handdator

Visa fullständig version : Hur ofta tar ni en vilovecka?


Dodel
2013-01-04, 00:58
Hej här är en tråd tar ni kan skriva och ge tips på när det är lämpligt/ när ni tar en vilovecka inom muskelbyggningen/styrkelyftningen! :)

Fuark
2013-01-04, 01:00
Hej här är en tråd tar ni kan skriva och ge tips på när det är lämpligt/ när ni tar en vilovecka inom muskelbyggningen/styrkelyftningen! :)

det är slumpen som avgör för mig. När jag blir sjuk alternativt ska resa nånstans/göra nåt extraordinärt. Nån extra dags vila händer dock mer frekvent

Dodel
2013-01-04, 01:08
okey ungefär samma här dock så reser jag inte så mycket men när man tex blir sjuk så kan man ju slänga in några vilodagar då man egentligen inte ska träna! :)

Ronn
2013-01-04, 01:36
Aldrig?

Dodel
2013-01-04, 01:42
Najjan keep it up! ;)

Honken
2013-01-04, 02:20
Planerar man träningen rätt så finns där ingen poäng med viloveckor såvidare du inte är skadad eller tävlar regelbundet.

Timme
2013-01-04, 02:25
Aldrig. Varför skulle jag?

Urlöjligt att tro att man "behöver" en veckas vila rent fysiskt såvida man inte är skadad eller sjuk

knuckles
2013-01-04, 02:27
Aldrig. Varför skulle jag?

Tror det är en lathetsvecka.

Bara om jag är sjuk/skadad.

Timme
2013-01-04, 02:29
Tror det är en lathetsvecka.

Bara om jag är sjuk/skadad.

Ah en sån ja! Jo vissa gillar ju att köra nån lathetsvecka här och där

Dodel
2013-01-04, 02:29
Ahapp oerfaren pojke hära så man ska inte tro på allt man läser?!

Timme
2013-01-04, 02:40
Ahapp oerfaren pojke hära så man ska inte tro på allt man läser?!

Nä man ska inte tro på ALLT man läser. Vart har du hört att man behöver en vecka helt fri från träning?

Dodel
2013-01-04, 02:45
Finns ju vissa tidningar, kom i form man, Body vilka säger att det är bra att ta en veckas vila var 8:e vecka.

Dodel
2013-01-04, 02:52
Har dock aldrig tagit någon paus om det inte varit för någon förkylning elr liknande!

Timme
2013-01-04, 02:56
Har dock aldrig tagit någon paus om det inte varit för någon förkylning elr liknande!

låter bra! Dom flesta är undertränade (även jag men jag försöker styra upp) och inte övertränade :)

shogunr
2013-01-04, 04:36
Tror det är en lathetsvecka.

Bara om jag är sjuk/skadad.

Har dock aldrig tagit någon paus om det inte varit för någon förkylning elr liknande!

Ni har inte tänkt på att om ni skulle ta en vilovecka ibland så skulle ni kanske slippa att bli sjuka/skadade ;) Behöver ju inte just vara en vecka men extra vila i alla fall.

Timme
2013-01-04, 04:38
Ni har inte tänkt på att om ni skulle ta en vilovecka ibland så skulle ni kanske slippa att bli sjuka/skadade ;) Behöver ju inte just vara en vecka men extra vila i alla fall.

Man blir inte automatiskt sjuk/skadad för att man tränar mycket.

Maine_Cat
2013-01-04, 08:00
Oftast blir det inte en hel vilovecka utan 2-3 dagar när kroppen blir lite seg, och återhämtningen inte blivit helt ok. Oftast räcker det med att byta ut något ordinarie tänkt pass mot ngn ny aktivitet.

limenka
2013-01-04, 08:34
Man blir inte automatiskt sjuk/skadad för att man tränar mycket.

This.

Om folk lärde sig sköta sömn, kost och utföra aktiv återhämtning skulle de kunna träna galet mycket.

Min senaste vilovecka var för 2 år sedan.

Morty
2013-01-04, 08:36
Var fjärde vecka ungefär. Så 25% av träningstiden är aktiv återhämtning. Bästa ändringen jag gjort i min träning nånsin tror jag.

Aldrig. Varför skulle jag?

Urlöjligt att tro att man "behöver" en veckas vila rent fysiskt såvida man inte är skadad eller sjuk

Nej lol.

First, there needs to be some sort of recovery built into your training, assuming you are training at a workload that is stressful enough to produce fatigue. If you never feel tired then you don't need recovery weeks. If you do accumulate fatigue over several weeks of training then a periodic break from the norm will be good for you.
...
Most serious athletes need a recovery week after about two to five weeks of hard training. Again, there's no way of precisely predicting what you will need as far as timing. The best way of determining this is trial and error. But you need to be cautious with trying to see how much fatigue you can accumulate before taking a break. I once knew a pro triathlete who I came to coach who decided to skip recovery weeks and press on regardless of how tired he was. He was never the same again. Overtraining took a big bite out of his performance and he never fully recovered from it. Two years later he retired, prematurely, from the sport.

