handdator

Visa fullständig version : Mina marklyft, ser de bra ut?


Muzcl
2013-01-04, 00:18
Hej!

Vad tycker ni om min teknik på marklyft?
All kritik uppskattas!
Tacksam för alla svar!

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=jyMtcGXMaag&feature=youtu.be

Fuark
2013-01-04, 00:28
skulle pressat ner röven lite till och lyft mer med benen. kanske kört lite långsammare och ännu närmre kroppen

MVP
2013-01-04, 00:31
Nybörjare själv här, men skriver iaf så kanske man kan lära sig ett och annat. Jag tycker det ser ut som du ska längre ner med röven så du rättar upp svanken. Sen ser det ut som du inte ställer dig rakt i slutläge utan lätt väldigt lätt krökt i ryggen

Muzcl
2013-01-04, 00:35
skulle pressat ner röven lite till och lyft mer med benen. kanske kört lite långsammare och ännu närmre kroppen
Ja, sant ska tänka på att pressa ner rumpan. Ska tänka på att köra långsammar, också!
Men min teknik skadar inte ryggen, va?

Nybörjare själv här, men skriver iaf så kanske man kan lära sig ett och annat. Jag tycker det ser ut som du ska längre ner med röven så du rättar upp svanken. Sen ser det ut som du inte ställer dig rakt i slutläge utan lätt väldigt lätt krökt i ryggen
Sant, ska börja med att raka till ryggen, i slutläget! Men min teknik skadar inte ryggen?

Fuark
2013-01-04, 00:37
Ja, sant ska tänka på att pressa ner rumpan. Ska tänka på att köra långsammar, också!
Men min teknik skadar inte ryggen, va?


det där såg väldigt lätt ut, så det är tveksamt, men ska du ha på mer vikt så bör du garanterat finslipa tekniken

Muzcl
2013-01-04, 00:39
det där såg väldigt lätt ut, så det är tveksamt, men ska du ha på mer vikt så bör du garanterat finslipa tekniken

Ja, det var lätt. Var 75kg, brukar köra 120-130kg. Kanske kan återkomma när jag kör tyngre.

Men någon på forumet som kan säga mig om jag skadar ryggen eller inte? :)

Shajjn
2013-01-04, 00:44
Dina ben sträcker du ut väldigt tidigt. Du använder knappt benen med den tekniken.

MVP
2013-01-04, 00:45
Filma när du kör tungt vettja och pressa ner röven mer så proffsen kan bedömma mer noga, tror absolut du kan skada dig om du kör tungt med svanken sådär

Fuark
2013-01-04, 00:46
Ja, det var lätt. Var 75kg, brukar köra 120-130kg. Kanske kan återkomma när jag kör tyngre.

Men någon på forumet som kan säga mig om jag skadar ryggen eller inte? :)

Jag drar ett långskott och svarar ja för säkerhetens skull, då du är ute efter ett svar

Muzcl
2013-01-04, 00:46
Dina ben sträcker du ut väldigt tidigt. Du använder knappt benen med den tekniken.
Ska jag då gå ner djupare med benen, då?

Muzcl
2013-01-04, 00:50
Filma när du kör tungt vettja och pressa ner röven mer så proffsen kan bedömma mer noga, tror absolut du kan skada dig om du kör tungt med svanken sådär
Ska göra så, tack!

Jag drar ett långskott och svarar ja för säkerhetens skull, då du är ute efter ett svar
Haha, vill inte ha några gissningar då jag endast blir förvirrad, men tack för dina tidigare svar! :)

elBjurro
2013-01-04, 09:25
Du gör i princip ett stelbent marklyft största delen av lyften tycker jag det ser ut som.
Höften ser ut att åka upp betydligt snabbare än stången.

Att börja djupare med höften tycker jag personligen inte är nödvändigt, utan jag skulle hellre fokusera på att dra stången närmre kroppen och inte skjuta upp höften fullt lika snabbt i början av draget.

Sen som andra sagt redan så lyfter du inte klart utan vänder innan du rätat ut fullt.
Lättare att ha bra teknik om du drar med död start i varje rep.. lättare att se brister i din teknik om lasten är tyngre.

Ingen expert alls.. men så skulle jag vilja fixa till den tekniken iaf.

NNIF
2013-01-04, 09:26
men svårt säga om man kommer skada sig för man har "fel" teknik, finns de som kan träna marklyft livet ut med vrålkass teknik och komma undan. Finns de som har utsökt teknik men skadar sig ändå. Det är så många faktorer som spelar roll.

Men du kanske kan sikta på att ha ländryggen ännu rakare - är det ett rörlighets- eller svaghetsproblem för dig? Har man inte ländryggen rak på en väldigt lätt vikt så är det trolightvis rörlighetsproblem. Men det kan även vara ett teknikproblem, tex spänner du ut magen (som om någon skulle slå dig med knytnäve i solarplexus) under lyftet?

du har fått en hel del tips iaf som du kan börja undersöka, tex detta med att skjuta fram höften, vänta med det tills stången har kommit precis över knäskålen

Sokrates696
2013-01-04, 12:40
Lyft närmare kroppen, stången skall stryka längs med benen. Gå ner djupare med rumpan. Räta ut ryggen skjut ut höften i toppläge.
Börja lyftet med stången ungefär mitt över foten, strax bakom tårna.
Lyft långsammare, vilket kanske blir automatiskt vid högre belastning.
Ju närmare kroppen du lyfter dessto mer kan du lyfta, effektivare.
Annars ser det bra ut,,,, ;)

/Tommy.

Fyllot
2013-01-04, 12:56
Tycker det ser bra ut du startar med höften högt upp vilket många här verkar ha missat att man faktiskt kan göra.

NNIF
2013-01-04, 13:05
Tycker det ser bra ut du startar med höften högt upp vilket många här verkar ha missat att man faktiskt kan göra.

man kan göra det förutsatt att man har adekvat rörlighet i baksida lår bla ;)

MtotheM
2013-01-04, 13:05
Lås ut, för nu slutar du innan du är klar, låt stången ligga "död" någon sekund innan du drar igen och nöt mark så blir det bra med tiden!

Danne2k
2013-01-04, 13:13
Fyfan, så många fel så jag vet inte var jag ska börja.

Börja med att kasta skorna åt helvete och fokusera sedan på att ha ryggen mycket rakare genom att brösta upp dig tydligare. Glöm inte buktrycket och spänn upp hela bålen hårt som fan. Ha stången närmare kroppen och lyft kontrollerat i startläget.

Folk här inne som skriver att du borde testa tyngre vikter borde fan inte ge markråd till andra.

Ristretto
2013-01-04, 13:21
Folk (de flesta, med några undantag, red. anm.) här inne [...] borde fan inte ge markråd till andra.

+1


Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5

Pzorz
2013-01-04, 13:25
Ta vikten seriöst även om den är lätt. Ladda upp med buktryck, ta av dig skorna. Angående Dannes kommentar på vikten närmre kroppen så tycker jag bara att det är första lyftet som ser ut att vara lite längre ifrån.

Jag skulle också säga att du bör ta en lite tyngre vikt (i filmväg) för att framhäva och bekräfta svagheter som kanske kan ses.
Det ser inte jättefult ut som Dannes inledande mening kan tolkas.

NNIF
2013-01-04, 13:42
Fyfan, så många fel så jag vet inte var jag ska börja.

Börja med att kasta skorna åt helvete och fokusera sedan på att ha ryggen mycket rakare genom att brösta upp dig tydligare. Glöm inte buktrycket och spänn upp hela bålen hårt som fan. Ha stången närmare kroppen och lyft kontrollerat i startläget.

