handdator

Visa fullständig version : Pull ups eller biceps först?


flusmus
2013-01-05, 22:39
Hej.

Jag kör biceps och rygg samma dag. Jag undrar vad som är bäst. Att köra mina pull-ups först och bicepsträning sedan, eller tvärtom?

Kan tänka mig att trötta bicepsmuskler kan hämna min ryggträning vid pull-ups?

Tack.

tjing
2013-01-05, 22:41
Rygg först i alla lägen om du prioriterar ryggträningen framför biceps.

Dessutom får biceps stryk av rygg. Ett alternativ är att träna de på olika dagar och t ex lägga armar med ben etc.

HerrM
2013-01-05, 22:42
Hej.

Jag kör biceps och rygg samma dag. Jag undrar vad som är bäst. Att köra mina pull-ups först och bicepsträning sedan, eller tvärtom?

Kan tänka mig att trötta bicepsmuskler kan hämna min ryggträning vid pull-ups?

Tack.

Jag körde rygg/biceps i dag. Börjar alltid med den större muskelgruppen. Dvs ryggen. Lägger ungefär dubbelt så mycket tid på ryggen sam bicarna.

Shajjn
2013-01-05, 22:48
Hej.

Jag kör biceps och rygg samma dag. Jag undrar vad som är bäst. Att köra mina pull-ups först och bicepsträning sedan, eller tvärtom?

Kan tänka mig att trötta bicepsmuskler kan hämna min ryggträning vid pull-ups?

Tack.

Pull ups först. Alternativt pull ups och ingen bicepsspecifik övning överhuvudtaget.

flusmus
2013-01-05, 23:14
Rygg först i alla lägen om du prioriterar ryggträningen framför biceps.

Dessutom får biceps stryk av rygg. Ett alternativ är att träna de på olika dagar och t ex lägga armar med ben etc.

Fast jag skulle säga att jag prioriterar min bicepsträning.

Sheogorath
2013-01-05, 23:15
Fast jag skulle säga att jag prioriterar min bicepsträning.

Du kommer förstöra din ryggträning av att köra biceps först. Kör hellre biceps efter rygg och lägg sen in biceps ytterligare en dag i veckan.

flusmus
2013-01-05, 23:45
Allright, tack!

HippSomHapp
2013-01-06, 01:08
Du kommer förstöra din ryggträning av att köra biceps först. Kör hellre biceps efter rygg och lägg sen in biceps ytterligare en dag i veckan.

Frågorna som kommer är inte enbart riktat till dig Sheogorath utan mer allmänna frågor som väcktes av ditt svar. Vem som helst som känner sig manad är välkommen med svar.

1. Hur är belastningen på biceps under "en ryggövning". Blir biceps uttröttad, men "ej tränad" under en övning?

2. Säg att man kör rygg och klarar 100kg i någon ryggövning om man kör denna först.
Om man kör biceps först klarar man bara 80kg.
Innebär detta 20kg mindre belastning för ryggmuskulaturen (Allt annat lika, som ekonomer gillar att säga)?

Sheogorath
2013-01-06, 08:26
Frågorna som kommer är inte enbart riktat till dig Sheogorath utan mer allmänna frågor som väcktes av ditt svar. Vem som helst som känner sig manad är välkommen med svar.

1. Hur är belastningen på biceps under "en ryggövning". Blir biceps uttröttad, men "ej tränad" under en övning?

2. Säg att man kör rygg och klarar 100kg i någon ryggövning om man kör denna först.
Om man kör biceps först klarar man bara 80kg.
Innebär detta 20kg mindre belastning för ryggmuskulaturen (Allt annat lika, som ekonomer gillar att säga)?

1. Biceps blir rejält tränade i flera bicepsövningar men som med allting annat kan nog vissa/många behöva specifika bicepsövningar för att få den utvecklingen dom vill ha. Men på samma sätt som att många inte behöver crunches för bra mage behöver inte alla specifika bicepsövningar för bra biceps.

