handdator

Visa fullständig version : Hur tacklar jag denna dam? "relations"problem.


filmjölk
2013-01-03, 18:03
Jag har ett problem med en äldre dam som beter sig illa. Min relation till henne är att hon är mormor till min brorson. Min bror och min brorsons mor är skilda, det borde ju vara ganska långt ifrån mig- men det påverkar mig iaf. Min fru och hennes dotter(min brors ex) är bästa väninnor. Jag tvingas träffa damen emellanåt, lite för ofta för min smak.

Den här damen legitimerar sitt beteende genom att hon är Polsk. Är man Polsk ger det tydligen ett frikort att få bete sig hur som helst, för man är ju Polsk och då säger man vad man tycker. Det verkar de flesta andra runt omkring också tycka, hon har ett slags frikort att få bete sig och förolämpa folk precis hur hon vill, och när jag sänker mig till samma nivå, kanske ännu lite lägre, blir jag boven.

Att hon vid tillfälle anmärker på att jag/min bror/min brors exfru/min brors exfrus nya man är feta. "Gud vad fet du har blivit! Du vet väl att du är fet? Det är farligt att vara fet? jag vill bara ditt bästa!" kan jag ta utan problem. Vi är feta allihop. När hon påstår att min fru på 55kg är fet lackar jag lite mer.

Men när hon proppar sitt barnbarn (min brorson) fullt med mat och snask och sedan gnäller på att han är fet brister det på allvar. Man säger helt enkelt inte till en nioåring att han är äckligt fet, och sedan kallar honom respektlös när han blir ledsen och arg följt av att pojkens mamma tvingar sin son att ringa och be sin mormor om ursäkt. Det är tanten som skall be om ursäkt här, inte barnet.

Gravt dysfunktionellt, jag har så svårt att vara tyst och låta tanten få härja fritt. Hon ringer min far (hennes ex-svärsons pappa, då min bror var gift med hennes dotter) och skäller om diverse fel det är på honom, han är ju lite konflikträdd (eller mer trött och gammal) så han säger nog mest "ja, ja, ja det skall jag tänka på", min bror är likadan, hennes döttrar blir som lydiga bebisar i hennes närhet, hennes man är ett tomt skal av en människa, en slags hunsad zombie. Folk verkar krympa i hennes närhet och gå som på äggskal och ta emot allt. Jag är inte macho eller söker konflikt i vanliga fall, men på henne lackar jag ur efter ett tag.

Hur skall man hantera en sån här dam? Undvika henne? stå på sig? acceptera att hon är Polsk och då gäller andra sociala regler?

En sidofråga då vi har flera Polacker på forumet. Är Polska äldre damer agressiva, "ärliga", elaka och saknar självinsikt?

timoat
2013-01-03, 18:07
Klipp banden.

eternallord
2013-01-03, 18:17
Hur skall man hantera en sån här dam? Undvika henne? stå på sig? acceptera att hon är Polsk och då gäller andra sociala regler?
Med alla människor i mitt liv gör jag en bedömning om ration mellan energi jag får och energi jag förlorar på att umgås med dem. Alla som tar mer än de ger, skär jag ut ur mitt liv. Det är väldigt enkelt, jag lever mitt liv för att vara lycklig, energi-vampyrer finns det gott om och man gör sig själv en björntjänst om man utsätter sig för dem. Är det någon jag är nära eller egentligen tycker om så kan jag tänka mig att förklara situationen i klartext och säga åt dem att de måste förändra sig om vi ska fortsätta ha en relation, men om inget händer är det samma sak där.

LarsLasr
2013-01-03, 18:19
Går det inte att diskutera det med andra närvarande fast vid ett annat tillfälle? Att du pratar med din bror, din brors ex, brorson etc. över telefon eller på en middag där hon inte är närvarande om vad dom tycker och om dom tycker det är okej?

Om alla dom tycker att hon beter sig normalt så är det väl bara undvika henne för din del, om alla är överens att hon är otrevlig så kanske ni kan prata med henne eller se till att ni står bakom varandra om hon börjar kasta skit omkring sig på nästa middag.

