handdator

Visa fullständig version : Olika sitt lägen på benpressmaskinen


Metalkiller
2013-01-05, 16:17
Jo. jag undrar vilken inställning på sitsen ni tycker är bäst och vilken som är mest effektivast att träna. Detta är utifrån era egna synpunkter. :)

King Grub
2013-01-05, 16:18
Vilken slags benpress handlar det om?

Metalkiller
2013-01-05, 16:22
En helt vanlig rak! :)

pezrulezhaakon
2013-01-05, 16:26
Metalkiller

Det finns en hel hög med vanliga raka benpressar....

PowerSlize
2013-01-05, 16:28
45 grades lutande benpress. Hur skall man ställa in den, vilka vinklar skall man eftersträva osv?

pezrulezhaakon
2013-01-05, 16:34
PowerSlize

Menar du med fast fotplatta och rörlig ryggplatta, eller tvärtom?

Är fotplattans eller ryggplattans rörelsebana linjär eller bruten?

PowerSlize
2013-01-05, 16:37
PowerSlize

Menar du med fast fotplatta och rörlig ryggplatta, eller tvärtom?

Är fotplattans eller ryggplattans rörelsebana linjär eller bruten?



fast fotplatta, ställbart ryggstöd.

hum, hur menar du då.. jag tror vinkeln är likadan på både fotplattan o ryggstödet.. så linjär antar jag? fast det beror väl på hur ryggstödet är inställt..

typ en sån här: http://www.google.se/imgres?q=benpress+albin&start=99&um=1&hl=sv&tbo=d&biw=1024&bih=604&tbm=isch&tbnid=t_XpS7H_Fgn4SM:&imgrefurl=http://albin.shapemeup.se/&docid=NNPCiU8s4slavM&itg=1&imgurl=http://albin.shapemeup.se/files/2013/01/43.jpg&w=778&h=519&ei=TEroUPz4G8rY4QSUvICwBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=545&vpy=281&dur=1400&hovh=183&hovw=275&tx=160&ty=70&sig=117805380969285969599&page=6&tbnh=135&tbnw=193&ndsp=20&ved=1t:429,r:2,s:100,i:10

tjing
2013-01-05, 16:38
Visa bild istället, det finns en massa olika benpressar.

Hebbe84
2013-01-05, 16:45
fast fotplatta, ställbart ryggstöd.

hum, hur menar du då.. jag tror vinkeln är likadan på både fotplattan o ryggstödet.. så linjär antar jag? fast det beror väl på hur ryggstödet är inställt..

Han menar om vinkeln på t.ex. fotplattan beror av i vilket läge den är i rörelsebanan, d v s om plattan vrider sig mot dig när du släpper ner vikten och vrider sig tillbaka på uppvägen.

Jag har själv nyligen kommit underfund med att det faktiskt finns en sådan idiotisk anordning så jag förstår förvirringen. Resultatet blir alltså att det blir sinnessjukt tungt i bottenläget eftersom kraftriktningen är avsevärt annorlunda mot rörelseriktningen i förhållande till toppläget.

pezrulezhaakon
2013-01-05, 16:47
PowerSlize

Ok. Lutningen på ryggstödet förändrar förhållandet mellan hur inkopplingen är mellan framsida och baksida lår.

Metalkiller
2013-01-05, 16:47
Visa bild istället, det finns en massa olika benpressar.

Tänkte nämligen visa bild! :d

Här kommer den: http://www.afproducts.com/site_images/uploads/Leg-Press-show.jpg

En sådan typ

pezrulezhaakon
2013-01-05, 16:48
Hebbe84

Vad gör anordningen idiotisk? Att du tränar effektivare?

PowerSlize
2013-01-05, 16:49
PowerSlize

Ok. Lutningen på ryggstödet förändrar förhållandet mellan hur inkopplingen är mellan framsida och baksida lår.



ok, hur skall lutningen vara om man vill det skall ta på quadriceps?