2. Typ så ja. Biceps blir "flaskhals" och kommer ta den största smällen i ryggövningen. Ryggen får sämre träning.

NNIF
2013-01-06, 10:05
Fast jag skulle säga att jag prioriterar min bicepsträning.

Lägg biceps på ett annat pass än den dagen du tränar rygg. Helst med någon/några dagar emellan

Sheogorath
2013-01-06, 11:50
Lägg biceps på ett annat pass än den dagen du tränar rygg. Helst med någon/några dagar emellan

Eller, som jag skrev, biceps efter rygg PLUS biceps en annan dag.

NNIF
2013-01-06, 11:54
Eller, som jag skrev, biceps efter rygg PLUS biceps en annan dag.

ahh snacka om opti :D

någon speciell bicepsövning man bör köra efter man kört rygg? Säg om man kör latsdrag med pronerat mellanbrett grepp och dito skivstångsrodd?

Sheogorath
2013-01-06, 12:05
ahh snacka om opti :D

någon speciell bicepsövning man bör köra efter man kört rygg? Säg om man kör latsdrag med pronerat mellanbrett grepp och dito skivstångsrodd?

Nej. Och med det menar jag att:

a) det inte finns något särskilt att ta hänsyn till bara för att man kört rygg, och:
b) bicepsövningar inte skiljer sig särskilt mycket sinsemellan.

tjing
2013-01-06, 12:06
Man måste köra hantelcurl när man kört rygg. Annars riskerar man att bli publikt hånad i gymlokalen.

NNIF
2013-01-06, 12:09
Nej. Och med det menar jag att:

a) det inte finns något särskilt att ta hänsyn till bara för att man kört rygg, och:
b) bicepsövningar inte skiljer sig särskilt mycket sinsemellan.

okej jag tänkte mig om brachialis aktiveras "mycket" med dessa grepp i latsrdag och rodden så att man kanske ska köra en övning med supinerat grepp i biceps så som rak skivstångscurl

Man måste köra hantelcurl när man kört rygg. Annars riskerar man att bli publikt hånad i gymlokalen.

med tanke på att jag är störst på mitt gym så tivlar jag på det ;)

tjing
2013-01-06, 12:10
Då kan du håna andra publikt om du ser samma beteende.

För övrigt skulle jag sonika köra hantelcurls efteråt. Efter förmåga.

Sheogorath
2013-01-06, 12:15
okej jag tänkte mig om brachialis aktiveras "mycket" med dessa grepp i latsrdag och rodden så att man kanske ska köra en övning med supinerat grepp i biceps så som rak skivstångscurl


Jag klassar bara övningar med supinerat grepp som primära bicepsövningar. Hammercurl är primärt en övning för brachioradialis, sekundär för biceps. Möjligt att biceps' långa huvud aktiveras effektivare i dragövningar än det korta huvudet men eftersom hela biceps aktiveras effektivt av vanliga stångcurls eller hantelcurls, (som bör vara basen i bicepsträningen oavsett vad) så är det ingenting att ta hänsyn till.

NNIF
2013-01-06, 12:20
Jag klassar bara övningar med supinerat grepp som primära bicepsövningar. Hammercurl är primärt en övning för brachioradialis, sekundär för biceps. Möjligt att biceps' långa huvud aktiveras effektivare i dragövningar än det korta huvudet men eftersom hela biceps aktiveras effektivt av vanliga stångcurls eller hantelcurls, (som bör vara basen i bicepsträningen oavsett vad) så är det ingenting att ta hänsyn till.

givetvis, verkar vettigt!

jag kör på måndagar skivstångrodd 5x5reps med sup-grepp och efter det 3-4 x 10 skivstångscurlsoch 2x12 hammercurls

på fredagar/lördagar kör jag chins/latsdrag med sup-grepp 5x10reps och efter det 3-4 x 10 skivstångscurls

verkar vettigt?