handdator

Visa fullständig version : Skall man respektera äldre


Oxe
2013-01-03, 23:32
När jag var en liten pravel (är fortfarande liten men lite äldre iaf) så fick man lära sig att lyssna på äldre, ställa sig upp på bussen så gamlingar kunde sitta, man iaf låtsades lyssna på äldre och var inte vidare uppkäftig. Hjälp äldre ifall dom hade svårigheter att lyfta nåt tungt osv.

Hur står det till i dag ?

ryss
2013-01-03, 23:35
Jag tycker att man skall respektera de äldre och det är tyvärr stor brist på respekt i dagens läge. Dagens ungdomar är riktigt jävla vidriga om vi ska tala ren svenska. Bussexemplet är intressant då man ofta ser folk sitta ned och låter äldre människor, mammor med småbarn, gravida kvinnor m.fl. stå upp, finns inte mycket hyfs kvar i dagens snorungar.

LadyG
2013-01-03, 23:36
Känns givet för mig att respektera alla mina medmänniskor tills de bevisat att de inte förtjänar det.

Duran
2013-01-03, 23:40
Jag tycker inte att folk ska ha extra respekt bara för att de är gamla. Men att hjälpa svaga eller andra behövande är såklart bra.

ShippEn
2013-01-03, 23:40
Känns givet för mig att respektera alla mina medmänniskor tills de bevisat att de inte förtjänar det.

+1.

Av vilken anledning skall man respektera äldre bara för att dem är just gamla? Respekt skall alla ha tills, som LadyG skriver. Att man inte längre förtjänar den.

Edit: Går ej att svara på pollen, självklart ska man respektera dem. Liksom alla andra, men de ska inte respekteras endast på grund av deras ålder.

Manta
2013-01-03, 23:40
Ja, men inte just för att de är äldre. Sedan finns det gott om undantag.

Stoltz
2013-01-03, 23:41
Jag tycker att man skall respektera de äldre och det är tyvärr stor brist på respekt i dagens läge. Dagens ungdomar är riktigt jävla vidriga om vi ska tala ren svenska. Bussexemplet är intressant då man ofta ser folk sitta ned och låter äldre människor, mammor med småbarn, gravida kvinnor m.fl. stå upp, finns inte mycket hyfs kvar i dagens snorungar.

Ska jag vara helt ärlig callar jag bullshit på detta. Där är definitivt ungdomar som är riktiga svin, men ska jag vara helt ärlig så i min vardag ser jag enormt mycket mer respekt och hänsyn från ungdomar än jag gör från 40+. Maken till navelskådande skitstövlar som ska vara vuxna människor finns fan inte ibland.

Okej
2013-01-03, 23:44
Detta var ju inte hela sanningen.. Din syn av respekt är väldigt skev, du menar att man ska se äldre som någon sorts halvgudar och alltid avfärda vad yngre människor säger med "du är 90-talist du vet inte vad du pratar om #livetshårdaskola" och "Respektera äldre, dom har byggt det här landet!"

Menar du att man ska respektera äldre enligt ditt synsätt? Nej
Menar du att man ska TA HÄNSYN till äldre, precis som man gör för handikappade, gravida etc. som i exemplet med bussen? Ja

Och nej, jag går inte runt och puttar omkull gamlingar från sina rullatorer. Men förtjänar Kurt 83 år, med 64 våldsdomar i ryggen som ett resultat av ett våldsamt liv vars enda inkomst kommer från SOC. Mer respekt än Lisa 21 som hjälper barn med läxorna efter skolan, gratis, bara för att han skulle vara äldre? Inte riktigt va?

Trouble
2013-01-03, 23:48
Ska jag vara helt ärlig callar jag bullshit på detta. Där är definitivt ungdomar som är riktiga svin, men ska jag vara helt ärlig så i min vardag ser jag enormt mycket mer respekt och hänsyn från ungdomar än jag gör från 40+. Maken till navelskådande skitstövlar som ska vara vuxna människor finns fan inte ibland.

Det där upplevde jag också när jag jobbade i ett serviceyrke. Unga människor var generellt sett artigare och hade i stora material långt mycket mer folkvett än ex. 40-talister.
För övrigt, som sagts ovan, varför inte bara respektera alla och hjälpa folk utifrån behov?

Oxe
2013-01-03, 23:49
Jag väntar gärna ett snäpp innan jag erbjuder min plats på bussen/tåget, i förhoppning att nån yngre friskare skall resa sig först dom där 5-10 sekunderna innan jag frågar ifall personen vill sitta.

Sen anser jag väl att det är tonåringarna som skall erbjuda platsen först och främst, sen 20 åringarna sen ja ni förstår principen.

Oxe
2013-01-03, 23:53
Detta var ju inte hela sanningen.. Din syn av respekt är väldigt skev, du menar att man ska se äldre som någon sorts halvgudar och alltid avfärda vad yngre människor säger med "du är 90-talist du vet inte vad du pratar om #livetshårdaskola" och "Respektera äldre, dom har byggt det här landet!"

Menar du att man ska respektera äldre enligt ditt synsätt? Nej
Menar du att man ska TA HÄNSYN till äldre, precis som man gör för handikappade, gravida etc. som i exemplet med bussen? Ja

Och nej, jag går inte runt och puttar omkull gamlingar från sina rullatorer. Men förtjänar Kurt 83 år, med 64 våldsdomar i ryggen som ett resultat av ett våldsamt liv vars enda inkomst kommer från SOC. Mer respekt än Lisa 21 som hjälper barn med läxorna efter skolan, gratis, bara för att han skulle vara äldre? Inte riktigt va?

Pratar du om mig så i det fallet du refererar till så pensionärers rätt att kunna få säga negerboll utan att bli påhoppade av nån som fick lära sig i skolan att det hette chokladboll isamband med svenskan. Då det är ett uttryck som de använt i mer en dubbelt så många år en vad "snorungen" är gammal.

Ser inte äldre som halvgudar snarare tvärt om att man skall ha hänseende och respekt för att de är gamla

Håll gärna detta till den tråden där det hör hemma dvs negerbollstråden

tp_88
2013-01-03, 23:53
När jag var en liten pravel (är fortfarande liten men lite äldre iaf) så fick man lära sig att lyssna på äldre, ställa sig upp på bussen så gamlingar kunde sitta, man iaf låtsades lyssna på äldre och var inte vidare uppkäftig. Hjälp äldre ifall dom hade svårigheter att lyfta nåt tungt osv.

Hur står det till i dag ?
Jag tror att jag skulle ge upp min plats till en skröpplig äldre i t.ex. kollektiv trafiken, men det är väldigt sällan jag riskerar att hamna i den situationen. Likaså kan jag givetvis hjälpa till att lyfta något, eller liknande. Men det har egentligen inte så mycket med just ålder att göra.

I övrigt, nej. Dessutom tycker jag att äldre man stöter på förhållandevis ofta kan vara ganska otrevliga.

pwnyou
2013-01-03, 23:55
Givetvis är utgångsläget att man alltid ska respektera de äldre.

Sen finns det några få undantag, men man respekterar den äldre tills de har visat något annat.

ryss
2013-01-03, 23:55
Ska jag vara helt ärlig callar jag bullshit på detta. Där är definitivt ungdomar som är riktiga svin, men ska jag vara helt ärlig så i min vardag ser jag enormt mycket mer respekt och hänsyn från ungdomar än jag gör från 40+. Maken till navelskådande skitstövlar som ska vara vuxna människor finns fan inte ibland.

Absolut, men nu var det ungdomarna det var snack om. Finns gott om äckligt folk i samhället. Svenskar överlag är jävligt trista och efterblivna

Kål
2013-01-03, 23:56
Det sades redan av någon gammal kejsare i Rom att ungdomarna på den tiden inte förstod vikten av att visa respekt. Känns som om det är något alla 25+ börjar gnälla på för då jävlar är man tillräckligt gammal för att få börja klaga på alla snorvalpar.

Gamlingar är sällan särskilt trevliga mot mig och då får de tillbaka med samma medicin. Jag skiter faktiskt fullständigt i om de är dem som har byggt upp samhället bla bla bla. Jag gör precis detsamma nu och förväntar mig inga stående ovationer när jag kliver på tunnelbanan.

Jag visar respekt för de som förtjänar det och yrande pensionärer tillhör väldigt sällan de som är artiga. Klagar, gnäller, går långsamt, lägger sig i och är allmänt störande om det nu inte råkar vara så att man känner dem.

Stoltz
2013-01-03, 23:56
Det där upplevde jag också när jag jobbade i ett serviceyrke. Unga människor var generellt sett artigare och hade i stora material långt mycket mer folkvett än ex. 40-talister.
För övrigt, som sagts ovan, varför inte bara respektera alla och hjälpa folk utifrån behov?
Exakt. Jag har teorin att vuxna människor sällan har tid att vara artiga.
Detta gäller inte majoriteten, jag har en enorm mängd jättetrevliga kunder idag, blandade åldrar. Men generellt så är det fler "Vuxna" pack än det är unga, och det är nästan lite förbluffande.

Jag väntar gärna ett snäpp innan jag erbjuder min plats på bussen/tåget, i förhoppning att nån yngre friskare skall resa sig först dom där 5-10 sekunderna innan jag frågar ifall personen vill sitta.

Sen anser jag väl att det är tonåringarna som skall erbjuda platsen först och främst, sen 20 åringarna sen ja ni förstår principen.

Jag fick en utskällning och en knuff en gång när jag inte reste mig från min plats på bussen i somras när en äldre dam kom gåendes. Hur fan skulle jag våga sitta där och mysa när äldre behövde sitta!?
Jag tog min stödkäpp och hoppade upp och det blev knäpptyst. Just den dagen hade jag sommarens regelbundna ryggskott kombinerat med höftlås, och jag hade aldrig kunnat stå upp utan käppen.

Vad ger någon rätt att tycka illa om mig för att jag inte står upp? Ska jag behöva känna mig dålig de dagarna man inte ser mina problem?

Fuark
2013-01-04, 00:01
sjukaste frågan. klart man ska det!

Okej
2013-01-04, 00:05
Pratar du om mig så i det fallet du refererar till så pensionärers rätt att kunna få säga negerboll utan att bli påhoppade av nån som fick lära sig i skolan att det hette chokladboll isamband med svenskan. Då det är ett uttryck som de använt i mer en dubbelt så många år en vad "snorungen" är gammal.

Ser inte äldre som halvgudar snarare tvärt om att man skall ha hänseende och respekt för att de är gamla

Håll gärna detta till den tråden där det hör hemma dvs negerbollstråden

Mm. Förstår inte riktigt meningen med pollen, den är ju grymt tagen ur kontext. Det du egentligen frågar är ju "Ska man respektera äldre bara för att dom är äldre och samtidigt införa ett stjärnsystem där man får en ny stjärna att fästa på kragen var 10e år, dessa stjärnor kan sedan användas i alla sammanhang där den med flest stjärnor vinner oavsett vem personen är" Det är klart att ingen kryssar nej nu eftersom frågan är väldigt dåligt samt ledande ställd.

Trouble
2013-01-04, 00:06
Exakt. Jag har teorin att vuxna människor sällan har tid att vara artiga.
Detta gäller inte majoriteten, jag har en enorm mängd jättetrevliga kunder idag, blandade åldrar. Men generellt så är det fler "Vuxna" pack än det är unga, och det är nästan lite förbluffande.



Jo, tror själv också att det är allmänt lätt att bli bitter och livsled i takt med att kroppen förfaller. Det kan nog vara svårt att alltid vara trevlig när höftartrosen och spinalstenosen gör sig påmind dagligen samtidigt som hårfästet kryper mot nacken i takt med att hängpungen dalar mot marken. Dessutom vill frun aldrig ha sex. Youth is wasted on the young. Vadfan står du där och smilar för din spillevink?

Oxe
2013-01-04, 00:06
Jag fick en utskällning och en knuff en gång när jag inte reste mig från min plats på bussen i somras när en äldre dam kom gåendes. Hur fan skulle jag våga sitta där och mysa när äldre behövde sitta!?
Jag tog min stödkäpp och hoppade upp och det blev knäpptyst. Just den dagen hade jag sommarens regelbundna ryggskott kombinerat med höftlås, och jag hade aldrig kunnat stå upp utan käppen.

Vad ger någon rätt att tycka illa om mig för att jag inte står upp? Ska jag behöva känna mig dålig de dagarna man inte ser mina problem?

Har råkat utför liknande efter operationer och en ordentligare bilolyka som gjorde att man fick lite problem med ryggen.

Finns ju undantag men för min del så även ifall man kanske är i lika dåligt skick eller sämre än den gamla skröpliga så känns det ändå rätt att ställa sig för den skall få sitta även ifall det kanske vore 20 andra som borde gett sin plats.

tp_88
2013-01-04, 00:08
Min röst i pollen innebär alltså att jag inte anser att de per automatik ska respekteras mer än gemene man, vilket jag antog var den egentliga frågan. Tittar man på pollresultatet så kanske jag missuppfattade det.

Oxe
2013-01-04, 00:10
Mm. Förstår inte riktigt meningen med pollen, den är ju grymt tagen ur kontext. Det du egentligen frågar är ju "Ska man respektera äldre bara för att dom är äldre och samtidigt införa ett stjärnsystem där man får en ny stjärna att fästa på kragen var 10e år, dessa stjärnor kan sedan användas i alla sammanhang där den med flest stjärnor vinner oavsett vem personen är" Det är klart att ingen kryssar nej nu eftersom frågan är väldigt dåligt samt ledande ställd.

gjorde pollen för ni snöade in på det i en annan tråd som hastigast...

Och ja skall man respektera visa hänsyn till gamla för dom är gamla.

LizaK
2013-01-04, 00:16
För mig är det en självklarhet att visa respekt för, samt ta hänsyn, till äldre. Samt hjälpa till.

Ser man t.ex en gammal dam som har svårt att få ned någon vara från en hylla i matvaruaffären borde det vara en självklarhet att erbjuda sig att ta ned varan. Om man har möjlighet vill säga.

Allt blir svårare ju äldre man blir. De flesta av oss kommer någon dag att sakta ta oss fram med käppar eller rullatorer.. En del av oss kommer att bli ensamma. De enda små ordväxlingarna blir då dem med läkaren på vårdcentralen, med kassabiträdet i närbutiken och de där främlingarna som då och då dyker upp med en hjälpande hand.

I min familj har det alltid varit viktigt att bete sig artigt och vara en medmänniska. Jag har alltid tom niat äldre och gör det fortfarande, trots att jag kommit en bra bit över 20. En del anser att jag är lite mossig och omodern. Tom äldre tycker att jag är gammeldags. Men det känns rätt för mig så jag spinner vidare på samma tråd utan att bry mig om vad folk anser om det.

Stoltz
2013-01-04, 00:21
I min familj har det alltid varit viktigt att bete sig artigt och vara en medmänniska. Jag har alltid tom niat äldre och gör det fortfarande, trots att jag kommit en bra bit över 20.
Det där har jag fått sådana sjuka utskällningar för att jag inte längre vågar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Du-reformen


Ser man t.ex en gammal dam som har svårt att få ned någon vara från en hylla i matvaruaffären borde det vara en självklarhet att erbjuda sig att ta ned varan. Om man har möjlighet vill säga.


Det gör jag iofs oavsett ålder. Ibland tar det mig 10 minuter extra att gå igenom en matbuik för att folk inte når det som står på översta hyllan och då känner jag som lång att jag kan skina :D

Okej
2013-01-04, 00:22
gjorde pollen för ni snöade in på det i en annan tråd som hastigast...

Och ja skall man respektera visa hänsyn till gamla för dom är gamla.

Jag tror inte heller någon sa emot dig där. Du vinklar fortfarande diskussionen. Han som blev upprörd i den andra tråden blev det för att han ansåg att han blev bemött som om han inte kunde någonting och borde hålla tyst, för att han var yngre.

Tror inte det finns någon som inte skulle hjälpa en äldre person, precis som man skulle hjälpa vem som helst, men du vet också att det var inte det diskussionen handlade om. Fast nu kanske du startat en helt ny tråd som inte alls är kopplad till den andra diskussionen, och då ska jag sluta trasha din tråd.

Brickhead
2013-01-04, 00:38
Självklart, dock tycker jag att otroligt många gamlingar är riktiga surpuppar :D

Stefan J
2013-01-04, 01:20
De flesta unga är inte ohyfsade med flit. Som ung är alla delar av hjärnan inte färdigutvecklade utan det hör till att man har ett egocentriskt sätt att tänka och resonera, inte helt olikt en psykopat. Jag behöver, jag kräver, jag ska! Vadå andra?

Bussexemplet är bra. En skolklass med ungdomar som går på en buss kommer med stor sannolikhet att sätta sig i sätena längst fram och är alla sätena upptagna kommer de stå i en klunga längst fram och skräna, totalt omedvetna och obrydda om att beteendet kan uppfattas som störigt och att de förhindrar fler passagerare från att stiga på.