Kalliban
2013-01-04, 08:55
Var fjärde vecka ungefär. Så 25% av träningstiden är aktiv återhämtning. Bästa ändringen jag gjort i min träning nånsin tror jag.


Jag håller med dig Morty, var fjärde vecka som återhämtningsvecka är toppen. Men nu tror jag de menar en total vilovecka, dvs ligga hemma på soffan?

ceejay
2013-01-04, 08:57
Nevar!

smeander
2013-01-04, 09:03
Vilade 5 dagar över julen, men for norröver till släkten så hade inte tillgång till gym, annars AAAALDRIG!!! Vilovecka, huh så hemskt :(


Sent from a cordless device.

Chrbo
2013-01-04, 09:04
Jag tar aldrig en planerad vilovecka då det med jämna mellanrum dyker upp komplikationer (resor, sjukdomar) som tvingar mig till vila.

Morty
2013-01-04, 09:05
Jag håller med dig Morty, var fjärde vecka som återhämtningsvecka är toppen. Men nu tror jag de menar en total vilovecka, dvs ligga hemma på soffan?

5 dagar total vila är fullständigt värdelöst för formen men guld för motivationen. 5 dagar återhämtning däremot, top notch!

Bjern
2013-01-04, 09:17
Aldrig tagit en vilovecka bara för att. Kommer det en ofrivillig pga till exempel sjukdom/skada så ''tar'' man ju inte den, man har ju inget val.

LizaK
2013-01-04, 09:19
Brukar inte ha några direkt viloveckor, det är om jag är sjuk eller rejält skadad som jag stannar hemma. Dock händer det emellanåt att jag tar några vilodagar och för min del har detta bara gett fördelar. Presterat bättre nästa pass. Mår även bättre i allmänhet.

Allt beror nog på hur man tränar. Vad man har för gener och livsstil i övrigt.
Sitter man mycket på jobbet eller i skolan t.ex kan jag tänka mig att man inte behöver så många vilodagar som någon med ett krävande fysiskt arbete.

Bjern
2013-01-04, 09:20
Ni har inte tänkt på att om ni skulle ta en vilovecka ibland så skulle ni kanske slippa att bli sjuka/skadade ;) Behöver ju inte just vara en vecka men extra vila i alla fall.

Nja, tror mer att det ligger till ungefär såhär:

Smart träning > mindre skador > mindre uppehåll > mer muskler i längden

Osmart träning > mer skador > mer uppehåll > mer muskler på kort sikt

J3T69
2013-01-04, 09:37
Om jag inte minns fel så har Max OT en vilovecka i sitt prg.

Ristretto
2013-01-04, 09:42
Aldrig. Känns onödigt. Bättre att planera in en vettig firmtoppning om man vill känna sig extra stark nån gång.

Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5

LizaK
2013-01-04, 09:42
Om jag inte minns fel så har Max OT en vilovecka i sitt prg.

Vettigt. Är nog snällt mot CNS att låta kroppen vila lite fler dagar ibland om man kör ett sådant krävande program/dylikt. Även bindväv & senor (m.m) är nog tacksamma. :D

Xtronal
2013-01-04, 09:45
Vilar när jag är sjuk , just nu är jag väldigt förkyld vilket bidrar till att jag vilar :)

Sniggel
2013-01-04, 09:52
Nä man ska inte tro på ALLT man läser. Vart har du hört att man behöver en vecka helt fri från träning?

Kom igen Timme, du vet att det här går att läsa lite överallt. Och det beror på. Det kan vara vettigt att ta en vilovecka beroende på hur allting runtomkring är uppbyggt. Men visst, det behöver inte vara nödvändigt. Jag tror dock att även de som har en vettig planering för att slippa vilovecka, ibland blir tvingade till att ta en sån iaf. Kanske inte en hel vecka men ett antal dagar iaf. Men då syftar jag på något i stil med 1-2 tillfällen per år + eventuella sjukdagar.

För att svara hur jag gör så har min träning gått sådär de senaste 6 månaderna pga omständigheter i livet men normalt sett så har jag inte vilovecka inplanerad heller. Däremot planerar jag in vilodagar. Dvs att förskjuta träningspassen en (eller två) dag(ar) framåt beroende på hur mycket jag nött kroppen.