Hur bra är hennes svenska? Hon kanske inte använder snällare ord för att hon tycker vissa ord betyder samma sak, även om fet är negativare än kraftig t.ex.

Otrevligt att gadda ihop sig mot mormor, men hade hon kunnat uppföra sig hade det inte behövts.

Olegh
2013-01-03, 18:24
Med alla människor i mitt liv gör jag en bedömning om ration mellan energi jag får och energi jag förlorar på att umgås med dem. Alla som tar mer än de ger, skär jag ut ur mitt liv. Det är väldigt enkelt, jag lever mitt liv för att vara lycklig, energi-vampyrer finns det gott om och man gör sig själv en björntjänst om man utsätter sig för dem. Är det någon jag är nära eller egentligen tycker om så kan jag tänka mig att förklara situationen i klartext och säga åt dem att de måste förändra sig om vi ska fortsätta ha en relation, men om inget händer är det samma sak där.

Jag kanske läste in för mycket i det stycket, men det mest beklämmande i texten är väl hur det går ut över filmjölks brorson. Då är det liksom inte enbart en fråga om hur det drabbar filmjölk personligen.

Grotesk
2013-01-03, 18:25
Klipp kärringen.

Fixade så det passade bättre.

filmjölk
2013-01-03, 18:29
Går det inte att diskutera det med andra närvarande fast vid ett annat tillfälle? Att du pratar med din bror, din brors ex, brorson etc. över telefon eller på en middag där hon inte är närvarande om vad dom tycker och om dom tycker det är okej?

Om alla dom tycker att hon beter sig normalt så är det väl bara undvika henne för din del, om alla är överens att hon är otrevlig så kanske ni kan prata med henne eller se till att ni står bakom varandra om hon börjar kasta skit omkring sig på nästa middag.

Hur bra är hennes svenska? Hon kanske inte använder snällare ord för att hon tycker vissa ord betyder samma sak, även om fet är negativare än kraftig t.ex.

Otrevligt att gadda ihop sig mot mormor, men hade hon kunnat uppföra sig hade det inte behövts.

Alla vet hur jobbig hon är, alla är trötta på henne, men ingen vågar, dessutom är hon Polsk. Dock skyddas hon om någon säger emot iaf, tom. om hennes barnbarn påpekar något uppenbart, så är denne respektlös. tanten backar direkt om jag (man) säger ifrån på skarpen - tex. "Håll käft nu din elaka kärring, ser du inte att pojken blir ledsen?" men som sagt, då blir jag boven. Mer normalt resonemang biter inte.

Hennes Svenska är hyfsad, men hon bryter något väldigt trots 50+ år i Sverige, svenska arbetskamrater och svensk man.

hahavaffan
2013-01-03, 18:33
Fixade så det passade bättre.Du glömde ett "till" i mellan orden ;)



Svår sits filmjölk! Jag hade nog lackat ur en gång för alla, och bett henne stänga flabben eller ändra attityd rejält.

Tolkia
2013-01-03, 18:36
Alltså, att hon är polsk är ingen ursäkt. Det är en sak att normen för vad man agerar ut är olika i olika kulturer, en annan att vissa personer tar sig rätten att på ett mer eller mindre plågsamt vis oombedda försöka "förbättra" sina närstående. Tro mig när jag säger att det är vanligare bland ytterst svenska mormödrar, farmödrar, svärmödrar, mödrar osv. än du kanske tror (m.a.o., om ursprunget används som svepskäl av någon faller det). Ibland fungerar det att replikera på random oförskämdhet (typ kommentarer om hur fet man är) med att fråga om personen skulle säga samma sak till [insert någon av hennes väninnor]. När personen då svarar nej frågar man varför hon då säger så till [insert familjemedlem]. När personen förklarar att jamen [insert familjemedlem] tillhör ju FAMILJEN förklarar man tillbaka att familjen också har känslor och just blev jävligt ledsen och sårad. Det kan funka i stunden. Tyvärr är min erfarenhet att det inte håller särskilt länge, men man får åtminstone nöjet att tala om för personen att hon är en idiot. (Det förekommer förstås även bland män, men jag har bara egen erfarenhet av kvinnor.)

