handdator

Visa fullständig version : Muskelmassa hos kvinnor


whoaa
2013-01-04, 18:33
Har precis gjort en kroppsammansättningsmätning hos en kostrådgivare, med hjälp av en Tanita-våg.
Vet att det inte är 100 % tillförlitligt, men man får väl ändå en hum om hur man ligger till?

Det jag reagerade på var att min muskelvikt var 45 kg, muskelmassan i % 43,7%. Hade en fettprocent på 27,4% och vägde vid tillfället 65.6.

Vad är egentligen en rimlig muskelmassa för en kvinna i min ålder (27 i år), som tränar fem gånger i veckan? Hittar bara siffror runt 30%, men varför har jag som bara tränat hårt ett halvår så himla hög siffra?

Ni får ursäkta en lekman, det är mitt första inlägg här och jag vill gärna bli lite upplyst!

knuckles
2013-01-04, 18:50
Har precis gjort en kroppsammansättningsmätning hos en kostrådgivare, med hjälp av en Tanita-våg.
Vet att det inte är 100 % tillförlitligt, men man får väl ändå en hum om hur man ligger till?

Det jag reagerade på var att min muskelvikt var 45 kg, muskelmassan i % 43,7%. Hade en fettprocent på 27,4% och vägde vid tillfället 65.6.

Vad är egentligen en rimlig muskelmassa för en kvinna i min ålder (27 i år), som tränar fem gånger i veckan? Hittar bara siffror runt 30%, men varför har jag som bara tränat hårt ett halvår så himla hög siffra?

Ni får ursäkta en lekman, det är mitt första inlägg här och jag vill gärna bli lite upplyst!

Det kanske är genetiskt. Vissa föds ju med lite större muskler. Längder, musklernas grovhet osv.

Eira
2013-01-04, 19:00
Görett kalippertest istället. Bore få bättre resultat på det 'n vågen

nitz
2013-01-04, 19:08
Görett kalippertest istället. Bore få bättre resultat på det 'n vågen
+1.
Känns ju lite onödigt att spekulera i siffror som kan vara direkt felaktiga :)

whoaa
2013-01-04, 19:14
Allright allright, ska göra det också.

GustavFors
2013-01-06, 20:34
Lol

http://smashbytraining.files.wordpress.com/2012/01/whatwomenthinks.jpg