Lachrillo
2013-01-04, 02:17
Om de respekterar en tillbaka vilket är sällsynt, de känns som många äldre får en bild av man är otrevlig av ren natur bara för att man är yngre

MrBoris
2013-01-04, 02:31
Jag tycker att man skall respektera de äldre och det är tyvärr stor brist på respekt i dagens läge. Dagens ungdomar är riktigt jävla vidriga om vi ska tala ren svenska. Bussexemplet är intressant då man ofta ser folk sitta ned och låter äldre människor, mammor med småbarn, gravida kvinnor m.fl. stå upp, finns inte mycket hyfs kvar i dagens snorungar.

Absolut, men nu var det ungdomarna det var snack om. Finns gott om äckligt folk i samhället. Svenskar överlag är jävligt trista och efterblivna
+1, har aldrig sett så mycket hyffs mot äldre som här på västkusten i Australien, men nästan aldrig i Sverige. Så fort en gamling kliver ombord reser sig halva främre bussen direkt och traskar bakåt för att ge plats. För att inte tala om alla yngre förmågor som tackar chauffören efter resan.

De flesta unga är inte ohyfsade med flit. Som ung är alla delar av hjärnan inte färdigutvecklade utan det hör till att man har ett egocentriskt sätt att tänka och resonera, inte helt olikt en psykopat. Jag behöver, jag kräver, jag ska! Vadå andra?

Ja det är rätt sjukt hur man upplever och uppmärksammar yngre förmågor som lite "störda" ju äldre man blir, men när man själv var där tänkte man inte på det sättet.

Störd
2013-01-04, 03:30
Jag respekterar och är trevlig mot alla som är detsamma mot mig.
Är någon äldre otrevlig mot mig dock ( som kärringen som kalla mig nazist en gång, för att jag är rakad.... Och... vit.... PK rasist QQ ) så är jag otrevlig tillbaks.

Edit: Den ironiska grejen är. Att det var när jag frågade om hon ville gå före mig i kön på ICA då hon bara hade få varor som hon sa '' jag vill inte ta emot hjälp utav nynazister '' åt mig....
Blev chockad och sa åt henne att jag lider av en sjukdom ( det gör jag inte, men ville få tyst på henne ) som gör att jag inte har något hår. Hon skämdes rätt så rejält men de va rätt åt henne :).

DSBM
2013-01-04, 08:14
The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers.
-Socrates (469–399 B.C.)
Det är inte dagens generation ungdomar utan ungdomar i allmänhet som har svårt att respektera äldre/tänka på andra än sig själv. Men visst har det kanske blivit värre sen Socrates tid :)

feyin
2013-01-04, 09:15
Man ska respektera Sina äldre, kanske man kan säga. Vad är det du går igenom som de äldre inte redan har varit med om och kan ge råd om (råd som man inte alltid förstår men lyssna på Dina äldre ungjävel)?

Gober
2013-01-04, 09:26
I min familj har det alltid varit viktigt att bete sig artigt och vara en medmänniska. Jag har alltid tom niat äldre och gör det fortfarande, trots att jag kommit en bra bit över 20. En del anser att jag är lite mossig och omodern. Tom äldre tycker att jag är gammeldags. Men det känns rätt för mig så jag spinner vidare på samma tråd utan att bry mig om vad folk anser om det.

Du ska veta att många äldre tar mycket illa vid sig om du niar. Fungerar kanske till gamla östermalmstanter men annars är det faktiskt inte okej.

På tal om att nia så niade tjejen i kassan på Sibylla mig häromdagen...vad fan..


När det gäller respekt handlar det för mig om att visa hänsyn till äldre i situationer som tex bussen, det handlar inte om respekt för åldern utan mer deras fysiska status, de har oftast tröttare kropp än mig och därför ger jag givetvis min plats.

LizaK
2013-01-04, 09:49
Du ska veta att många äldre tar mycket illa vid sig om du niar. Fungerar kanske till gamla östermalmstanter men annars är det faktiskt inte okej.

På tal om att nia så niade tjejen i kassan på Sibylla mig häromdagen...vad fan..


När det gäller respekt handlar det för mig om att visa hänsyn till äldre i situationer som tex bussen, det handlar inte om respekt för åldern utan mer deras fysiska status, de har oftast tröttare kropp än mig och därför ger jag givetvis min plats.

Tar illa upp? I någon lite skithåla i utkanten av Finland kanske.
Att nia är att visa respekt och jag har aldrig fått en dålig reaktion av att ha gjort så. Varken i Sverige eller utomlands.

Duran
2013-01-04, 09:51
Man ska respektera Sina äldre, kanske man kan säga. Vad är det du går igenom som de äldre inte redan har varit med om och kan ge råd om (råd som man inte alltid förstår men lyssna på Dina äldre ungjävel)?

Finns väl en massa saker idag som inte fanns förr. Nätmobbing t.ex. Psykiska problem var mycket mer tabu förr och därför är en hel del äldre oinsatta och rädda för ämnet. Min äldre släkting försökte förklara bort min PTSD med att jag studerade för mycket, jag har fått mycket bättre stöd från unga människor.

tearz
2013-01-04, 09:52
Visar inte någon åldersgrupp varese mer/mindre respekt än någon annan :)

feyin
2013-01-04, 09:52
Förutsatta att de inte är dumma i huvudet, då.

Bjern
2013-01-04, 09:53
Det beror väl på. Att respektera äldre människor bara för att har jag svårt för. Om det däremot är någon som behöver hjälp, så ställer man ju upp. Det kan lika gärna vara ett litet barn som måste stå på bussen, som en kortare person som ska nå upp med ryggsäcken på hyllan i tåget osv.

Men kunskap lär man sig, det kommer inte bara för att man blir äldre.

mini
2013-01-04, 09:57
Tar illa upp? I någon lite skithåla i utkanten av Finland kanske.
Att nia är att visa respekt och jag har aldrig fått en dålig reaktion av att ha gjort så. Varken i Sverige eller utomlands.

Snarare tvärt om. Gamla (eller egentligen vilken ålderskategori som helst) som nias känner sig gamla och den som säger ni markerar ett avstånd.

Edit: OnT tycker jag som Madame konstaterade i början av tråden - jag respekterar alla tills de bevisar motsatsen. Jag bär gärna väskor och reser mig på tuben de få gånger det behövs. Däremot skulle jag själv behöva en Stoltz i matbutiken.

olle lindblad
2013-01-04, 10:09
Den här tråden är en spin off på negerbollstråden, där Oxe tyckte att gamla skall få säga negerboll för att de alltid gjort det och att yngre som tillrättavisar dem inte beter sig respektfullt. Där har han fullständigt fel. Ingen har rätt att "bara för att man alltid sagt så" vara oförskämd och nedlåtande - dessutom helt i onödan - då det finns ett annat ord. Bosse Hansson som tycker att det är rätt att säga svarting och guling för att han alltid sagt så ett typexempel på detta.

Sedan är det en helt annan sak att vara hjälpsam emot de som behöver hjälp genom att resa sig upp på bussen för de som har ett större behov av att sitta osv. Jag blir sur varenda gång jag ser folk som inte förstår eller bara ignorerar något så grundläggande.

Gober
2013-01-04, 10:56
Tar illa upp? I någon lite skithåla i utkanten av Finland kanske.
Att nia är att visa respekt och jag har aldrig fått en dålig reaktion av att ha gjort så. Varken i Sverige eller utomlands.

Snarare tvärt om. Gamla (eller egentligen vilken ålderskategori som helst) som nias känner sig gamla och den som säger ni markerar ett avstånd.

Edit: OnT tycker jag som Madame konstaterade i början av tråden - jag respekterar alla tills de bevisar motsatsen. Jag bär gärna väskor och reser mig på tuben de få gånger det behövs. Däremot skulle jag själv behöva en Stoltz i matbutiken.

Inte bara att äldre känner sig gamla, det handlar också om att många äldre som växte upp med Du-reformen som byggde på ett klassamhälle där titlar och niande handlade om social status.


Ni-tilltalet markerade i Sverige en låg social status hos den tilltalade, och det uppfattades givetvis som kolossalt ohyfsat av personer med förväntningar på att bli tilltalade med titel. Tilltalssystemet speglade en social ojämlikhet som man så småningom vände sig emot. Man började helt enkelt uppfatta ni-tilltalet som nedlåtande, t.o.m. direkt kränkande.
Det första försöket att uppnå symmetri mellan tilltalad och tilltalande gick ut på att introducera ett enhetligt ni-tilltal. Ingendera parten skulle titulera den andra, utan bägge skulle nia. Den s.k. ni-reformen startade redan i mitten av 1800-talet. Trots alla försök slog niandet ändå inte igenom; pronominet ni behöll sin beska bismak av nedlåtenhet.

