handdator

Visa fullständig version : Några riktigt stora ectomorpher?


Olbas92
2013-01-04, 12:15
Tjena! Undrar om det finns någon här på forumet som är seriös inom bodybuilding och är ectomorph.
Är själv inte riktigt nöjd med min storlek på 97kg, men har extremt svårt att gå upp mera.
Är väldigt lång av mig och därmed ser jag inte så stor ut trotts att jag väger 97kg. Behöver fortfarande äta extremt mycket för att inte tappa vikten.
Har dock även lite problem med att bygga en balanserad fysik. Undrar då om det finns någon avancerad ectomorphare som skulle kunna berätta sin historia, eller dela med sig av lite information hur just du gick till väga.
Tacktack!

Fyllot
2013-01-04, 12:22
Fråga Zyzz...eller vänta han använde steroider och dog på kuppen.

Du får helt enkelt jobba hårt och ge det ordentligt med tid. ÄR du ectomorph?

Olbas92
2013-01-04, 12:24
Japp är ectomorph, och har jobbat i några år, men senaste utan resultat.

Beelz
2013-01-04, 12:24
Tjena! Undrar om det finns någon här på forumet som är seriös inom bodybuilding och är ectomorph.
Är själv inte riktigt nöjd med min storlek på 97kg, men har extremt svårt att gå upp mera.
Är väldigt lång av mig och därmed ser jag inte så stor ut trotts att jag väger 97kg. Behöver fortfarande äta extremt mycket för att inte tappa vikten.
Har dock även lite problem med att bygga en balanserad fysik. Undrar då om det finns någon avancerad ectomorphare som skulle kunna berätta sin historia, eller dela med sig av lite information hur just du gick till väga.
Tacktack!

Är du säker på att du får i dig rätt mängd mat? Alla jag stött på i träningssammanhang som säger sådär tror bara att dom äter mycket. Om du är lång och väger 97kg så lär du behöva äta en hel del för att driva runt din kropp. Lägg sen till NEAT och lite träning så kan den sticka iväg snabbt!

Olbas92
2013-01-04, 12:29
Käkar 5 mål om dagen med 3h intervall.
Runt 300g protein om dagen och 500-600g kolhydrater.
Är i princip aldrig hungrig:P
Just för att jag är 198 och vill se större ut krävs det som sagt väldigt mycket mat: ) Tränat konstant i ca 3-4 år och har inte mycket fett på kroppen, men nu står det stilla!
Vad är NEAT mon tro? : O

Fyllot
2013-01-04, 12:30
Japp är ectomorph, och har jobbat i några år, men senaste utan resultat.

utgångspunkten är såklart sämre men det är hårt arbete som gäller och tålamod. Vägde 57kg @ 194 när jag började träna och bara man tränar och äter ordentligt så kommer resultaten relativt fort. Enda nackdelen i mitt fall är att jag är ordentligt svag trots att jag har en hel del volym på 95kg.

stromming
2013-01-04, 12:34
utgångspunkten är såklart sämre men det är hårt arbete som gäller och tålamod. Vägde 57kg @ 194 när jag började träna och bara man tränar och äter ordentligt så kommer resultaten relativt fort. Enda nackdelen i mitt fall är att jag är ordentligt svag trots att jag har en hel del volym på 95kg.

Vad menar ni med ectomorph egentligen? Är det samma som det populära "hard gainer"? Och om du nu fick resultat "relativt fort" så fort du började äta och träna, hur kan du då räknas som ectomorph?

Wormzie
2013-01-04, 12:38
är dom stora är dom inte ectomorpher längre? ;)

Tråkigaste tipset du kan få: lägg dig på ett överskott (+500kcal/dag) och träna hårt och öka vikterna.

Loke
2013-01-04, 12:39
Ät som du brukar + 4 liter röd mjölk om dagen. Problem solved :)

stromming
2013-01-04, 12:40
Ät som du brukar + 4 liter röd mjölk om dagen. Problem solved :)

2400 Kcal överskott? Problem created.

Loke
2013-01-04, 12:42
2400 Kcal överskott? Problem created.

Different problem ;)

Fyllot
2013-01-04, 12:43
Vad menar ni med ectomorph egentligen? Är det samma som det populära "hard gainer"? Och om du nu fick resultat "relativt fort" så fort du började äta och träna, hur kan du då räknas som ectomorph?

Vad menar ni med ectomorph egentligen? Är det samma som det populära "hard gainer"? Och om du nu fick resultat "relativt fort" så fort du började äta och träna, hur kan du då räknas som ectomorph?



An ectomorph is a typical skinny guy. Ecto’s have a light build with small joints and lean muscle. Usually ectomorph’s have long thin limbs with stringy muscles. Shoulders tend to be thin with little width.

Typical traits of an ectomorph:

Small “delicate” frame and bone structure
Classic “hardgainer”
Flat chest
Small shoulders
Thin
Lean muscle mass
Finds it hard to gain weight
Fast metabolism

http://www.mammothsupplements.co.uk/wordpress/wp-content/uploads/2012/12/bodytypes.jpg

http://bodybuilding.about.com/od/hardgainers/a/hardgainers.htm

För att öka i vikt krävdes det ca 3000kcal vilket är rätt mycket för en otränad anorektiker. Nu har jag stått stilla i vikt ca 4år på ett intag av 4000-4500 per dag. Är jag en hardgainer? Kan inte svara på det men jag känner nog ingen som tränar och äter mer med samma kroppstyp. Lätt att bli av med fett dessutom så mycket av det som står om ecto stämmer in .

z_bumbi
2013-01-04, 12:45
är dom stora är dom inte ectomorpher längre? ;)

Hur man krossar en antik psykologisk profilmodell med lite logik. :)

speedy83
2013-01-04, 12:48
Jag är nog att klassa som ectomorph men tyvärr kan jag inte säga att jag är stor utan tvärtom väldigt ny inom träning och har inte fått några direkta resultat än. Men nog fan ska det väl gå!

om man börjar fundera i negativa banor som att man inte kan bli stor pga en sån här sak kan man nog lika gärna sluta träna tänker jag.

Fyllot
2013-01-04, 12:48
Jag är nog att klassa som ectomorph men tyvärr kan jag inte säga att jag är stor utan tvärtom väldigt ny inom träning och har inte fått några direkta resultat än. Men nog fan ska det väl gå!

om man börjar fundera i negativa banor som att man inte kan bli stor pga en sån här sak kan man nog lika gärna sluta träna tänker jag.

Det handlar inte om att man inte kan bli stor utan ett helt annat utgångsläge bara. Finns mycket att läsa min son som hjälper på traven.

Victuhh
2013-01-04, 12:50
Jag tror inte riktigt på allt sånt där snack om ectomorph hit och hard gainer dit. Jag är liten och klen av naturen och alltid varit benig men när jag la mig på överskott så vips, jag ökade massor i vikt och muskler fick jag på köpet, hurra

hugok
2013-01-04, 12:52
97 kg på 198 cm efter 4 års träning ser inte jag som ectomorph, hardgainer eller liknande. Är ectomorph ens ett vetenskapligt begrepp eller är det en dum ursäkt ifrån folk som tycker att dom äter ordentligt när dom kokar en påse nudlar efter träning och slänger hälften?
Är du i rippad form (vilket jag förutsätter om du upplever att du har svårt att öka i vikt) så är 97 kg på 198 cm väldigt bra.

