handdator

Visa fullständig version : Rest-pause träning


ToughLove
2013-01-04, 14:41
Hej har tränat enligt rest-pause senaste tiden där man kör igenom kroppen 2 gånger per vecka, passen är brutala, speciellt ben passet, där är man på gränsen till att spy hela tiden

det är så att denna kille som förespråkar detta är gigantisk, runt 185 och väger runt 120kg på 10%bf, han är även väldigt respekterad på bodybuilding.com

han påstår att rest-pause är "superior" till vanliga set

Vad tror ni på kollo om detta ?

för er som inte vet vad rest-pause är, så är det att man exempelvis ska köra 50 reps på lutande bänk, så kör man 10 reps på så tungt man kan, vilar ca 30s kör igen vilar 30s kör igen osv osv, till slut reppar man bara 3or, och man kör så många set som krävs för att nå 50 reps

sen efter man kört såhär ett tag ökar man till 70 reps, och slutligen 100 reps som max, då ska man dock vara redigt vältränad

ni kan själva tänka er när man kör hacksquats / frontböj , det är nog det mest mentalt krävande jag någonsin gjort inom träning

Cheers!

Alfers
2013-01-04, 14:56
Jag körde doggcrapp ett tag
http://www.reps.se/cms/819/doggcrapp-genomgaang-av-dess-8-stoettepelare
http://www.body.se/bloggar/andreaz-engstrom/20120409/doggcrapp
8 till fail-30sek-max reps-30sek-max reps med långsamma negativa för den som inte orkar läsa.
Också 4 halvkroppspass per vecka.
Ökade i princip varje pass, jävligt motiverande men man blir sliten.
Det jag tröttnade på var att man lägger lika mycket krut på tex frontböj som kabelcurl.

Hoppade på 531 direkt efter men har övervägt att lägga in lite rest-paus i assisten på sistone.

Grotesk
2013-01-04, 15:01
Jag har alltid trott att rest-pause bara var ett knep likt dropset, inte ett schema. Man lär sig något nytt varje dag. Jag gillar rest-pause. :)

ToughLove
2013-01-04, 15:04
Jag har alltid trott att rest-pause bara var ett knep likt dropset, inte ett schema. Man lär sig något nytt varje dag. Jag gillar rest-pause. :)

trodde precis samma förut, grejjen med rest-paus är att man ligger nära de sista reppsen i varje set hela tiden, d.v.s de repsen som betyder "mest", och därav får man ut mer av det än ett vanligt set. Om det nu stämmer :)

z_bumbi
2013-01-04, 15:09
Jag har alltid trott att rest-pause bara var ett knep likt dropset

Det är det också.

AronP
2013-01-04, 16:11
Rest-pause som ett komplett (likt dropset, forced reps osv) till vanlig träning är bra. Vila på 30 sekunder låter dock lite väl långt, jag brukar satsa på 10 andetag.

Sen anser jag nog att man bör begränsa antalet set något, att ligga och nöta 7-8 set med rest-pause känns onödigt och kontraproduktivt, en gräns på 3-5 brukar jag dra. Vidare vet jag inte om det är positivt att öka repsantalet, jag skulle snarare öka vikten när jag nådde uppsatt repsmål.

Sniggel
2013-01-04, 16:49
Hej har tränat enligt rest-pause senaste tiden där man kör igenom kroppen 2 gånger per vecka, passen är brutala, speciellt ben passet, där är man på gränsen till att spy hela tiden

det är så att denna kille som förespråkar detta är gigantisk, runt 185 och väger runt 120kg på 10%bf, han är även väldigt respekterad på bodybuilding.com

han påstår att rest-pause är "superior" till vanliga set

Vad tror ni på kollo om detta ?

för er som inte vet vad rest-pause är, så är det att man exempelvis ska köra 50 reps på lutande bänk, så kör man 10 reps på så tungt man kan, vilar ca 30s kör igen vilar 30s kör igen osv osv, till slut reppar man bara 3or, och man kör så många set som krävs för att nå 50 reps

sen efter man kört såhär ett tag ökar man till 70 reps, och slutligen 100 reps som max, då ska man dock vara redigt vältränad

ni kan själva tänka er när man kör hacksquats / frontböj , det är nog det mest mentalt krävande jag någonsin gjort inom träning

Cheers!

