handdator

Visa fullständig version : Progression vid hypertrofiträning?


slimjim10
2013-01-05, 12:55
Sista halvåret har jag fokuserat på att verkligen ha progression när jag tränar. Kör just nu ca 10 reps på dom flesta övningarna för att försöka bygga lite muskler. Märker dock att progressionen går MYCKET långsammare än om man jämför med när jag körde tyngre, 4-5 reps. Nu är det sällan jag ökar vikter vid övningarna, kanske var fjärde pass för en muskel, när jag körde tyngre så ökade jag vikter i princip varje pass.

Är detta något som även ni märker?

Egen hypotes är väl att det helt enkelt tar längre tid att bygga muskler än vad det tar för nervsystemet att bli "starkare", alltså längre tid att öka vid lite fler reps.

Tänkte höra om detta är något som brukar förekomma, för om det inte är så så blir det väl till att förändra något i träningen så att man får bättre progression igen:)

pezrulezhaakon
2013-01-05, 12:59
slimjim10

Öka mätperioden för progressionen. Försök inte öka varje vecka, utan varje månad, eller varannan månad. Ju längre du har tränat desto mindre blir ökningarna sett över tid.

Wormzie
2013-01-05, 14:51
Sista halvåret har jag fokuserat på att verkligen ha progression när jag tränar. Kör just nu ca 10 reps på dom flesta övningarna för att försöka bygga lite muskler. Märker dock att progressionen går MYCKET långsammare än om man jämför med när jag körde tyngre, 4-5 reps. Nu är det sällan jag ökar vikter vid övningarna, kanske var fjärde pass för en muskel, när jag körde tyngre så ökade jag vikter i princip varje pass.

Är detta något som även ni märker?

Egen hypotes är väl att det helt enkelt tar längre tid att bygga muskler än vad det tar för nervsystemet att bli "starkare", alltså längre tid att öka vid lite fler reps.

Tänkte höra om detta är något som brukar förekomma, för om det inte är så så blir det väl till att förändra något i träningen så att man får bättre progression igen:)

Det sker ju anpassningar i såväl muskel som nervsystem vid både högreps och lågreps men jag tror att du har rätt i att styrkan kan komma före musklerna om man får uttrycka det så. Sen får man ju utvärdera resultatet.. blir du större av högreps än du blev av att öka i styrka? Om du ökar styrkan kanske du även kan göra fler reps på lägre vikt vilket i sin tur skulle kunna effektivisera byggningen.. <-- teorier från min sida :)

tjing
2013-01-05, 16:35
Finns mer faktorer som kan sabba ökningar, som dåligt med glykogen etc när du kör fler reps.

z_bumbi
2013-01-05, 18:20
Det är inte helt otroligt att reps och intensitet har mest betydelse men har man tränat ett tag så blir det nästan alltid lite jobbigare att öka oavsett hur man kör.
Om du vill testa att öka på takten på styrkeökningarna så går det att ha en del av träningen som fokuserar mest på det och en del som fokuserar mer på att bygga.
Av en ren slump (not) så är det så de flesta som siktar på styrka tränar.

Pintan
2013-01-05, 18:43
slimjim10

Öka mätperioden för progressionen. Försök inte öka varje vecka, utan varje månad, eller varannan månad. Ju längre du har tränat desto mindre blir ökningarna sett över tid.

+1.

Jag har själv börjat med att träna mer på "feeling", dvs jag kör det jag känner för (med vissa riktlinjer såklart) och sen har jag "styrketest" i ett fåtal övningar som aktiverar de muskler jag vill utveckla.
T ex, kör bänk med lite olika vikt/reps över två till fyra veckor, sedan har jag en dag (när jag känner mig stark och återhämtad) där jag försöker slå mitt gamla PB. För mig har träningen blivit roligare och resultaten är desamma.

Finns mer faktorer som kan sabba ökningar, som dåligt med glykogen etc när du kör fler reps.

Yes. Kolhydrater är din vän.

BisonLGcrew
2013-01-05, 18:50
Om man skulle kunna öka vikten på stången med 1kg på varje pass skulle man bli rätt stark. 50 bänkpass/år +50kg per år. Start: 50kg, 5 år senare 300kg, soft. Det blir helt enkelt svårare och svårare att öka med tiden

slimjim10
2013-01-05, 23:01
Nu kanske det lät som att jag förväntar mig att öka i vikter varje pass, men så är det inte alls. Det enda jag tänkte på var om detta var något som många märkt av, vilket jag tolkar det som att det är. Så då kör jag på med min planerade periodisering :)

Rikard Jansson
2013-01-05, 23:02
Att progressa med 10reppare är antagligen det ultimata sättet att bli både grov och stark.