Olbas92
2013-01-04, 12:58
Hmmm så inget 150kgs rippat muskelberg som är ectomorph här alltså. Vart ska vi då lära oss ifrån?!

Ronn
2013-01-04, 13:00
Hmmm så inget 150kgs rippat muskelberg som är ectomorph här alltså. Vart ska vi då lära oss ifrån?!

Nope bara 150kg rippade mesomorpher. *rolleyes*

Olbas92
2013-01-04, 13:01
Jag är fortfarande inte nöjd med min nuvarande vikt. Ganska rippad har väll runt 12% BF.
I need more muscularity, proportion and defenition! Men går inge bra me de.

Fyllot
2013-01-04, 13:01
Jag är fortfarande inte nöjd med min nuvarande vikt. Ganska rippad har väll runt 12% BF.
I need more muscularity, proportion and defenition! Men går inge bra me de.

Upp med bild då så ska vi hjälpa dig med dina svaga muskelgrupper min son.

Olbas92
2013-01-04, 13:03
Vet ej hur man lägger upp bild;P

gratefuldead
2013-01-04, 13:12
Vet ej hur man lägger upp bild;P

Klicka svara, sedan på hantera bifogade filer, välj din fil och sedan ladda upp.

LillisJ
2013-01-04, 13:13
Vet ej hur man lägger upp bild;P

http://www.Imgur.com

Till höger där, eller så drar du bara en bild till 'sidan'.

Edit; Ah, eller som Grateful skrev :P

Olbas92
2013-01-04, 13:17
Ändå bilden jag har på el formo. Datumet stämmer inte riktigt var runt 6 månader sen. Tror jag vägde 92 då, men man ser i princip ingen skillnad nu.

Gober
2013-01-04, 13:22
^^Om du nu vore en "hard gainer" ectomorphsmectomorph whatever så hade du förmodligen inte fått de resultatet du har på bilden.

Blir så irriterad på allt snack om hardgainers hit och dit. De allra flesta av oss får kämpa för att lägga på oss muskler, det finns en väldigt liten del av alla styrketränande som har turen att ligga inne med supergener. Förmodligen behöver du helt enkelt äta mer och se till att progressionen i träningen går framåt.

Som sagt, ät mer, se till att vikterna på gymmet ökar och sluta jämföra dig med killar som råkar ha supergener och eller dopar sig, det blir ju lätt att dra till med hardgainer-kortet då.

Olbas92
2013-01-04, 13:36
Bara för att jag fått resultat på 4års extremt kämpande betyder det inte att jag har lätt att bygga muskler. Är väldigt säker på att jag är en ectomorph av flera anledningar. Har under åren dragit på mig ganska mycket kunskaper inom träning, som jag själv använt för att få resultat. Har sedan hjälpt massa kompisar med att gaina och bli större men mina kunskapr, många av dom gick upp i styrka och storlek väldigt mycket snabbare än jag gjorde. Detta var ytligare bevis för det jag redan visste att jag är en "hard gainer". Har dock som sagt stannat i progression, och vet ej hur jag ska ta mig över den barriären. I teorin är det lätt att äta mera och träna hårdare. Men antar att jag får fortsätta prova mig fram med olika träningsmetoder etc för att komma vidare.

Fyllot
2013-01-04, 14:06
Bara för att jag fått resultat på 4års extremt kämpande betyder det inte att jag har lätt att bygga muskler. Är väldigt säker på att jag är en ectomorph av flera anledningar. Har under åren dragit på mig ganska mycket kunskaper inom träning, som jag själv använt för att få resultat. Har sedan hjälpt massa kompisar med att gaina och bli större men mina kunskapr, många av dom gick upp i styrka och storlek väldigt mycket snabbare än jag gjorde. Detta var ytligare bevis för det jag redan visste att jag är en "hard gainer". Har dock som sagt stannat i progression, och vet ej hur jag ska ta mig över den barriären. I teorin är det lätt att äta mera och träna hårdare. Men antar att jag får fortsätta prova mig fram med olika träningsmetoder etc för att komma vidare.

Tror du majoriteten bygger muskler genom att sitta framför datorn och ha handen på bananen?

Alla får vi anstränga oss för att få resultaten och jag tror inte att du är särskilt annorlunda min son.

AronP
2013-01-04, 14:12
Det där är inte axelbredden på en ecto. Att ens använda klassificeringen någonting-morpher är förlegat, det finns inga rena klasser av något av det. Att ens försöka klassificera öht känns dumt. Men givetvis har vissa svårare och andra lättare att gå upp i vikt med mera. Vill du ha exempel på två killar som varit taniga från början så kan jag på rak arm nämna Zone Capone och Martin Kjellström. Gustav Ollas var även han en smal typ i början. Mina 50kg på 170 cm imponerande väl inte heller allt för mycket, eller benaciiis 55(?) på 180.

Automag
2013-01-04, 14:19
Att Kjellström skulle ha varit tanig från början låter helt osannolikt. Finns det bilder?

rooz
2013-01-04, 14:21
Zone Capone.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

AronP
2013-01-04, 14:34
Att Kjellström skulle ha varit tanig från början låter helt osannolikt. Finns det bilder?
Jag har inte hittat några (får väl fråga honom någon dag) men han var en hyfsad långdistanslöpare med en väldigt lätt kroppsvikt (om det var typ 65kg).

Robbmeister
2013-01-04, 14:42
Att Kjellström skulle ha varit tanig från början låter helt osannolikt. Finns det bilder?

zasLD7O7k8s
2:10 in i videon får man se en bild på honom innan han började träna styrketräning.

Automag
2013-01-04, 14:47
Vore kul att se. En ectomorph ska väl enligt definitionen ha liten ram, smala hand- och fotleder osv? Svårt att Martin Kjellström kvala in där.

Gober
2013-01-04, 15:35
Kolla här då en ectomorph som nämns i tråden.

http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20081115060652/ewrestling/images/1/12/Zone_banda.jpg

Det är alltså inga problem, bara köra lite fler shakes!

Branch Warren, flickleder!
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTKYRBc77BK9ZjneBYYqVGZMnS6LXhFr bZw8ZaZmNJhiXbXnAb710QBDyv3Tg



Eller nej, inte särkilt relevant att ta dessa exempel. Alla kan bli stora på ett eller annat sätt.

AronP
2013-01-04, 15:55
Alla kan bli stora på ett eller annat sätt.
Nej.

Även om det är extra tillfört så har det ju ändå visat att man kan bli stor ändå.

Gober
2013-01-04, 16:07
Nej.

Även om det är extra tillfört så har det ju ändå visat att man kan bli stor ändå.

