handdator

Visa fullständig version : Schema?


the OnE
2004-02-14, 01:56
Jag undrar om nån kunnig kan kommentera mitt schema??

Dag1.->Axlar, vader
Axlar- Hantellyft åt sidan 4x8-10
Hantelpress/Militärpress 4x8-10
Baksida 4x8
Shrugs 4x8
Vader- Stående vadpress 4x8
Sittande vadpress 4x8


Dag2.->Biceps, Triceps
Biceps- Skivstångcurl/Hantelcurl 4x8
Sittande bicepscurl 2x8
Hammercurl/Scottcurl 4x8
Triceps- Dips 4xmax
Hantelpress/stång press från pannan 3x 8
Press i cablecross 3x8


Dag3.->Bröst, baksida lår
Bröst- Hantelpress/bänkpress 3x8
Lutande hantelpress/bänkpress 4x8
Cablecross 3x8
Sittande bänkpress/flyes 2-3x8
baksida lår- Raka marklyft 4x8
Sittande lårcurl 2x8
Liggande lårcurl 4x8



Dag4.->Rygg, framsida lår
Rygg- Chins 3xmax
Latsdrag 4x8
Hantelrodd 4x8
Sittande rodd 3x8
Marklyft 4x8
Ryggresningar 4x15


framsida lår- Knäböj 10-8-6-4-2
Benpress 4x8-10
Benspark 4x8


Före spinningpass på onsdagar...
Mage- Magmaskin-1. 4xmax
Magmaskin-2. 4xmax
Benresningar 4xmax

:bpump:

Hnke
2004-02-14, 02:10
hmm.. det där ser ganska likt ut mitt schema, kan det vara så att någon använt sig utav crtl+c? :D


Edit: Men varför ha BÅDE chins o latsdrag??

the OnE
2004-02-14, 09:52
jag har tagit några utav övningarna från andra scheman på kollo ja:em: :bow:

Shadow Warrior
2004-02-14, 11:06
Originally posted by the OnE
Jag undrar om nån kunnig kan kommentera mitt schema??

Dag1.->Axlar, vader
Axlar- Hantellyft åt sidan 4x8-10
Hantelpress/Militärpress 4x8-10
Baksida 4x8
Shrugs 4x8
Vader- Stående vadpress 4x8
Sittande vadpress 4x8


Dag2.->Biceps, Triceps
Biceps- Skivstångcurl/Hantelcurl 4x8
Sittande bicepscurl 2x8
Hammercurl/Scottcurl 4x8
Triceps- Dips 4xmax
Hantelpress/stång press från pannan 3x 8
Press i cablecross 3x8


Dag3.->Bröst, baksida lår
Bröst- Hantelpress/bänkpress 3x8
Lutande hantelpress/bänkpress 4x8
Cablecross 3x8
Sittande bänkpress/flyes 2-3x8
baksida lår- Raka marklyft 4x8
Sittande lårcurl 2x8
Liggande lårcurl 4x8



Dag4.->Rygg, framsida lår
Rygg- Chins 3xmax
Latsdrag 4x8
Hantelrodd 4x8
Sittande rodd 3x8
Marklyft 4x8
Ryggresningar 4x15


framsida lår- Knäböj 10-8-6-4-2
Benpress 4x8-10
Benspark 4x8


Före spinningpass på onsdagar...
Mage- Magmaskin-1. 4xmax
Magmaskin-2. 4xmax
Benresningar 4xmax

:bpump:

För många övningar, för många set, är det här med 4x8 någon fix idé eller?

/Shadow Warrior

goodspeed
2004-02-14, 14:18
Originally posted by Shadow Warrior


För många övningar, för många set.
/Shadow Warrior

För dig kanske.

Shadow Warrior
2004-02-14, 15:08
Originally posted by goodspeed


För dig kanske.

Nä, men ärligt talat

"Dag1.->Axlar, vader
Axlar- Hantellyft åt sidan 4x8-10
Hantelpress/Militärpress 4x8-10
Baksida 4x8
Shrugs 4x8
Vader- Stående vadpress 4x8
Sittande vadpress 4x8""

4set baksida axlar och 4set shrugs efter är ju garanterat overkill.

"Dag2.->Biceps, Triceps
Biceps- Skivstångcurl/Hantelcurl 4x8
Sittande bicepscurl 2x8
Hammercurl/Scottcurl 4x8
Triceps- Dips 4xmax
Hantelpress/stång press från pannan 3x 8
Press i cablecross 3x8"

tre nästan identiska övníngar för biceps? Samma med triceps... 4set Dips till failure? Det kommer ju garanterat att inverka negativt på bröst träningen, Dips är ingen triceps övning det är en basövning som involverar bröst, framsida axlar och triceps.