I dag noterar man att unga vuxna, speciellt i serviceyrken, gör försök att återgå till att nia äldre personer. Detta utfaller inte alltid så väl. Det som yngre personer kanske upplever som ett neutralt you på svenska uppskattas inte alltid av äldre personer som gillar det bekväma duandet och minns det gamla niandet.


Niandet användes för att nedvärdera och många var med och kämpade för att få bort reformen på 60-70-talet och dom uppskattar nog inte att bli niade.

ducedo
2013-01-04, 11:26
Det är inte dagens generation ungdomar utan ungdomar i allmänhet som har svårt att respektera äldre/tänka på andra än sig själv. Men visst har det kanske blivit värre sen Socrates tid :)

Inte omöjligt men ett påhittat citat ger inte påståendet någon tyngd.

On-topic så är det självklart att man bör respektera alla och även hjälpa personer som har det svårt (bära en tung sak, flytta sig på bussen, etc) men jag anser inte att äldre ska få särskilt respekt för att man lyckats med bedriften att överleva - det är trots allt ingen större utmaning i dagens samhälle. Visserligen är erfarenhet viktig men den kommer inte per automatik med ålder.

LizaK
2013-01-04, 11:55
Snarare tvärt om. Gamla (eller egentligen vilken ålderskategori som helst) som nias känner sig gamla och den som säger ni markerar ett avstånd.

Edit: OnT tycker jag som Madame konstaterade i början av tråden - jag respekterar alla tills de bevisar motsatsen. Jag bär gärna väskor och reser mig på tuben de få gånger det behövs. Däremot skulle jag själv behöva en Stoltz i matbutiken.

Det är säkert olika. Till en högre uppsatt chef passar sig t.ex ett "ni". I många länder bl.a. nias äldre och högre uppsatta individer. Känner någon sig förolämpad över att nias blir jag faktiskt förbluffad.
Är man gammal, så är man gammal. Man måste ha lite självinsikt.

Och att vara "familjär" mot främlingar är som du säger en vädigt fin sak att kunna vara. Tyvärr ingenting som jag klarar av. Är alldeles för likgiltig och ointresserad av folk i allmänhet för det.

mini
2013-01-04, 11:58
Det är säkert olika. Till en högre uppsatt chef passar sig t.ex ett "ni". I många länder bl.a. nias äldre och högre uppsatta individer. Känner någon sig förolämpad över att nias blir jag faktiskt förbluffad.
Är man gammal, så är man gammal. Man måste ha lite självinsikt.

Och att vara "familjär" mot främlingar är som du säger en vädigt fin sak att kunna vara. Tyvärr ingenting som jag klarar av. Är alldeles för likgiltig och ointresserad av folk i allmänhet för det.

Ja, du niar för att du är ointresserad. Det är ju det jag säger. Det är det som gör det till ett ord som är förolämpande. Att du låtsas att din likgiltighet är artighet är bara lamt. Folk är smartare än du tror. Även gamla.

Gober
2013-01-04, 12:09
Det är säkert olika. Till en högre uppsatt chef passar sig t.ex ett "ni". I många länder bl.a. nias äldre och högre uppsatta individer. Känner någon sig förolämpad över att nias blir jag faktiskt förbluffad.
Är man gammal, så är man gammal. Man måste ha lite självinsikt.

Och att vara "familjär" mot främlingar är som du säger en vädigt fin sak att kunna vara. Tyvärr ingenting som jag klarar av. Är alldeles för likgiltig och ointresserad av folk i allmänhet för det.

Det är en annan kultur i andra länder och det betyder inte att det fungerar här. Något som är respekt i tex USA kan vara förolämpande här och vice versa. Att nia en högt uppsatt chef är otroligt förlegat och hör inte till vår tid. Vad kallar chefen dig efter att han klappat till dig på rumpan då, fröken?

Du må bli förbluffad med det är faktiskt så många äldre blir förolämpade eller känner sig obekväma med att bli niade. Det finns en god anledning att man avskaffade Du-reformen.

Som mini skriver så är du inte bara ointresserad utan rentav nedsättande även om du inte varit medveten om det.

olle lindblad
2013-01-04, 12:13
Det är säkert olika. Till en högre uppsatt chef passar sig t.ex ett "ni". I många länder bl.a. nias äldre och högre uppsatta individer. Känner någon sig förolämpad över att nias blir jag faktiskt förbluffad.
Är man gammal, så är man gammal. Man måste ha lite självinsikt.

Och att vara "familjär" mot främlingar är som du säger en vädigt fin sak att kunna vara. Tyvärr ingenting som jag klarar av. Är alldeles för likgiltig och ointresserad av folk i allmänhet för det.

Att det nias en hel i andra länder innebär inte att det är kutym att göra det i Sverige. Om du hade läst det som postats om du-reformen kanske du inte skulle vara så förbluffad.

Sniggel
2013-01-04, 12:18
Att se gamla som medmänniskor brukar funka bäst (apropå "niande" och det som kan tänkas höra till). Det lärde väl jag mig nånstans efter 20 antar jag. Har fått mycket bättre respons sen jag inte försökte "göra mig till" inför äldre. Det genomskådas bara.
Men så är det nog med all mänsklig interaktion. Att se andra som jämbördiga och agera ut efter det är att visa respekt och det gör även att man får respekt tillbaka i de flesta fall.

aijou
2013-01-04, 12:18
Jag tycker gott att man ska respektera alla såvida de inte har gjort något som gör att de inte förtjänar respekt. Åldern är ganska oväsentlig, tycker jag.

Samma sak med att flytta sig på bussen/tåget eller hjälpa till i allmänhet. Ser jag någon som ser ut att behöva platsen mer än mig (t.ex någon som är skadad, gammal, gravid etc.) så kan jag flytta på mig. Men då förväntar jag mig också att de är artiga tillbaka.

Henchman
2013-01-04, 12:20
Självklart inte. Äldre ska behandlas som allt annat gammalt.

Gober
2013-01-04, 12:23
Självklart inte. Äldre ska behandlas som allt annat gammalt.

:d

Loke
2013-01-04, 12:27
Hah, min mor har klagat på telefonförsäljare som niar. Känns som att man inte har mycket kontakt med äldre om man tror att det är artigt, jag har aldrig hört någon född före 50-talet som tyckt att niande passar sig. Oavsett om man ser "ni" som nedlåtande eller inte så är det iaf en distansiering, något som är helt kontraproduktivt inom telefonförsäljning, där det gäller att bygga förtroende.

för övrigt anser jag att om man lyckats bli 50+ utan att lyckas med något annat än att samla på sig år så förtjänar man ca 0 respekt. Så nej, ingen respekt mot äldre för att de är äldre.

LizaK
2013-01-04, 12:31
Att se gamla som medmänniskor brukar funka bäst (apropå "niande" och det som kan tänkas höra till). Det lärde väl jag mig nånstans efter 20 antar jag. Har fått mycket bättre respons sen jag inte försökte "göra mig till" inför äldre. Det genomskådas bara.
Men så är det nog med all mänsklig interaktion. Att se andra som jämbördiga och agera ut efter det är att visa respekt och det gör även att man får respekt tillbaka i de flesta fall.

Det handlar inte om att göra sig till. Blivit uppfostrad till att vara äckligt artig och bestämt mig för att inte ändra beteende.

För övrigt.. Efter att ha läst på lite inser jag att jag säkert tolkas som opersonlig av vissa/många. Men det har jag ingenting emot, jag är ofta opersonlig (förutom mot människor som jag känner väl, givetvis).

Ronn
2013-01-04, 12:40
Det handlar inte om att göra sig till. Blivit uppfostrad till att vara äckligt artig och bestämt mig för att inte ändra beteende.

För övrigt.. Efter att ha läst på lite inser jag att jag säkert tolkas som opersonlig av vissa/många. Men det har jag ingenting emot, jag är ofta opersonlig (förutom mot människor som jag känner väl, givetvis).

Sånt här tycker jag är märkligt, varför ska man inte försöka ändra på sig om man är medveten om att omgivningen skickar starka signaler att det är läge för det och det inte är en större uppoffring? Det är som en slags envishet som inte gynnar någon.

Tricklew
2013-01-04, 12:46
Det handlar inte om att göra sig till. Blivit uppfostrad till att vara äckligt artig och bestämt mig för att inte ändra beteende.


