handdator

Visa fullständig version : Hur mycket väger fukten i utandningsluften resp svett i timmen vid vila?


Fredrik_S
2013-01-03, 12:04
Hur många gram fukt försvinner i utandningluft och svett på en natt under normala omständigheter.
Finns det mätningar på det?

NNIF
2013-01-03, 12:05
intressant fråga men är detta verkligen kost-relaterat? :)

mini
2013-01-03, 12:29
Jag har den högst ovetenskapliga uppfattningen att det är väldigt stor skillnad mellan individer. Jag tappar, om jag har tur och sover med extra kläder, ca 700 gram på en natt. Väger ca 63. Har hört om andra iofs något tyngre men inte extremer (ca 90 kg) som tappar uppåt 3 kg mellan sista kvällsmålet och uppvaknande efter nattsömn.

jokem
2013-01-03, 12:30
Beror lite på fukthalten i luften inne och ute och hur mycket luft som omsätts. Man brukar räkna på ~4g/h i fukttillskott från en stillasittande människa om jag inte minns helt fel. Det har dock ingenting att göra med den totala massan man tappar under en natts sömn utan endast fukttillskottet till luften från kroppen.

Fredrik_S
2013-01-03, 14:49
Beror lite på fukthalten i luften inne och ute och hur mycket luft som omsätts. Man brukar räkna på ~4g/h i fukttillskott från en stillasittande människa om jag inte minns helt fel. Det har dock ingenting att göra med den totala massan man tappar under en natts sömn utan endast fukttillskottet till luften från kroppen.

Vad menar du med att det inte har med massan man tappar att göra? Fukttillskottet är det mätt i utandningsluft eller är det mätt på annat sätt genom mätning på hur mycket fukt som ges luften genom inandningen.
Det jag vill veta är hur mycket utandningsluftsfukten väger om vi pratar 4g i timmen så är det ju bara 32 gram på en natt. Har någonstans fått för mig att det är betydligt mer.

YTS
2013-01-03, 17:19
Vad menar du med att det inte har med massan man tappar att göra? Fukttillskottet är det mätt i utandningsluft eller är det mätt på annat sätt genom mätning på hur mycket fukt som ges luften genom inandningen.
Det jag vill veta är hur mycket utandningsluftsfukten väger om vi pratar 4g i timmen så är det ju bara 32 gram på en natt. Har någonstans fått för mig att det är betydligt mer.

Vikt nedgången kan bero på att man förbränner kroppens glykogendepåer under natten, men isf. måste ju vattnet som är bundet till glykogendepåerna ta vägen nån'stans annars går man ju inte ner mer än max 1/2 kg.
Går själv ner 2-3 kg under natten.

Kristus
2013-01-03, 17:27
Jag har ett vagt minne om att man räknade med 70g/timme vid normalt kontorsarbete men ta det med en nypa salt :)

Tolkia
2013-01-03, 18:39
Hur många gram fukt försvinner i utandningluft och svett på en natt under normala omständigheter.
Finns det mätningar på det?
Det finns i alla fall schablonvärden för hur mycket man dunstar över dygnet; att ta det och räkna ut vad det blir för det antal timmar du sover lär ge en hyfsad uppskattning. Ej att förväxla med hur mycket mindre du väger på morgonen än på kvällen.

LarsLasr
2013-01-03, 18:56
Vikt nedgången kan bero på att man förbränner kroppens glykogendepåer under natten, men isf. måste ju vattnet som är bundet till glykogendepåerna ta vägen nån'stans annars går man ju inte ner mer än max 1/2 kg.
Går själv ner 2-3 kg under natten.

Du förbränner inte glykogen under natten om du inte springer intervaller i sömnen :) Kanske en liten del av dom ~125 grammen som finns i levern för att hålla stabilt blodsocker, annars är det nog mest fett.

Sverker
2013-01-03, 19:07
Har jag inte helt fel....mellan tummen och pekfingret...så andas vi bort ungefär lika mycket vatten som vi bildar vid förbräning av fett och kolhydrater, ungefär 3 dl per dygn.

Silencer
2013-01-03, 21:13
Jag har den högst ovetenskapliga uppfattningen att det är väldigt stor skillnad mellan individer. Jag tappar, om jag har tur och sover med extra kläder, ca 700 gram på en natt. Väger ca 63. Har hört om andra iofs något tyngre men inte extremer (ca 90 kg) som tappar uppåt 3 kg mellan sista kvällsmålet och uppvaknande efter nattsömn.

2-3kg diffar det lätt för mig och jag är inte stor. Jag är alltid helt uttorkad på morgonen.

Shajjn
2013-01-04, 00:33
Vätskebalans. Ett genomsnittligt dygn förlorar man 100 ml svett, 350 ml genom hudandning och 350 ml via andning.
Förlorad vätska via andning borde rimligtvis vara lite högre under vakenhet (förhöjd tidalvolym vid vakenhet). Svett och hudandning känns som relativt oförändrade.