handdator

Visa fullständig version : "Ojämn" skelett


psg
2013-01-05, 16:50
Tjena,

Låt mig se om jag kan förklara det här bra. Mitt skelett vid bröstkorgen är något ojämnt (växt upp med detta). Det är inte farligt, och det märks egentligen inte om man inte är nära mig och stirrar noga på bröstkorgen. Men jag själv känner och ser det och det stör mig lite.

Min vänstra sida är lite högre och andra sidan lite insjunket (vet inte vilken av de som är fel/rätt), så jag undrar om jag kan göra något åt högra sidan genom träning? Den vänstra sidan av bröstmuskeln ser lite större ut på grund av att bröstkorgen på den sidan är högre/"buktar ut" lite, och när jag exempelvis har en t-shirt på mig så kan man också märka om man verkligen stirrar noga att bröstkorgen är lite ojämn, speciellt om man ser mig från höger sida.

Så nu undrar jag om man kan träna höger sida lite mer, kötta på den lite, för att det ska se bättre ut? Själva skelettet går ju inte att göra något åt, men det jag vill komma åt är alltså själva utseendet på bröstkorgen. Detta borde väl vara möjligt eftersom det inte handlar om en stor skillnad mellan vänster och höger sida? Jag är 21 år och rätt så smal, 62-63 kg, och jobbar på att gå upp i vikt. Kan en viktökning i samband med träning (lite extra träning på höger sida) hjälpa mig att få det att se ut jämnare?

Har lite svårt att förklara, men jag hoppas ni förstod.

stafh
2013-01-05, 16:55
Har själv lite osymmetriska tuttar (ena är lite större och mer välformad). Har även ett knäckt revben som jag tror har läkt lite snett, man känner liksom en liten grop på ena sidan av bröstkorgen som inte finns på andra sidan... men jag tror inte det har påverkat utseendet något nämnvärt. Tror det enda man kan göra är att få större muskler så den relativa skillnaden blir mindre.

pezrulezhaakon
2013-01-05, 17:01
psg

Ja, teoretiskt sett kan du träna ena sidan mer, men då blir det även större risker att bli ojämnt stark, vilket i sin tur ökar risken för problem senare.

affaren
2013-01-05, 17:26
Har också detta problemet då mitt högra bröst står ut mycket jämfört med mitt vänstra. Detta syntes dock mycket mer för några år sedan då jag inte tränade. Utbuktningen är fortfarande lika stor, men med lite mer muskler på syns det inte lika väl. Jag skulle inte rekommendera att träna den ena sidan mer än den andra då detta antagligen leder till mer problem som andra redan tidigare har skrivit.

psg
2013-01-05, 18:00
Bild: http://i46.tinypic.com/14vsnbl.jpg

Mellan de långdragna strecken syns skillnaden som mest. Pressar jag ner den vänstra sidan lite så ser också bröstmusklerna lika stora ut. Den gröna och röda pricken längst ner på varsitt håll finns också en skillnad - på min högra sida syns inte skelettet men på högra sidan syns den eftersom den "sticker ut". Kanske löser sig just den här delen med en viktuppgång på ett par kilo men det andra är jag osäker på, därför har jag funderat på att köra lite extra på höger sida men det kanske jag ska strunta i tycks det?

Jag menar inte att jag ska köra flera sett på enbart höger sida, utan kör jag tex bröst så börjar jag tungt med höger sida 1-(2?) gånger och därefter direkt till båda. Kan väl knappast bli en massiv skillnad i styrka?

Jag kan absolut inget om detta, så jag lyssnar hellre på andras råd än att börja experimentera med min kropp. Så vad blir domen - satsa eller strunta i det?

FyFy
2015-05-21, 18:07
Jag har exakt så som du PSG
Det sticker ut på ena sidan av bröstet sen går det ner och sticker ut längre ner vid revbenen på samma sidan sen så sticker några revben ut längst ner som en kulle, hatar verkligen det och önskade man kunde göra något åt saken. *gah!*

ALDA BERGR
2015-05-21, 19:51
Bry dig inte. Satsa på muskelbygge och viktuppgång, men börja inte på att fibbla med att träna ena sidan mer.

Wormzie
2015-05-23, 09:24
Vi är alla sneda:) förutom Arnold då!