Folk här inne som skriver att du borde testa tyngre vikter borde fan inte ge markråd till andra.

jag tror nog att det där "test" tyngre vikter, var mest för att se vilka fler brister TS kan tänkas ha

Danne2k
2013-01-04, 13:54
Ta vikten seriöst även om den är lätt. Ladda upp med buktryck, ta av dig skorna. Angående Dannes kommentar på vikten närmre kroppen så tycker jag bara att det är första lyftet som ser ut att vara lite längre ifrån.

Jag skulle också säga att du bör ta en lite tyngre vikt (i filmväg) för att framhäva och bekräfta svagheter som kanske kan ses.
Det ser inte jättefult ut som Dannes inledande mening kan tolkas.

Såg iofs inte alla lyft och vinkeln var ju inte jättebra, men det kan inte poängteras nog mycket hur viktigt det är att få in stången så nära kroppen som möjligt.

Jättefult kanske är att ta i, visst. Säkert kan många saker rättas till bara genom att fokusera mer på de när man bättre vet vad som är rätt.

Förstår fortfarande inte hur ni kan säga "ta tynge vikt". Varför vill ni framhäva fler svagheter/brister? Räcker det inte med de som visas i klippet?!

jag tror nog att det där "test" tyngre vikter, var mest för att se vilka fler brister TS kan tänkas ha

Samma som ovan.. varför inte börja med de brister som redan existerar? Säkert finns det fler brister men man måste börja med det grundläggande. Man kan inte förbättra allt på en gång, det går inte att ta in då.

Fattar fan inte hur ni tänker, lol.

NNIF
2013-01-04, 13:57
Samma som ovan.. varför inte börja med de brister som redan existerar? Säkert finns det fler brister men man måste börja med det grundläggande. Man kan inte förbättra allt på en gång, det går inte att ta in då.

Fattar fan inte hur ni tänker, lol.

jag föreslog iaf inte mer vikt ;) men det var säkert så de tänkte

Sokrates696
2013-01-04, 14:00
TS skrev att han brukar köra 120-130kg. Jag tror och hoppas att han inte har samma teknik på de vikterna. Jag inbillar mig att TS pga den lätta vikten slarvar lite,,,

Själv skall jag försöka lyfta 125kg i e.m.

/Tommy.

NNIF
2013-01-04, 14:06
TS skrev att han brukar köra 120-130kg. Jag tror och hoppas att han inte har samma teknik på de vikterna. Jag inbillar mig att TS pga den lätta vikten slarvar lite,,,

Själv skall jag försöka lyfta 125kg i e.m.

/Tommy.

det känns som att det är det man vill se, man vill se ett typiskt arbetsset- inte något på fisvikter. Jag vill inte visa marklyft på 50kg för det är för lätt för mig för att min teknik ska kicka in, kanske jag skulle visa på 150-180kg istället.

Danne2k
2013-01-04, 14:11
jag föreslog iaf inte mer vikt ;) men det var säkert så de tänkte

Ah, då missförstod jag dig, sorry!

Men som du säger, det var nog tanken. Och som sagt, kan inte komma på en enda vettig anledning till att öka vikten och leta fler brister i tekniken när utgångsläget ser ut som ovan.

Spontant känns det som att har man en hyfsat god grundteknik (rak rygg osv.) så ser det inte så mycket sämre ut på lättare vikter, även om man kan slarva lite ibland.

MVP
2013-01-04, 14:29
Ah, då missförstod jag dig, sorry!

Men som du säger, det var nog tanken. Och som sagt, kan inte komma på en enda vettig anledning till att öka vikten och leta fler brister i tekniken när utgångsläget ser ut som ovan.

Spontant känns det som att har man en hyfsat god grundteknik (rak rygg osv.) så ser det inte så mycket sämre ut på lättare vikter, även om man kan slarva lite ibland.
Vet många som inte tar vikten seriöst när dom kör lätt och ska filma, tycker alltid man ska filma på sina arbetsvikter. Tänk om han utan att tänka på det spänner magen bättre vid tyngre vikter eller bättre form på ryggen vid mer allvar och belastning på kroppen.

NNIF
2013-01-04, 14:31
Ah, då missförstod jag dig, sorry!

Men som du säger, det var nog tanken. Och som sagt, kan inte komma på en enda vettig anledning till att öka vikten och leta fler brister i tekniken när utgångsläget ser ut som ovan.

Spontant känns det som att har man en hyfsat god grundteknik (rak rygg osv.) så ser det inte så mycket sämre ut på lättare vikter, även om man kan slarva lite ibland.

jag tycker sällan nybörjare har denna teknikkonsekvens dock, att man har bra teknik även på låga vikter. Men bara att se EN film på ett ganska lätt set, gör kanske inte att man ser vilken som är den mest akuta bristen heller. Är det pga orörlighet, svaghet, eller bara kass teknik - som gör att det ser .. inte så bra - ut

Loke
2013-01-04, 14:59
Fyfan, så många fel så jag vet inte var jag ska börja.

Börja med att kasta skorna åt helvete och fokusera sedan på att ha ryggen mycket rakare genom att brösta upp dig tydligare. Glöm inte buktrycket och spänn upp hela bålen hårt som fan. Ha stången närmare kroppen och lyft kontrollerat i startläget.

Men lol, vilket sätt att formulera sig.

Det är inte så många fel, det mesta och viktigaste är rätt. Skorna är en bagatellartad detalj. Ryggen ser fin ut. Buktryck kommer när det blir tungt. Banan för stången blir iaf bätte när det blir tungt.

MVP
2013-01-04, 15:02
Men lol, vilket sätt att formulera sig.

Det är inte så många fel, det mesta och viktigaste är rätt. Skorna är en bagatellartad detalj. Ryggen ser fin ut. Buktryck kommer när det blir tungt. Banan för stången blir iaf bätte när det blir tungt.
Jag tror också trycket och stabiliteten kommer mer naturligt vid högre vikt

Fishtank
2013-01-04, 16:24
Men lol, vilket sätt att formulera sig.

Det är inte så många fel, det mesta och viktigaste är rätt. Skorna är en bagatellartad detalj. Ryggen ser fin ut. Buktryck kommer när det blir tungt. Banan för stången blir iaf bätte när det blir tungt.

This.
Ländryggen kan vara lätt böjd men det kan också vara för att det är en tjocktröja.
Själv tycker jag ser helt okej ut, lite småsaker som bör slipas men det kommer med tiden.

Man får tänka mycket på att i marklyft kan tekniken se enormt olika ut.
Sålänge ländryggen är rak kan det vara enorma skillnader.

Slayer88
2013-01-04, 16:54
Tjena, när tråden ändå handlar om marklyft så tänktr jag låna den en snabbis.
Märkte idag, och även tidigare ( mest var idag ) att när jag kör mark med bälte, trots samma teknik som utan bälte så får jag förbaskat ont i svanskotan o det området typ där o neråt!

Vad kan det bero på tro?

Danne2k
2013-01-04, 20:59
Men lol, vilket sätt att formulera sig.

Det är inte så många fel, det mesta och viktigaste är rätt. Skorna är en bagatellartad detalj. Ryggen ser fin ut. Buktryck kommer när det blir tungt. Banan för stången blir iaf bätte när det blir tungt.

Möjligt att jag överdrev lite eftersom jag bara kollade klippet en gång.

Men skorna är ingen bagatellartad detalj, kan göra stor skillnad, det gör de för mig iaf.
Ryggen kanske inte är så flekterad som jag först tyckte, men inte fan ser den "fin ut" *bs*

Lol, resten är ju bara spekulationer från din sida, buktryck och stångens bana på tyngre vikter vet du väl inget om?
Kan man inte hålla god teknik på lätta vikter (förutsatt att man verkligen försöker) så ska man inte upp på tunga vikter.

