handdator

Visa fullständig version : När är det bäst att promenera?


Sparza
2013-01-03, 22:35
Började nyligen deffa och undrar om det har någon betydelse när man promenerar i fettförbränningssynpunkt? Morgon eller kväll? Före eller efter mat?

Naggan
2013-01-04, 00:39
Gå när du vill, spelar ingen roll.

NNIF
2013-01-04, 09:34
du förbrukar lika många kalorier oavsett

hehelol
2013-01-04, 12:05
Vet inte riktigt om jag har rätt, någon får väl rätta mig isåfall.

Jag har uppfattat det såhär: På morgonen har du minst energi i kroppen, du har ju fastat hela natten då. Så ifall du går ut och springer på morgonen, så tar den energi från reservtanken, vilket är bukfettet på magen. Så du bränner mer fett om du springer/går på morgonen. Har jag rätt?

Jag använde mig iallafall av den här metoden och jag brände 12 kg på ett sommarlov. Givetvis mycket muskler också, det kommer ju med att man droppar i vikt väldigt fort, men det var ändå värt det. (Sprang 4km varje morgon runt 8)

vicarious
2013-01-04, 12:23
Vet inte riktigt om jag har rätt, någon får väl rätta mig isåfall.

Jag har uppfattat det såhär: På morgonen har du minst energi i kroppen, du har ju fastat hela natten då. Så ifall du går ut och springer på morgonen, så tar den energi från reservtanken, vilket är bukfettet på magen. Så du bränner mer fett om du springer/går på morgonen. Har jag rätt?

Jag använde mig iallafall av den här metoden och jag brände 12 kg på ett sommarlov. Givetvis mycket muskler också, det kommer ju med att man droppar i vikt väldigt fort, men det var ändå värt det. (Sprang 4km varje morgon runt 8)

Finns jättemånga trådar om morgonpromenader :) Sök och du skall finna ditt svar.

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=5831625

NNIF
2013-01-04, 12:36
Vet inte riktigt om jag har rätt, någon får väl rätta mig isåfall.

Jag har uppfattat det såhär: På morgonen har du minst energi i kroppen, du har ju fastat hela natten då. Så ifall du går ut och springer på morgonen, så tar den energi från reservtanken, vilket är bukfettet på magen. Så du bränner mer fett om du springer/går på morgonen. Har jag rätt?

Jag använde mig iallafall av den här metoden och jag brände 12 kg på ett sommarlov. Givetvis mycket muskler också, det kommer ju med att man droppar i vikt väldigt fort, men det var ändå värt det. (Sprang 4km varje morgon runt 8)

ja men i slutändan handlar det ändå om kaloribalans. Vad aktivitetens huvudenergikälla är - är av sekundär betydelse.

Jag gick också ner över 10kg ett sommarlov, genom att gå och springa på kvällen...

Victuhh
2013-01-04, 12:54
så tar den energi från reservtanken, vilket är bukfettet på magen.

mjaa, riktigt sådär fungerar det väl inte?
Kroppen tar absolut från sina energireserver, fett och muskler om så skulle behövas.
Men jag håller inte med när du säger att den tar direkt från bukfettet, nej, hela kroppen.

nitz
2013-01-04, 13:09
Vet inte riktigt om jag har rätt, någon får väl rätta mig isåfall.

Jag har uppfattat det såhär: På morgonen har du minst energi i kroppen, du har ju fastat hela natten då. Så ifall du går ut och springer på morgonen, så tar den energi från reservtanken, vilket är bukfettet på magen. Så du bränner mer fett om du springer/går på morgonen. Har jag rätt?

Jag använde mig iallafall av den här metoden och jag brände 12 kg på ett sommarlov. Givetvis mycket muskler också, det kommer ju med att man droppar i vikt väldigt fort, men det var ändå värt det. (Sprang 4km varje morgon runt 8)
Fettoxidationen är större under själva aktiviteten, men det behöver inte betyda någonting sett över dygnet som helhet.
Sen löpning kan det ju bli så att kroppen använder sig mer av proteinet också, vilket inte är säkert att man vill.
Men hur som haver skulle mitt svar på frågan bli "när det passar som bäst"

marcusbranden
2013-01-04, 13:11
På morgonen direkt när du vaknar kan du gå ut och gå. Innan du ätit frukost alltså. Lästa i Body (träningstidning) att förbränningen ökar ca 20-30-40 procent mer då.

Men det har egentligen ingen betydelse om du går en kort sträcka. Jag kör alltid intervaller, hiit träning. Det har alltid fått mig att tappa kilona och sista fettet runt magen, kombinerat med en bra kost.

gratefuldead
2013-01-04, 13:15
På morgonen direkt när du vaknar kan du gå ut och gå. Innan du ätit frukost alltså. Lästa i Body (träningstidning) att förbränningen ökar ca 20-30-40 procent mer då.

Men det har egentligen ingen betydelse om du går en kort sträcka. Jag kör alltid intervaller, hiit träning. Det har alltid fått mig att tappa kilona och sista fettet runt magen, kombinerat med en bra kost.

Spelar ingen roll när det i slutändan är kaloriintaget som är avgörande.

NNIF
2013-01-04, 13:47
På morgonen direkt när du vaknar kan du gå ut och gå. Innan du ätit frukost alltså. Lästa i Body (träningstidning) att förbränningen ökar ca 20-30-40 procent mer då.

Men det har egentligen ingen betydelse om du går en kort sträcka. Jag kör alltid intervaller, hiit träning. Det har alltid fått mig att tappa kilona och sista fettet runt magen, kombinerat med en bra kost.

så att det kostar mer energi för kroppen att gå på morgonen innan frulle än annars? intressant ... *bs*

marcusbranden
2013-01-04, 14:41
så att det kostar mer energi för kroppen att gå på morgonen innan frulle än annars? intressant ... *bs*

Skrev som sagt bara det jag själv hade läst. Har väl med att göra att du inte fått i dig något inom dem senaste ca 6-8 h du har sovit . . .

Det tips jag själv kan ge är intervall träning. Det har gett det bästa resultatet för mig. Har alltid gått efter att köra högintensiv träning för att stimulera tillväxthormonerna och adrenalinet, som är två centrala aktörer för fettförbränning :)

marcusbranden
2013-01-04, 14:46
Spelar ingen roll när det i slutändan är kaloriintaget som är avgörande.

Självklart är det kalorierna som avgör. Men han ville ha tips angående promenader, fettförbränning.

Sniggel
2013-01-04, 16:13
YGh8zpA0KYM

NNIF
2013-01-04, 16:14
Skrev som sagt bara det jag själv hade läst. Har väl med att göra att du inte fått i dig något inom dem senaste ca 6-8 h du har sovit . . .



handlade väl om att promenader efter / vid fasta använder fett som energikälla mer effektivt än annars.. men det säger ju inte att det totalt sätt går åt mer energi till att promenera fastandes.