"Dag3.->Bröst, baksida lår
Bröst- Hantelpress/bänkpress 3x8
Lutande hantelpress/bänkpress 4x8
Cablecross 3x8
Sittande bänkpress/flyes 2-3x8
baksida lår- Raka marklyft 4x8
Sittande lårcurl 2x8
Liggande lårcurl 4x8"

fyra övningar frö baksida lår och stelbenta marklyft före rygg träningen? Inte bra enligt min mening.

"Dag4.->Rygg, framsida lår
Rygg- Chins 3xmax
Latsdrag 4x8
Hantelrodd 4x8
Sittande rodd 3x8
Marklyft 4x8
Ryggresningar 4x15"

3xmac chins och sedan latsdrag efteråt? WTF!

"framsida lår- Knäböj 10-8-6-4-2
Benpress 4x8-10
Benspark 4x8"


13set för framsida lår? Benpress och Knäböj på samma pass? Inte heller bra enligt min mening.

"Före spinningpass på onsdagar...
Mage- Magmaskin-1. 4xmax
Magmaskin-2. 4xmax
Benresningar 4xmax"

12xmax magträning? Snacka om att man bränner ut sej... Och så spinning pass efter benträningen eller när var benträningen igentligen? .

No offense, men det där schemat är inte bra upplagt enligt min mening.

BTW: Goodspeed, du tiggde om det här så kom inte och säg att jag var spydig i mitt svar.

/Shadow Warrior

Hermes
2004-02-14, 15:43
Originally posted by Shadow Warrior


4set baksida axlar och 4set shrugs efter är ju garanterat overkill.

/Shadow Warrior

4 set för baksida axlar är väl inte speciellt mnycket, jag brukar köra ivf 6 set för baksida axlar (uppdelat på 2 övningar) och sen kanske 3 set shrugs och det resulterar ivf inte som någon overkill för mig.

the OnE
2004-02-14, 15:46
Nu da Shadow Warrior
nu har ja kortat ner det lite...
Dag1.->Axlar, vader
Axlar- Hantellyft åt sidan 4x8-10
Hantelpress/Militärpress 3x8-10
Baksida/shrugs 3x8
Vader- Stående vadpress 3x8
Sittande vadpress 3x8


Dag2.->Biceps, Triceps
Biceps- Skivstångcurl/Hantelcurl 3x8
Hammercurl/Scottcurl 3x8
Bicepsrotation 2x8(vet ej namnet)
Triceps- Hantelpress/stång press från pannan 3x 8
Press i cablecross 3x8
Dips 2xmax


Dag3.->Bröst, baksida lår
Bröst- Hantelpress/bänkpress 3x8
Lutande hantelpress/bänkpress 3x8
Cablecross 3x8
Flyes 2-3x8
baksida lår- Raka marklyft 3x8
Liggande lårcurl 3x8



Dag4.->Rygg, framsida lår
Rygg- Chins/latsdrag 3xmax
Hantelrodd 3x8
Sittande rodd 3x8
framsida lår- Knäböj 10-8-6-4-2
Benspark 3x8


Före spinningpass på onsdagar...
Mage- Magmaskin-1. 3xmax
Magmaskin-2. 3xmax
Benresningar 3xmax

the OnE
2004-02-14, 15:48
ryggresningar istället för sittande rodd!

Shadow Warrior
2004-02-14, 15:58
Nu börjar det se hyffsat ut.

"Dag1.->Axlar, vader
Axlar- Hantellyft åt sidan 4x8-10
Hantelpress/Militärpress 3x8-10
Baksida/shrugs 3x8
Vader- Stående vadpress 3x8
Sittande vadpress 3x8"

Kör 2set hantellyft, det är ju trotts allt en förutmattningsövning före pressarna. Ett set frammåtlutande hantellyft efter shrugs räcker tycker jag, baksidan får sitt under ryggdagen med.


"Dag2.->Biceps, Triceps
Biceps- Skivstångcurl/Hantelcurl 3x8
Hammercurl/Scottcurl 3x8
Bicepsrotation 2x8(vet ej namnet)
Triceps- Hantelpress/stång press från pannan 3x 8
Press i cablecross 3x8
Dips 2xmax"

Bicepsrotation? Du menar handledsskruv? Det är onödigt enligt min mening. Skivstångscurl och hammer curl räcker gott och väl för biceps. skippa press i cable cross (pushdowns) och kör 3x8 press från pannan (scull crusher) och avsluta med två set dips.


