handdator

Visa fullständig version : Hur vet jag om jag utför marklyft rätt?


LIFT
2013-01-04, 11:20
Jag har tidigare provat på marklyft ett par gånger tidigare för 2-3 veckor sedan, men utförde det inte sedan dess eftersom jag var rädd ifall jag utför fel och skadar ryggen.
Igår provade jag ändå marklyft åter igen, körde 4 sets med 5 reps på varje set.
20kg, 30kg, 40kg, 40kg körde jag.
Försökte spänna benen, ryggen och magen, och ha rak rygg.

Men idag nu när jag vaknat har ont i ryggen. Funderar om jag utfört fel, och isåfall hur bör jag kolla det?

speedy83
2013-01-04, 11:22
Lättaste är att be någon som kan kolla när du gör det, har du ingen som kan det så filma och lägg upp här i feedback tråden tex.

Tokruska
2013-01-04, 11:26
Har du ONT i ryggen eller har du träningsvärk? Jag känner nästan alltid av marklyftet dagen efter och ibland dagen efter det med.

Alfers
2013-01-04, 11:29
Har man aldrig haft ordentlig träningsvärk i ryggen kan det vara svårt att känna skillnad på det och smärta från fellyft.
Som sagt, filma och lägg upp är enklast.

GVA
2013-01-05, 11:46
Fråga bara någon veteran på gymmet svårare är det inte, annars så ska du tänka på att inte bli viktkåt i marklyft bara för att du ser andra dunkar 150+. Kör lätt tills det känns bra, ta det försiktigt och sabba inte ryggen i onödan :)

Loke
2013-01-05, 12:24
Det du ska göra är att svanka. Det går inte att svanka för mycket. Du skall svanka så att bröstet är lodrätt mot golvet. Magen ska du inte spänna.

Men det är oerhört svårt att ge tips på internet för detta, du måste nästan lägga upp en film för att det ska gå.

Sen är det bra att lära sig frontböj samtidigt som mark - Det bör kännas ungefär lika i ländryggen i dessa övningar.

Wormzie
2013-01-05, 12:28
Det du ska göra är att svanka. Det går inte att svanka för mycket. Du skall svanka så att bröstet är lodrätt mot golvet. Magen ska du inte spänna.

Men det är oerhört svårt att ge tips på internet för detta, du måste nästan lägga upp en film för att det ska gå.

Sen är det bra att lära sig frontböj samtidigt som mark - Det bör kännas ungefär lika i ländryggen i dessa övningar.

Ska man inte spänna magen? Man ska hålla en neutral svank som ska bibehållas i så stor utsträckning som möjligt under hela lyftet. Vilken vinkel man har på bröstkorgen kommer bero på hur ens kroppsproportioner ser ut.

Loke
2013-01-05, 12:33
Ska man inte spänna magen? Man ska hålla en neutral svank som ska bibehållas i så stor utsträckning som möjligt under hela lyftet. Vilken vinkel man har på bröstkorgen kommer bero på hur ens kroppsproportioner ser ut.

Man ska inte bry sig om magen, helt enkelt. Spänner den sig så spänner den sig, men det enda man behöver tänka på är att svanka/hålla uppe bröstet.

En neutral svank är optimalt, men det når man genom att svanka, givet en belastande vikt. Nybörjare har ofta inte känsla för vad neutral innebär i deras fall, så de bör överdriva svankandet för att vara på den säkra sidan.

Mja, i viss mån har du rätt, men jag säger alltid så för att nybörjaren ska fatta att jag verkligen menar det när jag säger att man ska svanka.

Wormzie
2013-01-05, 12:39
Man ska inte bry sig om magen, helt enkelt. Spänner den sig så spänner den sig, men det enda man behöver tänka på är att svanka/hålla uppe bröstet.

En neutral svank är optimalt, men det når man genom att svanka, givet en belastande vikt. Nybörjare har ofta inte känsla för vad neutral innebär i deras fall, så de bör överdriva svankandet för att vara på den säkra sidan.

Mja, i viss mån har du rätt, men jag säger alltid så för att nybörjaren ska fatta att jag verkligen menar det när jag säger att man ska svanka.