J3T69
2013-01-04, 10:01
Vettigt. Är nog snällt mot CNS att låta kroppen vila lite fler dagar ibland om man kör ett sådant krävande program/dylikt. Även bindväv & senor (m.m) är nog tacksamma. :D

Absolut!
Jag tar också en s.k vilovecka ibland när det känns för tungt i kroppen eller knoppen och brukar då istället ha en aktiv vila i form av promenader eller annan aktivitet som att åka skridskor eller nåt.
Sedan riktigt kliar det i kroppen och det känns bra igen efter ett litet uppehåll.
Funkar bra för mig i allafall:)

baystone
2013-01-04, 10:59
Sjukdom = vila?
Känns ju som att kroppen inte direkt vilar när den brottas med något virus men :s

Bjern
2013-01-04, 11:38
Sjukdom = vila?
Känns ju som att kroppen inte direkt vilar när den brottas med något virus men :s

Vila ifrån gymmet...

pwnyou
2013-01-04, 11:41
Jag har aldrig tagit en vilovecka och kommer troligtvis aldrig att ta det, då jag inte är så sjuklig av mig.

pwnyou
2013-01-04, 11:44
det är bra att ta en veckas vila var 8:e vecka.Bara om man övertränar extremt på övriga veckor.

TapOutByDeadlift
2013-01-04, 12:14
Är man en gymråtta som enbart tränar styrketräning ca 4-6 timmar i veckan ser jag ingen anledning till att man skulle behöva en vilovecka. Om man däremot kör lite mer krävande träning som triathlon, där man tränar mer än 14 timmar per vecka så är det nog bra om kroppen får tid att återhämta sig med ett par vilodagar.

Shpendi
2013-01-04, 12:15
vilar när jag e sjuk eller när jag har extremt mycket att göra under en kortare period, och då ska jävligt mycket till :D

speedy83
2013-01-04, 12:17
tyvärr blir det ganska ofta senaste tiden då jag har haft problem med sjukdomar och en axel. Bortsett från det så blir det inte ofta.

Morty
2013-01-04, 12:29
Är man en gymråtta som enbart tränar styrketräning ca 4-6 timmar i veckan ser jag ingen anledning till att man skulle behöva en vilovecka. Om man däremot kör lite mer krävande träning som triathlon, där man tränar mer än 14 timmar per vecka så är det nog bra om kroppen får tid att återhämta sig med ett par vilodagar.

Exakt!

z_bumbi
2013-01-04, 12:41
Sjukdom = vila?
Känns ju som att kroppen inte direkt vilar när den brottas med något virus men :s

Nej så det är ett underligt att tycka att man har en vilovecka när man är sjuk, det är snarare det omvända att många behöver en vilovecka eller i alla fall en lugn period efter att de varit sjuka. Det antal som jag har träffat som har en förkylning som "aldrig går över" där de pendlar långa perioder mellan att träna för fullt och vara sjuka är t ex ganska så stort.

Är man en gymråtta som enbart tränar styrketräning ca 4-6 timmar i veckan ser jag ingen anledning till att man skulle behöva en vilovecka. Om man däremot kör lite mer krävande träning som triathlon, där man tränar mer än 14 timmar per vecka så är det nog bra om kroppen får tid att återhämta sig med ett par vilodagar.

Det är inga som helst problem att träna ner sig så mycket att en vilovecka är motiverad på 6-8 h per vecka med "bara styrketräning".

JonasF
2013-01-04, 12:56
Tog precis en veckas vila, ska börja igen på måndag. Hur ofta det blir är väldigt olika. Just nu kände jag bara att det behövdes helt enkelt.

Dodel
2013-01-04, 14:12
När det blir en sån där vilovecka eller några dagar så vet man att man måste vila men ändå så vill benen gå till gymmet men det går inte för man vet att man måste vila.

Ronn
2013-01-04, 14:21
När det blir en sån där vilovecka eller några dagar så vet man att man måste vila men ändå så vill benen gå till gymmet men det går inte för man vet att man måste vila.

Man behöver inte vila av ren princip, om du känner dig i form så träna? Vissa återhämtar sig snabbare än andra etc etc.

wick08
2020-05-14, 09:45
Jag har svårt att träna när jag jobbar 06-15. Sover oftast dåligt med och kanske får 5-6h sömn. Det som jag får göra är att träna på lunchen oftast för efter jag slutat så har jag 0 energi och då hjälper knappt pwon.

Kanske skulle man lägga in två extra vilodagar den veckan jag börjar jobba tidigt.

Kev88
2020-05-14, 11:02
Aldrig någon hel vecka, men runt var 5-6:e vecka så tar jag 4-5 dagar av.

PureWhey
2020-05-14, 11:11
Jag byter övningar och kör mindre volym, planerar inte en vecka helt av.

Läskeblask
2020-05-14, 13:46
Pga skador så blir det perioder man måste ta det lugnt. Om inte så skulle jag ta 4 veckor off per år + lite deloads var femte eller sjätte vecka

Duckfeathers
2020-05-14, 16:56
Efter varje makrocykel (om jag inte tagit påtvingad vila tidigare p.g.a. skada eller sjukdom). Vilovecka för mig innebär dock inte träningsfri vecka, utan bara avsevärt lägre volym och intensitet.

Huruvida man behöver återhämtningsveckor beror ju alldeles på hur man tränar. Har man en genomtänkt periodisering med perioder av hårdträning (och ev. overreaching) så bör man rimligtvis även avsätta perioder för återhämtning. Om man svensson-tränar på gymet 3 timmar i veckan är det av mindre vikt.