Trollar ni med mig eller wtf..?

Fyllot
2013-01-04, 21:07
Trollar ni med mig eller wtf..?

Lugna ner dig min son och njut av kunskapen du lär dig från farbror Loke.

Skorna är verkligen en bagatell, jag markar/böjer barfota för att det är skönare även om jag förmodligen förlorar vikt på stången. Alla vill inte tävla.

*hug*

Danne2k
2013-01-04, 21:12
Lugna ner dig min son och njut av kunskapen du lär dig från farbror Loke.

Skorna är verkligen en bagatell, jag markar/böjer barfota för att det är skönare även om jag förmodligen förlorar vikt på stången. Alla vill inte tävla.

*hug*

http://i1.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/009/832/dafuq-did-i-just-read-meme.jpg

NNIF
2013-01-04, 21:26
http://i1.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/009/832/dafuq-did-i-just-read-meme.jpg

ceejay är över 200cm och markar 250kg+ iförd lyftarskor ...

Danne2k
2013-01-04, 21:44
ceejay är över 200cm och markar 250kg+ iförd lyftarskor ...

Tror jag säkert, bilden var mer riktad till inlägget som helhet. Att han blandade in knäböj också, och menade att "alla vill inte tävla" som något slags argument att man inte vill kunna lyfta mycket vikt eller lyfta med god teknik (vilket var vad som diskuterades tidigare).

Fyllot
2013-01-04, 21:48
Tror jag säkert, bilden var mer riktad till inlägget som helhet. Att han blandade in knäböj också, och menade att "alla vill inte tävla" som något slags argument att man inte vill kunna lyfta mycket vikt eller lyfta med god teknik (vilket var vad som diskuterades tidigare).

Men gnäll inte på saker som vilka skor man har då det inte har något med lyften att göra. Lyftet såg helt okej ut och att använda fjädervikter ger ingen bra bild av hur ens teknik ser ut eftersom det är vid tunga lyft den behövs och bristerna blir lättare att peka ut.

NNIF
2013-01-04, 21:48
Tror jag säkert, bilden var mer riktad till inlägget som helhet. Att han blandade in knäböj också, och menade att "alla vill inte tävla" som något slags argument att man inte vill kunna lyfta mycket vikt eller lyfta med god teknik (vilket var vad som diskuterades tidigare).

vi vet inte hur pass optimal TS önskar bli, jag tyckte han mest verkade bry sig om huruvida han kommer skada sig eller inte.

Latissimus Dorsi
2013-01-04, 21:59
ceejay är över 200cm och markar 250kg+ iförd lyftarskor ...

lyftarskor, inte ett per joggingskor.

NNIF
2013-01-04, 22:02
lyftarskor, inte ett per joggingskor.

lyftarskor som lutar framåt med en 3cm klack på en kille som är över 2meter

jag markar hellre i joggingpjuck än lyftardojjor! :)

Ristretto
2013-01-04, 22:04
Men lol, vilket sätt att formulera sig.

Det är inte så många fel, det mesta och viktigaste är rätt. Skorna är en bagatellartad detalj. Ryggen ser fin ut. Buktryck kommer när det blir tungt. Banan för stången blir iaf bätte när det blir tungt.

Att buktrycket "kommer" med tyngre vikter ställer jag mig högst tveksam till, när det ser ut sådär på så lätta vikter.

Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5

Ristretto
2013-01-04, 22:08
jag markar hellre i joggingpjuck än lyftardojjor! :)

Smart.

Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5

TorbjornFred
2013-01-04, 22:20
ser ut som du hetsar onödigt mycket. Men då är jag en som gillar lugna och strikta lyft om man reppar istället för den där "crossfit-stressen"
Skulle även skita i att försöka trycka ner i höften som andra föreslår, kan inte på något sätt se att det skulle vara någon fördel om du nu inte hellre vill träna mark som en benövning ännu mer.

Loke
2013-01-04, 22:20
Danne,

Jag har ett pedagogiskt perspektiv som jag inte tror du har. Det är nästan alltid bäst att ge ett råd i taget. Så här på internet kan man komma med fler, men då bör man låta det framgå hur viktiga de är och vilket av råden som är viktigast. Du börjar med skorna, och som sagt, det går att bli sjujäkla stark i mark även med skor och det har 0 relevans för skador. Detta är inte de bästa skorna (men ändå rätt ok), så de kan skapa balansproblem, men jag skulle inte ta upp det om det inte var uppenbart att de faktiskt skapade balansproblem. Generellt får man inte så stora balansproblem i mark, det är viktigare vilka skor man använder i knäböj.

Vad gäller buktryck så är min nuvarande teori att man inte behöver instruera nybörjare i sånt ALLS. Jag tror att alla som fattar hur man håller ryggen rakt kommer använda sig av buktryck intuitivt om vikten gör det ansträngande att hålla ryggen rakt. Jag tror inte man behöver fundera på det förns man är på hyffsat avancerad nivå (typ markar 1.5-2 gånger kroppsvikten eller nåt). Tills dess räcker det med att uppmana till att fokusera på att hålla uppe ryggen. Detta är intressant för den som ger råd till andra eftersom, som sagt, få råd är bättre än många. Jag kan ha fel här, men jag har inte upplevt att någon nybörjare egentligen har gagnats av prat om magen och butryck och sånt som andra instruktörer babblar om, jag tror det mest förvirrar och tar fokus från det viktiga, ryggen.

Liknande kan sägas om banan. Det är nog det bästa rådet du ger, och kanske det jag själv skulle ge, MEN, det syns att personen här kör med en bana som kommer vara omöjlig att hålla på tyngre vikt. Alltså VET jag att detta INTE är den bana han egentligen använder, det återstå att se. Därför skulle jag snarast uppmana att lägga på lite vikt om jag stod brevid, eller helt enkelt kötta mer marklyft med progressiva ökningar när vi talar via internet.

Kort sagt, ryggen ser bra ut, nu är det bara att öka tills det tar stopp. Då kan man lägga upp en ny film och så kan kollo diskutera vad som är det viktigaste skälet till att det tar stopp. Behöver inte vara krångligare än så.

för något år sedan höll det här forumet på att spåra ur helt med teknikonani och okunnigt Rippetoeciterande. Det stör mig lite när dessa trådar blir en tävling i att hitta fel istället för att guida trådstartarna i deras träning. Just det där med skor är en typisk sån grej.

Loke
2013-01-04, 22:35
Att buktrycket "kommer" med tyngre vikter ställer jag mig högst tveksam till, när det ser ut sådär på så lätta vikter.

Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5

Jag har aldrig sagt ett ord om buktryck till någon som jag tränat. Pratar sparsamt om ryggen också. Det enda jag konstant tjatar om är "upp med bröstet!" och "fokusera nu!". Ändå fixar de allra flesta schyssta marklyft, och när det blir tungt ser jag att de fixar buktryck.

Det kan ju vara så att det finns undantag och så, men jäklar vad prat om buktryck är överskattat när det gäller nybörjare.

Latissimus Dorsi
2013-01-04, 22:49
Danne,

Jag har ett pedagogiskt perspektiv som jag inte tror du har. Det är nästan alltid bäst att ge ett råd i taget. Så här på internet kan man komma med fler, men då bör man låta det framgå hur viktiga de är och vilket av råden som är viktigast. Du börjar med skorna, och som sagt, det går att bli sjujäkla stark i mark även med skor och det har 0 relevans för skador. Detta är inte de bästa skorna (men ändå rätt ok), så de kan skapa balansproblem, men jag skulle inte ta upp det om det inte var uppenbart att de faktiskt skapade balansproblem. Generellt får man inte så stora balansproblem i mark, det är viktigare vilka skor man använder i knäböj.

