetsa" sitt billiga vasslepulver med dyra steroider är så orimligt att det inte ens är tänkvärt. Att något skulle gå fel, hur menar du då? Det kan gå fel i tillverkning av alla varor som någonsin tillverkats.

Lika troligare att ica spetsar sitt kött. Det är ren okunskap och fördom från din faster. hennes auktoritet som läkare gör att du tror på henne utan att syna rimligheten i hennes påståenden, det är problemet, och fördelen, men auktoritet.

Dreas
2013-01-06, 15:41
Det hon har emot proteinpulver är att man aldrig kan vara helt säker på vad det innehåller. Att vissa tillverkare "spetsar" pulvret medvetet eller att något blir fel vid tillverkningen.

Angående kvarg, keso o.s.v. vet jag faktiskt inte, jag äter det nästan aldrig.Det står ju vad det är i på förpackningen?

shogunr
2013-01-06, 21:38
Låter som en fruktansvärt gammalmodig läkare eller en läkare med noll koll på kost och näring.

Är hon lika fördomsfull mot andra livsmedel och tror att tillverkarna t ex spetsar vetemjöl med suspekta ingredienser som inte står på innehållsförteckningen?

IsseBisse
2013-01-07, 00:29
Liknelsen att matproducenter spetsar sina produkter köper jag inte riktigt. Om vi tar köttbullarna som exempel finns det två problem. Dels finns det inte samma motiv för tillverkaren att spetsa produkten (om vi antar att en tillverkare av proteinpulver spetsar produkten skulle det ju isf för att den ska ge ökad effekt och få folk att köpa mer). Om tillverkaren av köttbullarna dock har i ingredienser "utanför" innehållsförteckning vore det ju snarast spädning, typ potatis, och därför inte lika farligt för kroppen som eventuella extra ingredienser i proteinpulver.

Vill bara tillägga att jag inte på något sätt svalt det hon sagt med hull och hår, däremot är jag inte heller beredd att bara avfärda det utan vidare.

Angående att hon utnyttjar sin auktoritet som läkare förstår jag det i viss mån. Dock skulle jag ju lita mer på en läkares råd än vem som helst, eftersom de troligen har belägg för sin uttalanden innan de säger något.

NNIF
2013-01-07, 07:47
Liknelsen att matproducenter spetsar sina produkter köper jag inte riktigt. Om vi tar köttbullarna som exempel finns det två problem. Dels finns det inte samma motiv för tillverkaren att spetsa produkten (om vi antar att en tillverkare av proteinpulver spetsar produkten skulle det ju isf för att den ska ge ökad effekt och få folk att köpa mer). Om tillverkaren av köttbullarna dock har i ingredienser "utanför" innehållsförteckning vore det ju snarast spädning, typ potatis, och därför inte lika farligt för kroppen som eventuella extra ingredienser i proteinpulver.

Vill bara tillägga att jag inte på något sätt svalt det hon sagt med hull och hår, däremot är jag inte heller beredd att bara avfärda det utan vidare.

Angående att hon utnyttjar sin auktoritet som läkare förstår jag det i viss mån. Dock skulle jag ju lita mer på en läkares råd än vem som helst, eftersom de troligen har belägg för sin uttalanden innan de säger något.

varför skulle just proteinpulver vara det som innehåller skumma saker och vad skulle dessa vara? Varför inte bara rismjöl? :)

Läs på om säkerhets- och kvalitetskontroll av kosttillskott, i synnerhet proteinpulver - är inte första gången någon undrat detta så det står massor om det här och var. Vi kan säkert hjälpa dig.

En läkare ska inte uttala sig knappt alls om kost, de har läst en 5poängskurs om det. En läkare ska inte uttala sig om tillverkning av proteinpulver, för så vitt jag vet har de ingenting med det att göra ;) ...

Läkare säger många saker, tex att man får cancer av proteinpulver, de använder sin titel för att kränga LCHF (Annika Dahlqvist) helt utan belägg.

Läkare ÄLSKAR att använda sin status till att göra dessa typer av uttalanden. Vad är det som är så speciellt med läkare egentligen? De har en 5årig utbildning, precis som civil ingenjörer, och de tentapluggar dagen innan tentan med wikipedia som hjälp osv. precis som alla andra. De är inga supermänniskor eller "utvalda" på något sätt.

Sedan så tar 10 000-tals svenskar proteinpulver varje dag, utan att få dessa bieffekter och effekter som man nu kan riskera få genom att inta spetsat proteinpulver...

om det nu vore så att det var konsensus att de som har ansvar för kost i sverige anser att proteinpulver är skumt, bla livsmedelsverket, skulle proteinpulver vara olagligt tror jag. Din faster leder ett, ganska ensamt, korståg

shogunr
2013-01-07, 08:11
Är det något som är spetsat med konstiga tillsatser så är det väl "riktig" mat. Nitriter och andra saker i t ex julskinka. Glutamat och vad fan allt dom heter. Alla tillsatser alltså. Finns hur många tillsatser som helst, i... ja precis VANLIG mat. Men det säger inte din faster något om?