Detta om något måste vara ett tydligt tecken på låg intelligens, att blåneka förändring och istället krampaktigt hålla fast vid något av den enda anledning att man blivit tillsagd att göra det under uppväxten.

Om fri vilja finns, så har knappast alla fri vilja.

tp_88
2013-01-04, 12:46
Jag blir krengt om någon duar mig. :/

stahlberg
2013-01-04, 12:49
Angående att man i någon skithåla i Finland skulle ta illa upp om man blir niad är det snarare tvärtom. Det är mycket vanligare i Finland (på finska) att man niar än att man duar än det är i Sverige.

Niandet är väl en kvarleva från tider då man niade för att visa artighet. Själv tycker jag niandet är fullständigt löjligt. Att man niar betyder ingalunda att man verkligen repspekterar den person man pratar med. Då är det bättre att dua och visa verklig respekt.

Eftersom jag hör till kategorin äldre och dessutom bor i Finland händer det då och då att jag blir niad. Det tar jag inte illa upp för även om jag tycker att det är en smula löjligt.

Man ska helst respektera sina medmänniskor, gamla som unga. Om man reser sig upp i bussen och ger sin plats till en äldre person (med tanken att det kan vara besvärligt för vederbörande att stå) tar man förstås hänsyn till den äldre personen.

Jag tror nog att de flesta människor ser det som positivt att respektera andra, åtminstone tills dessa visat "att de inte är värda respekt" (som jag tror någon skrev. Ibland tror jag dock att många äldre som klagar på att ungdomar inte ger dem respekt egentligen menar att ungdomarna inte lyder dem. Och respekt och lydnad är två olika saker.

MrBoris
2013-01-04, 13:11
Jag tycker den som blir sur av att bli vare sig duad, niad eller hörruduad är löjlig om vederbörande surnar till över en sådan skitsak.

IronBug
2013-01-04, 13:13
Har de äldre en respektingivande ansiktsbehåring? Om ja - Ja.

Gober
2013-01-04, 13:16
Det handlar inte om att göra sig till. Blivit uppfostrad till att vara äckligt artig och bestämt mig för att inte ändra beteende.

För övrigt.. Efter att ha läst på lite inser jag att jag säkert tolkas som opersonlig av vissa/många. Men det har jag ingenting emot, jag är ofta opersonlig (förutom mot människor som jag känner väl, givetvis).


Ja säga vad man vill men ni ger upphov till många roliga inlägg, det ska ni ha respekt för.

lei
2013-01-04, 13:19
Blev niad av en populär webshop för kosttillskotts kundservice idag, satt och störde mig på att det lät så påklistrat hela samtalet..

eternallord
2013-01-04, 13:26
Alla människor som inte gjort sig förtjänta av annan behandling ska givetvis behandlas med respekt, men det går åt båda hållen. Äldre som inte kan behandla andra personer med respekt får ingen tillbaka heller.

Att resa sig för äldre på bussen med mera har inget med respekt att göra, det är empatisk förståelse för andras icke-självvalda fysiska svårigheter.

Grahn
2013-01-04, 13:31
Många svarar ja, det leder ju bara vidare till frågan...gör vi som vi tycker vi borde? :)

Ronn
2013-01-04, 13:38
Många svarar ja, det leder ju bara vidare till frågan...gör vi som vi tycker vi borde? :)

Det är ju lite missvisande att göra det till en ja/nej fråga, man ska väl respektera andra människor i den mån dom förtjänar det oavsett ålder.

DSBM
2013-01-04, 13:44
Inte omöjligt men ett påhittat citat ger inte påståendet någon tyngd.Är det citatet påhittat? Nytt för mig i så fall, trodde det var ganska vedertaget som legitimt

Olegh
2013-01-04, 13:45
Som ung bör man kanske inte visa äldre mer respekt än andra just för att de är äldre, snarare för att man själv är ung.

Hur gångna år och upplevelser, ackumulerad livserfarenhet, formar en individ brukar resultera i både bättre och sämre sidor hos denne. Tills man som ung har goda skäl att diskreditera någon av dessa, bör man utgå från att man själv är den mindre vetande.

Philley
2013-01-04, 13:48
Jag respekterar alla sålänge de respekterar mig. Vuxna brukar vara väldigt nedriga mot barn ibland ungdomar just för att de är äldre. Sett många pensionärer bara tränga sig förbi småsparkar i köer och barnen har inte vågat yttra sig.
Dock finns det ungdomar som beter sig extremt vidrigt mot äldre. De borde nästan gasas.

Ronn
2013-01-04, 13:50
Som ung bör man kanske inte visa äldre mer respekt än andra just för att de är äldre, snarare för att man själv är ung.

Hur gångna år och upplevelser, ackumulerad livserfarenhet, formar en individ brukar resultera i både bättre och sämre sidor hos denne. Tills man som ung har goda skäl att diskreditera någon av dessa, bör man utgå från att man själv är den mindre vetande.

Fast alla är är ju inte så unga, är man medelålders har man rätt mycket kött på benen och i dagens moderna samhälle så har man förmodligen mer erfarenhet och kunskap än någon som är riktigt gammal om man tar hänsyn till utvecklingen och tillgängligheten av information. Man blir ju inte klok som en bok bara för att man är pensionär, finns ju många pensionärer som är lika korkade som dom var när dom var yngre. :)

Frågan är mer polariserad än 20 år vs 80 år.

Olegh
2013-01-04, 14:05
Fast alla är är ju inte så unga, är man medelålders har man rätt mycket kött på benen och i dagens moderna samhälle så har man förmodligen mer erfarenhet och kunskap än någon som är riktigt gammal om man tar hänsyn till utvecklingen och tillgängligheten av information. Man blir ju inte klok som en bok bara för att man är pensionär, finns ju många pensionärer som är lika korkade som dom var när dom var yngre. :)

Frågan är mer polariserad än 20 år vs 80 år.

Jag ser inte riktigt hur det hänger ihop med det jag skrev.

Att visa respekt för någon som är äldre är inte samma sak som att automatiskt se det som att de har rätt i specifika sakfrågor. Självklart finns det nyanser givet olika åldersskillnader mellan "ung" och "gammal".

Ronn
2013-01-04, 14:09
Jag ser inte riktigt hur det hänger ihop med det jag skrev.

Att visa respekt för någon som är äldre är inte samma sak som att automatiskt se det som att de har rätt i specifika sakfrågor. Självklart finns det nyanser givet olika åldersskillnader mellan "ung" och "gammal".

Tolkade som att du menar att man alltid ska visa äldre respekt (för att man är ung) oavsett vad, alltså av ren princip på grund av ålderskillnaden, kanske inte var det du menade?

Piranha
2013-01-04, 14:14
Fan jag trodde det var omkrets på armen för respekt och klickade 50+.

Grahn
2013-01-04, 14:18
Det är ju lite missvisande att göra det till en ja/nej fråga, man ska väl respektera andra människor i den mån dom förtjänar det oavsett ålder.

Sant men man kan ju tolka det som ett respektfullt bemötande när man inte vet mer än att personen i sig är gammal. Så valde jag att tolka det iaf :)

ducedo
2013-01-04, 14:24
Är det citatet påhittat? Nytt för mig i så fall, trodde det var ganska vedertaget som legitimt

Citatet dök upp i en bok 1953 och hänvisade till Platon som skrivit ner ett citat från Sokrates. Saken är den att ingen annan har lyckats hitta det i Platons skrifter. Problemet är att det bekräftar användarnas egna värderingar och därmed låter troligt trots att det inte finns några belägg för det.

Olegh
2013-01-04, 14:35
Tolkade som att du menar att man alltid ska visa äldre respekt (för att man är ung) oavsett vad, alltså av ren princip på grund av ålderskillnaden, kanske inte var det du menade?

Som utgångspunkt ja.

Det framgick dåligt av min ursprungliga post, men därtill tycker jag att man bör i viss mån skilja på respekt för personen och repsekt för dennes kunskap/erfarenhet/åsikter. Oavsett hur torftigt liv gamlingen i fråga har haft så har detta cementerat en uppfattning som man som utomstående har mer eller mindre svårt att relatera till. Även om man utifrån sina egna erfarenheter, som yngre, tycker annorlunda har man fortfarande mindre och potentiellt helt annorlunda upplevelser i bagaget.

Sniggel
2013-01-04, 14:38
Det handlar inte om att göra sig till. Blivit uppfostrad till att vara äckligt artig och bestämt mig för att inte ändra beteende.

För övrigt.. Efter att ha läst på lite inser jag att jag säkert tolkas som opersonlig av vissa/många. Men det har jag ingenting emot, jag är ofta opersonlig (förutom mot människor som jag känner väl, givetvis).

Om du blivit uppfostrad till det och gjort så hela livet är det kanske en annan femma. Du har inte märkt att det du lärt dig inte passar i dagens samhälle? Isåfall kan det ju vara på tiden att ta itu med det ifall du ändrar uppfattning i frågan.


Jag tycker själv att niande (jag har råkat ut för det vid väldigt få tillfällen, jag är 31...) känns som ett rejält rövslickeri och inte alls ett tecken på respekt. Jag misstänekr att majoriteten äldre känner liknande inför folk som niar. Om de inte är av den gamla skolan och vill känna sig överlägsna andra individer (bli niad pga "högre social rang" snarare än respekt).

CrazyJoeDavola
2013-01-04, 14:44
"Det är aldrig fel att tilltala en person med högre ålder, eller kund med Ni"

http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Du-eller-Ni

mini
2013-01-04, 14:53
"Det är aldrig fel att tilltala en person med högre ålder, eller kund med Ni"

http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Du-eller-Ni

"Du används när:
Den person som nyss tilltalats med "Ni" svarar med "Du". Att i det läget fortsätta "Nia" är nästan mer oförskämt än från början säga "Du". Varför detta? Jo, den som du sa Ni till svarar Du, och du själv försätter med Ni, blir det ett sätt att säga "_ jag är så märkvärdig, så jag tillåter inte att någon tilltalar mig med Du". Hur känns det svaret av en hotellreceptionist som vill vara kundanpassad? "

Samma källa.

Magdalena Ribbing säger mer nej än ja:
"många, i synnerhet de som är äldre än du uppfattar niandet som tråkigt och inte alls med den hövliga ton som avses. "
http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/09/23/nia-kund-4769/

"Jag tycker som du, att niandet är onödigt, till och med larvigt och dessutom är det sett ur formell etikettssynvinkel inte ett dugg artigt. Men det har blivit vanligt på sina håll, och kanske måste man förstå att det är artigt menat."
http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/07/11/nyniandenej/

swarre
2013-01-04, 14:56
känns givet för mig att respektera alla mina medmänniskor tills de bevisat att de inte förtjänar det.

+ 1

DSBM
2013-01-04, 14:59
Citatet dök upp i en bok 1953 och hänvisade till Platon som skrivit ner ett citat från Sokrates. Saken är den att ingen annan har lyckats hitta det i Platons skrifter. Problemet är att det bekräftar användarnas egna värderingar och därmed låter troligt trots att det inte finns några belägg för det.Jaså, intressant :) själv skulle jag absolut inte beskriva dagens ungdom som den beskrivs av Sokrates (om det nu faktiskt var han som skrev det). Är inte mina värderingar, men tyckte det passade i sammahanget. Vore intressant om någon sagt så för så länge sen, eftersom så många säger liknande saker om dagens ungdom.

CrazyJoeDavola
2013-01-04, 15:07
"Du används när:
Den person som nyss tilltalats med "Ni" svarar med "Du". Att i det läget fortsätta "Nia" är nästan mer oförskämt än från början säga "Du". Varför detta? Jo, den som du sa Ni till svarar Du, och du själv försätter med Ni, blir det ett sätt att säga "_ jag är så märkvärdig, så jag tillåter inte att någon tilltalar mig med Du". Hur känns det svaret av en hotellreceptionist som vill vara kundanpassad? "

Samma källa.

Magdalena Ribbing säger mer nej än ja:
"många, i synnerhet de som är äldre än du uppfattar niandet som tråkigt och inte alls med den hövliga ton som avses. "
http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/09/23/nia-kund-4769/

"Jag tycker som du, att niandet är onödigt, till och med larvigt och dessutom är det sett ur formell etikettssynvinkel inte ett dugg artigt. Men det har blivit vanligt på sina håll, och kanske måste man förstå att det är artigt menat."
http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/07/11/nyniandenej/

Ja så då är det väl inte så svart eller vitt vad gäller hur man använder ordet. Rätt för dig är fel för LizaK...

Melinda
2013-01-04, 15:36
Har alltid haft respekt för/mot äldre. Alltid hjälpt till och försökt att finnas till hands.

Dock så blev jag riktigt förvånad då min granne 2 trappor ner, en äldre dam med finsk brytning (kan ju vara annan också) betedde sig illa mot mig. Jag har stött på denna damen 2 gånger och hon har varit lite respektlös båda gångerna.
Frågade till och med sambon som va med vid andra tillfället ifall gjorde något fel, uttalande mig dumt eller dylikt. Men nej. Hade det varit en person som hade varit 25 och gjort som hon gjorde så hade jag gått i taket. Men detta va en äldre som man som liten fått lära sig att visa respekt mot, så jag va lugn och tog skiten ist.
Men det får mig att tänka lite, varför visa respekt? det är något man förtjänar. Att sedan ist bara vara trevlig och ha sunt förnuft att resa sig för äldre och vara hjälpsam är ju inte riktigt samma sak

Jockefoten
2013-01-04, 15:37
Orkar inte läsa igenom tråden men självklart ska man respektera äldre människor. Yngre med för den delen.

Loke
2013-01-04, 15:47
Har alltid haft respekt för/mot äldre. Alltid hjälpt till och försökt att finnas till hands.

Dock så blev jag riktigt förvånad då min granne 2 trappor ner, en äldre dam med finsk brytning (kan ju vara annan också) betedde sig illa mot mig.

Senila människor blir ibland väldigt otrevliga, kanske kan va nåt sånt?

Sniggel
2013-01-04, 16:06
Har alltid haft respekt för/mot äldre. Alltid hjälpt till och försökt att finnas till hands.

Dock så blev jag riktigt förvånad då min granne 2 trappor ner, en äldre dam med finsk brytning (kan ju vara annan också) betedde sig illa mot mig. Jag har stött på denna damen 2 gånger och hon har varit lite respektlös båda gångerna.
Frågade till och med sambon som va med vid andra tillfället ifall gjorde något fel, uttalande mig dumt eller dylikt. Men nej. Hade det varit en person som hade varit 25 och gjort som hon gjorde så hade jag gått i taket. Men detta va en äldre som man som liten fått lära sig att visa respekt mot, så jag va lugn och tog skiten ist.
Men det får mig att tänka lite, varför visa respekt? det är något man förtjänar. Att sedan ist bara vara trevlig och ha sunt förnuft att resa sig för äldre och vara hjälpsam är ju inte riktigt samma sak

Senila människor blir ibland väldigt otrevliga, kanske kan va nåt sånt?

+1 på båda :D

Det är skillnad på att ge äldre fördelar gentemot andra åldersgrupper enbart pga ålder. Men om man misstänker sjukdom så kan det ju finnas anledning till att bete sig som en skitstövel :P

Maxi84
2013-01-04, 16:17
Jag är ju 64 så respekten för '' äldre'' kan man väl glömma nu..:cool:

Fordon
2013-01-04, 17:41
När jag var en liten pravel (är fortfarande liten men lite äldre iaf) så fick man lära sig att lyssna på äldre, ställa sig upp på bussen så gamlingar kunde sitta, man iaf låtsades lyssna på äldre och var inte vidare uppkäftig. Hjälp äldre ifall dom hade svårigheter att lyfta nåt tungt osv.

Hur står det till i dag ?

Tänkte skriva men LadyG sammanfattade det väldigt bra.


Känns givet för mig att respektera alla mina medmänniskor tills de bevisat att de inte förtjänar det.

Eira
2013-01-04, 18:02
Är det inte lättare att fråga "ska man respektera människor?"

Klart man ska.
Tråden känns som en "Vi som hatar folk som dödar bäbisar"...no shit...

Sniggel
2013-01-04, 18:09
Fast nu handlar det om just äldre. Dock känns ett "nej" som att man inte ska göra det alls. Vilket ju känns dumt.
Frågeställningen borde varit lite anorlunda tycker jag. "Ska man respektera äldre mer än andra åldersgrupper?" t ex.

Duran
2013-01-04, 18:52
Jag hjälpte faktiskt en tant på LIDL ikväll (jag brukar hjälpa folk om jag märker att det behövs), kom att tänka på den här tråden då. Jag vet inte om hon riktade sig mot mig eller om hon bara viskade "katrinplommon, katrinplommon" rakt ut i tomma luften men jag hjälpte henne leta igenom butiken och fråga personalen iallafall.

Kung atlas
2013-01-04, 18:54
känns givet för mig att respektera alla mina medmänniskor tills de bevisat att de inte förtjänar det.

+1

thompaboy
2013-01-04, 23:40
Det pratades tidigare i tråden om skillnader kring vad som uppfattas som respekt i olika kulturer. Det gäller självklart också inom kulturer. Nyligen reste jag mig för en äldre dam på bussen som svarade, nästan förnärmat "men så gammal är jag inte". När jag tog ett par raska steg och öppnade dörren åt en yngre kille med rullator på gymmet fick jag en arg blick och ett surt "tack" som antydde "jag klarar minsann av att öppna dörren själv!". Så helt lätt är det inte alltid även om det naturligtvis är bättre att vara artig än försumlig :)

LizaK
2013-01-05, 03:38
Om du blivit uppfostrad till det och gjort så hela livet är det kanske en annan femma. Du har inte märkt att det du lärt dig inte passar i dagens samhälle? Isåfall kan det ju vara på tiden att ta itu med det ifall du ändrar uppfattning i frågan.


Jag tycker själv att niande (jag har råkat ut för det vid väldigt få tillfällen, jag är 31...) känns som ett rejält rövslickeri och inte alls ett tecken på respekt. Jag misstänekr att majoriteten äldre känner liknande inför folk som niar. Om de inte är av den gamla skolan och vill känna sig överlägsna andra individer (bli niad pga "högre social rang" snarare än respekt).

Det har passat in fint till och med idag. Om något skulle ändras, överväger jag att ändra på mig. Annars anser jag att det är helt onödigt.

F.ö så fick dagens äldre lära sig att nia då de var yngre. Så för många av dem är det helt rätt..

Det är ju skillnad på äldre och äldre också. Inte niar jag en 50-65-åring, dock en 70-80-åring.

Beelz
2013-01-05, 11:24
Nja, jag respekterar dom som förtjänar det, ung som gammal..

Hemi
2013-01-05, 15:58
Det har passat in fint till och med idag. Om något skulle ändras, överväger jag att ändra på mig. Annars anser jag att det är helt onödigt.

F.ö så fick dagens äldre lära sig att nia då de var yngre. Så för många av dem är det helt rätt..

Det är ju skillnad på äldre och äldre också. Inte niar jag en 50-65-åring, dock en 70-80-åring.

Jag har svårt att tro att de uppskattar det. 70-åringar speciellt. Det var ju de första tonåringarna, 70-75 nånting och den genarationen som gjorde uppror mot allt det de där gamla konservativa, fast de som genomdrev det var väl till och med äldre. Men jag har dålig koll på alla strömmar som kommer i Sverige i dag måste jag erkänna. Jag blev niad för 10 år sedan i Sverige så visst märkte man att det var nåt på gång, någonting nytt.

Hemi
2013-01-05, 16:03
Jag tycker det är lite för lite respekt för auktoritet och äldre i Sverige, det har gått aningen för långt. Åtminståne är det det jag förstår när jag läser å internet hur barn fullständigt äger upp lärare i skolan, vilket har lite med saken att göra. Någonstans mittemellan England och Sverige tycker jag borde vara ungefär bra. Äldre skall kunna säga till ungdomar att sluta tjafsa på bussen t ex och då skall det vara tyst.

Okej
2013-01-05, 16:53
Jag tycker det är lite för lite respekt för auktoritet och äldre i Sverige, det har gått aningen för långt. Åtminståne är det det jag förstår när jag läser å internet hur barn fullständigt äger upp lärare i skolan, vilket har lite med saken att göra. Någonstans mittemellan England och Sverige tycker jag borde vara ungefär bra. Äldre skall kunna säga till ungdomar att sluta tjafsa på bussen t ex och då skall det vara tyst.

Här håller jag helt med dig, så som det ser ut nu verkar det som att alla tror att samhället enbart består av rättigheter och inga/minimala skyldigheter. Att ifrågasätta lärare är helt okej och något man ska göra, men då ska man gå in med argument som "4 MVG och 1 VG och du tycker han förtjänar G i slutbetyg? Motivera" inte "Mitt gullefjun är så skötsam och duktig hemma, det är du som lär ut dåligt, ge han MVG annars vill jag prata med din chef"

tjing
2013-01-05, 17:11
Det är sjukt vad respektlösa vi är mot äldre i Sverige överlag. Vi kommer själva vara gamla en gång (förhoppningsvis).

Duran
2013-01-05, 17:33
Det pratades tidigare i tråden om skillnader kring vad som uppfattas som respekt i olika kulturer. Det gäller självklart också inom kulturer. Nyligen reste jag mig för en äldre dam på bussen som svarade, nästan förnärmat "men så gammal är jag inte". När jag tog ett par raska steg och öppnade dörren åt en yngre kille med rullator på gymmet fick jag en arg blick och ett surt "tack" som antydde "jag klarar minsann av att öppna dörren själv!". Så helt lätt är det inte alltid även om det naturligtvis är bättre att vara artig än försumlig :)

Det här håller jag verkligen med om. Jag har flera ggr låtit bli att resa mig för äldre av rädsla för att förolämpa dem. Jag vet inte vid vilken ålder man släpper stoltheten och bara vill få sitta och jag är inte så bra på att bedöma äldres åldrar. Sen har jag två olika män i porten, den ena i rullstol och den andra med kryckor. I början öppnade jag alltid dörrar åt dem men sen har jag märkt att de verkligen vill göra allt de kan själva och inte bara ses som handikappade och inget mer (vilket jag inte tycker om dem ändå).

Hemi
2013-01-05, 17:40
Det här håller jag verkligen med om. Jag har flera ggr låtit bli att resa mig för äldre av rädsla för att förolämpa dem. Jag vet inte vid vilken ålder man släpper stoltheten och bara vill få sitta och jag är inte så bra på att bedöma äldres åldrar. Sen har jag två olika män i porten, den ena i rullstol och den andra med kryckor. I början öppnade jag alltid dörrar åt dem men sen har jag märkt att de verkligen vill göra allt de kan själva och inte bara ses som handikappade och inget mer (vilket jag inte tycker om dem ändå).

Ja så kan det vara men respekten kan ju vara att man låter de äldre, jag menar riktigt äldre bestämma. Man kan ju se på vissa om de har svårt att stå. Men res er alltid upp för gravida kvinnor, det är svenskar rätt så dåliga på. Det är tydligen skitjobbigt att inte få sitta som höggravid när bussar kränger. Det är inte bara storleken och vikten, hela magen är i rätt så dålig funktion.

spoon
2013-01-05, 17:49
Jag ställer mig gärna upp på bussen för dom äldre och försöker gärna lyssna på gamlingarna som kommer in på jobbet. Det tar inte så mycket av min energi.

För övrigt så är MattiasF en fåntratt som inte ens klarar att svara i en poll.

Fatalist
2013-01-05, 19:02
När jag var en liten pravel (är fortfarande liten men lite äldre iaf) så fick man lära sig att lyssna på äldre, ställa sig upp på bussen så gamlingar kunde sitta, man iaf låtsades lyssna på äldre och var inte vidare uppkäftig. Hjälp äldre ifall dom hade svårigheter att lyfta nåt tungt osv.

Hur står det till i dag ?

Lyssna på äldre: jag är 25 år och behöver knappast fostras, jag lyssnar däremot på alla som talar till mig respektfullt precis som att jag förväntar mig att de jag talar respektfullt till (d v s alla irl) lyssnar på det jag har att säga.

Ställer mig alltid upp på bussen så att "gamlingar", gravida, folk med barn o s v kan sitta.

Frågar alltid om någon som ser ut att ha problem med en trappa, en tung säck eller ser ut att på något sätt ha problem vill ha hjälp. Senast för en vecka sen gick jag och några kompisar förbi en man ~70 år sittandes på en trappuppgång. Något kändes i efterhand fel -> jag gick tillbaka och kollade om allt var väl och så var det också.

Tycker absolut att man ska ta hand om varandra och respektera varandra men bara för att man är äldre ska man inte förvänta sig att man är "visare" än någon som kanske är 20 år yngre.

10xKV
2013-01-09, 12:02
Om någon oavsett ålder vill sitta ned när det är slut på platser så får hen fanemej ta sig i kragen och vara redo att fråga om det. Att inte ens underlåta sig att fråga är tamejfan så jävla ohyfsat så att jag blir arg!
Man ska aldrig förutsätta att alla är till 100% medvetna om vad som pågår runtomkring denne.

Dock låter jag äldre och diverse ta min plats ifall jag ser att denne är sugen! Respekterar alla människor, för att de är människor.

denpa
2013-01-09, 13:04
http://www.youtube.com/watch?v=7woO3jqUvZQ

Jag håller med Shan Atci om respekt.