Vad gäller buktryck så är min nuvarande teori att man inte behöver instruera nybörjare i sånt ALLS. Jag tror att alla som fattar hur man håller ryggen rakt kommer använda sig av buktryck intuitivt om vikten gör det ansträngande att hålla ryggen rakt. Jag tror inte man behöver fundera på det förns man är på hyffsat avancerad nivå (typ markar 1.5-2 gånger kroppsvikten eller nåt). Tills dess räcker det med att uppmana till att fokusera på att hålla uppe ryggen. Detta är intressant för den som ger råd till andra eftersom, som sagt, få råd är bättre än många. Jag kan ha fel här, men jag har inte upplevt att någon nybörjare egentligen har gagnats av prat om magen och butryck och sånt som andra instruktörer babblar om, jag tror det mest förvirrar och tar fokus från det viktiga, ryggen.

Liknande kan sägas om banan. Det är nog det bästa rådet du ger, och kanske det jag själv skulle ge, MEN, det syns att personen här kör med en bana som kommer vara omöjlig att hålla på tyngre vikt. Alltså VET jag att detta INTE är den bana han egentligen använder, det återstå att se. Därför skulle jag snarast uppmana att lägga på lite vikt om jag stod brevid, eller helt enkelt kötta mer marklyft med progressiva ökningar när vi talar via internet.

Kort sagt, ryggen ser bra ut, nu är det bara att öka tills det tar stopp. Då kan man lägga upp en ny film och så kan kollo diskutera vad som är det viktigaste skälet till att det tar stopp. Behöver inte vara krångligare än så.

för något år sedan höll det här forumet på att spåra ur helt med teknikonani och okunnigt Rippetoeciterande. Det stör mig lite när dessa trådar blir en tävling i att hitta fel istället för att guida trådstartarna i deras träning. Just det där med skor är en typisk sån grej.

Tycker du gör väldigt nyttiga inlägg Loke, fortsätt med det :)

Loke
2013-01-04, 23:20
Tycker du gör väldigt nyttiga inlägg Loke, fortsätt med det :)

Tack du, det är faktiskt kul att höra :)

Fishtank
2013-01-04, 23:50
Möjligt att jag överdrev lite eftersom jag bara kollade klippet en gång.

Men skorna är ingen bagatellartad detalj, kan göra stor skillnad, det gör de för mig iaf.
Ryggen kanske inte är så flekterad som jag först tyckte, men inte fan ser den "fin ut" *bs*

Lol, resten är ju bara spekulationer från din sida, buktryck och stångens bana på tyngre vikter vet du väl inget om?
Kan man inte hålla god teknik på lätta vikter (förutsatt att man verkligen försöker) så ska man inte upp på tunga vikter.

Trollar ni med mig eller wtf..?

Trivs du bra i glashuset?

Jag markar mer med skor än utan, problem?

Danne2k
2013-01-05, 21:55
Trivs du bra i glashuset?

Jag markar mer med skor än utan, problem?

Vad syftar du på nu, att jag hävdar att marklyft med skor kan försämra tekniken och göra lyftet tyngre? Det är ingen spekulation, det KAN ju visst vara så. Jag säger ju inte att det ÄR så i TS fall, dock.


Men skorna är ingen bagatellartad detalj, kan göra stor skillnad, det gör de för mig iaf.



Du lyfter med med skor? Good for you? Du är väl säkert van att köra med skor eller så är du skapad på ett sätt som gör att du får mer biomekaniskt fördelaktiga ledvinklar utifrån din kropp med skor, det behöver inte vara svårare än så.

Men jag vill ändå hävda att de allra flesta lyfter mer i mark utan skor jämfört med att lyfta med skor, och det finns mycket logiska förklaringar till detta. Men ingen regel som inte har något undantag, såklart.

GymJimmy
2013-01-05, 22:08
Som någon skrev innan, håll stången närmare kroppen och lyft mer med benen.
Kör lite långsammare också, lättare att kontrollera vikten då.

Danne2k
2013-01-05, 22:22
Danne,

Jag har ett pedagogiskt perspektiv som jag inte tror du har. Det är nästan alltid bäst att ge ett råd i taget. Så här på internet kan man komma med fler, men då bör man låta det framgå hur viktiga de är och vilket av råden som är viktigast.

Nej och ja. Det har du säkert, men jag är väl medveten om att man inte kan överösa en nybörjare med 10 råd/förbättringar. Man kan inte ta in allt och det blir bara skit, så där är vi överens. Men det var just därför jag gav de enklaste och (enligt mig) viktigaste råden. Att kasta skorna är lätt, kräver ingen tankemöda. Att hålla ryggen rak och ha stången nära kroppen känns som hyfsat viktiga råd för en nybörjare. Ang. buktryck se nedan.


Du börjar med skorna, och som sagt, det går att bli sjujäkla stark i mark även med skor och det har 0 relevans för skador.

Klart att det går att bli stark i mark med skor, håller med.
0 relevans för skador?
Alltså, du vet ju inte ett skit om hur det kan påverka TS (eller någon heller, för den delen). Skor gör att det blir längre ner till stången, vilket måste kompenseras genom ex. ökad flexion (böjning) i höft och ev. knä, vilket kan skapa en "felaktig" rörelsebana för stången genom att tex. knäna är "i vägen" för stången. Det är heller inte helt ovanligt med ökad flexion i ryggen, något som garanterat ökar skaderisken. Du kan omöjligt generalisera sådär!



Vad gäller buktryck så är min nuvarande teori att man inte behöver instruera nybörjare i sånt ALLS. Jag tror att alla som fattar hur man håller ryggen rakt kommer använda sig av buktryck intuitivt om vikten gör det ansträngande att hålla ryggen rakt. Jag tror inte man behöver fundera på det förns man är på hyffsat avancerad nivå (typ markar 1.5-2 gånger kroppsvikten eller nåt). Tills dess räcker det med att uppmana till att fokusera på att hålla uppe ryggen.


Det är möjligt att du har rätt, för vissa kommer det säkert automatiskt efter ett tag. Jag har inte instruerat så många nybörjare som jag sedan följt över en längre tid, det kanske du har. Vill ändå hävda att det är rent oansvarigt att inte lära ut det. Alla har inte dessa motoriska program som slås igång automatiskt så fort de behövs (ex. buktryck vid tunga mark), har man då inte lärt sig detta så finns det helt klart en skaderisk, även om den ofta är ganska liten.

Vissa måste man lära hur/varför/när man använder buktryck, och då tycker jag man ska ta det ganska tidigt, kanske inte det allra första, men att vänta tills man markar 2xkv tycker jag känns jäkligt vanskligt, om man nu inte ser att personen redan behärskar buktryck.

Det är heller inte speciellt svårt att lära sig.



Detta är intressant för den som ger råd till andra eftersom, som sagt, få råd är bättre än många. Jag kan ha fel här, men jag har inte upplevt att någon nybörjare egentligen har gagnats av prat om magen och butryck och sånt som andra instruktörer babblar om, jag tror det mest förvirrar och tar fokus från det viktiga, ryggen.