"....dels för att jag har en faster som är läkare som talat hårt om proteintillskott...."

Inte för att vara fördomsfull, men tycker den meningen säger allt.

arthax
2013-01-07, 08:30
Ovärderligt som fattig student: http://www.matpriskollen.se/startsida


Helt ny sida för mig! Tack så mycket! :)

IsseBisse
2013-01-07, 12:28
varför skulle just proteinpulver vara det som innehåller skumma saker och vad skulle dessa vara? Varför inte bara rismjöl? :)

[...]

Läkare ÄLSKAR att använda sin status till att göra dessa typer av uttalanden. Vad är det som är så speciellt med läkare egentligen? De har en 5årig utbildning, precis som civil ingenjörer, och de tentapluggar dagen innan tentan med wikipedia som hjälp osv. precis som alla andra. De är inga supermänniskor eller "utvalda" på något sätt.

Sedan så tar 10 000-tals svenskar proteinpulver varje dag, utan att få dessa bieffekter och effekter som man nu kan riskera få genom att inta spetsat proteinpulver...Varför just proteinpulver skulle innehålla skumma saker har jag svarat på ovan, därför att motivationen finns hos tillverkaren. Inte därmed sagt att det är så, men det finns iaf ett motiv.

Angående läkare så är de ju absolut inte utvalda på något sätt. Men de har ju faktiskt en 5-årig utbildning i kropp och hälsa, till skillnad från en civilingenjör. Är man dessutom utbildad i allmänmedicin är ju den allmänna kompetensen ännu högre. Dock håller jag med dig om att det borde ha blivit ett större hallå om proteinpulver vara spetsats med något skumt. Man kan tycka att någon amatörkroppsbyggare som fått mansbröst borde ha gråtit ut i kvällspressen ;)

Men nu tycker jag att vi har lämnat ämnet lite. Så om vi kunde gå tillbaka till att diskutera alternativ till proteinpulver, som passar en student, vore jag tacksam!

Tap3worm
2013-01-07, 12:39
Helt ny sida för mig! Tack så mycket! :)

+1
Tack!

Dreas
2013-01-07, 12:50
Varför just proteinpulver skulle innehålla skumma saker har jag svarat på ovan, därför att motivationen finns hos tillverkaren. Inte därmed sagt att det är så, men det finns iaf ett motiv.

Angående läkare så är de ju absolut inte utvalda på något sätt. Men de har ju faktiskt en 5-årig utbildning i kropp och hälsa, till skillnad från en civilingenjör. Är man dessutom utbildad i allmänmedicin är ju den allmänna kompetensen ännu högre. Dock håller jag med dig om att det borde ha blivit ett större hallå om proteinpulver vara spetsats med något skumt. Man kan tycka att någon amatörkroppsbyggare som fått mansbröst borde ha gråtit ut i kvällspressen ;)

Fast 5 år när området hela tiden utvecklas är ju inte så mycket. Och ingen kan vara kompetent inom alla områden som har med kroppen att göra.

Och vilken motivation finns hos tillverkarna? Att lägga in olagliga preparat för betydligt mer än vad de säljer den för? Låter som en bra strategi....

Storköp av vassle som student rekommenderas. GV gör jag mina storköp ifrån.

shogunr
2013-01-07, 14:16
Varför just proteinpulver skulle innehålla skumma saker har jag svarat på ovan, därför att motivationen finns hos tillverkaren. Inte därmed sagt att det är så, men det finns iaf ett motiv.

Angående läkare så är de ju absolut inte utvalda på något sätt. Men de har ju faktiskt en 5-årig utbildning i kropp och hälsa, till skillnad från en civilingenjör. Är man dessutom utbildad i allmänmedicin är ju den allmänna kompetensen ännu högre. Dock håller jag med dig om att det borde ha blivit ett större hallå om proteinpulver vara spetsats med något skumt. Man kan tycka att någon amatörkroppsbyggare som fått mansbröst borde ha gråtit ut i kvällspressen ;)

Men nu tycker jag att vi har lämnat ämnet lite. Så om vi kunde gå tillbaka till att diskutera alternativ till proteinpulver, som passar en student, vore jag tacksam!

Tror du det så tror du helt fel. Antar/gissar att din faster är ungefär ca medelålders. När hon gjorde sin utbildning gissar jag på att undervisningen om kost var än sämre och även idag omfattar den som sagts här bara 5p grundkurs.

Tror att genomsnittet på kolozzeum när det gäller kunskaper om kost och näring är väldigt mycket högre än din fasters.