"Dag3.->Bröst, baksida lår
Bröst- Hantelpress/bänkpress 3x8
Lutande hantelpress/bänkpress 3x8
Cablecross 3x8
Flyes 2-3x8
baksida lår- Raka marklyft 3x8
Liggande lårcurl 3x8"

Skippa Flyes, du har redan kört en bra avslutningövnings ändå.
Vill du så kan du alternera (från vecka till vecka) flyes och cablecross, kom ihåg att flyes är en stretchövning så minst 4sec statiskt i bottenläget är vad som gäller, i cable flyes har du toppkontraktionen när händerna möts, håll den possitionen 2sec för varje repetion. Har ni en sittande lårcurl så kör den istället, liggande är för det mesta sämre.



"Dag4.->Rygg, framsida lår
Rygg- Chins/latsdrag 3xmax
Hantelrodd 3x8
Sittande rodd 3x8
framsida lår- Knäböj 10-8-6-4-2
Benspark 3x8"

Ser bra ut.


"Före spinningpass på onsdagar...
Mage- Magmaskin-1. 3xmax
Magmaskin-2. 3xmax
Benresningar 3xmax"

1set sidebends på 20reps och 2xmax hängande benlyft duger gott och väl.

/Shadow Warrior

Jorgen
2004-02-14, 16:08
Originally posted by Shadow Warrior
skippa press i cable cross (pushdowns) och kör 3x8 press från pannan (scull crusher) och avsluta med två set dips.

Aldrig aldrig tricepsextention mot pannan. Alltid runt huvudet. http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBLyingTricepsExt.gif
Dom andra tokigheterna orkar jag inte kommentera nu.

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-02-14, 16:15
Originally posted by Jorgen

Aldrig aldrig tricepsextention mot pannan. Alltid runt huvudet. http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBLyingTricepsExt.gif
Dom andra tokigheterna orkar jag inte kommentera nu.

//Jörgen

Själv tycker jag man ska ha huvudet utanför bänken så att man förlänger ROM och sedan kör man i ett läge därarmarna hela tiden pekar snett båkåt alltså inte rakt upp. Att köra "runt huvudet" är ju i princip omöjligt utan att ha någon rörelse i axelleden, om man då inte gör old-school liggande extensions (där armarna är praralella med golvet i bottenläget) men det är ju en helt annan övning.

För övrigt så får du gärna kommentera dom andra "tokigheterna" fast du vet ju att jag alltid har en bra förklaring på allt ;)

/Shadow Warrior

Mindek
2004-02-14, 16:38
Originally posted by the OnE
Nu da Shadow Warrior
nu har ja kortat ner det lite...



Varför sitter du och kortar ner program här framför datorn bara för att SW tycker att det ska vara så? Gå ner på gymmet och se hur mycket DU orkar köra istället för att lyssna på "experten"...

Jorgen
2004-02-14, 17:13
SW: Hur får du ner stången till pannan om du håller överarmarna pekandes snett bakåt?? Varför är rörelsen i axelleden fel?

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-02-14, 21:56
Originally posted by Jorgen
SW: Hur får du ner stången till pannan om du håller överarmarna pekandes snett bakåt?? Varför är rörelsen i axelleden fel?

//Jörgen

Om man har rörelse i axelleden och kör explosivt så fuskar man med lattsen och serratus. Genom att luta huvudet nedför bänk kanten kan man köra mot pannan fast fortfarande ha en lutning på armen.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-14, 21:58
Originally posted by Mindek



Varför sitter du och kortar ner program här framför datorn bara för att SW tycker att det ska vara så? Gå ner på gymmet och se hur mycket DU orkar köra istället för att lyssna på "experten"...

Du har en poäng, men som nybörjare är det inte bra att prova sej fram för mycket eftersom man inte vet hur korrekt träning ska kännas.

/Shadow Warrior

Jorgen
2004-02-14, 22:05
Originally posted by Shadow Warrior
Om man har rörelse i axelleden och kör explosivt så fuskar man med lattsen och serratus. Genom att luta huvudet nedför bänk kanten kan man köra mot pannan fast fortfarande ha en lutning på armen.
Titta på hur övningsutförandet ser ut på animationen. Det blir inte mycket till fusk med lats och serratus där du. Att det skulle vara en anledning att inte köra runt huvudet köper inte jag. Då skonar jag hellre mina armbågar och får med det långa tricepshuvudet genom att köra runt huvudet istället för att köra mot pannan.