Håller med, nog är det intressant. Alltid svårt att veta vilken information som är mest relevant att ge en nybörjare, speciellt i komplexa övningar såsom mark och böj.
Du får väl hålla med om att det är svårt att bedöma huruvida någon gagnas av råd om buktryck eller ej? Som sagt, du kan ha en poäng i att det kan förvirra, men jag skulle definitivt ta upp det efter kanske 5 markpass, om inte annat.


Kort sagt, ryggen ser bra ut, nu är det bara att öka tills det tar stopp. Då kan man lägga upp en ny film och så kan kollo diskutera vad som är det viktigaste skälet till att det tar stopp. Behöver inte vara krångligare än så.


Jag skulle säga att det behövs fler klipp redan nu, från andra vinklar och med möjligtvis något mer vikt på stången, för att se hur/om tekniken försämras/förbättras.


Det stör mig lite när dessa trådar blir en tävling i att hitta fel istället för att guida trådstartarna i deras träning. Just det där med skor är en typisk sån grej.

För mig handlar det inte om någon tävling. Jag reagerar eftersom jag tycker folk är ute och cyklar i sina "ser bra ut, kör hårt!" -liknande rekommendationer.

Sorry för wall of text, kände att jag ville ge respons.

Edit: Några småändringar.

Fishtank
2013-01-06, 01:56
Vad syftar du på nu, att jag hävdar att marklyft med skor kan försämra tekniken och göra lyftet tyngre? Det är ingen spekulation, det KAN ju visst vara så. Jag säger ju inte att det ÄR så i TS fall, dock.


nvm not going there.
Flög min poäng över huvudet på dig är det inte värt det.

Röda Björnen
2013-01-06, 04:34
Hej!

Vad tycker ni om min teknik på marklyft?
All kritik uppskattas!
Tacksam för alla svar!

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=jyMtcGXMaag&feature=youtu.be
jyMtcGXMaag


Jag personligen vill påstå att din rygg är lite krökt och att jag tror det beror på dålig rörlighet i benen samt att du är svagare i benen jämfört med ryggen, du startar rätt så högt med höften vilket bidrar till problemet om man har dålig rörlighet. Träna mer knäböj, och mer träning för rumpa, baksida lår samt vader så kommer det fixa sig. Stretcha framför allt!

Stanna med vikten i botten, ta ett nytt grepp och ett nytt andetag. Nu slarvar du säkert med det för att du kör på en lätt vikt och då blir man lätt lite kaxig.
Att se en video där du kör på kanske 110-120 kg skulle uppskattas då man ser inte de riktiga felen och framför allt hur du kör på allvar innan du utmanar dig själv.

Det tar år innan man gör perfekta marklyft, ta det lugnt med vikterna. Detta är mina personliga åsikter.

MVH

z_bumbi
2013-01-06, 08:37
*Ta det lugnt när du kör för du har förhoppningsvis inte bråttom någonstans. Att ta det lugnare ger dig möjlighet att tänk på tekniken i varje reps och inte bara det första.
*Spänn bålen.
*Dra in hakan så att nacken och övre delen av ryggen blir rakare. Om det innebär att du kommer att ha blicken riktad nedåt i början av lyftet är det okey.

Även om du har luvtröja på dig så skulle jag gissa att du inte har rak längdrygg i majoriteten av lyften.

Muzcl
2013-01-06, 18:17
Tack för alla svar, speciellt till Loke! :)
Danne, du är ute å cyklar. Du sitter å påpekar mina skor. Kan säga att jag haft på mig olika skor när jag lyft, converse, lyftarskor, olika joggningsskor å barfota. Kan säga att barfota är skönast faktiskt!

Min verkliga fråga är i princip; skadar jag mig med denna teknik? Inte om mina ben aktiveras eller inte...

Idag körde jag marklyft, allt jag kan säga är, aj, aj, aj, återigen aj! AJJJ! AAJJJJ!
Jag har så ont i ryggen att jag ligger å kan knappt röra på mig! Fyfan!
Jag gick längre ner med rumpan, tog stången närmare mig, ungefär mitt på foten, strax bakom tårna. Redan på första uppvärmnings settet (40kg) fick jag ont i ryggen av att gå djupare ner samt ta stången närmare kroppen.

Nästa marklyftspass kommer video när jag lyfter 110-130kg. Lite dumt av mig att lägga upp en video med lätta marklyft. Som sagt nästa pass kommer några tyngre marklyft, på mitt eget stt.

sudoo
2013-01-06, 21:39
Tack för alla svar, speciellt till Loke! :)
Danne, du är ute å cyklar. Du sitter å påpekar mina skor. Kan säga att jag haft på mig olika skor när jag lyft, converse, lyftarskor, olika joggningsskor å barfota. Kan säga att barfota är skönast faktiskt!

Min verkliga fråga är i princip; skadar jag mig med denna teknik? Inte om mina ben aktiveras eller inte...

Idag körde jag marklyft, allt jag kan säga är, aj, aj, aj, återigen aj! AJJJ! AAJJJJ!
Jag har så ont i ryggen att jag ligger å kan knappt röra på mig! Fyfan!
Jag gick längre ner med rumpan, tog stången närmare mig, ungefär mitt på foten, strax bakom tårna. Redan på första uppvärmnings settet (40kg) fick jag ont i ryggen av att gå djupare ner samt ta stången närmare kroppen.

Nästa marklyftspass kommer video när jag lyfter 110-130kg. Lite dumt av mig att lägga upp en video med lätta marklyft. Som sagt nästa pass kommer några tyngre marklyft, på mitt eget stt.

Tänk på hur du håller ländryggen, har du så pass ont så har du gjort fel! Ha med dig någon i gymmet som kan kolla hur du håller ryggen under tiden du kör så att du kan korrigera direkt. Du kan försöka med en överdriven svank för att vara mer på den säkra sidan.

Kör inte några tunga vikter om du känner av ryggen, avbryt i stället lyftet för att inte skada dig.

Danne2k
2013-01-06, 21:40
Tack för alla svar, speciellt till Loke! :)
Danne, du är ute å cyklar. Du sitter å påpekar mina skor. Kan säga att jag haft på mig olika skor när jag lyft, converse, lyftarskor, olika joggningsskor å barfota. Kan säga att barfota är skönast faktiskt!

Min verkliga fråga är i princip; skadar jag mig med denna teknik? Inte om mina ben aktiveras eller inte...

Idag körde jag marklyft, allt jag kan säga är, aj, aj, aj, återigen aj! AJJJ! AAJJJJ!
Jag har så ont i ryggen att jag ligger å kan knappt röra på mig! Fyfan!
Jag gick längre ner med rumpan, tog stången närmare mig, ungefär mitt på foten, strax bakom tårna. Redan på första uppvärmnings settet (40kg) fick jag ont i ryggen av att gå djupare ner samt ta stången närmare kroppen.

Nästa marklyftspass kommer video när jag lyfter 110-130kg. Lite dumt av mig att lägga upp en video med lätta marklyft. Som sagt nästa pass kommer några tyngre marklyft, på mitt eget stt.

Vad svamlar du om? Varför är jag ute och cyklar? Du säger ju själv att det är skönast att köra utan skor..?

Jag tror att du kanske besvarade din fråga själv..tråkigt att du gjort illa ryggen, sånt suger. Låter nästan som ett ryggskott.

Problemet är inte att du startar med röven för högt som vissa här inne har fått för sig. Det är mycket viktigare att ryggen är rak/i sin naturliga kurvatur. Om sen överkroppen i princip är parallell med golvet i startläget spelar enligt mig inte jättestor roll, så länge ryggen är rak, stången är nära kroppen, du har buktryck samt jobbar med alla muskler för att få upp stången.

Egentligen omöjligt att säga om du kommer att skada dig med nuvarande teknik, det kan bara tiden utvisa, men jag vill hävda att risken är större än om du kör med rak rygg.