Vad menar du? Det finns en liten andel non responders men annars kan alla lägga på sig massa oavsett om man är ectomorph eller vad man nu vill kalla sig. Och herrarna på bilderna är dåliga exempel eftersom vi inte skulle veta hur de såg ut utan "extra tillfört" men förmodligen skulle de väl ha haft en del muskler iaf, kanske mycket om de nu har gener för att lägga på sig muskler lätt.

stevez
2013-01-04, 16:30
Om inte någonting förändrats på sistone så är ju det här snackat om ecto-endo ren pseudovetenskap: kvacksalveri med andra ord. Alla tankar som baseras på trams löper en överhängande risk att också bli trams, vilket den här tråden är bra bevis på.

MtotheM
2013-01-04, 16:33
Jag tror TS helt enkelt förväntar sig för mycket. Det tar tid att bygga muskler, 97kg på 12% bf är inte något en "hardgainer" kommer upp i, även om han är lika lång som TS. Att dina vänner fått bättre resultat i början är kanske just för att du applicerat den kunskap du fick jobba upp redan från början på dom.

Sniggel
2013-01-04, 16:35
Käkar 5 mål om dagen med 3h intervall.
Runt 300g protein om dagen och 500-600g kolhydrater.
Är i princip aldrig hungrig:P
Just för att jag är 198 och vill se större ut krävs det som sagt väldigt mycket mat: ) Tränat konstant i ca 3-4 år och har inte mycket fett på kroppen, men nu står det stilla!
Vad är NEAT mon tro? : O

Hur mycket fett då?
Jag får det till 3400 kcal + kalorier från fett. Varför undanhåller du den informationen? Om jag gissar på 70g fett kommer du upp i 4000 kcal.
Jag har käkat 5000 kcal om dagen på 173 och på vikten 83 kg för att gå upp i vikt och jag räknar mig inte som en ectomorph med "jättehög ämnesomsättning".

Bara för att jag fått resultat på 4års extremt kämpande betyder det inte att jag har lätt att bygga muskler. Är väldigt säker på att jag är en ectomorph av flera anledningar. Har under åren dragit på mig ganska mycket kunskaper inom träning, som jag själv använt för att få resultat. Har sedan hjälpt massa kompisar med att gaina och bli större men mina kunskapr, många av dom gick upp i styrka och storlek väldigt mycket snabbare än jag gjorde. Detta var ytligare bevis för det jag redan visste att jag är en "hard gainer". Har dock som sagt stannat i progression, och vet ej hur jag ska ta mig över den barriären. I teorin är det lätt att äta mera och träna hårdare. Men antar att jag får fortsätta prova mig fram med olika träningsmetoder etc för att komma vidare.

Välkommen till verkligheten:
Att få medelmåttiga resultat av extrem hård träning är fullt realistiskt och normalt för de allra flesta. Vi säger inte att du har lätt att bygga muskler men du har inte svårt för det om vi kollar på bilden du lagt upp.

Att du har stannat i progression är självklart frustrerande. Men det viktiga är att du förstår att det är normalt och att du inte är unik eller att det är "för att du har för hög förbränning pga att du är ectomorph". Bara så du inte trro att det finns någon magisk lösning som helt plötsligt kommer att kicka igång muskelbygget i den takt du tidigare fick dem.

stevez
2013-01-04, 16:39
Har någon som är enhörning lyckats bli stor då`?

Sniggel
2013-01-04, 16:39
Vore kul att se. En ectomorph ska väl enligt definitionen ha liten ram, smala hand- och fotleder osv? Svårt att Martin Kjellström kvala in där.

Det är här det fallerar. "Jag kan aldrig bli stor för jag är en ectomorph" är egentligen att säga:
"Jag kan aldrig bli stor så länge jag är liten" för det är storleken som avgör hur stor man är, inte "ramen". Jo till viss del påverkar skelettstrukturen men det bleknar i jämförelse med intrycket som stora muskler kan ge. Vilket man ser tydligt på Martin Kjällström.
"Liten ram" handlar i princip alltid om att personen är klent byggd och detta går att åtgärda genom att skaffa muskler.
Hur lätt man har att bygga msukler kan man inte veta på förväg och ffa inte genom att enbart kolla på en bild av personen.

stevez
2013-01-04, 16:42
Kolla här då en ectomorph som nämns i tråden.

http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20081115060652/ewrestling/images/1/12/Zone_banda.jpg

Det är alltså inga problem, bara köra lite fler shakes!

Branch Warren, flickleder!
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTKYRBc77BK9ZjneBYYqVGZMnS6LXhFr bZw8ZaZmNJhiXbXnAb710QBDyv3Tg



Eller nej, inte särkilt relevant att ta dessa exempel. Alla kan bli stora på ett eller annat sätt.

Eller för den delen ens bra som exempel på något upptänkbart plan. Snubben hade uppenbarligen muskler hela tiden, vem fan tror att en person med ett atletiskt utseende INTE kan bli stor? Extremt märkligt.

Macroman
2013-01-04, 19:59
Jag tror inte riktigt på allt sånt där snack om ectomorph hit och hard gainer dit. Jag är liten och klen av naturen och alltid varit benig men när jag la mig på överskott så vips, jag ökade massor i vikt och muskler fick jag på köpet, hurra

Låter logiskt att utgå från sig själv när man drar slutsatser för stora populationer...

KalleTeodor
2013-01-04, 20:07
ectomorph hit och dit. det är Bullshit. trodde själv jag var hardgainer i typ 100 år. sen började jag äta ordentligt. och kollade hur mycket jag egentligen åt inså hur jävla lite jag åt egentligen ( är också en lång jävel.). upprepa varje dag. lyft tungt så kommer du gå upp i vikt.

Rikard Jansson
2013-01-04, 20:08
Ectomorph och hardgainer är inte samma sak.

Fyllot
2013-01-04, 20:23
Ingen som har bild på Kjellström innan han blev freak?

http://www.diet-blog.com/wp-content/uploads/2005/02/ectomorph.jpg

KalleTeodor
2013-01-04, 21:29
Ectomorph och hardgainer är inte samma sak.

nej kanske sant. menade iaf ectomorph.

Buttran
2013-01-04, 23:02
Är la inte så konstigt att få bilder finns av Martin kjellström som ung. Han är väl närmare 40 bast och iphonens kamerafunktion va inte så populär då som nu.

filmjölk
2013-01-04, 23:14
Hurril på forumet är en riktig ectomorph, lång med smala leder och vad jag skulle gissa dåliga genetiska förutsättningar för att bli stor och stark. Trots det har han sm-rekordet i marklyft och väger 130 utan att se ut som ett isterband.

Latissimus Dorsi
2013-01-04, 23:18
Hurril på forumet är en riktig ectomorph, lång med smala leder och vad jag skulle gissa dåliga genetiska förutsättningar för att bli stor och stark. Trots det har han sm-rekordet i marklyft och väger 130 utan att se ut som ett isterband.

Sägs att han t.o.m har antydan till magrutor..

Fyllot
2013-01-04, 23:23
Hurril på forumet är en riktig ectomorph, lång med smala leder och vad jag skulle gissa dåliga genetiska förutsättningar för att bli stor och stark. Trots det har han sm-rekordet i marklyft och väger 130 utan att se ut som ett isterband.

Har har ju dessutom erkännt sedan tidigare att han grävt i samma burk som Kjellström? Var nog några år sen under ett annat nick... cofffee

hurril
2013-01-07, 18:18
För fler år sedan än du haft hår på pillefjongen.

Antydningarna till rutor är för närvarande mest elaka rykten och försök till förtal.
Ectomorf?
http://bilder4.egmont.se/cache/84/8499/84992a6c8a5708039ac2452a095a547e51643552

125kg ca, från i somras.

pwnyou
2013-01-07, 18:27
Det är skillnad på att vara ectomorph utseendemässigt (lång och smal), att vara ectomorph aptitmässigt (låg aptit och har svårt för att bulka) och att vara ectomorph muskelbyggarmässigt (svårt för att bygga muskler).

filmjölk
2013-01-07, 18:45
Ectomorf?
.

Du är ju knappast en sån som hade dragit 250kg i mark genom att spela innebandy och onanera. Lång, vek och smal om du inte hade lyft skrot. Så ja. En ectomorf.


När vi nu ändå är inne på kroppstyper och annan 1800-tals vetenskap, så är det värt att nämnas att ectomorphen är introvert och benägen att drabbas av schizofreni.

stromming
2013-01-07, 18:53
Hurril på forumet är en riktig ectomorph, lång med smala leder och vad jag skulle gissa dåliga genetiska förutsättningar för att bli stor och stark. Trots det har han sm-rekordet i marklyft och väger 130 utan att se ut som ett isterband.

Du måste väl förstå hur dumt det där låter?

tuthpicker
2013-01-07, 19:20
Du är ju knappast en sån som hade dragit 250kg i mark genom att spela innebandy och onanera. Lång, vek och smal om du inte hade lyft skrot. Så ja. En ectomorf.


När vi nu ändå är inne på kroppstyper och annan 1800-tals vetenskap, så är det värt att nämnas att ectomorphen är introvert och benägen att drabbas av schizofreni.

Vilket inte är helt befägt, då det har med signalsubstanser och hormoner att göra iallafall i påverkan.

Antisociala har mer munskelmassa och högre testosterone samt mindre kortisol än gemene man, även lägre nivåer av seratonin.

Fuark
2013-01-07, 19:21
Finns det några konkreta belägg för det här med ectomorph och endomorph?

Rikard Jansson
2013-01-07, 19:25
Finns det några konkreta belägg för det här med ectomorph och endomorph?

Belägg? Det är bara en observering av olika kroppstyper :) Vissa är korta, vissa är långa, vissa är smala och vissa är tjocka, vissa är taniga och vissa är muskliga.

stevez
2013-01-07, 19:33
Belägg? Det är bara en observering av olika kroppstyper :) Vissa är korta, vissa är långa, vissa är smala och vissa är tjocka, vissa är taniga och vissa är muskliga.

Nej, det är en pseudovetenskaplig beteckning. http://en.wikipedia.org/wiki/Somatotype_and_constitutional_psychology#Modern_as sessments

Så varför inte bara diskutera om smala/tjocka personer svarar bättre/sämre och så vidare.

Få saker är så pseudo-intellektuella som att använda sådana här ord, och få saker är vidrigare än att vara pseudo-intellektuell. Det finns ingen ursäkt för det, förutom lathet.

Rikard Jansson
2013-01-07, 19:34
Nej, det är en pseudovetenskaplig beteckning. http://en.wikipedia.org/wiki/Somatotype_and_constitutional_psychology#Modern_as sessments

Så varför inte bara diskutera om smala/tjocka personer svarar bättre/sämre och så vidare.

Få saker är så pseudo-intellektuella som att använda sådana här ord, och få saker är vidrigare än att vara pseudo-intellektuell. Det finns ingen ursäkt för det, förutom lathet.

Det brukade vara det, men har skiftat från den efterblivna varianten till den icke emotsägbara varianten :)

stevez
2013-01-07, 19:40
Det brukade vara det, men har skiftat från den efterblivna varianten till den icke emotsägbara varianten :)

Om man enbart menar liten smal snubbe så va fan okej då. Men snacka om att göra det svårt för sig!

Rikard Jansson
2013-01-07, 19:43
Om man enbart menar liten smal snubbe så va fan okej då. Men snacka om att göra det svårt för sig!

Efter att man observerat mängder med individer så kan man ana egenskaper som man sedan kan sammanfatta och sen dela upp individerna i tre grupper, ecto endo meso, där de är ett samlingsbegrepp typ, men inte nödvändigtvis något som tvingar på egenskaper hos individen.

T.ex. ser man någon spinkig lång person som har svårt för att lägga på sig vikt, vilket är rätt vanligt, kan man kalla denne ecto trots att den kanske inte passar in på resten av beskrivningen. Det blir helt enkelt ett lätt sätt att kategorisera tränande då beskrivningarna faktiskt ganska ofta stämmer rätt bra då de är ganska generella.

BisonLGcrew
2013-01-07, 19:50
Käkar 5 mål om dagen med 3h intervall.
Runt 300g protein om dagen och 500-600g kolhydrater.
Är i princip aldrig hungrig:P
Just för att jag är 198 och vill se större ut krävs det som sagt väldigt mycket mat: ) Tränat konstant i ca 3-4 år och har inte mycket fett på kroppen, men nu står det stilla!
Vad är NEAT mon tro? : O

Ok nu har jag inte läst nåt mer efter detta så det är väl redan sagt, men:

Det där låter inte mycket. Släng på lite mer om du står still. Om jag vill öka i vikt är jag inte "i princip aldrig hungrig" utan i princip alltid spyfärdig. Men då blev jag också lite onödigt "fet". Point is, det finns inget lättare än att gå upp och ned i vikt, basic math.

stevez
2013-01-07, 19:59
Efter att man observerat mängder med individer så kan man ana egenskaper som man sedan kan sammanfatta och sen dela upp individerna i tre grupper, ecto endo meso, där de är ett samlingsbegrepp typ, men inte nödvändigtvis något som tvingar på egenskaper hos individen.

T.ex. ser man någon spinkig lång person som har svårt för att lägga på sig vikt, vilket är rätt vanligt, kan man kalla denne ecto trots att den kanske inte passar in på resten av beskrivningen. Det blir helt enkelt ett lätt sätt att kategorisera tränande då beskrivningarna faktiskt ganska ofta stämmer rätt bra då de är ganska generella.

Lite som att kalla personer från afrika för negroider, det blir ju enklast så enligt dig.

Mackan58
2013-01-07, 20:14
Drar en shameless plug och länkar till ett tidigare inlägg som jag skrev för en tid sen angående "Hardgainers".

Är som sagt ingen doktor så varning för broscience.

http://mackansvarar.blogg.se/2012/january/hard-gainers.html

Gober
2013-01-07, 20:27
För fler år sedan än du haft hår på pillefjongen.

Antydningarna till rutor är för närvarande mest elaka rykten och försök till förtal.
Ectomorf?
http://bilder4.egmont.se/cache/84/8499/84992a6c8a5708039ac2452a095a547e51643552

125kg ca, från i somras.

Hahaha, ectomorph? vilket bullshit.

Bra klubbor, är det marklyft? :d

Thornblom
2013-01-07, 20:43
Arnold var Ecto-Meso. ;)

difeddy
2013-01-07, 20:46
När vi nu ändå är inne på kroppstyper och annan 1800-tals vetenskap, så är det värt att nämnas att ectomorphen är introvert och benägen att drabbas av schizofreni.

:laugh:

Silencer
2013-01-07, 20:47
Vad menar ni med ectomorph egentligen? Är det samma som det populära "hard gainer"? Och om du nu fick resultat "relativt fort" så fort du började äta och träna, hur kan du då räknas som ectomorph?

Ectomorph har med benstommen att göra. Gracila leder och en allmänt tunn stomme.

Silencer
2013-01-07, 20:48
:laugh:

Det är sant.

Rikard Jansson
2013-01-07, 20:57
Lite som att kalla personer från afrika för negroider, det blir ju enklast så enligt dig.

Nä. Däremot kan man ju knappast säga att svarta och vita är exakt likadana. Den ena sorten är vit och den ena är svart. Sen får du stå för om du vill tillskriva de två sorterna mer skiljande attribut än så.

filmjölk
2013-01-07, 22:28
Du måste väl förstå hur dumt det där låter?

Tror du att alla som lyckats med något extraordinärt lyckas pga gener? Målmedvetenhet, tid, planering och hårt arbete tror jag ligger bakom min idols prestationer, inte medfödda förutsättningar.

mikaelj
2013-01-07, 22:30
Tror du att alla som lyckats med något extraordinärt lyckas pga gener? Målmedvetenhet, tid, planering och hårt arbete tror jag ligger bakom min idols prestationer, inte medfödda förutsättningar.

Pannbenet är väl medfött?

pwnyou
2013-01-07, 22:48
När vi nu ändå är inne på kroppstyper och annan 1800-tals vetenskap, så är det värt att nämnas att ectomorphen är introvert och benägen att drabbas av schizofreni.Mina ideal-ectomorpher brukar vara otroligt speedade, bleka, långsmala, har ofta ADHD och är extremt extroverta. Är blonda och spelar fotboll, men vrickar alltid vristerna och har lätt för att bryta nyckelbenet. De tänker i bilder, pratar fort och är allmänt störande. ;)

filmjölk
2013-01-07, 23:54
Mina ideal-ectomorpher brukar vara otroligt speedade, bleka, långsmala, har ofta ADHD och är extremt extroverta. Är blonda och spelar fotboll, men vrickar alltid vristerna och har lätt för att bryta nyckelbenet. De tänker i bilder, pratar fort och är allmänt störande. ;)

Det låter mer som en endomorph, pykniker. Extrovert, jovialisk, humoristisk. Sådana är dock kortväxta och feta och drabbas av manodepressivitet.

Mesomorph, eller atletiker har en atletisk kroppsbyggnad, är agressiva, pushiga, utåtriktade men humorlösa och riskerar att utveckla psykopati.

Omg jag älskar 1800-talsvetenskap.

Loke
2013-01-08, 00:44
Det låter mer som en endomorph, pykniker. Extrovert, jovialisk, humoristisk. Sådana är dock kortväxta och feta och drabbas av manodepressivitet.

Mesomorph, eller atletiker har en atletisk kroppsbyggnad, är agressiva, pushiga, utåtriktade men humorlösa och riskerar att utveckla psykopati.

Omg jag älskar 1800-talsvetenskap.

Har du läst nåt om socionics? Det är lite samma tema, alltså utseenden och personligheter som hänger ihop. Det är kul med sånt här, en lustig blandnig mellan väligt intressanta tankar och total idioti. Det är som broscience, fast det gäller mer än bara gymmet, hellst ska det vara en allomfattande teori :)

LillisJ
2013-01-08, 05:45
Mina ideal-ectomorpher brukar vara otroligt speedade, bleka, långsmala, har ofta ADHD och är extremt extroverta. Är blonda och spelar fotboll, men vrickar alltid vristerna och har lätt för att bryta nyckelbenet. De tänker i bilder, pratar fort och är allmänt störande. ;)

Hahah, fifan vad det stämmer in på två individer jag känner.. Precis alla faktorer stämmer! *hug*

stromming
2013-01-10, 03:42
Tror du att alla som lyckats med något extraordinärt lyckas pga gener? Målmedvetenhet, tid, planering och hårt arbete tror jag ligger bakom min idols prestationer, inte medfödda förutsättningar.

Jag tror att väldigt få som lyckas med något extraordinärt har sämre gener än snittpersonen. Men jag förstår inte vad det har att göra med inlägget du citerade

Inhoc
2013-01-10, 09:47
Förstår inte varför vissa anser att det inte finns några skillnader på människokroppar som inte tränats (kallade de vad ni vill t ex ecto endo etc). Kanske är såna personer lite för långt ut till vänster rent politiskt som inte vill tänka tankar som "vi-och-de"? :)

z_bumbi
2013-01-10, 10:17
Förstår inte varför vissa anser att det inte finns några skillnader på människokroppar som inte tränats (kallade de vad ni vill t ex ecto endo etc).

Självklart finns det skillnader men att begränsa sig till de 3 olika typerna som brukar användas är väldigt snävt. Speciellt som systemet omfattar många fler olika typer och att hela systemet inte överhuvudtaget handlar om träning utan om en psykisk profilering baserat på utseende.
Sen är det ingen som någonsin sagt att det bara handlar om otränade och en person kan dessutom utan problem gå mellan de olika huvudområdena utan att träna under sin livstid. Det finns gått om späda 17-åringar som när axlarna växt klart i 25-års åldern helt plötsligt har bytt kategori, om de sedan sätter sig i soffan i 5 år till har de transporterats till nästa kategori...
Så vilken kategori tillhör de?

TomasB
2013-01-10, 10:30
An ectomorph is a typical skinny guy. Ecto’s have a light build with small joints and lean muscle. Usually ectomorph’s have long thin limbs with stringy muscles. Shoulders tend to be thin with little width.

Typical traits of an ectomorph:

Small “delicate” frame and bone structure
Classic “hardgainer”
Flat chest
Small shoulders
Thin
Lean muscle mass
Finds it hard to gain weight
Fast metabolism

http://www.mammothsupplements.co.uk/wordpress/wp-content/uploads/2012/12/bodytypes.jpg

http://bodybuilding.about.com/od/hardgainers/a/hardgainers.htm

För att öka i vikt krävdes det ca 3000kcal vilket är rätt mycket för en otränad anorektiker. Nu har jag stått stilla i vikt ca 4år på ett intag av 4000-4500 per dag. Är jag en hardgainer? Kan inte svara på det men jag känner nog ingen som tränar och äter mer med samma kroppstyp. Lätt att bli av med fett dessutom så mycket av det som står om ecto stämmer in .

