handdator

Visa fullständig version : Decline/Incline-pressar


Bjern
2013-01-03, 10:17
Om incline-pressar endast aktiverar nedre bröst (Pectoralis Major, Sternal) sämre än plana pressar, måste inte så decline-pressar motverka önskad effekt av dessa?

Fyllot
2013-01-03, 10:22
Om Dorian Yates favoritövning var decline så borde det stilla din nervositet?

Bjern
2013-01-03, 10:34
Om Dorian Yates favoritövning var decline så borde det stilla din nervositet?

Vart har du fått det ifrån? Han säger ju i Blood & guts att han önskade att han kört mer decline-pressar.

Fyllot
2013-01-03, 13:50
Vart har du fått det ifrån? Han säger ju i Blood & guts att han önskade att han kört mer decline-pressar.

Yates har alltid förespråkat decline och mer eller mindre förkastat plan press. Att han önskade betyder snarare att han förmodligen la ner tid på andra övningar som han i efterhand ångrade men 6 gånger olympia slår inte fel min son.

Bjern
2013-01-03, 13:59
Yates har alltid förespråkat decline och mer eller mindre förkastat plan press. Att han önskade betyder snarare att han förmodligen la ner tid på andra övningar som han i efterhand ångrade men 6 gånger olympia slår inte fel min son.

Precis. Han har alltså inte kört decline-pressar för sina olympia trofeér, om så vore fallet så har han ändå inte ett utmärkande bra bröstparti. Seså, sätt dig ner pappa.

Fyllot
2013-01-03, 14:28
Precis. Han har alltså inte kört decline-pressar för sina olympia trofeér, om så vore fallet så har han ändå inte ett utmärkande bra bröstparti. Seså, sätt dig ner pappa.

Han har sagt flera gånger att decline press är hans key excersices for chest men han hade säkert haft bättre bröst om han tränat som dig.

clavain
2013-01-03, 15:15
Finns väl ingen poäng större poäng med att köra incline-, declinepressar jämfört med planpress?

Om vi tar declinepress så är den inte bara onödig den är dessutom rent av hälsofarlig.

Loke
2013-01-03, 15:36
Finns väl ingen poäng större poäng med att köra incline-, declinepressar jämfört med planpress?

Om vi tar declinepress så är den inte bara onödig den är dessutom rent av hälsofarlig.

Vill man ha bröst med en viss form så har det en poäng. Decline är rätt onödigt anser jag, men incline har sina poänger. Kanske inte de första 2-3 träningsåren, då är det viktigare att hitta en bänkteknik som skonar axlarna, men sen bör man börja fundera på hur man ska träffa de övre fibrerna.

Vad gäller farlighet så är de flesta bra övningar rätt farliga.

pezrulezhaakon
2013-01-03, 15:46
Och myten lever vidare....

NNIF
2013-01-03, 15:47
Och myten lever vidare....

the blond myth? Lee preist? :D

clavain
2013-01-03, 15:53
Vill man ha bröst med en viss form så har det en poäng. Decline är rätt onödigt anser jag, men incline har sina poänger. Kanske inte de första 2-3 träningsåren, då är det viktigare att hitta en bänkteknik som skonar axlarna, men sen bör man börja fundera på hur man ska träffa de övre fibrerna.

Vad gäller farlighet så är de flesta bra övningar rätt farliga.

Bröstmuskelns form påverkas inte såvitt jag har fått lära mig av pressens vinkel. När det gäller farligheten i övningar så säger jag inte emot dig att det finns många bra övningar med skaderisk.

Men declinepress är lite i en klass för sig och är förenad med rent av fatala risker och det finns få saker som är så katabola som döden...

Loke
2013-01-03, 16:05
Bröstmuskelns form påverkas inte såvitt jag har fått lära mig av pressens vinkel.

Varför skulle den inte göra det? Jag har motorik för att spänna övre delarna och vara avslappnad i de nedre. Naturligtvis innebär det att de olika delarna akiveras olika i olika övningar, och de kommer därför anpassa sig olika beroende på vad man tränar. Olika anpassning -> olika form.

