handdator

Visa fullständig version : Vad är bäst? Löpa eller gå 6km?


rafflan
2013-01-03, 13:21
Hej,

Jag undrar vad som är bäst, jogga/springa 6km eller gå 6km. Min bror säger att man bränner mer kalorier när man går men jag litar inte på honom. Kan väl inte vara bättre att gå än att springa? Då springa är jobbigare medan gå är för dem som inte orkar springa.

Morty
2013-01-03, 13:23
Bränner 30% mer på att springa samma sträcka, dessutom går det dubbelt så fort.

NNIF
2013-01-03, 13:34
springa bränner en hel del mer, hur mycket och hur fort det går beror givetvis på hur fort man springer / går ;)

Lars Brinkhoff
2013-01-03, 13:46
Okulärgranska gärna denna visuella bild som visar ett grafiskt diagram:
http://www.brianmac.co.uk/pictures/physiology/walkorun.jpg

NNIF
2013-01-03, 13:47
Okulärgranska gärna denna visuella bild som visar ett grafiskt diagram:
http://www.brianmac.co.uk/pictures/physiology/walkorun.jpg

fast grafen visar ju inte kcal utan O2..

Sokrates696
2013-01-03, 13:50
Fördelen med att gå är att det sliter mindre. Jag går (PW ca 7km/h) mellan 10 och 25 km/vecka beroende på väder och hur sliten jag känner mig.
Går antingen 6, 8 eller 10km/gång.
Jag har gått 250km a' 40 pass på 3 månader. Har även kört motionscykel och allm. gympass samt styrketräningspass under dessa månader.
Ca 80 pass på drygt 90 dagar, tror inte jag orkat springa istället.

/Tommy.

Lars Brinkhoff
2013-01-03, 13:50
fast grafen visar ju inte kcal utan O2..

Jag slänger ut en obekräftad hypotes om att syreförbrukningen sannolikt har en viss korrelation mot energiförbrukningen.

Morty
2013-01-03, 14:03
Jag slänger ut en obekräftad hypotes om att syreförbrukningen sannolikt har en viss korrelation mot energiförbrukningen.

Galet! Inte kan det stämma??

rafflan
2013-01-03, 14:55
Okej, så slutsatsen är att springa är bättre för kroppen.

NNIF
2013-01-03, 14:55
Okej, så slutsatsen är att springa är bättre för kroppen.

nja det sliter ju mer än promenera på fötter och leder med mera :)

svenbanan
2013-01-03, 15:05
Du kan ju titta i grafen som Brinkhoff postade på vad som händer vid hastighet högre än 9km/h. Då går det helt plötsligt åt mer energi om man går än om man springer.

Men å andra sidan så börjar väl denna gång ganske likna tävlingsgång, eller? Jag tycker inte den typen av gång ser så väldigt skonsam ut för kroppen. Så där kanske rollerna blir helt ombytta. Löpning är mindre effektivt men mer skonsamt... ;)

Latissimus Dorsi
2013-01-03, 15:07
Okej, så slutsatsen är att springa är bättre för kroppen.
Nu ska vi lugna ner oss med slutsatserna, om målet är bränna kalorier så är svar ja att springa bränner fler kalorier.

rafflan
2013-01-03, 15:07
nja det sliter ju mer än promenera på fötter och leder med mera :)

Mjo men man bränner väl mer? Antar att det är bättre för vader också och hjärtat.

Sokrates696
2013-01-03, 15:09
Jag går ofta dan efter knäböj och markpass, med de stumma lår jag brukar ha är löpning uteslutet, men en pw funkar utmärkt.

/Tommy.

NNIF
2013-01-03, 15:09
Mjo men man bränner väl mer? Antar att det är bättre för vader också och hjärtat.

ja men du kanske inte orkar (har träningsvanan) att springa 3 timmar i veckan, då kanske man "måste" komplettera med promenader

finns givetvis fler aspekter

rafflan
2013-01-03, 15:17
ja men du kanske inte orkar (har träningsvanan) att springa 3 timmar i veckan, då kanske man "måste" komplettera med promenader

finns givetvis fler aspekter

Aa i mitt träningsschema har jag kondition 2 gånger i veckan utöver gym och en dag vila i veckan. Jag kan variera och gå på vilodagen om jag känner för det och vila på en konditionsdag om jag är helt död.

Loke
2013-01-03, 15:20
Lycka till att gå i 10 km/h...

Men den stora fördelen är att även en ganska otränad person kan gå flera mil per dag, varje dag. Springer man så är man rätt sliten redan vid 3 mil per vecka eller så, och det är rätt lite när det kommer till förbränning.

svenbanan
2013-01-03, 16:42
Lycka till att gå i 10 km/h...

Men den stora fördelen är att även en ganska otränad person kan gå flera mil per dag, varje dag. Springer man så är man rätt sliten redan vid 3 mil per vecka eller så, och det är rätt lite när det kommer till förbränning.

Utan att ha några vetenskapliga belägg för det så tror jag att löpträning påverkar metabolismen mer än bara de kcal som bränns under själva löppasset. Vet inte om det är någon slags "efterbränning" eller om det är nåt annat. Men för mig är det i alla fall så att jag har ganska lätt att tappa fläsk då jag kör löpträning ungefär 3mil per vecka.