Jag tänker inte rösta på att du skall, som någon skrev, klippa banden, detta för din brorsons skull. Han är uppenbarligen smart nog att förstå att det han blir utsatt för inte är OK, och det kan vara bra för honom att det finns någon fler, någon VUXEN, som också reagerar på det här. Han skall inte behöva lära sig att det är ett OK beteende, för det är inte OK. Jag skulle ta ett snack med hans morsa om det är så att hon tvingar honom att ringa och be sin mormor om ursäkt när han har lackat på att hon trakasserar honom. Vad jag förstår är han inte särskilt gammal, och det är hårt att begära av ett barn att det skall kunna sålla skit och välja sina strider på samma sätt som en vuxen. Visst att han skall bete sig så att han kan vistas i möblerade rum, men han skall inte behöva be om ursäkt för att någon annan har trakasserat honom.

Egentligen är det ju framför allt hans mor som bör ta fighten med tanten, eftersom det är hennes släkt. Jag skulle bli jävligt förbannad om min morsa kallade min son för "äcklig", oavsett om han såg ut som ett träsktroll. Man säger helt enkelt inte till ett barn att det är "äckligt". Det kan inte ursäktas med språksvårigheter, för det är ett så pass grovt ord att det faller i kategorin ord man snabbt lär sig inte är för vardagsbruk om folk.

Om du orkar kan du försöka sikta igenom Magdalena Ribbings etikettspalt på DN:s hemsida; hon har ibland användbara tips på just det här med hur man hanterar oförskämda äldre släktingar, folk som anmärker på saker de borde hålla käft om osv. Dock suger sökfunktionen där, så det kan bli tålamodsprövande.

timoat
2013-01-03, 18:38
Fixade så det passade bättre.

Mmm seriöst. Aldrig i livet att någon hade fått tala så om min familj, de hade fått skit direkt för det, av alla. Låta hela familjen bli hunsad av en gammal kärring... Det kommer sätta sina spår hos brorsonen också med dålig självkänsla ect. Familjen ska vara gränslös kärlek och inget annat. Bara att kolla på hur hennes döttrar blev.

Grow a pair of balls Filmjölk, du säger ju att alla är trötta på det, så då är det upp till dig att fixa, eftersom det låter som att hon redan lyckats bryta resten av familjen. Hon kommer säkert gråta och spela andra typiska kvinnokort för att få dig att bli boven, det polska, och att "ärlighet" är en dygd eller nåt. Lay down the law utan att höja rösten eller skrika åt henne. Keep your eye on the prize!

Jag blev förvirrad av alla familjeförhållandena med svär hit och brorson dit, orkade inte hålla reda på allt, men det är grabbens farsas uppgift också. Klippa banden var mest om det hade varit din egna son det handlade om.

Jag hade inte stått ut med det en enda sekund. Jag hade skrivit till Bill Burr och bett om hjälp, han har grym koll.

eternallord
2013-01-03, 18:42
Jag kanske läste in för mycket i det stycket, men det mest beklämmande i texten är väl hur det går ut över filmjölks brorson. Då är det liksom inte enbart en fråga om hur det drabbar filmjölk personligen.

Ja det håller jag med om. Men jag hade vädrat precis samma åsikter till min bror om hur han inte borde utsätta sig själv och sin son för detta längre. Mentaliteten borde ju inte gälla bara för honom själv.

filmjölk
2013-01-03, 18:50
Tusen tack Tolkia, jag skall testa första grejen där med "Hade du sagt det till en väninna..." Gissar att hon kommer kontra med "Ja, jag är Polsk!" men det är värt ett försök. Skall kolla spalten med.