Det är inte Doggcrapp va? Han förespråkar nämligen restpause och han är jävligt stor :P
Upplägget du nämner är ju också en typ av restpause men med annat upplägg än det Dante förespråkar. Dante är nog den som har promotat restpause mest när de gäller de senaste 10(?) åren.

Det är det också.

+1.
Doggcrap är en metod som använder sig av restpause-set.


Själv tycker jag väl att bara för att det är restpasue blir det inte automatiskt överlägset. Man bör tänka på helheten. Det exempet som trådstartaren tog upp skiljer sig väldigt mycket från den restpause som körs i Doggcrapp.


grejjen med rest-paus är att man ligger nära de sista reppsen i varje set hela tiden, d.v.s de repsen som betyder "mest", och därav får man ut mer av det än ett vanligt set. Om det nu stämmer :)

Det tycker jag är en rätt bra beskrivning faktiskt!

panzerpig
2013-01-04, 17:10
körde doggcrap ett tag, fick väldigt bra resultat men det ör fruktansvärt jobbigt i längden. att slänga in 1-2 månader rest-pause per år är bra. att köra det 12 månader per år skulle jag aldrig palla :) (och att fortsätta år ut och år in, urk!)
Det gäller att se upp för skador också, inte bara köra stenhårt.

Sniggel
2013-01-04, 17:37
körde doggcrap ett tag, fick väldigt bra resultat men det ör fruktansvärt jobbigt i längden. att slänga in 1-2 månader rest-pause per år är bra. att köra det 12 månader per år skulle jag aldrig palla :) (och att fortsätta år ut och år in, urk!)
Det gäller att se upp för skador också, inte bara köra stenhårt.

Där är ju 1-2 veckors "cruising" inbyggt om man följer schemat som det är tänkt. Samt att man backar med vikterna nrä man kommer tillbaka. Samt att man äter mycket mat. För det har han haft i åtanke att man gör när han gjorde schemat. Det är väl i princip bulk som rekommenderas när man kör DC?

Men det är klart om man känner att man behöver mer vila ändå så kan man ju planera in det. Eller köra det en begränsad tid.

panzerpig
2013-01-04, 17:51
körde med cruising också, men tycker ändå det är för jobbigt mentalt och fysiskt att gå till fail så ofta. Nu var jag ca 34 när jag började det, tränat sen 15 ca. Kanske för dålig återhämtning med ålder, småbarn och heltidsjobb :)

Grotesk
2013-01-04, 22:08
Det är det också.

Då har jag minnet i behåll. Insåg precis att BODY gjorde någon artikel om detta fenomen och att jag även använde det utan att veta att det var en vedertagen metod. Coolt. :)

Andy.da.wohoo
2013-01-04, 22:09
Läste igenom första länken i andra posten och det verkar som ett intressant program att köra! Jag förstod att man ska köra 3 set i varje övning med rest-pause, (30 sek vila). Såg också att man ska köra långsamma negativa repetitioner, välja en vikt man klarar ~12 reps i och köra negativa reps istället. Är det 12-reps vikter som ska användas vid vanliga reps också?

Andy.da.wohoo
2013-01-04, 22:21
Läste Andreaz Engströms blogginlägg om det och det förklarade det lite bättre. Får se till att leta upp en träningskamrat nu så att jag har någon som kan passa :D

slafs
2013-01-08, 21:17
D1 - Bench press, incline bench press, rope pressdowns, overhead dumbbell extensions (single arm), dumbbell side laterals
D2 - Chin-ups, pull-ups, chest-supported rows (or seated rows), rear delt flyes, preacher curls
D3 - Romanian deadlifts, front squats, leg curls, leg extensions, standing calf raises, seated calf raises

For each exercise pick a weight that you can lift for a maximum of 10 reps (15 for standing calf raises, 20 for seated calf raises). You need to complete 50 (75 for standing calf raises, 100 for seated calf raises) total reps of each exercise. You perform your first set of each exercise as normal but you only rest for 30 seconds between each set (if you can even call them proper sets). You perform as many sets as it takes until you complete your 50 total reps. Obviously you won't be able to complete 10 reps in each set but it doesn't matter, this is how it's supposed to be. Perform as many reps as you can after each 30 second rest period (try to stop 1 rep short of failure, if you'll fail to perform 6 reps you should stop after rep 5). An example below.

