handdator

Visa fullständig version : bokföringsfråga (enskild firma, kontantmetoden)


Hermes
2013-01-04, 09:10
Hej! Jag har en liten undran till en av alla pigga ekonomer jag förmodar finns här!

Jag utförde ett jobb i slutet av december 2012. Har av olika anledningar inte haft möjlighet att få iväg fakturan för än idag. Nu undrar jag hur tusan jag ska bokföra detta? Min gissning är att fakturan ska bokföras som en kundfordring vid bokslutet 2012 eftersom jobbet utfördes då. Det jag är lite fundersam över är att fakturans utställningsdatum och inbetalningsdatum blir 2013.

Hermes
2013-01-04, 09:18
Hittade det här på skatteverkets hemsida:

"Har du vid årets slut skickat en faktura (eller borde ha
skickat en faktura) som är obetald vid årsskiftet har du
en kundfordran. Hur storleken på kundfordringarna
förändrats under året kommer att påverka hur stora
dina intäkter blir i resultaträkningen.
Skickar du fakturor efter årsskiftet ska du inte ta med
dem oavsett om leverans har skett eller inte. Du kan
dock inte avvika från dina vanliga faktureringsrutiner
eller vad som är brukligt enligt god affärssed. Gör du
det ska beloppet ändå räknas med. Normalt anses
det inte affärsmässigt med en fördröjning av faktureringen
med mer än tre månader från det att affärshändelsen
inträffade."

Jag blir inte klokare av detta heller tyvärr, men det kanske någon annan blir.

O_Wao
2013-01-04, 10:02
Med brasklappen att det är fyra år sedan jag grejade med det här:

Du sätter fakturadatum till idag och bokar det mot kontot från kundfodran för 2012. När pengarna kommer in så bokar du det mot kontot för kundfodran 2012 så pengarna hamnar på 2012.

olle lindblad
2013-01-04, 10:16
Bokföringen skall ju ge en korrekt bild av verkligheten. Arbetet utfördes 2012 och skall räknas till 2012. Följaktligen är det en interimsfordran som skall bokas som en upplupen intäkt eftersom det inte blev bokat före årsskiftet.

Hermes
2013-05-30, 21:45
Tack O_Wao och Olle Lindblad!

Jag följer upp min egen gamla tråd med ytterligare ett par bokföringsfrågor.

Jag har gjort mjukvaruinköp från USA och från EU. Dom från USA har såklart ingen moms på fakturan men det från EU (appstore) har lagt till irlänsk moms på 23%. Hur bokför man dessa två händelser? Vill egentligen bara göra det som är enklast, det är små belopp så jag är inte intresserad av att avkräva en momsfri faktura från apple eller dylikt.

MasterChief
2013-05-30, 22:28
Tack O_Wao och Olle Lindblad!

Jag följer upp min egen gamla tråd med ytterligare ett par bokföringsfrågor.

Jag har gjort mjukvaruinköp från USA och från EU. Dom från USA har såklart ingen moms på fakturan men det från EU (appstore) har lagt till irlänsk moms på 23%. Hur bokför man dessa två händelser? Vill egentligen bara göra det som är enklast, det är små belopp så jag är inte intresserad av att avkräva en momsfri faktura från apple eller dylikt.

Har du köpt mjukvara elektroniskt så räknas den i regel som en tjänst, och inte vara. När du importerar tjänster (import kallas det om det är utanför EU:s momsområde) så anses tjänsten vara omsatt i Sverige och du blir därmed skattepliktig i Sverige. I detta fall blir du omvänd skatteskyldig och ska boka upp både ingående och utgående moms (ta bara momssatsen på det svenska beloppet och använd riksbankens kurs dagen då transaktionen skedde). Har du full avdragsrätt i bolaget så blir det därmed ett nollsummespel. Tänk på att denna typ av moms ska särredovisas på momsdeklarationen så du måste sätta upp specifika konton för omvänd moms. När det gäller köpet från Irland borde de egentligen inte lagt på moms. Bara om de säljer för ett mycket litet värde till Sverige får de lägga på moms, annars ska de sälja momsfritt till bolag i andra EU-länder (utgår från att du har angett VAT vid köpet), och sedan använder du samma omvända moms som jag beskrev ovan. Nu har de lagt på moms och då får du egentligen ta hela beloppet när du räknar ut svenska momsen. Du har rätt att söka tillbaka irländska momsen men det kräver att du momsreggar dig i Irland. Du kan inte dra av den irländska momsen på svenska deklarationen.

Hermes
2013-05-31, 07:59
Har du köpt mjukvara elektroniskt så räknas den i regel som en tjänst, och inte vara. När du importerar tjänster (import kallas det om det är utanför EU:s momsområde) så anses tjänsten vara omsatt i Sverige och du blir därmed skattepliktig i Sverige. I detta fall blir du omvänd skatteskyldig och ska boka upp både ingående och utgående moms (ta bara momssatsen på det svenska beloppet och använd riksbankens kurs dagen då transaktionen skedde). Har du full avdragsrätt i bolaget så blir det därmed ett nollsummespel. Tänk på att denna typ av moms ska särredovisas på momsdeklarationen så du måste sätta upp specifika konton för omvänd moms. När det gäller köpet från Irland borde de egentligen inte lagt på moms. Bara om de säljer för ett mycket litet värde till Sverige får de lägga på moms, annars ska de sälja momsfritt till bolag i andra EU-länder (utgår från att du har angett VAT vid köpet), och sedan använder du samma omvända moms som jag beskrev ovan. Nu har de lagt på moms och då får du egentligen ta hela beloppet när du räknar ut svenska momsen. Du har rätt att söka tillbaka irländska momsen men det kräver att du momsreggar dig i Irland. Du kan inte dra av den irländska momsen på svenska deklarationen.

Tack för kanonsvar!