Försök hitta ett startläge med röven/höften som är såpass högt upp att du känner att du får med dig stången i lyftet så fort du börjar dra, att det första som händer när du tar i är att stången rör sig från marken.

Tveksamt om du ska dra 130 kg inom 1 vecka ifall du har så ont att du inte kan röra dig just nu. Jag skulle vila några dagar eller uppsöka kunnig sjukgymnast ifall smärtan fortsätter vara lika akut.

För övrigt tycker jag att jag förtjänar mer credz än Loke :D

Danne2k
2013-01-06, 21:45
Även om du har luvtröja på dig så skulle jag gissa att du inte har rak längdrygg i majoriteten av lyften.

Äntligen lite vettiga åsikter.

Håller med ang. resten också. Stressa aldrig ett marklyft, spelar ingen roll om det är 50 kg eller 250 kg. Försök att alltid ha samma teknik och startprocedur, så blir det en vana.

Alfers
2013-01-06, 21:54
Du kan prova att huka dig, hålla tag i stången, sträcka ut benen och sen sen böja dig ner igen.
Jag tycker att det är enklare att känna att ryggen är rak och att hålla den rak i starten så.

Loke
2013-01-06, 22:24
Tack för alla svar, speciellt till Loke! :)
Danne, du är ute å cyklar. Du sitter å påpekar mina skor. Kan säga att jag haft på mig olika skor när jag lyft, converse, lyftarskor, olika joggningsskor å barfota. Kan säga att barfota är skönast faktiskt!

Min verkliga fråga är i princip; skadar jag mig med denna teknik? Inte om mina ben aktiveras eller inte...

Idag körde jag marklyft, allt jag kan säga är, aj, aj, aj, återigen aj! AJJJ! AAJJJJ!
Jag har så ont i ryggen att jag ligger å kan knappt röra på mig! Fyfan!
Jag gick längre ner med rumpan, tog stången närmare mig, ungefär mitt på foten, strax bakom tårna. Redan på första uppvärmnings settet (40kg) fick jag ont i ryggen av att gå djupare ner samt ta stången närmare kroppen.

Nästa marklyftspass kommer video när jag lyfter 110-130kg. Lite dumt av mig att lägga upp en video med lätta marklyft. Som sagt nästa pass kommer några tyngre marklyft, på mitt eget stt.

Jo, bäst repsons får man om man lägger upp filmer med de lyft man faktiskt gör ;)
Ta det lugnt nu dock, du har ju uppenbarligen skadat dig, och de kan mycket väl vara allvarligt.
Sen förespråkar jag helt klart progressiva ökningar, körde du mycket tyngre än vanligt?

Loke
2013-01-06, 23:17
Det är möjligt att du har rätt, för vissa kommer det säkert automatiskt efter ett tag. Jag har inte instruerat så många nybörjare som jag sedan följt över en längre tid, det kanske du har. Vill ändå hävda att det är rent oansvarigt att inte lära ut det. Alla har inte dessa motoriska program som slås igång automatiskt så fort de behövs (ex. buktryck vid tunga mark), har man då inte lärt sig detta så finns det helt klart en skaderisk, även om den ofta är ganska liten.

Grejen är att jag ser detta som att lära ut simning genom att säga "och så roterar vi höftleden utåt, flexerar knäleden, extenderar fotleden...". Det är kanske intressant för den som är en duktig simmare, men för den som inte är simkunnig är det helt intetsägande. Man kan lära ut buktryck utan att nämna det, genom att göra förutsättningarna de rätta. Och till saken hör att är förutsättningarna INTE de rätta så hjälper ändå inte buktryck. Många som markar med böjda ryggar har utmärkt buktryck, men de har buktryck i fel läge.

Alla som kan springa snabbt använder sig av buktryck, så jo, jag skulle säga att alla har en naturligt förmåga att lyckas med det utan hjälp. Jag är övertygad om att det finns en direkt motorisk koppling mellan att hålla uppe ryggen och buktryck. Man kanske får gå försiktigt och progressivt fram så att kroppen inte överraskas, men är man bara beredd på vilken kraft som kommer krävas för att hålla uppe ryggen så kommer man ordna det genom skapa tryck i buken.

Jag tror det närmsta jag kommer till att lära ut buktryck är nog meningar i stil med "det här kommer bli väldigt tungt, är du beredd på det?" med den reaktionen att personen tar ett djupt andetag och håller det en sekund - en typisk mänsklig reaktion inför stor ansträngning och ett bevis för hur buktryck är mycket djupt rotat. Om man bara får personen att ta sina lyft på allvar så löser sig detta.

Jappse
2013-01-06, 23:19
Hur aktiverar man "benen" mer? Jag har försökt nu men inte fan känns det i benen. Känns bara svinmycket i röven när jag låser ut.

mikaelj
2013-01-06, 23:34
Hur aktiverar man "benen" mer? Jag har försökt nu men inte fan känns det i benen. Känns bara svinmycket i röven när jag låser ut.

Genom att räta ut dem sent i lyftet. Tänk dig att du sitter i en benpress från att stången vilar på golvet tills dess att stången har kommit förbi knäna. När stången är förbi knäna skjuter du fram höften.

Klart!

Loke
2013-01-06, 23:37
Men jag får erkänna att jag gjorde en missbedömning angående ryggen - jag såg en stor röv, men jag ser nu att kläderna bedrog mig.

NNIF
2013-01-06, 23:42
Men jag får erkänna att jag gjorde en missbedömning angående ryggen - jag såg en stor röv, men jag ser nu att kläderna bedrog mig.

alltså det är ju inte direkt en spikrak rygg, men sååå jädra farligt är det inte - när han gjorde illa ryggen idag måste det sett klart sämre ut

Muzcl
2013-01-07, 18:11
Kör inte några tunga vikter om du känner av ryggen, avbryt i stället lyftet för att inte skada dig.
Det gör jag inte, jag skadade mig i början av uppvärmningen! Hann aldrig gå till de "stora" vikterna innan jag gav upp!


Egentligen omöjligt att säga om du kommer att skada dig med nuvarande teknik, det kan bara tiden utvisa, men jag vill hävda att risken är större än om du kör med rak rygg.

Jag tycker jag har rak rygg? Med den tekniken har jag ökat fint, fint och inte känt smärta alls, under eller efter passet.


Sen förespråkar jag helt klart progressiva ökningar, körde du mycket tyngre än vanligt?
Nej, skadade mig på uppvärmningen, hade 40kg på stången å jag skadade mig, efter att ha lyssnat på er på forumet...

Genom att räta ut dem sent i lyftet. Tänk dig att du sitter i en benpress från att stången vilar på golvet tills dess att stången har kommit förbi knäna. När stången är förbi knäna skjuter du fram höften.

Klart!
Exakt såhär jag lyfte! Och jag skadade mig!

Muzcl
2013-01-07, 18:12
Kan tillägga att ryggen har blivit bättre idag, dock har jag fått ont i knäet...
Vet ej om det beror på marklyftet eller ej.

davidgb
2013-01-08, 18:44
Kapar tråden:hbang:

Hur ser MITT marklyft ut?

https://www.youtube.com/watch?v=JyRZV5Sarf4&feature=youtube_gdata_player

The Kid
2013-01-08, 18:59
Kapar tråden:hbang:

Hur ser MITT marklyft ut?

https://www.youtube.com/watch?v=JyRZV5Sarf4&feature=youtube_gdata_player

Jävligt svår fråga att svara på. Du får göra klippet offentligt om du vill ha goda råd!

davidgb
2013-01-08, 19:12
Jävligt svår fråga att svara på. Du får göra klippet offentligt om du vill ha goda råd!