Set 1 = 10 reps
Rest 30 seconds
Set 2 = 5 reps
Rest 30 seconds
Set 3 = 3 reps
Rest 30 seconds
Set 4 = 3 reps
Rest 30 seconds
Set 5 = 3 reps
Osv till 50 reps totalt i varje övning

Jag stötte på programmet som TS menar och jag har lite funderingar med. Det är onekligen brutala pass o jag känner att man verkligen tar ut sig max! Träningsvärken från pushpasset är som när jag precis började träna för ett år sen.

Är detta ett bra sett att träna om man är ute efter hypertrofi?

Andy.da.wohoo
2013-01-08, 22:36
Är det tre olika pass du har radat upp i ditt inlägg? Isåfall känns det rent spontant oerhört brutalt att köra så hårt per muskelgrupp per pass.

slafs
2013-01-09, 10:28
Är det tre olika pass du har radat upp i ditt inlägg? Isåfall känns det rent spontant oerhört brutalt att köra så hårt per muskelgrupp per pass.

Det är dom tre passen med alla övningar på samma sett som jag beskrev som rullar på.

Han som gjort programmet säger att man kan börja med totalt 30 reps per övning o sakta öka volymen så man vänjer sig.

Jo det är helt brutala pass, just därför känns det som det verkligen ger nått. Tror du det är för mycket?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Andy.da.wohoo
2013-01-09, 12:18
Jag har inte kunskap nog att avgöra om det är för mycket eller inte, men jag tycker det såg ut att vara väldigt mycket. Jag tänker då på det som Andreaz Engström skrev i sin blogg om sin träning när han körde sin variant av doggcrapp:

Hur går själva passen till?
Okej, nu har du skissat upp ditt träningsschema. Då kommer vi till hur själva passen. Jag skulle försöka förklara allt så logiskt och pedagogiskt som jag bara kan. Är det svårt att förstå, så läs igenom allt igen och skriv samtidigt på ett papper ditt träningsschema. Du borde ni lista ut det.

1. Innan ditt arbetsset, sås värmer du upp med 3 set där du börjar med att göra lite fler reps på en lätt vikt för att köra det sista uppvärmingssettet med tyngre vikt och repetitioner 4-6. Nu är du redo att gå på det riktiga arbetssättet och punkt 2.
Exempel. Jag ska köra 1 arbetssätt i bänkpress på 100kg. Då värmer jag först ett sett på 50kg (ca 10rep), sen 70kg (6-8rep) och sist 80kg (4-6).

2. På alla övningar utan marklyft, raka marklyft, vader och övningarna för framsida lår, gäller detta.
Du kommer att köra 1 stort set som består av tre set. Låter klurigt va? Låt mig förklara. Du väljer en vikt som du precis kan köra 8 repetitioner på. Du börjar nu att köra settet och försöker göra så många repetitioner du kan, du går alltså till failure och låter din träningspartner passa dig. När du gjort så många du kan så lägger du av vikten och tar 15 andetag (ca 30sek) och så kör du ett set till. Lägger av stången igen för att ta 15 andetag (30sek) och kör sedan sista settet. Hela tiden med din partner som hjälper dig.
Viktigt här är att du i den positiva fasen av rörelsen är explosiv. I den negativa fasen är det kontrollerat och ska ta 2-5sekunder för att flytta vikten. Den absolut sista repetitionen i det 3de setet ska ta 6 sekunder i den negativa fasen.

Exempel. Du har nu värmt upp i bänkpressen och ska gå på 100kg.
Första settet startar och på den 7de känner du att det är segt att få upp vikten. På den 8de repetionen hjälper då din träningspartner dig upp med den och låter dig själv långsamt ta ner vikten till bröstet (den negativa fasen i bänkpress). Träningspartnern lyftar sedan upp stången och du tar dina 15 andetag.