Ett Orm
2013-01-03, 18:40
Löpning ger ju även förbättrad kondition och styrka i vrister mm. Löpning har fler fördelar fysiskt.
Dock finns det ju även fler risker men nu verkar det ju vara 6 km det handlar om så..

chamuyero
2013-01-04, 03:18
Pratar vi enbart kcal-användning har det ingen betydelse om du springer eller går distansen, oavsett vad distansen må vara. Skillnaden i kcal ligger i tiden.
Går du en timme gör du av med betydligt mindre kcal än om du springer i en timme, av den simpla anledningen att du tar dig längre om du springer än timme.

Sedan finns det givetvis fördelar / nackdelar med båda, t.ex slitning som nämnts, å andra sidan kapillärer.

rafflan
2013-01-04, 10:18
Okej. Det bästa för mig då är att växla mellan joggning 6km och gå 6km. Om jag är träningsverk i hela kroppen kanske det är bättre att gå en runda någon dag om jag är rätt så sliten. Sen jogga om jag är piggare.

King Grub
2013-01-04, 10:19
Pratar vi enbart kcal-användning har det ingen betydelse om du springer eller går distansen.

Jo.

Victuhh
2013-01-04, 12:00
Vafan är det jag har hört att springa och gå samma sträcka bränner lika mycket kalorier eftersom det ändå är samma massa som ska förflyttas även om det går snabbt eller långsamt?

chamuyero
2013-01-04, 12:34
Jo.

Du har givetvis rätt. Jag hittar dock inte så många orsaker. Syreintaget ökar, och sedan energin det tar för hoppet/landningen i löpsteget. What else?

King Grub
2013-01-04, 12:35
Det är fullt tillräckligt för att skillnaden skall vara 30% större till löpningens fördel.

King Grub
2013-01-04, 12:36
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15570150

ttoobbee
2013-01-04, 14:54
Nu är jag helt yr! Jag har alltid fått höra att powerwalka är det bästa alternativet när man vill bränna underhuds fett, deffa. Men då får man börja springa istället ?

NNIF
2013-01-04, 15:58
Nu är jag helt yr! Jag har alltid fått höra att powerwalka är det bästa alternativet när man vill bränna underhuds fett, deffa. Men då får man börja springa istället ?

vadå yr? Vi har ju redan diskuterat promenaders roll, man orkar gå mer promenader än löpturer.

dessutom vill man inte främst bränna underhudsfett, man vill uppnå en negativ kaloribalans.

clavain
2013-01-04, 16:03
vadå yr? Vi har ju redan diskuterat promenaders roll, man orkar gå mer promenader än löpturer.

dessutom vill man inte främst bränna underhudsfett, man vill uppnå en negativ kaloribalans.

Det är inte helt självklart att det är så. På samma sätt som med all annan träning kan du stegra upp träningsdosen förutsatt att du inte drabbas av skador etc.

Har som mest haft över 10 mil i veckovolym löpning och även om jag kanske hade kunat PW:a samma sträcka (inte helt självklart) hade tiden inte räckt till.

NNIF
2013-01-04, 16:05
Det är inte helt självklart att det är så. På samma sätt som med all annan träning kan du stegra upp träningsdosen förutsatt att du inte drabbas av skador etc.

Har som mest haft över 10 mil i veckovolym löpning och även om jag kanske hade kunat PW:a samma sträcka (inte helt självklart) hade tiden inte räckt till.

klart man kan stegra upp den men jag tror väldigt få, som dessutom har styrketräning som sin primärträning, är beredda att löpa så pass mycket. Dessutom är promenader ett najs sätt att transportera sig på, gå till jobbet ist för bil/buss, utan att behöva duscha efteråt. Win

King Grub
2013-01-04, 16:27
Nu är jag helt yr! Jag har alltid fått höra att powerwalka är det bästa alternativet när man vill bränna underhuds fett, deffa. Men då får man börja springa istället ?

Träning ökar inte fettförbränningen över dygnet överhuvudtaget. En dag helt utan träning ger lika stor som en dag med träning om kaloribalansen är densamma. Det är kaloribalansen som ensamt avgör den saken.

Prost
2013-01-04, 16:40
Nu är jag helt yr! Jag har alltid fått höra att powerwalka är det bästa alternativet när man vill bränna underhuds fett, deffa. Men då får man börja springa istället ?

Du tänker förmodligen på att vid sådan långsam aktivitet så drivs man mest av fettdrift. Nu slänger jag ur mig bara påhittade siffror men om man t.ex förbränner 200kcal fett och 20 kcal kolhydrater så är det inte mer fettförbränning om man jämför det med något mer intensivt där du kanske förbränt 300kcal fett och 150kcal kolhydrat. Det är mer procentuellt sett men inte mer Mer. Men allt verkar ju jämna ut sig i längden oftast så det spelar nog ingen större roll.

nitz
2013-01-04, 17:12
klart man kan stegra upp den men jag tror väldigt få, som dessutom har styrketräning som sin primärträning, är beredda att löpa så pass mycket. Dessutom är promenader ett najs sätt att transportera sig på, gå till jobbet ist för bil/buss, utan att behöva duscha efteråt. Win

Det där kan jag faktiskt tycka är väldigt sant, gå dit man ska kan ju vara så att det tar 40 min medan att åka kommunalt hade tagit dryga 20 min t.ex.
Så det är ju väldigt gratis motion.

Niklan
2013-01-05, 02:14
Din bror är inte helt ute och cyklar, jag hoppas för hans eget bästa att han tänker att man kan gå bra mycket längre än att jogga, därav kan man bränna mer genom att gå istället för springa :) Annars :smash: