handdator

Visa fullständig version : Förlorad muskelmassa vid deff?


Adhinio
2013-01-05, 17:36
Jag håller på att planera ut min kommande deff med kostupplägg och träningsupplägg.

Jag har en väldigt simpel fråga som jag gärna skulle vilja ha ett svar på.
Jag har för tillfället EJ tillgång till ett gym och styrketräning. Jag har därför bestämt mig för att ta mig ut i joggingspåret varje dag.

Min fråga är helt enkelt - Om jag sköter min kost till 100% och springer 6-7 dagar i veckan, kommer jag då förlora min muskelmassa eller kommer den bli kvar även fast jag inte håller mig till någon styrketräning?

zajiwal
2013-01-05, 17:40
Du kommer troligtvis förlora en del. Det du beskriver är bantning.

Adhinio
2013-01-05, 17:42
Saken är den att jag spelat fotboll i hela mitt liv och har en stabil kroppfigur! Jag är inte ute efter att få ett sexpack eller breda axlar/fasta bröst utan bara gå ner och få bort överhudsfettet på bröst/mage osv. Kommer detta ske med just denna tränings/deff/bantning jag nyligen nämnde?

Victuhh
2013-01-05, 17:43
Har du byggt upp någon muskelmassa tidigare?

Svara på frågan ska jag ge lite mer detaljer :)

Adhinio
2013-01-05, 17:48
Inte speciellt mycket! Som sagt fotboll hela mitt liv! När jag slutade med det för ca 1 år sedan blev det soffsittandes tills jag tog mig upp och släpade mig till gymmet i 2 månader där jag höjde mig extremt mycket väldigt fort! Självklart byggde jag muskler då men inget synligt lär jag påstå. Sedan krockade allt med jobb och det fanns ingen möjlighet till gym mer! Det är även så att jag kommer få tillgång till gym i mitten av Februari igen! Vet ej hur jag ska hantera detta!

Amfksp
2013-01-05, 17:51
Dom få musklerna du förlorar då du knappt byggt några är försumbara, du bygger upp dom snabbt när du kör igång på gymmet igen.
Inget att tänka på dvs. Banta på om du känner för det.

Adhinio
2013-01-05, 17:54
Tack så mycket! Bra kost och löpning, ett fungerande koncept i min situation tycker ni?

Victuhh
2013-01-05, 18:07
Tack så mycket! Bra kost och löpning, ett fungerande koncept i min situation tycker ni?

du har ingen speciell muskelmassa då med andra ord så det är bara att banta på. Vore värre om du hade en betydlig mängd du ville ska vara kvar efteråt :)

Lychgate
2013-01-05, 18:10
Styrketräning hemma med vad som finns tillgängligt(kroppsvikt, slumpmässiga saker att lyfta, etc) kommer ge betydligt mer än löpträning om målet är att behålla muskelmassa. Själva viktnedgången styrs genom kosten.

cero
2013-01-05, 21:25
du har ingen speciell muskelmassa då med andra ord så det är bara att banta på. Vore värre om du hade en betydlig mängd du ville ska vara kvar efteråt :)

Om man har en bra mängd muskelmassa genetiskt utan träning då?

aldoschadewitz
2013-01-05, 21:44
Om man har en bra mängd muskelmassa genetiskt utan träning då?

det beror på vad man menar med "en bra mängd".. utan träning får man omöjligt lika mycket massa som en som tränar hur jävla bra gener man än har..

men har man bra gener för att ha massa under balanserad kost har man troligtvis lättare att behålla den vid kaloriunderskott