Du tycker inte det är lämpligt att instruera andning med buktryck och aktivering av bålens stabiliserande muskler? (mage och rygg)

Fyllot
2013-01-05, 12:40
Spänna magen är A och O i mark, böj och andra tunga övningar. För den som inte tror kan ju prova att köra en singel utan buktryck och stå helt avslappnad.

z_bumbi
2013-01-05, 12:42
Det enklaste är att inte förvirra folk överhuvudtaget utan bara säga åt dem att lyfta stången. Sen justerar man.

Nu brukar jag inte vara så smidig utan jag brukar fokusera på att få dem att spänna bålen vilket ju är absolut viktigast.

NNIF
2013-01-05, 12:47
Vi borde ha en tråd "hur man bäst LÄR UT marklyft" :)

Jag har ibland sett att nybörjaren jag har instruerat fått bättre hållning av att spänna ut magen, det har varit det "tipset" som krävts så att säga. Ibland har det inte gjort skillnad.

Är väl ganska viktigt att man inte låser sig till endast ett sätt att lära ut, utan man får anpassa sig till "klienten" och vara pedagogiskt flexibel.

Vad gäller svank är det som loke skriver, en nybörjare har - ofta - väldigt dåligt koll på sin kropp (gissa varför de vill träna med 1000 speglar?) och när man säger åt dom "svanka utav bara h-vete och brösta upp dig" så får man på sin höjd en rak rygg av dem :)

Dessutom är det som loke skrev i en annan tråd, en fråga om prioritet. Att börja med tips som "ta av dig skorna" "byt t-shirt" "lyssna på annan musik" kan ju ge intrycket att det är detta som är det viktigaste.. man kan ge sådana tips i slutet av sin kritik typ "kanske du kan testa att köra utan dojjorna, många upplever det ge bättre form samt kontroll över att inte tippa framåt" tex.

Jag gillar att ha lite rörlighets- och stabilitetstest först, samt testa olika varianter av marklyft, stå brett, stå smalt, höften högt upp/lång ned/medium osv. så att klienten får lite olika startpositioner att testa på och öva på först - sedan kan man träffas igen efter 2-3veckor och stämma av och gå vidare. Att som z_bumbi skrev, be dom lyfta stången - är en bra start. Jag brukar bara säga "okej visa mig vad du har;)"

Vad "klienten" har för mål spelar givetvis roll också.

Fyllot: en nybörjare kanske inte ska börja med att maxa i böj och mark.. lärde du dig skriva hela romaner först eller lärde du dig skriva alfabetets bokstäver med vattenfärg min son?

Loke
2013-01-05, 12:48
Du tycker inte det är lämpligt att instruera andning med buktryck och aktivering av bålens stabiliserande muskler? (mage och rygg)

Nej. Men jag kan verkligen ha fel här, jag har själv blivit lärd att man ska prata om sånt, det är mest det att jag inte förstår varför. Bättre marklyft blir de sannerligen inte.

Det enklaste är att inte förvirra folk överhuvudtaget utan bara säga åt dem att lyfta stången. Sen justerar man.

Exakt, håller med. Man talar om det som blir fel, inget annat. I det här fallet är det dock svårt...

Vi borde ha en tråd "hur man bäst LÄR UT marklyft" :)

Det är en bra idé! Eller allmänt mer diskussioner om hur man lär ut saker.

NNIF
2013-01-05, 12:51
Det är en bra idé! Eller allmänt mer diskussioner om hur man lär ut saker.

för ibland, kan det ju bli -att man själv bara vill glänsa med allt man kan och bara öser ut tekniktips in i absurdum.

Loke
2013-01-05, 12:54
för ibland, kan det ju bli -att man själv bara vill glänsa med allt man kan och bara öser ut tekniktips in i absurdum.

Haha, pikar du mig? ;)
Elle kanske håller du med...

NNIF
2013-01-05, 12:55
Haha, pikar du mig? ;)
Elle kanske håller du med...

haha nej jag kritiserade nog mest mig själv ;) så jag håller med