Timoat: jag vet, jag borde grow a pair, men som jag ser det så kan det isf. gå ut rejält över min bror, min far, min fd svägerska och min brorson, då deras balls är mindre än mina tom. Jag har min brorson väldigt ofta hemma hos mig, när han är ledsen, vill äta hemlagat, ibland efter skolan, när det grälas hemma hos hans pappas nya hem eller sin mammas nya hem, min egen son som är 4 avgudar honom, det är lite dysfunktionellt på fler sätt än bara fd. svärmormor, och jag är rädd att skulle jag sabba "terrorbalansen" som råder skulle kanske mormodern påverka mamman (och min bror...hon har min brors/sin fd svärsons pungkulor i ett järngrepp) till att pojken inte kan vara hos mig.

Tolkia
2013-01-03, 19:06
Du kan ju isf alltid fråga vad hon tror att en polsk väninna skulle ha svarat om hon tyckt att hon (d.v.s mormodern) varit omotiverat oförskämd och elak. Eller vad hon själv skulle ha sagt till en polsk väninna som börjat trakassera henne utan anledning. Om hon svarar att hon skulle rage:a kan hon knappast förvånas över att dottersonen gör det.

eiri
2013-01-03, 19:08
jag är polsk och har aldrig hört någon polack klaga om att någon är fet, tvärtom hör jag klagomål på att folk är för magra hit och dit ^^, hon är väll bara en sur kärring, bryt kontakten med henne.. om hon inte bättrar sig.

Amfksp
2013-01-03, 19:13
Min mormor är exakt likadan, hon skyller på att hon är "gammal, tysk och ärlig". VI har slutat bjuda in henne på släktmiddagar.

Grotesk
2013-01-03, 19:17
Du glömde ett "till" i mellan orden ;)


Du missförstod mig.

Rikard Jansson
2013-01-03, 19:33
Ge henne en objektiv utskällning varje gång hon gör något dumt, som nu när du förklarade att det inte är okej att kalla en 9åring man göder för fet. 60% of the time, it works every time.

Beholder
2013-01-03, 19:36
Något jag har märkt med människor som säger "jag är bara ärlig" är att de ofta har svårt att höra sanningen om sig själva.

Tolkia
2013-01-03, 19:43
Det är inte fel att i en sådan här situation (person som är jävligt elak i missriktad välmening och "ärlighet") trycka hårt på att den som blir kritiserad (t.ex. pojken) blir ledsen och sårad, istället för att dra på ilskan och den moraliska upprördheten. Det är väldigt svårt att hävda sin rätt att i all välmening säga oförskämdheter till någon som sagt att den blir ledsen och sårad och fortfarande behålla sin air av just välmening. Har man gjort någon ledsen är man liksom boven per definition. Har man gjort någon arg går det fortfarande att komma undan med att den person man gav sig på "inte tål höra sanningen" eller att det "var en öm punkt" och att man därför hade rätt i det man gjorde.

timoat
2013-01-03, 19:51
Yes, höj absolut inte på rösten eller svär i onödan. Man kan säga nästan vad som helst så länge man för normal samtalsnivå (vilket ofta retar gallfebern på den man diskuterar med)

Mental
2013-01-03, 20:34
Jag tycker du ska "vara boven" att klä skott för en 9:åring är värt att ta lite socialt skit för.
Du vet ju själv att det inte är rätt, och om de är konflikträdda kommer de inte våga hinra dig från att umgås med grabben heller.

Duran
2013-01-03, 22:57
De flesta polska kvinnor jag träffat har varit väldigt bestämda. En del bestämda, ansvarskännande och omtänksamma, andra (exv min mor och mormor) bestämda, galna, själviska och totalt oresonliga. Min mor och mormor går inte att prata vett med, och omgivningen är för rädda för att säga emot. Mitt sätt att hantera min mor är att alltid säga ifrån direkt när hon börjar köra med mig och visa att jag inte kommer tolerera det. Ja, man får skit från omgivningen för att de vill ha lugn och ro och därför försvarar henne men jag har iallafall brytit mig ut.

Om tanten liknar min mor (vilket det låter som, även fast min mor är mer manipulativ och självömkande än elakt ärlig) så tycker jag att du ska snacka med den övriga familjen och förklara att du är rädd för hur pojken ska må av hennrs sätt och säga att om de inte vågar stå upp mot henne så ska de åtminstone låta dig försvara honom. Försök resonera med familjen och få nån form av samförstånd. Säg sen ifrån varje gång hon håller på. Min mor har lärt sig efter år av konsekvent beteende från mig att det inte lönar sig att vara sån i min närhet.Och om hon lägger av så slappna inte av, de börjar smyga in sitt diktatorskap om och om igen så fort man inte är beredd.