Jag frågade min Sambo efter vilken typ jag var. Vettefan hur jag ska tolka detta:

En blandning av alla 3. Den förstas längd, den mitterstas fysik och den högras fötter

WTF?

D-Crawler
2013-01-10, 10:51
Var själv en ectomorph en gång i tiden, 67 späda kilon utspridda på 195 cm. Vet dock inte om jag har rätten att kalla mig det längre, samma längd fast 38 kg tyngre. Man måste väll vara just smal för att inneha den benämningen?

rooz
2013-01-10, 10:58
Var själv en ectomorph en gång i tiden, 67 späda kilon utspridda på 195 cm. Vet dock inte om jag har rätten att kalla mig det längre, samma längd fast 38 kg tyngre. Man måste väll vara just smal för att inneha den benämningen?

Sjukt snygg också,tihi;)
// Emma 17.

D-Crawler
2013-01-10, 11:10
Sjukt snygg också,tihi;)
// Emma 17.

Man blir som man umgås, my rooz. *cupid*

Silencer
2013-01-10, 11:21
Man måste väll vara just smal för att inneha den benämningen?

Nej. Du kan förändra muskelmassan men inte benstrukturen. Ectomorph= liten benstomme/smala leder/osv...

D-Crawler
2013-01-10, 11:29
Nej. Du kan förändra muskelmassan men inte benstrukturen. Ectomorph= liten benstomme/smala leder/osv...

Ah! Dålig koll man har, noterat. :)

stevez
2013-01-10, 12:26
Nej. Du kan förändra muskelmassan men inte benstrukturen. Ectomorph= liten benstomme/smala leder/osv...

Vad har du för utbildning?

hurril
2013-01-10, 16:33
Hahaha, ectomorph? vilket bullshit.

Bra klubbor, är det marklyft? :d

Kalla det vad du vill. Klubborna beror på dålig attityd och annonser.

Stefan J
2013-01-10, 19:45
Vad har du för utbildning?

Humbugolog.

Gober
2013-01-10, 20:05
Kalla det vad du vill. Klubborna beror på dålig attityd och annonser.

För att förtydliga så förstod jag att du inte ansåg dig var ectomorph.

Angående armarna så låter det rimligt.

tuthpicker
2013-01-10, 22:02
Anledningen till att ecto är smala och klena kan vara en högre produktion av sköldkörtelhormon, man har även observerat att folk med hypertyreos löper större risk att drabbs av schizofreni, såg att någon skrev tidigare att att ectos har anlag för det så helt gaoet är det inte att fysiken har sina egenheter eller olikheter.

stevez
2013-01-11, 09:14
Anledningen till att ecto är smala och klena kan vara en högre produktion av sköldkörtelhormon, man har även observerat att folk med hypertyreos löper större risk att drabbs av schizofreni, såg att någon skrev tidigare att att ectos har anlag för det så helt gaoet är det inte att fysiken har sina egenheter eller olikheter.

Förvirra inte dig själv och andra genom sådana påståenden. Tack på förhand!

tuthpicker
2013-01-11, 17:41
Förvirra inte dig själv och andra genom sådana påståenden. Tack på förhand!

Att folk med hypertyreos löper större risk för schizofreni och psykos??

Det är fakta baby, du verkar däremot inte veta vad du dillar om.

Tolkia
2013-01-11, 20:46
Hypertyreos är en sjukdom i sköldkörteln där en av effekterna är psykiska symptom (även om jag tycker att det är väl starkt att kalla det schizofreni, då det ju är en egen sjukdom). Det ger också en hel massa andra symptom. Att folk är långa och smala, eller har svårt att få de resultat av sin träning de önskar - vilket verkar vara det som krävs för att man skall börja köpa resonemanget att mänskligheten kan indelas i endast tre kroppstyper - skall inte förväxlas med det. Att man blir smal av hypertyreos skall inte tas som att alla som är smala har hypertyreos.

Jag tycker personligen inte att man skall blanda ihop medicin och flum, vilket ärligt talat är vad den här kroppstypsteorin är. Den är ungefär på samma nivå som kraniemätning och det ayurvediska sättet att dela in folk i vata, pitta och kapha.

shadowfire
2013-01-11, 21:18
Jag har knappast någon medicinsk klassning, men

- minst i klassen under hela grundskoletiden, det var många år innan jag kom över 45-50 kg... som vuxen 28-åring på 180cm vägde jag under 60 kg.
- vägde för lite och fick läkarordination om att försöka äta mer som barn
- kom igång sent med tillväxt överlag, även pubertala slag typ kroppsbehåring o annat
- låg kroppsbehåring även som vuxen i förhållande till vad en normal svensk man har
- otroligt liten benstomme, vilket gör att även om jag bygger på mig muskelmassa så får jag bygga så in åt helvete (alternativt bli fet på kuppen) för att uppfattas som stor. Skelett vid handleder osv är riktigt klent.
- jag är "lagom mätt" och belåten på ett kaloriunderskott, kan gå flera månader på ~700-1400 kalorier i totalt dagsintag och inte känna hunger osv

Vad bakgrund/orsak till min fysik är vet jag inte, ectomorph eller något annat. Med två föräldrar som rökte kraftigt innan graviditeten, min mor rökte inte under graviditeten dock, men efter att jag ploppat ut så fortsatte det - så har jag åtminstone en misstanke om att det kan ha varit en bidragande orsak. Det hade också varit intressant att ha kollat upp mina testosteronnivåer som tonåring då det känns som om jag överlag åtminstone som barn haft en undermålig testoproduktion i förhållande till normen.

Styrketräningen har dock gjort att jag inte uppfattas som fullt lika liten längre, snarare tvärtom att jag har börjat komma ikapp "normalstadiet". Det går absolut att bli stor, men det kommer kräva en halv livstid själv för o göra det rent och i en ålder >30 när testoproduktionen inte direkt är på topp...

Hemi
2013-01-11, 21:24
Det är bäst att glömma de där begreppen då de inte är riktigt belagda i alla fall. Det är bättre att om man är lång och smal och ser ut som Grace Jones så kommer man antagligen aldrig att lyckas se ut som Lee Priest eller någon byggare som kan längdindelas på 5 huvuden och ben som en norhörning och tvärt om. Så, skall man jämföra sig med någon så välj någon som har ungefär samma ram, axlar, längd, benlängd osv. Det är så många variationer på kroppar.

Silencer
2013-01-11, 21:39
Shadowfire vad mäter dina handleder och anklar i omkrets?

HenrY
2013-01-11, 21:48
Man måste dock ta med i beräkningen, att Hurril är ful... alltså väldigt, väldigt ful. Gör man det så får man plötsligt en ny fråga, vad är Ectomorph och vad är inte?

shadowfire
2013-01-11, 22:08
Shadowfire vad mäter dina handleder och anklar i omkrets?

Handled 16 cm, ankel 20cm

Edit; eller 19 på ankel, beror på om jag drar in måttbandet in mot benet eller mäter avslappnat

Gober
2013-01-11, 22:23
Handled 16 cm, ankel 20cm

Edit; eller 19 på ankel, beror på om jag drar in måttbandet in mot benet eller mäter avslappnat

Det var tunt, jag hade 17.5cm och har riktigt klena leder. Kan inte ens ha klocka då det ser fjantigt ut med så tunna leder.