Att mentalt dela in kroppen i muskler är dumheter, det är något vi människor gör baserat på hur det ser ut, inte baserat på hur kroppen fungerar. Jag ser inget skäl att tro att muskelfibrer har något gemensamt bara för att de sitter brevid varandra, iaf inte om man har motorik att aktivera dem separat. Med en logiken skulle man inte behöva träna biceps om man tränar triceps.

Arne Persson
2013-01-03, 16:06
Franco Columbo slarvade i alla fall inte med sin bröstträning. Det gäller varken med incline- eller plana pressar. Detta är helt annan qualität än dagens syntholmuppar...

Latissimus Dorsi
2013-01-03, 16:14
Franco Columbo slarvade i alla fall inte med sin bröstträning. Det gäller varken med incline- eller plana pressar. Detta är helt annan qualität än dagens syntholmuppar...

Så din åsikt är? För en amatörbyggare som mig och många andra, är det smart att slänga in ned/upplåtlutade bänkpressar för att få bättre massa över hela bröstet? Eller räcker det med plana pressar?

Curls
2013-01-03, 16:16
Det Dorian tar upp om angående decline jämfört med plan och incline är att decline har längre rom, han tar inte upp något om skaderisk eller dyl.

Jag skulle vilja påstå att den tyngsta faktoren för att man skadar sig i en övning kommer först och främst från utförarens utförande.

Min personliga åsikt om delcine vs incline/plan är den att det finns få bra bänkar som det är bekvämt att köra decline på, men en kille som körde declne och hade bra bröst är Ronnie Coleman. Finns bra videos på de, tex. hans första träningsvideo.

Arne Persson
2013-01-03, 16:18
Så din åsikt är? För en amatörbyggare som mig och många andra, är det smart att slänga in ned/upplåtlutade bänkpressar för att få bättre massa över hela bröstet? Eller räcker det med plana pressar?

Declinepressar har jag personligen aldrig förstått vitsen med. Inclinepressar ger i alla fall på mig effekt och träningsvärk i pars clavicularis M. pectoralis major. Vanlig bänkpress ger på mig utmärkt effekt på övriga delar av dito muskel.

Curls
2013-01-03, 16:18
Så din åsikt är? För en amatörbyggare som mig och många andra, är det smart att slänga in ned/upplåtlutade bänkpressar för att få bättre massa över hela bröstet? Eller räcker det med plana pressar?

släng in det för att få variation, det kommer ge dig mer kontroll över dina muskler, efter det så välj den variant som du finner ger dig mest och där du kan ta ut dig mest.

Decline hantel fly är förbannat skönt :)

clavain
2013-01-03, 16:28
EMG-studier ska visa att skillnaden i muskelaktivering i övre/undre bröst är marginell. Det sammantaget med att du tar lägre vikter i Incline/Decline ger att den totala "extrabelastningen" på muskeldelen du försöker prickskjuta är försumbar.

Loke
2013-01-03, 16:49
EMG-studier ska visa att skillnaden i muskelaktivering i övre/undre bröst är marginell. Det sammantaget med att du tar lägre vikter i Incline/Decline ger att den totala "extrabelastningen" på muskeldelen du försöker prickskjuta är försumbar.

Men mindre vikt gör också att man kan träna mer. frågan är ju egentligen inte vad som är bäst för övre bröst, utan om incline tillför något. Naturligtvis ska tyngdpunkten ligga på de tyngsta övningarna, som plan bänk.

Fyllot
2013-01-03, 16:51
Men mindre vikt gör också att man kan träna mer. frågan är ju egentligen inte vad som är bäst för övre bröst, utan om incline tillför något. Naturligtvis ska tyngdpunkten ligga på de tyngsta övningarna, som plan bänk.