LizaK
2013-01-04, 00:53
Låter som en mycket otrevlig person att ha i sin närhet.
Varför hon beter sig som hon gör kan jag omöjligt svara på. Det kan bero på att hon har problem med att uttrycka sig, inga spärrar, psykisk sjukdom.. Eller så är hon bara elak.
Polacker kan vara lite mer "rakt på", liksom många andra folkslag. Men de beter sig inte illa för det. De flesta vet när man bör knipa.. Och gör då så.

Har du försökt att prata ut med henne på tu man hand?
Gör annars det, lugnt och sansat och utan att vara otrevlig. Berätta att du tar illa upp och att hennes beteende är ociviliserat och oaccepterat.

Ta en paus från henne om ni inte kommer fram till någonting. En människa har ingen rätt i världen att påverka någons liv negativt..

tjabon
2013-01-04, 01:03
jag är polsk och har aldrig hört någon polack klaga om att någon är fet, tvärtom hör jag klagomål på att folk är för magra hit och dit ^^, hon är väll bara en sur kärring, bryt kontakten med henne.. om hon inte bättrar sig.

Mor var polsk, likaså mormor. Många polacker i bek.kretsen.
INGEN av dessa har någonsin ursäktat illa beteende med att dom
är polska !!
Polsk för mej står för varmhjärtad, omtänksam och tolerant .. :)

Yes
2013-01-04, 07:44
Det är inte fel att i en sådan här situation (person som är jävligt elak i missriktad välmening och "ärlighet") trycka hårt på att den som blir kritiserad (t.ex. pojken) blir ledsen och sårad, istället för att dra på ilskan och den moraliska upprördheten. Det är väldigt svårt att hävda sin rätt att i all välmening säga oförskämdheter till någon som sagt att den blir ledsen och sårad och fortfarande behålla sin air av just välmening. Har man gjort någon ledsen är man liksom boven per definition. Har man gjort någon arg går det fortfarande att komma undan med att den person man gav sig på "inte tål höra sanningen" eller att det "var en öm punkt" och att man därför hade rätt i det man gjorde.
Om han lyfter fram hur grabben blir ledsen och sårad kommer han känna sig som ett offer uppepå det.

Lite rättmätig vrede har aldrig skadat.

Tolkia
2013-01-04, 08:30
Om han lyfter fram hur grabben blir ledsen och sårad kommer han känna sig som ett offer uppepå det.

Lite rättmätig vrede har aldrig skadat.
Han blir ju ledsen och sårad? Orka lära ett barn att det är fult att bli sårad när någon är elak bara för att man själv har något slags problem med att erkänna andra känslor än ilska. Orka lära ett barn att det är fult att bli utsatt för någon annans elakheter för att man själv inte kan hålla i sär det att vara utsatt och det att göra sig till martyr. Orka offra ett barn för att man själv skall få spela tuff.

On topic så är det förstås en avvägning vilka ord man skall använda i vilken situation. Jag tycker dock inte att det är fel att lyfta fram att den "ärliga" (läs taskiga) uppfostran faktiskt bara skadar, och jag uppfattar det som att grabben blir ledsen när hans mormor är "ärligare" än hon borde vara. Eller för den delen att någon annan blir det. Jag har inte skrivit någonstans att vrede är fel. Däremot, när vi nu är inne på det, så får ju vrede kanaliseras med viss omsorg om problemet redan är att den som är arg blir "boven" oavsett vem som utlöste det. Duran skrev ett mycket bra inlägg här ovan.

Morty
2013-01-04, 08:48
Jösses vilka komplexa familjeband. Kan du rita en paintbild? Är din frus dotter din brors exfru??