Men se det från den ljusa sidan, ju smalare leder desto grövre ser dina muskler ut...Eller ja vi får ju förvisso lägga på oss mer muskler för att se grova ut, men snyggt blir det då, Frank Zane snyggt. Om 20 år är man kanske där :d

Silencer
2013-01-11, 22:30
Handled 16 cm, ankel 20cm

Edit; eller 19 på ankel, beror på om jag drar in måttbandet in mot benet eller mäter avslappnat

Jag har 15,8 och 19,5. Men jag måste säga att utifrån dina bilder tycker jag du ser ganska köttig ut. Har inte kollat just på lederna men du ser verkligen inte liten ut!

Det var tunt, jag hade 17.5cm och har riktigt klena leder. Kan inte ens ha klocka då det ser fjantigt ut med så tunna leder.

Men se det från den ljusa sidan, ju smalare leder desto grövre ser dina muskler ut...Eller ja vi får ju förvisso lägga på oss mer muskler för att se grova ut, men snyggt blir det då, Frank Zane snyggt. Om 20 år är man kanske där :d

17,5 är ju grovt. Är väl nästan bara tungviktare som har 20+ tror jag.

Gober
2013-01-11, 22:33
Jag har 15,8 och 19,5. Men jag måste säga att utifrån dina bilder tycker jag du ser ganska köttig ut. Har inte kollat just på lederna men du ser verkligen inte liten ut!



17,5 är ju grovt. Är väl nästan bara tungviktare som har 20+ tror jag.

Grovt är det verkligen inte, nu kom jag dock på att jag nog mätte över knotan/kulan på handleden så låt säga 17cm blankt. Grovt är 19-20cm och över det. Varje cm på handled gör mycket.

stevez
2013-01-12, 03:20
Att folk med hypertyreos löper större risk för schizofreni och psykos??

Det är fakta baby, du verkar däremot inte veta vad du dillar om.

Jag vet exakt vad jag pratar om. Du däremot är en klassisk charlatan och ska ses som en sådan och ingenting annat. Jag är fullständigt ointresserad av diskussion med dig, jag vill bara upplysa läsare av tråden att du är inte någon som man ska ta på allvar i någon fråga i något sammanhang, eftersom du helt saknar trovärdighet.

hurril
2013-01-12, 10:59
Man måste dock ta med i beräkningen, att Hurril är ful... alltså väldigt, väldigt ful. Gör man det så får man plötsligt en ny fråga, vad är Ectomorph och vad är inte?

Släpp sladden!

D-Crawler
2013-01-12, 12:17
Humbugolog.

Hahahaha. :D

HenrY
2013-01-12, 12:39
Släpp sladden!

*hug*

tuthpicker
2013-01-12, 13:06
Hypertyreos är en sjukdom i sköldkörteln där en av effekterna är psykiska symptom (även om jag tycker att det är väl starkt att kalla det schizofreni, då det ju är en egen sjukdom). Det ger också en hel massa andra symptom. Att folk är långa och smala, eller har svårt att få de resultat av sin träning de önskar - vilket verkar vara det som krävs för att man skall börja köpa resonemanget att mänskligheten kan indelas i endast tre kroppstyper - skall inte förväxlas med det. Att man blir smal av hypertyreos skall inte tas som att alla som är smala har hypertyreos.

Jag tycker personligen inte att man skall blanda ihop medicin och flum, vilket ärligt talat är vad den här kroppstypsteorin är. Den är ungefär på samma nivå som kraniemätning och det ayurvediska sättet att dela in folk i vata, pitta och kapha.

Jag pratar inte om att är man smal så lider man av hypertyreos, det finns massa anledningar att man är smal, jag pratar om den lilla grupp som har dessa problem inget annat, dessa kroppstyper är inget jag ställer mig bakom för att klargöra det.

Det är många sjukdomar som leder till andra sjukdomar så jag vet inte riktigt vad du menar? Nej det är inte magstarkt att säga att hypertyreos KAN leda till svåra psykiska problem, återigen inget annat är sagt.

Det vore enligt mig inte konstigt om det var så att om man skulle undersöka alla som är naturligt smala utan att det beror på annat (svält, mask, tarmproblem, gluten allergi osv) har högre nivåer av sköldkörtel hormon än majoriteten, problemet är med dessa sjukdomar precis som testo brist är att man måste passera en gräns för att räknas som sjuk, det betyder INTE att de som ligger snäppet över är friska och kan fortfarande ligga en bra bit över/under medel, då får man ingen diagnos även om man löper lika stor risk för fölkdsjukdomar och har samma problem.

tuthpicker
2013-01-12, 13:11
Jag vet exakt vad jag pratar om. Du däremot är en klassisk charlatan och ska ses som en sådan och ingenting annat. Jag är fullständigt ointresserad av diskussion med dig, jag vill bara upplysa läsare av tråden att du är inte någon som man ska ta på allvar i någon fråga i något sammanhang, eftersom du helt saknar trovärdighet.

Du menar att jag inte är någon rätt att uttrycka mig av personliga teorier som har stöd i vetenskap pga etiska själv även om jag har befogenhet?

Inte direkt något speciellt världsmvöndande jag skrivit bara ren fakta, återigen vad syftar du på?

Har du ingen lust att utväckla dina påhopp så råder jag dig att ge fan i att röra tangentbordet mer.

Sniggel
2013-01-12, 13:36
Efter att man observerat mängder med individer så kan man ana egenskaper som man sedan kan sammanfatta och sen dela upp individerna i tre grupper, ecto endo meso, där de är ett samlingsbegrepp typ, men inte nödvändigtvis något som tvingar på egenskaper hos individen.

T.ex. ser man någon spinkig lång person som har svårt för att lägga på sig vikt, vilket är rätt vanligt, kan man kalla denne ecto trots att den kanske inte passar in på resten av beskrivningen. Det blir helt enkelt ett lätt sätt att kategorisera tränande då beskrivningarna faktiskt ganska ofta stämmer rätt bra då de är ganska generella.

Samt att ge dem en stämpel som kan förstärka deras föreställningar om att de har svårt att bygga muskler. När det kanske inte alls stämmer.

Sniggel
2013-01-12, 13:42
Förstår inte varför vissa anser att det inte finns några skillnader på människokroppar som inte tränats (kallade de vad ni vill t ex ecto endo etc). Kanske är såna personer lite för långt ut till vänster rent politiskt som inte vill tänka tankar som "vi-och-de"? :)

Att ifrågasätta endo-ecto-meso är inte att förkasta att det finns skillnader på människokroppar.

Sniggel
2013-01-12, 14:00
Jag frågade min Sambo efter vilken typ jag var. Vettefan hur jag ska tolka detta:



WTF?