Minimjölk
2013-01-09, 13:22
Jag är tudelad.

Utöver att dagens samhälle inte respekterar äldre tycker jag mig fortfarande se många vuxna som inte respekterar barn och ungdomar som de tänkande individer de är. Detta kanske är grunden till att dessa personer senare blir respektlösa missfoster.

Jag anser att man skall respektera alla människor man bemöter oavsett deras ålder. Istället bör man mer väga in personen kapacitet och förmåga.

Om jag på bussen ser en hurtig 60-åring erbjuder jag inte min plats, ser jag istället en 20-kille med kryckor är ju valet självklart. Jag bedömer med andra ord från fall till fall och då blir det ju onekligen så att äldre som överlag är skröpligare oftare får förtur till mitt redan uppvärmda säte.

Å andra sidan kan man ju se det som en förudmjukelse om någon reser sig på bussen för en då man inte vet om de vill vara trevliga och omtänksamma eller om de istället anser att man själv är mycket skröpligare än de själva. :)

Om jag tittar till min vardag verkar samhället idag ge respekt till de personer som är typiskt "respektingivande". Är man lång, stark, välbyggd man med bra självförtroende som har koll på läget, kanske i en ledande eller auktoritär position och kan tala för sig och visar att man inte accepterar att köras runt med så bemöts man av de allra flesta med respekt från start, redan innan man kanske gjort sig förtjänt av den. Samma person som 10år tidigare egentligen kanske bara var just lång och 10år yngre bemöttes då betydligt sämre av samhället trots att personen i sig själv försökte få ett respektfullt bemötande. Det upplevs en stor skillnad men det kan ju även vara så att personen i sig själv ändrats och det gör att personen i fråga upplever det som att samhället ändrats när sanningen är att han själv ändrats och upplever saker annorlunda.

Många äldre har en negativ och sur framtoning (kanske av en anledning dock) och detta i sig gör att folk runtomkring får ett taskigt förstaintryck och därigenom saknar respekt.

Min iaktagelse är att många människor instinktivt väljer att visa respekt mot människor som de anser vara i närheten av sig själv och högre i hierarkin medan det är lättare att trycka ned de som de själva medvetet/omedvetet anser ligga under. Slicka upp och sparka ned...

aijou
2013-01-09, 14:24
Men res er alltid upp för gravida kvinnor, det är svenskar rätt så dåliga på. Det är tydligen skitjobbigt att inte få sitta som höggravid när bussar kränger. Det är inte bara storleken och vikten, hela magen är i rätt så dålig funktion.

Den ultimata förolämpningen vore ju att resa sig upp för en kvinna som man tror är gravid fast hon egentligen bara är tjock. :(

Med det sagt så har jag rest mig för såväl gravida kvinnor som äldre ett flertal gånger på buss och tåg. Jag brukar dock fråga först om de vill sitta. I de flesta fall så har de varit tacksamma för det.

hurril
2013-01-09, 14:32
Knappast mer än man respekterar alla i sin omgivning. Att släppa före eller ge upp sittplatser gör man för alla som behöver sitta, oavsett ålder. Skulle aldrig få för mig att särbehandla en gammal kärring för att hon spelar dum - dum i huvudet är folk i alla åldrar.

Stefan J
2013-01-09, 15:09
När ni säger respektera, likställer ni det då med att uppföra sig väl gentemot någon? För det är två helt skilda saker tycker jag. Uppföra sig väl och vara en god medmänniska kan man (och bör man) göra mot vem som helst som inte är ett kräk. Att respektera någon däremot är för mig något högre, en form av vördnad. För att förtjäna att bli vördad tycker jag att det krävs mer än att man bara hållt sig i livet 60-70 år, då ska man vara eller ha gjort något utöver det vanliga eller besitta en egenskap man verkligen ser upp till (kämparvilja, ihärdighet, att man aldrig någonsin gett upp trots att oddsen är emot en osv). Kort sagt ska man på något vis ha gjort sig förtjänt av respekt från sin omgivning. Och det kriteriet uppfyller sannerligen inte alla.

hurril
2013-01-09, 15:10
När ni säger respektera, likställer ni det då med att uppföra sig väl gentemot någon? För det är två helt skilda saker tycker jag. Uppföra sig väl och vara en god medmänniska kan man (och bör man) göra mot vem som helst som inte är ett kräk. Att respektera någon är för mig något högre, en form av vördnad. För att förtjäna att bli vördad tycker jag att det krävs mer än att man bara hållt sig i livet 60-70 år, då ska man vara något utöver det vanliga. Kort sagt att man gjort sig förtjänt av respekt från sin omgivning. Och det kriteriet uppfyller sannerligen inte alla.

Det är så jag menar också. Poängen är att jag inte skänker äldre personer något mer än jag skänker yngre.

Minimjölk
2013-01-09, 15:21
När ni säger respektera, likställer ni det då med att uppföra sig väl gentemot någon? För det är två helt skilda saker tycker jag. Uppföra sig väl och vara en god medmänniska kan man (och bör man) göra mot vem som helst som inte är ett kräk. Att respektera någon däremot är för mig något högre, en form av vördnad. För att förtjäna att bli vördad tycker jag att det krävs mer än att man bara hållt sig i livet 60-70 år, då ska man vara eller ha gjort något utöver det vanliga eller besitta en egenskap man verkligen ser upp till (kämparvilja, ihärdighet, att man aldrig någonsin gett upp trots att oddsen är emot en osv). Kort sagt ska man på något vis ha gjort sig förtjänt av respekt från sin omgivning. Och det kriteriet uppfyller sannerligen inte alla.


Detta tycker jag var bra formulerat för vad jag tror många av oss menade. :)

BelowAverage
2013-01-09, 19:27
Man skall respektera alla.
Ogillar gamlingar som tror deras ålder ger dem frikort till dåligt uppförande.

tuthpicker
2013-01-09, 20:17
Nej varför ska man det, det finns idioter inom alla åldersgrupper.

Redpekt ska man förtjäna och kommer inte gratis, man skall dock ha en neutral ton till andra människor tills man haft tid nog att göra en.bedömmning av hur man ska bemöta personen.

stahlberg
2013-01-09, 22:42
Man kan diskutera vad ordet respekt betyder. Själv tycker jag inte nödvändigtvis att respekt är detsamma som vördnad. Men jag tycker heller inte att respekt behöver vara detsamma som artighet. Jag tycker att man respekterar människor när man uppfattar dem som människor med (samma) värde (som man själv har).

Med den definitionen borde det vara en självklarhet att alla människor borde respektera varandra. I detta kan ingå att man är artig, t.ex att man ger sin plats i bussen till en äldre person som verkar behöva den bättre. Men att man är artig - t.ex att man niar en annan människa - behöver inte alls vara ett tecken på att man i verkligheten respekterar vederbörande.

Att man respekterar en annan människa behöver inte betyda att man har samma åsikter som honom/henne, inte heller behöver det betyda att man godkänner allt denna männniska gör eller säger. Däremot tycker jag det är märkligt att många är av den åsikten att de respekterar en annan människa tills han visat att han inte förtjänar det. En annan människa förtjänar alltid respekt, om man definierar begreppet som jag gjort ovan.

vördnad är en helt annan sak. Ytterst få människor är värda vår vördnad. I synnerhet att vörda en människa pga av någon yttre faktor, som egentligen är helt ovidkommande - t.ex att han är kung - är rena galenskapen. Kungen är lika mycket värd som alla andra, och ska förstås visas respekt, men det faktum att han är kung gör inte att andra ska behöva känna vördnad för honom.

Någon skrev att människor numera visar alltför lite respekt för auktoriteter. Det är bara bra att man inte känner - behöver känna - samma sorts vördnad för auktoriteter som förr i världen. Däremot bör också auktoriteter respekteras.

Grahn
2013-01-10, 08:45
Respekt är inte binär, det är inte så att man antingen respekterar någon eller inte. Att bete sig respektlöst är inte detsamma som att inte visa en enorm vördnad för personen utan en brist på normalhyffs, samma om man talar om bristande respekt.
Men visst man kan ju även tala om att man har en enorm respekt för en person och då får det en annan betydelse, mer likt vördnad men ändå inte riktigt samma sak då respekt i det sammanhanget inte riktigt innebär att personen står över en utan mer att åsikter denne har väger tungt( utan att automatiskt bli huggna i sten som den enda sanna läran) .

Men visst om man talar specifikt om att respektera äldre så avser man troligen att behandla dem med något mer respekt än yngre.

Så ser jag på det iaf.