handdator

Visa fullständig version : Funderingar över matschema


Willeeel
2013-01-05, 18:39
Tjenare alla kolloliter! Gör min första post här på forumet och har lite funderingar kring ett matschema. Först lite stats om mig själv tänkte jag:
Ålder:17
Vikt: 81 kg
Längd: 185 cm

Jag går på gymnasiet så det blir lite krångligt med mattider eftersom jag går i skolan större delen av dagen. Har tänkt ut ett schema som skulle kunna se ut ungefär såhär:

Frukost runt 08:00, brukar bli lite havregrynsgröt och kanske en halv protein shake.

Mellanmål i form av matlåda med ca 100-150gram kyckling och lite ris/pasta, ätes runt 10:30 då vi får våran enda rast innan lunch.

Skollunch mellan 12:00-13:00, slänger i mig tills jag är proppmätt

Direkt till gymmet efter skolan, brukar vara där ungefär 15:20. Ändra så tar man en matlåda här också, ungefär med samma innehåll som mellanmålet i skolan, eller så tänkte jag att man kanske skulle inta lite EAA? Vad tror ni är mest värt? Mat lär ju ha en bättre effekt, men skulle ändå gärna vilja få lite olika åsikter om vad ni tycker.

Direkt efter gymmet, brukar vara runt 17:00 på ett ungefär, en proteinshake.

Hem o duscha, äter igen mellan 19:00-20:00, vanlig husmanskost som blir serverat.

Ytterligare ett kvällsmål någon gång mellan 22:00-23:00 som oftast brukar bestå av keso, ägg, tonfisk eller något annat litet, ingen riktigt stor "måltid" kan man väl säga, men ändå proteinrikt.

Frågan nu är ju, tror ni att det här är ett bra, helt okej eller rentav skitkasst/konstigt schema? Ska jag satsa på flera riktigt stora måltider istället för små måltider (mellanmålet, kvällsmålet)? Bör jag skippa måltiden innan gymmet och bara ta lite eaa istället?
Har även en till fråga, här på forumet samt på andra svenska sidor brukar man läsa att man ska inta 1-2 gram/kg kroppsvikt, medans på andra hemsidor sägs det att man ska inta 1.5-2 gram/lbs kroppsvikt. Detta blir ju väldigt stor skillnad. Om jag skulle gå efter 1-2 gram/kg skulle jag som "max" inta ungefär 160 gram protein/dag. Medans om jag skulle gå efter 1.5-2 gram/lbs skulle jag som "max" inta ~350 gram protein. Era åsikter? Erfarenheter?

Tack för mig, blev visst en hel bok som första inlägg, hoppas att någon orkar läsa :)

Lychgate
2013-01-05, 18:44
Vad är ditt mål? Viktuppgång?

Går knappt att kommentera förövrigt. Inga konkreta siffror alls. En halv proteinshake? Hur mycket är isåfall en hel? "Lite" ris? Etcetera.

fallra
2013-01-05, 18:55
Det här beror helt och hållet på vad du har för mål? Vad vill du åstadkomma, viktuppgång eller nedgång eller kanske att behålla vikt?
Dessutom så kan ingen här säga att det är bra eller inte utan att få veta hur mycket energi du får i dig per dag och hur mycket du SKA ha i dig per dag.
Om du är en sån ( Som även jag är ) som inte vill räkna kalorier eller dylikt ( tro mig, jag blev stressad, gick in i väggen på grund av skiten. ) så får du helt enkelt bara hålla koll på vågen ständigt, går du upp i vikt, ja då fortsätter du äta som du gör ( Om nu en bulk är ditt mål ) och vise versa.

synd66
2013-01-05, 19:06
Vad är ditt mål?
*flex* http://clk.tradedoubler.com/click?p=46&a=2206440&g=18068546 *flex*

Willeeel
2013-01-05, 19:12
Självklart går det att trycka in lite mer information, ursäkta mig!

Mitt mål är vare sig att gå ner eller upp i vikt, snarare gå upp lite isåfall om jag måste välja. Jag har i hela mitt liv haft svårt att gå upp i vikt.

En halv proteinshake är en halvskopa ON's 100% gold standard whey som man blandar med mjölk ~20-25 gram protein. En helt blir ju då de dubbla.

Lite ris är lite svårt att säga, det är inte speciellt mycket, lagom mycket för att äta upp 125 gram kyckling med lite ris varje tugga. Vad kan det bli? 50 gram kanske? Förmodligen bara en dålig gissning.

Skollunchen är svårt att säga, finns ingen näringsvärdestabell eller liknande, men skulle jag uppskatta så skulle det väl vara kanske 600-900 kalorier beroende på vad som serveras och kanske 40-60 gram protein.

Har lite svårt att säga exakta värden på kalorier, kolhydrater och protein då jag inte väger min mat. Vill mest ha svar på om det ser ut som ett hyfsat byggarschema om jag ska klämma in flera måltider. Eat to grow sägs de ju.

Lychgate
2013-01-05, 19:17
Funkar.