Scooby61 är ett exemepl på någon som kör väldigt lätt och har större pecs än Arnold så det här med "mer vikt ger mer" är ingen självklarhet.

aldoschadewitz
2013-01-03, 16:58
Scooby61 är ett exemepl på någon som kör väldigt lätt och har större pecs än Arnold så det här med "mer vikt ger mer" är ingen självklarhet.

kan vara fel på min syn men den killen har omöjligt större chest än arnold..

förövrigt tycker jag att incline hantelpress är den bästa övningen för bröst och utvecklat övre bröst grym genom att köra mer incline (nästan bara)

BisonLGcrew
2013-01-03, 16:59
Aah, you gots to love incline-pressar! Underbara ju. Inte riktigt heller känt samma behov av decline. Sen kan ju nästan svankandet göra flat till decline och incline till flat. ish

Anders The Peak
2013-01-03, 17:37
Den efterfrågade artikeln om bänkpressens olika vinklar (http://www.daveywaveyfitness.com/wp-content/uploads/2010/11/Effects-of-Variations-of-the-Bench-Press-Exercise-on-the-EMG-Activity-of-Five-Shoulder-Muscles.pdf)

Men den är ingen sanning eftersom pressarna kan optimeras med olika tekniker vilket inte var tillåtet att göra under studien utan samtliga pressar utfördes exakt likadant förutom lutningen av ryggstödet.

pezrulezhaakon
2013-01-03, 18:20
Loke, att man har motorik och kan anspänna bröstets olika delar är inte detsamma som att det händer vid den belastningen som krävs för att muskeln ska byggas. Jag kan anspänna mina magmuskler pä olika sätt, övre och undre olika mycket. Tillockmed rectus båda sidor olika mycket. Innebär det då att jag kan bygga dem olika? Nej, eftersom jag måste anspänna magmusklerna mer för att kunna bygga dem, och då följer allt med.

Anders The Peak
2013-01-03, 22:03
Loke, att man har motorik och kan anspänna bröstets olika delar är inte detsamma som att det händer vid den belastningen som krävs för att muskeln ska byggas. Jag kan anspänna mina magmuskler pä olika sätt, övre och undre olika mycket. Tillockmed rectus båda sidor olika mycket. Innebär det då att jag kan bygga dem olika? Nej, eftersom jag måste anspänna magmusklerna mer för att kunna bygga dem, och då följer allt med.

Nu arbetar tex m.pectoralis major i olika plan och du menar bara för att man kan spänna muskelns olika delar inte är detsamma som att muskeln arbetar i olika plan?
Som du säkert vet innerveras musklerna av nerver därav kan de styras olika beroende på rörelse. Tex triceps långa huvud innerveras inte av ulnarnerven utan av axialnerven.
A single branch innervates the triceps long head, whereas double innervation was identified for the lateral and medial heads)

pezrulezhaakon
2013-01-03, 22:14
Anders The Peak

Jo den kan arbeta i olika plan, med det i mer eller mindre sammarbete med främre delta.
Bröstet arbetar som allra mest i medial adduktion vid alla överarmslägen. (förutom några mindre delfunktioner (flektion, extension, inåtrotation)

Det allra starkaste arbetet hela bröstmuskeln gör är omkring horisontalplanet, ju högre resp lägre plan desto mindre total kraft skapar bröstmuskeln, varvid andra muskler tar vid.

Innerveringen är jag med på.

Arne Persson
2013-01-03, 22:15
Nu arbetar tex m.pectoralis major i olika plan och du menar bara för att man kan spänna muskelns olika delar inte är detsamma som att muskeln arbetar i olika plan?
Som du säkert vet innerveras musklerna av nerver därav kan de styras olika beroende på rörelse. Tex triceps långa huvud innerveras inte av ulnarnerven utan av axialnerven.
A single branch innervates the triceps long head, whereas double innervation was identified for the lateral and medial heads)

Mig veterligt så innerveras M. triceps brachii endast av N. radialis.

Sheogorath
2013-01-03, 22:26
Har inte fördjupat mig i detta tidigare men spontant kändes det inte osannolikt att det långa huvudet skulle kunna ha egen innervering eftersom den har så unika funktioner över axelleden. Här hittade man att triceps' långa innerveras av n. axillaris, inte n. radialis:

Does the motor branch of the long head of the triceps brachii arise from the radial nerve? An anatomic and electromyographic study. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15365769)

Kadaverstudie, 10 lik, således 20 axlar.

pezrulezhaakon
2013-01-03, 22:31
Sheogorath

Precis. Det har jag läst sedan tidigare också att den har en egen styrning. Inte så ologiskt heller då man kan anspänna triceps hårt utan att nödvändigtvis spänna delta vid ex tricepspushdown.