*gah!*

Gör ett nytt försök:

http://www.youtube.com/watch?v=JyRZV5Sarf4&feature=youtu.be&t=5s

Danne2k
2013-01-08, 19:24
Kapar tråden:hbang:

Hur ser MITT marklyft ut?

https://www.youtube.com/watch?v=JyRZV5Sarf4&feature=youtube_gdata_player

Helt okej, men jag säger som till TS, kasta skorna. Finns ingen anledning att ha de, om du nu inte själv tror att de gynnar dig i lyftet på något sätt (vilket jag har svårt att se). Ryggen kan bli rakare men från den här vinkeln tycker jag det ser ganska schysst ut, men krävs fler vinklar för att göra en helt rättvis bedömning, imo.

Vad jag tycker du ska tänka på är höftpositionen i starten, och du är knappast ensam om detta. Du går ner onödigt långt med röfven och hämtar stången, det pallar inte benen med så röven sticker iväg mycket snabbare i starten jämfört med den hastighet stången rör sig med.

Kolla mellan 0:11 och 0:12, och försök sen pausa någonstans kring 0:12 där du ser att stången kommer loss. Ungefär i den höjden borde du ha höften i starten, inte längre ner. Då kan du jobba på att hålla upp bröstet/räta ut ryggen(spänna upp bålen mer från den positionen samt att du förhoppningsvis kommer att hitta ett dragläge (dvs. när du känner att stången rör sig) så fort du börjar dra/pressa med benen, till skillnad mot för hur det ser ut nu.

Men som sagt, det är baserat på det man ser från den vinkeln i klippet, en annan vinkel, och speciellt utan skor, kan ju se annorlunda ut, men det är bara att filma igen isåfall.

Och glöm inte ett kraftigt buktryck!

davidgb
2013-01-08, 19:37
Helt okej, men jag säger som till TS, kasta skorna. Finns ingen anledning att ha de, om du nu inte själv tror att de gynnar dig i lyftet på något sätt (vilket jag har svårt att se). Ryggen kan bli rakare men från den här vinkeln tycker jag det ser ganska schysst ut, men krävs fler vinklar för att göra en helt rättvis bedömning, imo.

Vad jag tycker du ska tänka på är höftpositionen i starten, och du är knappast ensam om detta. Du går ner onödigt långt med röfven och hämtar stången, det pallar inte benen med så röven sticker iväg mycket snabbare i starten jämfört med den hastighet stången rör sig med.

Kolla mellan 0:11 och 0:12, och försök sen pausa någonstans kring 0:12 där du ser att stången kommer loss. Ungefär i den höjden borde du ha höften i starten, inte längre ner. Då kan du jobba på att hålla upp bröstet/räta ut ryggen(spänna upp bålen mer från den positionen samt att du förhoppningsvis kommer att hitta ett dragläge (dvs. när du känner att stången rör sig) så fort du börjar dra/pressa med benen, till skillnad mot för hur det ser ut nu.

Men som sagt, det är baserat på det man ser från den vinkeln i klippet, en annan vinkel, och speciellt utan skor, kan ju se annorlunda ut, men det är bara att filma igen isåfall.

Och glöm inte ett kraftigt buktryck!

Tack så mycket för hjälpen! Förstår precis vad du menar med att jag går för långt ned. Ser ju väldigt onödigt ut...
Skorna ryker nästa gång med:)

Danne2k
2013-01-08, 20:08
Tack så mycket för hjälpen! Förstår precis vad du menar med att jag går för långt ned. Ser ju väldigt onödigt ut...
Skorna ryker nästa gång med:)

Lugnt, bara trevligt om man kan bidra till att folk håller sig friska. Lägg gärna upp en ny film filmat snett bakifrån när du lyfter med nya tekniken utan skor.

Gissar att vikten i klippet var hyfsat tung? 80-90%?

davidgb
2013-01-08, 20:13
Lugnt, bara trevligt om man kan bidra till att folk håller sig friska. Lägg gärna upp en ny film filmat snett bakifrån när du lyfter med nya tekniken utan skor.

Gissar att vikten i klippet var hyfsat tung? 80-90%?

Det ska jag göra. Du har helt rätt - 90%. Tänkte att fusk borde avslöjas lättare på tyngre vikter.

NNIF
2013-01-08, 20:15
Nej, skadade mig på uppvärmningen, hade 40kg på stången å jag skadade mig, efter att ha lyssnat på er på forumet...


Exakt såhär jag lyfte! Och jag skadade mig!

har du inte film på hur du körde så kan du inte "skylla på oss"

Muzcl
2013-01-08, 22:56
har du inte film på hur du körde så kan du inte "skylla på oss"
Skyller absolut inte på er!

NNIF
2013-01-08, 22:57
Skyller absolut inte på er!

låter helt bananas att du skadade ryggen av 40kg marklyft iaf

Tap3worm
2013-01-08, 23:55
Danne,

Jag har ett pedagogiskt perspektiv som jag inte tror du har. Det är nästan alltid bäst att ge ett råd i taget. Så här på internet kan man komma med fler, men då bör man låta det framgå hur viktiga de är och vilket av råden som är viktigast. Du börjar med skorna, och som sagt, det går att bli sjujäkla stark i mark även med skor och det har 0 relevans för skador. Detta är inte de bästa skorna (men ändå rätt ok), så de kan skapa balansproblem, men jag skulle inte ta upp det om det inte var uppenbart att de faktiskt skapade balansproblem. Generellt får man inte så stora balansproblem i mark, det är viktigare vilka skor man använder i knäböj.

Vad gäller buktryck så är min nuvarande teori att man inte behöver instruera nybörjare i sånt ALLS. Jag tror att alla som fattar hur man håller ryggen rakt kommer använda sig av buktryck intuitivt om vikten gör det ansträngande att hålla ryggen rakt. Jag tror inte man behöver fundera på det förns man är på hyffsat avancerad nivå (typ markar 1.5-2 gånger kroppsvikten eller nåt). Tills dess räcker det med att uppmana till att fokusera på att hålla uppe ryggen. Detta är intressant för den som ger råd till andra eftersom, som sagt, få råd är bättre än många. Jag kan ha fel här, men jag har inte upplevt att någon nybörjare egentligen har gagnats av prat om magen och butryck och sånt som andra instruktörer babblar om, jag tror det mest förvirrar och tar fokus från det viktiga, ryggen.

Liknande kan sägas om banan. Det är nog det bästa rådet du ger, och kanske det jag själv skulle ge, MEN, det syns att personen här kör med en bana som kommer vara omöjlig att hålla på tyngre vikt. Alltså VET jag att detta INTE är den bana han egentligen använder, det återstå att se. Därför skulle jag snarast uppmana att lägga på lite vikt om jag stod brevid, eller helt enkelt kötta mer marklyft med progressiva ökningar när vi talar via internet.

Kort sagt, ryggen ser bra ut, nu är det bara att öka tills det tar stopp. Då kan man lägga upp en ny film och så kan kollo diskutera vad som är det viktigaste skälet till att det tar stopp. Behöver inte vara krångligare än så.

för något år sedan höll det här forumet på att spåra ur helt med teknikonani och okunnigt Rippetoeciterande. Det stör mig lite när dessa trådar blir en tävling i att hitta fel istället för att guida trådstartarna i deras träning. Just det där med skor är en typisk sån grej.