PowerSlize
2013-01-05, 16:50
Han menar om vinkeln på t.ex. fotplattan beror av i vilket läge den är i rörelsebanan, d v s om plattan vrider sig mot dig när du släpper ner vikten och vrider sig tillbaka på uppvägen.

Jag har själv nyligen kommit underfund med att det faktiskt finns en sådan idiotisk anordning så jag förstår förvirringen. Resultatet blir alltså att det blir sinnessjukt tungt i bottenläget eftersom kraftriktningen är avsevärt annorlunda mot rörelseriktningen i förhållande till toppläget.



Okej okej. nee denna plattan sitter fast. ändrar sig inte när man kör.

pezrulezhaakon
2013-01-05, 16:52
Metalkiller

Välj den inställningen som känns mest bekväm. Skillnaderna i hur du ställer in ryggstödet är inte så stora.
De flesta har dock svårare att ha ryggstödet rakare (mer rakt sittande) pga sämre rörlighet i rumpan och baksida lår.

Hebbe84
2013-01-05, 16:53
Hebbe84

Vad gör anordningen idiotisk? Att du tränar effektivare?

Det kanske finns den motsatta anordningen där plattan vrider sig något nedåt på nedvägen istället för en sån jag pratar om, då kan jag tänka mig att det finns någon poäng. Det jag beskrev däremot ser jag ingen poäng med alls. Det är redan tyngst i bottenläget, varför göra bottenläget ännu tyngre genom att försämra vinkeln på plattan gentemot toppläget? Är man ute efter att enbart träffa gluteus och hamstrings så kan jag möjligtvis se poängen, men jag tyckte iaf personligen att det blev en vansinnigt onaturlig rörelse jämfört med en traditionell benpress som rör sig helt linjärt.

pezrulezhaakon
2013-01-05, 16:55
PowerSlize

Det gör alla lutningar. Det är snarare hur långt upp eller ner du har fötterna på fotplattan, hur mycket quadriceps arbetar. Ju längre ner du har fötterna desto mer arbetar quadriceps, men desto med risk för onödig belastning på knäleden.

pezrulezhaakon
2013-01-05, 16:57
Hebbe84

Skulle vara kul att veta vilken maskintyp du har på gymmet. Självklart finns det sämre genomtänkta maskiner.

Metalkiller
2013-01-05, 16:57
Metalkiller

Välj den inställningen som känns mest bekväm. Skillnaderna i hur du ställer in ryggstödet är inte så stora.
De flesta har dock svårare att ha ryggstödet rakare (mer rakt sittande) pga sämre rörlighet i rumpan och baksida lår.

Det gymmet jag är på har dock enbart den raka benpressen, men vissa gym har en lutande. Har dock aldrig testat en lutande '' tror jag''! Okej, så alltså så tränas i princip många utav benens muskler oavsett inställning?

pezrulezhaakon
2013-01-05, 16:58
Metalkiller

Japp!

Metalkiller
2013-01-05, 17:04
Metalkiller

Japp!

Okej!

Hebbe84
2013-01-05, 17:08
Hebbe84

Skulle vara kul att veta vilken maskintyp du har på gymmet. Självklart finns det sämre genomtänkta maskiner.

Jag chansade på ett årskort på ett nytt sportlife innan det öppnade p g a att det var billigt och att det enligt personalen skulle ha allting jag efterfrågade. Väl vid öppningen så insåg jag mitt misstag då den absoluta majoriteten av utrustningen var en formidabel katastrof av något billigt märke (antar jag av kvalitén att döma) jag aldrig hört talas om. Jag minns alltså inte vilket märke det är på benpressen.

Benpressen går iaf på gasdämpare istället för en släde. Rörelseriktningen på vikten är helt linjär, det är bara plattan som vrider sig runt 45 grader under rörelselängden. Så resultatet blir alltså precis som om plattan på en "vanlig" benpress hade vridit sig under rörelsen, det blir typ 50% tyngre i bottenläget än om plattan varit still.

Jag har tränat på ett par benpressar och denna är iaf med hästlängder den sämsta jag har provat.