Yes
2013-01-04, 08:59
Han blir ju ledsen och sårad? Orka lära ett barn att det är fult att bli sårad när någon är elak bara för att man själv har något slags problem med att erkänna andra känslor än ilska. Orka lära ett barn att det är fult att bli utsatt för någon annans elakheter för att man själv inte kan hålla i sär det att vara utsatt och det att göra sig till martyr. Orka offra ett barn för att man själv skall få spela tuff.

Ja, han blir säkert ledsen och sårad. Och han tycker nog det är viktigare med lite rättvisa och upprättelse snarare än att få eventuella känslor exponerade.

Ladugårdsdörr
2013-01-04, 09:04
Jösses vilka komplexa familjeband. Kan du rita en paintbild? Är din frus dotter din brors exfru??

LoL, jag gjorde samma tolkning...

Juxta
2013-01-04, 09:29
http://www.biltema.fi/ProductImages/14/large/14-1906_l.jpg

+

http://powerx3m.se/filez/byggahus/grop.jpg

filmjölk
2013-01-04, 09:39
Jösses vilka komplexa familjeband. Kan du rita en paintbild? Är din frus dotter din brors exfru??

Så invecklat är det inte:)

Min far är gift med en ny kvinna, min mor är död. Jag är gift med min fru ( :D ) och vi har två barn, en dotter som är död, som skulle vart tio, och en son på 4.

Min far har två barn med min mor, jag och min bror.

Min bror har två barn med två olika kvinnor. Min brors första fru har en mamma som kommer ifrån Polen och en okänd pappa men en svensk styvfar.

Chopsuey
2013-01-04, 10:17
Så invecklat är det inte:)

Min far är gift med en ny kvinna, min mor är död. Jag är gift med min fru ( :D ) och vi har två barn, en dotter som är död, som skulle vart tio, och en son på 4.

Min far har två barn med min mor, jag och min bror.

Min bror har två barn med två olika kvinnor. Min brors första fru har en mamma som kommer ifrån Polen och en okänd pappa men en svensk styvfar.

...
Ja, nu är allt klarare?! :Virro

feyin
2013-01-04, 10:19
Antingen pratar du eller din bror med henne (klarspråk). Lyssnar hon inte är det inte så mycket att göra.

Asdf
2013-01-04, 22:26
Kan man hantera ett polslt fruntimmer som karl har du ett ordentligt tålamod och en stor förmåga att hantera dels olika men även totalt hysteriska människor

De är rätt vana att bestämma eftersom polen är ett matriarkat, koppla detta med en trubbig personlighet när det gäller finkänslighet

Min mor är väldigt lik denna typ av kvinna, det är inte ovanligt heller med påpekanden som att svenskar är så känsliga av sig. Detta är inte lätt filmjölk! Du får se till att den som står henne närmast sätter ner foten, det finns inte mycket alternativ. Det är en maktkamp hela tiden

filmjölk
2013-01-04, 23:07
Kan man hantera ett polslt fruntimmer som karl har du ett ordentligt tålamod och en stor förmåga att hantera dels olika men även totalt hysteriska människor

De är rätt vana att bestämma eftersom polen är ett matriarkat, koppla detta med en trubbig personlighet när det gäller finkänslighet

Min mor är väldigt lik denna typ av kvinna, det är inte ovanligt heller med påpekanden som att svenskar är så känsliga av sig. Detta är inte lätt filmjölk! Du får se till att den som står henne närmast sätter ner foten, det finns inte mycket alternativ. Det är en maktkamp hela tiden

Tackar Asdf!

krilleh
2013-01-04, 23:42
Jag skulle tipsa om att du träffar henne själv någon gång över en kaffe. Säg att du vill prata om familjen elle vad som helst. När ni sen träffas kan du lite smidigt börja prata om familjen och vad som stör dig. Berätta med en ödmjukhet och respekt.

När hon nu antagligen kommer avbryta dig och börja prata om hur hon ser på saken så tycker jag du bara ska lyssna. Lyssna med respekt, försök förstå hennes synvinkel på det hela även om det inte är lätt. Även om du inte förstår så är de skitsamma för du har visat för henne att du lyssnar och respekterar vad hon säger, även om du inte håller med. Försök hålla dig lugn även om hon blir upprörd.

De intressanta är att många personer har svårt att se in i andras situationer. Om du tar första klivet att försöka förstå henne, så kanske hon börjar förstå dig. Och kommunikation uppstår :)

Testa vettja

Kotten
2013-01-05, 00:13
Jag har ett problem med en äldre dam som beter sig illa. Min relation till henne är att hon är mormor till min brorson. Min bror och min brorsons mor är skilda, det borde ju vara ganska långt ifrån mig- men det påverkar mig iaf. Min fru och hennes dotter(min brors ex) är bästa väninnor. Jag tvingas träffa damen emellanåt, lite för ofta för min smak.

Den här damen legitimerar sitt beteende genom att hon är Polsk. Är man Polsk ger det tydligen ett frikort att få bete sig hur som helst, för man är ju Polsk och då säger man vad man tycker. Det verkar de flesta andra runt omkring också tycka, hon har ett slags frikort att få bete sig och förolämpa folk precis hur hon vill, och när jag sänker mig till samma nivå, kanske ännu lite lägre, blir jag boven.

Att hon vid tillfälle anmärker på att jag/min bror/min brors exfru/min brors exfrus nya man är feta. "Gud vad fet du har blivit! Du vet väl att du är fet? Det är farligt att vara fet? jag vill bara ditt bästa!" kan jag ta utan problem. Vi är feta allihop. När hon påstår att min fru på 55kg är fet lackar jag lite mer.

Men när hon proppar sitt barnbarn (min brorson) fullt med mat och snask och sedan gnäller på att han är fet brister det på allvar. Man säger helt enkelt inte till en nioåring att han är äckligt fet, och sedan kallar honom respektlös när han blir ledsen och arg följt av att pojkens mamma tvingar sin son att ringa och be sin mormor om ursäkt. Det är tanten som skall be om ursäkt här, inte barnet.

Gravt dysfunktionellt, jag har så svårt att vara tyst och låta tanten få härja fritt. Hon ringer min far (hennes ex-svärsons pappa, då min bror var gift med hennes dotter) och skäller om diverse fel det är på honom, han är ju lite konflikträdd (eller mer trött och gammal) så han säger nog mest "ja, ja, ja det skall jag tänka på", min bror är likadan, hennes döttrar blir som lydiga bebisar i hennes närhet, hennes man är ett tomt skal av en människa, en slags hunsad zombie. Folk verkar krympa i hennes närhet och gå som på äggskal och ta emot allt. Jag är inte macho eller söker konflikt i vanliga fall, men på henne lackar jag ur efter ett tag.

Hur skall man hantera en sån här dam? Undvika henne? stå på sig? acceptera att hon är Polsk och då gäller andra sociala regler?

En sidofråga då vi har flera Polacker på forumet. Är Polska äldre damer agressiva, "ärliga", elaka och saknar självinsikt?


Ge na en rak höger och säg att i Sverige gör vi så här, speciellt mot polska kärringar

Olegh
2013-01-05, 01:21
Jag skulle tipsa om att du träffar henne själv någon gång över en kaffe. Säg att du vill prata om familjen elle vad som helst. När ni sen träffas kan du lite smidigt börja prata om familjen och vad som stör dig. Berätta med en ödmjukhet och respekt.

När hon nu antagligen kommer avbryta dig och börja prata om hur hon ser på saken så tycker jag du bara ska lyssna. Lyssna med respekt, försök förstå hennes synvinkel på det hela även om det inte är lätt. Även om du inte förstår så är de skitsamma för du har visat för henne att du lyssnar och respekterar vad hon säger, även om du inte håller med. Försök hålla dig lugn även om hon blir upprörd.

De intressanta är att många personer har svårt att se in i andras situationer. Om du tar första klivet att försöka förstå henne, så kanske hon börjar förstå dig. Och kommunikation uppstår :)

Testa vettja

Det här var tamejfan inte så dumt skrivet. Nog för att det är svårt att lära gamla hundar sitta, men om inte ens en chans ges så är det omöjligt.