Skulle triceps endast ha en styrning för alla huvuden skulle man ju få spänna delta hårdare för att motverka det långa ursprungets krafter om man vill hålla överarmen fixerad vid sidan av kroppen.

Sheogorath
2013-01-03, 22:34
Sheogorath

Precis. Det har jag läst sedan tidigare också att den har en egen styrning. Inte så ologiskt heller då man kan anspänna triceps hårt utan att nödvändigtvis spänna delta vid ex tricepspushdown.

Skulle triceps endast ha en styrning för alla huvuden skulle man ju få spänna delta hårdare för att motverka det långa ursprungets krafter.

Å andra sidan finns det ju flera hundra motorenheter i varje muskel (cirka 700 i biceps brachii) som inte behöver aktiveras synkront så det behöver inte bero på olika huvudnerver. Du kan m.a.o. få aktivering i enskilda delar av biceps brachii och andra delar tom i samma muskelbuk kan vara helt inaktiva. Det samma torde gälla för triceps och deltoideus. Hela deltoideus innerveras ju som bekant av n. axillaris men anspänns ju knappast som helhet när du gör en extension, exempelvis. Där kommer inhiberande signaler skickas till motorenheterna på framsidan samtidigt som aktiverande signaler skickas till baksidan etc.

pezrulezhaakon
2013-01-03, 22:42
Sheogorath

Jepp, precis. :)

Arne Persson
2013-01-03, 23:01
Har inte fördjupat mig i detta tidigare men spontant kändes det inte osannolikt att det långa huvudet skulle kunna ha egen innervering eftersom den har så unika funktioner över axelleden. Här hittade man att triceps' långa innerveras av n. axillaris, inte n. radialis:

Does the motor branch of the long head of the triceps brachii arise from the radial nerve? An anatomic and electromyographic study. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15365769)

Kadaverstudie, 10 lik, således 20 axlar.

Den främsta orsaken till det långa huvudets "unika" funktioner beror nog främst på att den passerar axelleden och dessutom är en "flerledsmuskel".

Sheogorath
2013-01-03, 23:07
Den främsta orsaken till det långa huvudets "unika" funktioner beror nog främst på att den passerar axelleden och dessutom är en "flerledsmuskel".

Såklart. Men att kroppen skulle välsigna den med separat innervation kändes inte så långsökt av den anledningen, och så verkar ju vara fallet. Jag drog i mitt huvud lite snabbt parallellen med biceps femoris caput longum och breve. Där har vi ju liksom triceps en muskel där bara ena delen passerar två leder, och där de två delarna har olika nerver som försörjer det motoriska.

Arne Persson
2013-01-03, 23:15
Såklart. Men att kroppen skulle välsigna den med separat innervation kändes inte så långsökt av den anledningen, och så verkar ju vara fallet. Jag drog i mitt huvud lite snabbt parallellen med biceps femoris caput longum och breve. Där har vi ju liksom triceps en muskel där bara ena delen passerar två leder, och där de två delarna har olika nerver som försörjer det motoriska.

Det kan mycket väl stämma på triccan. Skall dock kolla på det lite närmare. Det finns ju en dubbelinnerverade muskler, tycker bara att det är lite egendomligt att detta inte skulle ha upptäckts tidigare vad gäller triccan.
Sedan finns det ju alltid variationsanatomi. ;)

pezrulezhaakon
2013-01-03, 23:33
Sheogorath

Det tricepsarbetet jag menade som delta slipper motverka vid pushdown var ju adduktionsfunktionen långa tricepsursprunget har. Men jag är med på din bicepstanke vid motverkandet av extensionsarbetet. Likaså coracobrachialisfunktionen tillsammans med korta bicepsursprunget.