När jag själv försökte kategorisera mig så fick jag det till detta:

Ectomorphens muskularitet, lite åt endomorphens "tjockma" samt mesomorphens benstruktur.
(Utgick från hur jag såg ut innan jag började bygga. Nu är jag ju förstås en renodlad endomorph kroppsligt, men man ska ju inte kunna ändra kroppstyp för då faller väl konceptet.)
Min psykologi lutar år ectomorphen enligt filmjölks inlägg.

Så vilken kroppstyp är jag? Och försök inte säga att ajg är 1/x:e del ecto, 1/y:e del meso och 1/z:e del endo. Då bekräftar man bara att begreppen inte existerar. Jag kan göra en liknande indelning själv, kolla:

Kategori A
Potatis - är knubbig, kort, har stor näsa, grov penis men ofta kort.
Morot - Smal, lång har liten/smal näsa och lång smal penis.
Kategori B
Päron - Hälsosam fettfördelning, omtänksam, emotionell
Äpple - Tendens till bukfetma, driven, rationell

Man är 1 från båda kategorierna. T ex Potatis/Äpple. Sen finns det förstås subkategorier. Vissa är en blandning av Potatis/Morot och Päron. Då skriver man Potatis/Morot/Päron.

Rikard Jansson
2013-01-12, 15:31
När jag själv försökte kategorisera mig så fick jag det till detta:

Ectomorphens muskularitet, lite åt endomorphens "tjockma" samt mesomorphens benstruktur.
(Utgick från hur jag såg ut innan jag började bygga. Nu är jag ju förstås en renodlad endomorph kroppsligt, men man ska ju inte kunna ändra kroppstyp för då faller väl konceptet.)
Min psykologi lutar år ectomorphen enligt filmjölks inlägg.

Så vilken kroppstyp är jag? Och försök inte säga att ajg är 1/x:e del ecto, 1/y:e del meso och 1/z:e del endo. Då bekräftar man bara att begreppen inte existerar. Jag kan göra en liknande indelning själv, kolla:

Kategori A
Potatis - är knubbig, kort, har stor näsa, grov penis men ofta kort.
Morot - Smal, lång har liten/smal näsa och lång smal penis.
Kategori B
Päron - Hälsosam fettfördelning, omtänksam, emotionell
Äpple - Tendens till bukfetma, driven, rationell

Man är 1 från båda kategorierna. T ex Potatis/Äpple. Sen finns det förstås subkategorier. Vissa är en blandning av Potatis/Morot och Päron. Då skriver man Potatis/Morot/Päron.

Bara för att någon inte hamnar helt i nån av kategorierna betyder inte det att man kan förkasta dem. Färgen grå finns, betyder det att svart och vitt inte finns?

Sniggel
2013-01-12, 16:13
Bara för att någon inte hamnar helt i nån av kategorierna betyder inte det att man kan förkasta dem. Färgen grå finns, betyder det att svart och vitt inte finns?

Om man säger att människor är uppdelade i enbart dessa 3 kroppstyper och att man kan vara en blandning av dem är som att säga att det finns enbart färgerna svart vitt och rött och att man är en blandning av dessa.
Man kan vara mörkröd, skär och grå t ex. Men man kan inte vara exempelvis gul, lila eller grönbrun.
Konceptet räcker inte till helt enkelt för man har ingen nytta av det.

Om det skulle gjort nån nytta så skulle man t ex genom att bedöma vissa egenskaper (muskulös fast även lite bulkig, förmodligen en Meso/Endo) så skulle man även kunna säga något om personens aptit eller personlighet. Vilket man inte kan. Man har iaf inte fördel gentemot någon som inte känner till kroppstyperna. Kanske t om en nackdel då man dömer ut någons egenskaper på förhand.

Rikard Jansson
2013-01-12, 16:42
Om man säger att människor är uppdelade i enbart dessa 3 kroppstyper och att man kan vara en blandning av dem är som att säga att det finns enbart färgerna svart vitt och rött och att man är en blandning av dessa.
Man kan vara mörkröd, skär och grå t ex. Men man kan inte vara exempelvis gul, lila eller grönbrun.
Konceptet räcker inte till helt enkelt för man har ingen nytta av det.

Om det skulle gjort nån nytta så skulle man t ex genom att bedöma vissa egenskaper (muskulös fast även lite bulkig, förmodligen en Meso/Endo) så skulle man även kunna säga något om personens aptit eller personlighet. Vilket man inte kan. Man har iaf inte fördel gentemot någon som inte känner till kroppstyperna. Kanske t om en nackdel då man dömer ut någons egenskaper på förhand.

Det är för att du använder fel färger, det är röd, gul och blå som gäller :)

stromming
2013-01-13, 02:07
Det är för att du använder fel färger, det är röd, gul och blå som gäller :)

Jag tror att hans poäng var att Du använder fel färger

Timme
2013-01-13, 04:10
Tror folk ärligt på sånt här trams? Finns en hel del som varit tunna och små i yngre år för att sedan blivit rejält grova. Sköter man träning och kost bra så kan åstakomma en hel del. Antagligen mer än dom flesta tror. Sedan har ju självklart en del lättare att bygga än andra men alla kan ändra sin kroppsform. En tanig en kan bli fet eller muskulös och en deffad och muskulös kan både blli fet eller smal

Rikard Jansson
2013-01-13, 10:45
Jag tror att hans poäng var att Du använder fel färger

Jag vet ;) Dock kan jag inte säga mer än att han har fel. Det finns visst vissa attribut som ofta nog kan beskrivas de olika kroppstyperna.

Tolkia
2013-01-13, 11:10
+1 på Sniggel.

Angående att de som förkastar ekto/endo/mesomorfkonceptet skulle göra det av något slags vänsterångest inför konstaterandet att människor kan se olika ut, så vill jag ställa motfrågan varför man inte kan beskriva människors kroppskonstitution som sådan, om det nu är vad man vill, istället för att ta upp ett klassificeringssystem som sedan länge passerat bäst-före-datum? Varför går vi i sådanda fall inte hela vägen tillbaka till läran om de fyra temperamenten? Ekto/endo/mesomorfidén är på intet sätt bättre.

stevez
2013-01-13, 13:10
+1 på Sniggel.

Angående att de som förkastar ekto/endo/mesomorfkonceptet skulle göra det av något slags vänsterångest inför konstaterandet att människor kan se olika ut, så vill jag ställa motfrågan varför man inte kan beskriva människors kroppskonstitution som sådan, om det nu är vad man vill, istället för att ta upp ett klassificeringssystem som sedan länge passerat bäst-före-datum? Varför går vi i sådanda fall inte hela vägen tillbaka till läran om de fyra temperamenten? Ekto/endo/mesomorfidén är på intet sätt bättre.

Jupp.

Det är pseudovetenskap. Alla som använder sig av det är charlataner. Mer än så finns inte att säga om saken. Det är nästan värre att "typ" säga att det stämmer. Det visar att man är nästan farligt obildad.

ToughLove
2013-01-13, 14:21
Fråga Zyzz...eller vänta han använde steroider och dog på kuppen.

Du får helt enkelt jobba hårt och ge det ordentligt med tid. ÄR du ectomorph?


Zyzz dog på grund av dnp samt ett medfött hjärtfel, get your facts right skinny boy