Du lägger dig igen och klarar nu 3 rep med lite hjälp av din passare. Lägger av stången och tar 15 andetag och påbörjar sista delen. Nu orkar du 2 rep med hjälp av din passare och sista repetitionen håller du emot så mycket du kan, vilket tar ca 6 sekunder för stången att nå ditt bröst. Nu lyfter passaren upp stången åt dig. Ditt store set är nu klart.

Det blev alltså 3 set i 1set med följande repetitioner 8,3,2. Totalt 13 repetitioner.

Länk till bloggen (http://www.body.se/bloggar/andreaz-engstrom/20120409/doggcrapp)

ToughLove
2013-01-09, 13:44
Man kör igenom kroppen 2ggr veckan, sen kör man deload var 3e vecka, dvs man kör 10 reps per övning,

Det roliga är att han som gjort schemat kör 100 reps per övning, och jag tycker 50 reps är på gränsen till för mycket

Ben passen är helt groteska, man känner sig som en zombie efter första övningen, och som Slafs säger, träningsverkan är brutal i början, första gången någonsin som jag fått träningsvärk i underarmar och rear delts, men det går över när man vänjer sig, d.v.s om man har cohones till att följa schemat


Edit: Kelei har tränat flera personer som haft bra resultat med hans schema, och han påstår ju själv att det har gett bättre resultat i muskelbyggande syfte än något annat schema

Andy.da.wohoo
2013-01-09, 13:46
Hur länge har du/ni kört på det sättet? Vad har ni för tankar om det?

ToughLove
2013-01-09, 13:51
Hur länge har du/ni kört på det sättet? Vad har ni för tankar om det?

Körde det för 4 månader sen i 3 veckor men la sedan av just pga hur jävla jobbigt det är, push/pull passen är acceptabla, men benpassen är rent ut sagt pest och pina.

har börjat med det nu igen då jag vet hur bra det är/var. minns när jag börja med schemat så kunde jag se ökningar i styrka 2 gånger i veckan på vissa övningar, men som sagt det är inte för alla

Kelei är aktiv och svarar på alla frågor som ställs, så det är nog bättre om ni frågar honom om ni nu är intresserade, han finns på bb.com på workouts delen, tråden heter. intermediet/advanced routine

Andy.da.wohoo
2013-01-09, 14:34
Okej. Vore intressant om andra ville ge sina funderingar kring det programmet, verkar vara galen volym oavsett.

Anders The Peak
2013-01-09, 14:49
För vanliga normala rena personer räcker det säkert med att lägga in restpaus i något set för att ta del av de positiva effekter som kan infinna sig i att ta i ordentligt om man inte orkar det i sin vanliga träning...

Andy.da.wohoo
2013-01-09, 15:26
Så program som Doggcrapp och det som slafs och toughlove kör är enligt dig Anders onödigt hårda?

Pretorian
2013-01-09, 15:29
Ibland lägger jag in rest/pause i mina set och då blir det i det sista bara för att få till någon eller några extra reps.

shogunr
2013-01-09, 15:37
Ibland lägger jag in rest/pause i mina set och då blir det i det sista bara för att få till någon eller några extra reps.

+1 Gör precis likadant ibland...

Simpy
2013-01-09, 15:38
Jag kör följande "restpause-variant".

(Exempelvis; Pushdowns - vikt: 40kg)

40kgx10
5-6sek vila
40 kgx10
5-6sek vila
40 kgx10
5-6sek vila
40 kgx10

3-4set

slafs
2013-01-09, 17:06
Hur länge har du/ni kört på det sättet? Vad har ni för tankar om det?

Jag har bara kört press o dragpasset än, mest för jag var nyfiken. Men jag tror jag ska köra på ett tag, för jag aldrig har lyckats ta ut mig så bra med "vanlig" styrketräning.
Jag ska dock inte träna 6 dagar i veckan som programmet säger.


Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Määng
2013-01-11, 14:54
Tyckte det såg roligt ut så tänkte prova. Körde D1 idag och det gick finemang. Kommer dock att minska frekvensen och trappa upp volymen över tid.