Wow! Riktigt bra skrivet! Väldigt bra sagt det där med tävling i att hitta fel. Har nog inte reflekterat över det innan, men det är sant det du säger.
Blir sugen på att lägga upp video själv pga den konstruktiva kritiken!
Fortsätt med de bra inläggen!

Tapeworm

Danne2k
2013-01-09, 22:25
Wow! Riktigt bra skrivet! Väldigt bra sagt det där med tävling i att hitta fel. Har nog inte reflekterat över det innan, men det är sant det du säger.


Äh, sluta överdriva, han har ju fel ett flertal punkter.

Och som sagt, ingen "tävling" för min del, blev bara förvånad över alla idiotiska råd TS fick (inga namn), annars skriver jag aldrig i trådar som denna.

NNIF
2013-01-09, 22:31
Äh, sluta överdriva, han har ju fel ett flertal punkter.

Och som sagt, ingen "tävling" för min del, blev bara förvånad över alla idiotiska råd TS fick (inga namn), annars skriver jag aldrig i trådar som denna.

jag tror nog att loke har lärt fler köra bra marklyft än dig :)

Danne2k
2013-01-09, 22:41
jag tror nog att loke har lärt fler köra bra marklyft än dig :)

..Lärt fler köra marklyft än vad jag har, menar du?

Ja, säkert har han det, jag sa ju det i typ förrförra inlägget, att jag inte lärt speciellt många som jag följt över en längre tid. Det betyder inte att jag inte kan ha värdefull input att komma med, har ändå varit grymt intresserad av träning bra länge nu, samt gått 3 terminer på sjukgymnastprogrammet, ifall det är värt något.

Oavsett så hör det ju inte till saken hur många man har lärt köra marklyft när man ger sådana tips.

Struntsamma nu, Loke hade några bra tips som jag håller med om och några saker som jag tycker han har fel i. Förstår hur han tänker men tycker ändå att resonemanget inte håller.

Lägg gärna upp fler marklyfts-klipp ifall ni vill ha input nu!

stahlberg
2013-01-09, 23:18
Först tänkte jag göra en liten analys av trådens inledande omdebatterade marklyft. Men det börjar bli sent så jag passar.

Jag kan dock inte låta bli att säga en liten sak (som kanske är konstig för att komma från mig) : det är inte automatiskt så att den som tränat längst eller lärt ut flest lyft automatiskt är den som har mest rätt. Detta har inget med debattörerna i denna tråd att göra, det är bara ett allmänt påstående.

Jag brukar dra en gammal historia som exempel på detta. För många herrans år sedan missade en av mina adepter 250 kg i marklyft på tävling. När jag avlägsnat mig från rummet var det en person som sysslat med styrketräning märkbart längre än jag som sa till min adept, att han (personen ifråga) måste lära min adept marklyftsteknik, aldrig kommer han aldrig att klara 250 kg (eller var det möjligen 300). Min adept tackade dock nej till råden.

När min adept sedan klarat 350 kg i marklyft påminde han personen ifråga om vad denne sagt. Då berättade han också historien för mig, han hade inte berättat den tidigare för han visste hur förb...nad jag skulle ha blivit. Men fastän personen ifråga hade tränat så länge (och lärt ut lyft till många) hade han alldeles fel. (han hade knappast lärt ut marklyft till fler än jag hade gjort, men till många, och han hade tränat längre)

För säkerhets skull ska jag tillägga att jag grävt ner stridsyxan. Ifjol (2012) hade den nämnda personen veterligen tränat i 60 år, och det lyfter jag vördnadsfullt på hatten för (även om kunskaperna nödvändigtvis inte är så stora).

Danne2k
2013-01-09, 23:45
Bra poäng, stahlberg! Hela det här "jag kan inte ta emot träningstips från någon som är mindre/svagare än mig" -snacket eller inställningen som finns hos vissa kan man ju bli skapligt less på.

Jag ger gärna tips till de som är mycket större/starkare än mig, om jag känner att jag verkligen har en poäng i det jag vill säga.

NNIF
2013-01-10, 07:30
Bra poäng, stahlberg! Hela det här "jag kan inte ta emot träningstips från någon som är mindre/svagare än mig" -snacket eller inställningen som finns hos vissa kan man ju bli skapligt less på.

Jag ger gärna tips till de som är mycket större/starkare än mig, om jag känner att jag verkligen har en poäng i det jag vill säga.

men tar du emot tips av de som är klenare? ;)

stahlberg
2013-01-10, 11:10
Det skulle aldrig kunna existera tränare i en enda idrottsgren, om enbart personer som presterar bättre än sina adepter kunde vara tränare. Av topptränarna (rent allmänt i idrott) är en del tidigare elitidrottare i sin gren, andra har utövat grenen på en lägre nivå (största gruppen) och somliga har aldrig utövat grenen själva (minsta gruppen). Men då tränaren är tränare (och inte själv idrottar mera på toppnivå) är han bergsäkert "klenare" än sina adepter.

När det inte är fråga om tränare utan om aktiva idrottsmän/motionärer kan det naturligtvis vara så att den som delar ut råd är på lägre nivå, på högre nivå eller på samma nivå som den som får råden. Det är naturligtvis lättare att ta till sig råd av dem som själva är erfarna och framgångsrika, de har bevisligen nått resultat med sina metoder : om Freddi Smulter talar om bänkpress lyssnar de flesta (inklusive jag själv), eftersom han med sin långa erfarenhet och sina stora framgångar helt enkelt måste sitta inne med kunskaper. Det är inte sannolikt att jag hade lyssnat på honom lika noga när jag träffade honom första gången, då han som 17-åring vann sitt första finska mästerskap i bänkpress.

Det är dock inte helt självklart att alla toppidrottsmannens råd passar just för dig. Exempelvis kanske han inte tänker på vilken nivå rådmottagaren står på utan utgår från sin egen elitnivå. Eller också han tror att allt som passar för honom passar andra (och så är det inte). Jag ger ett exempel. Här i Finland hade vi en lyftare som blev världsmästastare en gång på 1990-talet (eller möjligen i slutet av 1980-talet). Hur som helst blev han "tränare" efter avslutad karriär. Han gjorde ett synnerligen gott juniorarbete och hans klubb var en av de bästa ungdomsklubbarna i Finland på den tiden. Men alla hans adepter lyfte marklyft med identisk teknik (samma som hans egen), oberoende om de var byggda så att det passade dem eller ej.

Problemet med att be om råd på sådana här forum är att det - framförallt för en nybörjare - kan vara oerhört svårt att bedöma rådens kvalitet. Förstås är det sannolikare att en erfaren ger bättre råd än en nybörjare, men som sagt kan man aldrig veta (och det är inte heller alltid lätt för en nybörjare att inse vilka rådgivare som ger goda råd och vilka som pratar strunt).

Ett bra sätt kan vara att se vilka motiveringar som åtföljer råden. Om vi t.ex talar om skodon i marklyft, be rådgivaren räkna upp vilka för- resp nackdelarna är med 1) barfotalyft, 2) mjuka "marktossor", 3) s.k gummisossor, 4) lyftskor med klack, 5) lyftskor utan klack och 6) lyftskor med klacken frampå (specialgjorda, tror inte sådana tillverkas normalt, och till det finns det en orsak, jag vet för jag har provat). För en erfaren är det ingen större konst att räkna upp för- resp nackdelar med dessa varianter, för en nybörjare kan det vara lite svårare.

Danne2k
2013-01-10, 11:25
men tar du emot tips av de som är klenare? ;)

Om dom är bra så absolut, spelar ingen roll för mig. Men för det mesta så är de sällan bra, dessutom får jag såpass få tips pga. det inte är speciellt många som faktiskt är klenare än mig :)