//Jörgen

Mindek
2004-02-14, 22:13
Originally posted by Shadow Warrior


Du har en poäng, men som nybörjare är det inte bra att prova sej fram för mycket eftersom man inte vet hur korrekt träning ska kännas.

/Shadow Warrior


Vet du på vilken nivå killen ligger? När du ger tips bör du kanske poängtera att du är en insnöad HITare, speciellt eftersom ni förespråkar ett ganska udda träningsupplägg...

Killen låg på 12-16 set i för de flesta muskelgrupper, vilket inte är helt fel på något vis. Så kör de flesta nämligen.

Shadow Warrior
2004-02-14, 22:15
Originally posted by Jorgen

Titta på hur övningsutförandet ser ut på animationen. Det blir inte mycket till fusk med lats och serratus där du. Att det skulle vara en anledning att inte köra runt huvudet köper inte jag. Då skonar jag hellre mina armbågar och får med det långa tricepshuvudet genom att köra runt huvudet istället för att köra mot pannan.

//Jörgen

Ok men jag fårstår fortfarande inte varför ditt utförande skulle vara bättre än mitt, men vilket som, båda är ju överens om att man ska låsa ut i ett vinklat läge eller hur, och inte rakt uppåt som han på filmen gör. För det jag mosätter mej är inte rörelsen bakom huvudet utan utlåsning punkten och axelledens rörelse bidrar till att nå den "icke optimala" kontraktions punkten.
/Shadow Warrior

Jorgen
2004-02-14, 22:25
Originally posted by Shadow Warrior
Ok men jag fårstår fortfarande inte varför ditt utförande skulle vara bättre än mitt, men vilket som, båda är ju överens om att man ska låsa ut i ett vinklat läge eller hur, och inte rakt uppåt som han på filmen gör. För det jag mosätter mej är inte rörelsen bakom huvudet utan utlåsning punkten och axelledens rörelse bidrar till att nå den "icke optimala" kontraktions punkten.
Jag citerar ur Arnes tricepsartikel som ligger i Best of. "1. Liggande tricepsextension (sträck) runt huvudet (Fig 3a och 3b). Denna övning skall inte köras mot pannan vilket tyvärr är alltför vanligt.
Anledningarna är följande: 1. Pga ofördelaktiga momentarmar stressas tricepsfästet onödigt mycket vilket kan medföra smärta och problem. 2. Triceps ej sträcks ut effektivt, detta gäller speciellt det det långa huvudet. 3. Det är omöjligt att riktigt trötta ut triceps så vida inte man vill ha pannan eller andra delar av ansiktet inslagna. 4. De som tränar runt huvudet kan dels ha en mycket tyngre vikt, sträcka triceps effektivare, stressa muskeln hårdare och framförallt vid tillbakagången få en effektiv aktivering av det långa huvudet." Läs gärna genom hela artikeln (även om det inte kommer att få dig att ändra dig för du vet ju alltid bäst), den finns här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10208).

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-02-14, 22:40
Originally posted by Jorgen

Jag citerar ur Arnes tricepsartikel som ligger i Best of. "1. Liggande tricepsextension (sträck) runt huvudet (Fig 3a och 3b). Denna övning skall inte köras mot pannan vilket tyvärr är alltför vanligt.
Anledningarna är följande: 1. Pga ofördelaktiga momentarmar stressas tricepsfästet onödigt mycket vilket kan medföra smärta och problem. 2. Triceps ej sträcks ut effektivt, detta gäller speciellt det det långa huvudet. 3. Det är omöjligt att riktigt trötta ut triceps så vida inte man vill ha pannan eller andra delar av ansiktet inslagna. 4. De som tränar runt huvudet kan dels ha en mycket tyngre vikt, sträcka triceps effektivare, stressa muskeln hårdare och framförallt vid tillbakagången få en effektiv aktivering av det långa huvudet." Läs gärna genom hela artikeln (även om det inte kommer att få dig att ändra dig för du vet ju alltid bäst), den finns här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10208).

//Jörgen

Jo det är ju logiskt som sagt men jag tror fortfarande att man kan åstakomma detta genom att ha huvudet utanför bänken.

/Shadow Warrior

Arne Persson
2004-02-14, 23:25
Om ni hackar lite på PEZ så kanske han sätter in bildmaterialet som tillhör artikeln. Han har fått det för ett bra tag sedan.

Karl_alfred
2004-02-14, 23:46
tjatade på honom för 1 och en halv vecka sedan har inte hänt något ännu:cryout: