handdator

Visa fullständig version : Ryggövning......?


porja
2004-02-13, 22:21
Vilka övningar kan man köra får att få mer muskler i övre delen av rygghalvan, i mitten av ryggen alltså?

porja
2004-02-13, 22:26
Här menar jag:D

jwzrd
2004-02-13, 22:37
Sittande rodd med ett brett handtag draget mot nedre bröstkanten där man roterar in skulderbladen hårt. Bra discovarning på den övningen dock. Vanlig sittande rodd och hantelrodd fungerar dock mycket bra dom med! (Iallafall för mig).

Karl_alfred
2004-02-13, 22:49
tror knappast det går att fixa med någon speciell övning. Fixa mer massa så kommer det ordna sig.

Vir
2004-02-13, 23:12
Själv föredrar jag denna: http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBLyingRow.html för att komma åt nedre trapsen.
-R

Hnke
2004-02-14, 00:12
Originally posted by Jorgen
Tunga stångrodd, det ger mycket massa och problemet är löst. :hbang:
//Jörgen
gäller det även tung hantelrodd?

Jorgen
2004-02-14, 00:13
Tunga stångrodd, det ger mycket massa och problemet är löst. :hbang:

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-02-14, 00:15
Originally posted by porja
Vilka övningar kan man köra får att få mer muskler i övre delen av rygghalvan, i mitten av ryggen alltså?

Vad du behöver är Tung skivstångsrodd och Hantelrodd, sedan kan du isolerar övre ryggen med shrugs i sittande rodd maskin med stöd för bröstet, med enna övning överbelastar du övre rygg mycket bättre än med tex rodd. Ett bra "skaffa fetare rygg" träning skulle kunna se ut som följande:

Marklyft 1x12* Skivstångsrodd 1x10*
Skivstångsrodd 3x6
Enhands Hantelrodd utan stöd 3x6
Sittande Shrugs i rodd maskin med stöd för bröstet 1x6-8+halva reps
Shrugs med hantlar 1x6-8+halva reps

Med ovanstående schema kommer du garanterat att bygga en mer massiv rygg.

/Shadow Warrior

jwzrd
2004-02-14, 03:07
Garanterat som i att du gjort det eller garanterat som i nått pro "gör så" ?

Shadow Warrior
2004-02-14, 08:51
Originally posted by jwzrd
Garanterat som i att du gjort det eller garanterat som i nått pro "gör så" ?

Garanterat som i det är logiskt, det funkar ;)

/Shadow Warrior

Jorgen
2004-02-14, 10:15
Originally posted by Hnke
gäller det även tung hantelrodd?
Jupp. Personligen gillar jag stång bättre pga att man kan hantera tyngre vikter och att jag får en mycket bättre kontakt i ryggen.

Allan
2004-02-14, 10:19
För ordningens skull vill jag lägga till att du måste vräka i dig en del mat också. Bara övningarna i sig ger inte volymen...

allan

Nils
2004-02-14, 10:54
Originally posted by Jorgen

Jupp. Personligen gillar jag stång bättre pga att man kan hantera tyngre vikter och att jag får en mycket bättre kontakt i ryggen.
HHmm, jag gillar hantel bättre för att man kan hantera tyngre vikter och för att jag får en mycket bättre kontakt i ryggen!

Nils

Jorgen
2004-02-14, 10:58
Originally posted by Nils
HHmm, jag gillar hantel bättre för att man kan hantera tyngre vikter och för att jag får en mycket bättre kontakt i ryggen!

Alla är vi olika. :bpump:

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-02-14, 11:03
Originally posted by Nils

HHmm, jag gillar hantel bättre för att man kan hantera tyngre vikter och för att jag får en mycket bättre kontakt i ryggen!

Nils

hehe... tänkte just skriva något liknande, per arm så kan i allafall jag hantera mer vikt i hantelrodd, men det tar för mycket på baksida axel enligt min mening.

/Shadow Warrior

nordland
2004-02-14, 13:22
Originally posted by Shadow Warrior


Vad du behöver är Tung skivstångsrodd och Hantelrodd, sedan kan du isolerar övre ryggen med shrugs i sittande rodd maskin med stöd för bröstet, med enna övning överbelastar du övre rygg mycket bättre än med tex rodd. Ett bra "skaffa fetare rygg" träning skulle kunna se ut som följande:

Marklyft 1x12* Skivstångsrodd 1x10*
Skivstångsrodd 3x6
Enhands Hantelrodd utan stöd 3x6
Sittande Shrugs i rodd maskin med stöd för bröstet 1x6-8+halva reps
Shrugs med hantlar 1x6-8+halva reps

Med ovanstående schema kommer du garanterat att bygga en mer massiv rygg.

/Shadow Warrior

Är du helt jävla däng i mupp eller. Vad som funkar för en behöver inte nödvändigtvis funka för alla. Med det där fjollupplägget skulle jag då snarare krympa. Finns inget universalprogram. Testa dig fram...

Shadow Warrior
2004-02-14, 13:31
Originally posted by nordland


Är du helt jävla däng i mupp eller. Vad som funkar för en behöver inte nödvändigtvis funka för alla. Med det där fjollupplägget skulle jag då snarare krympa. Finns inget universalprogram. Testa dig fram...

Jag kör inte med det där upplägget, jag rekomenderade det, IXXXT!

/Shadow Warrior

nordland
2004-02-14, 13:44
varför rekomenderar du just det programmet. Du vet ju inte ens hur han kör nu.

Utan att veta bristerna i hans ryggträning så kan du inte rekomendera något. Tänk om han kör som ditt program redan. Då lär han ju inte få mycket ut av det.

Lägg ner besserwiesser attityden...

Shadow Warrior
2004-02-14, 13:54
Originally posted by nordland
varför rekomenderar du just det programmet. Du vet ju inte ens hur han kör nu.

Utan att veta bristerna i hans ryggträning så kan du inte rekomendera något. Tänk om han kör som ditt program redan. Då lär han ju inte få mycket ut av det.

Lägg ner besserwiesser attityden...

Vill han fokusera på tjockleken på övre rygg så "bör" han köra sittande shrugs i roddmaskin med stöd för bröstet, take it or leave it.

/Shadow Warrior

goodspeed
2004-02-14, 14:14
Originally posted by Shadow Warrior

Vill man fokusera på tjockleken på övre rygg så kan man köra sittande shrugs i roddmaskin med stöd för bröstet. Det fungerar bra på mig och jag har även läst att det givit bra resultat för andra.

/Shadow Warrior

Skulle du kunna ha skrivit. Du får ursäkta, men jag börjar bli trött på att du lägger fram dina teorier som om de vore de ultimata lösningarna i varje tråd.

Shadow Warrior
2004-02-14, 14:53
Originally posted by goodspeed


Skulle du kunna ha skrivit. Du får ursäkta, men jag börjar bli trött på att du lägger fram dina teorier som om de vore de ultimata lösningarna i varje tråd.

Ja, det är väl bra att någon kommer med nått vettigt i allafall...

/Shadow Warrior

porja
2004-02-14, 14:57
Tack för alla synpunkter:) ...


Gårdagens träning (Rygg) (strikta rep):

Chins (3 set)

9 rep
7 rep
5 rep

Hantelrodd (4set)

30kg x 9 rep
41,5 x 8 rep
41,5 x 8 rep
41,5 x 8 rep

Stångrodd (4set)

90 kg x ca 9 rep
90 kg x ca 9 rep
90 kg x ca 8 rep
80 kg x dryga 15 rep

Stångrodd i kabel (3set) (sittande på golvet)

65 kg x 10 rep
65 kg x 10 rep
65 kg x 9 rep

# 2 set stång curl (40 kg)

Shadow Warrior
2004-02-14, 14:59
Originally posted by goodspeed


Skulle du kunna ha skrivit. Du får ursäkta, men jag börjar bli trött på att du lägger fram dina teorier som om de vore de ultimata lösningarna i varje tråd.

Föresten... Var fan kommer det här ifrån?

"Originally posted by Shadow Warrior

Vill man fokusera på tjockleken på övre rygg så kan man köra sittande shrugs i roddmaskin med stöd för bröstet. Det fungerar bra på mig och jag har även läst att det givit bra resultat för andra."

Du har ändrat min formulering i första meningen och lagt dit en mening på slutet som jag aldrig skrivit.... IXXXT!

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-14, 15:07
Originally posted by Shadow Warrior
sittande shrugs i roddmaskin med stöd för bröstet

Nu måste jag fråga igen.. vad är det här för övning?

Menar du shrugs eller menar du rodd eller vad?

Det jag kan tänka mig du menar är antingen en kort rörelse i en roddmaskin, t ex rombrodd eller så kör du någon skum hybrid av shrugs i en roddmaskin.

Shadow Warrior
2004-02-14, 15:14
Originally posted by z_bumbi


Nu måste jag fråga igen.. vad är det här för övning?

Menar du shrugs eller menar du rodd eller vad?

Det jag kan tänka mig du menar är antingen en kort rörelse i en roddmaskin, t ex rombrodd eller så kör du någon skum hybrid av shrugs i en roddmaskin.

Det är rodd fast med raka armar, alltså en shrug övning fast med armarna frammåt, på detta sätt överbelastar du involverade muskler bättre än om du använde armarna. Sen är det en perfekt övning att avsluta med eftersom man inte använder armarna nämnvärt.

/Shadow Warrior

Hermes
2004-02-14, 15:38
Originally posted by Shadow Warrior


Föresten... Var fan kommer det här ifrån?

"Originally posted by Shadow Warrior

Vill man fokusera på tjockleken på övre rygg så kan man köra sittande shrugs i roddmaskin med stöd för bröstet. Det fungerar bra på mig och jag har även läst att det givit bra resultat för andra."

Du har ändrat min formulering i första meningen och lagt dit en mening på slutet som jag aldrig skrivit.... IXXXT!

/Shadow Warrior

Som det står under hans quote är det ett mer lämpligt sätt att formulera sig än som du skrev.

Shadow Warrior
2004-02-14, 16:06
Originally posted by Hermes


Som det står under hans quote är det ett mer lämpligt sätt att formulera sig än som du skrev.

Nej det är det absolut inte för jag bryr mej sällan om vad andra säger fugerarm, jag menar alla säger ju att just deras favorit övningar och uppläg fungerar, vad jag ser till är funktionaliteten och logiken bakom en viss övning/upplägg/träningssätt för att nå ett visst mål.

/Shadow Warrior

Herkulez
2004-02-14, 16:11
Originally posted by Shadow Warrior


Nej det är det absolut inte för jag bryr mej sällan om vad andra säger fugerarm, jag menar alla säger ju att just deras favorit övningar och uppläg fungerar, vad jag ser till är funktionaliteten och logiken bakom en viss övning/upplägg/träningssätt för att nå ett visst mål.

/Shadow Warrior

ett tips, börja kör mer på känsla så kanske du märker att dina uteblivna resultat kanske inte beror på dåliga gener;)

nordland
2004-02-14, 17:27
Det spelar ingen roll hur jäkla logiskt allt verkar i teorin, vilka vinklar som attackerar musklerna bäst m.m. Alla är olika!!! I detta fallet finns inget som heter logik.

Du framställer allt du säger som om du skulle vara den perfekta människan som alla teorier stämmer på. "DU KAN INTE VETA HUR EN VISS ÖVNING FUNGERAR FÖR HONOM" Den enda som vet det är han själv, när han går tillbaka och kollar på utvecklingen av ryggen.

Programmet du la fram kanske verkar logiskt perfekt för dig, men som verkar helt ologiskt för någon annan.

Och det spelar fan ingen roll vad, och hur mycket du läst. Den enda som vet om det fungerar för honom är han själv. Period!!!...

Herkulez
2004-02-14, 17:31
haha har märkt att SW blivit ett visst irritations moment på kolo :D

goodspeed
2004-02-14, 17:32
Originally posted by Shadow Warrior


Ja, det är väl bra att någon kommer med nått vettigt i allafall...

/Shadow Warrior

Frågan är hur mycket vettigt du får ur dig här på forumet, frågar du mig så är du värre än en snöslunga på en dynghög.
Jag lägger dock ner här och låter moderatorerna avgöra.

emmzan
2004-02-14, 21:32
Originally posted by Shadow Warrior


Det är rodd fast med raka armar, alltså en shrug övning fast med armarna frammåt, på detta sätt överbelastar du involverade muskler bättre än om du använde armarna. Sen är det en perfekt övning att avsluta med eftersom man inte använder armarna nämnvärt.

/Shadow Warrior

Den övningen är jäkligt svår att få rätt på anser jag. Har vid flera tillfällen försökt få till en bra rombrodd (som jag kallar övningen) och det är inte bara å´åk enligt mig!
Ska man köra den bör man öva i princip utan vikt för att hitta dom musklerna man vill använda.

Hnke
2004-02-14, 21:35
Ska man köra den bör man öva i princip utan vikt för att hitta dom musklerna man vill använda.
det e sant, bra tips..

Shadow Warrior
2004-02-14, 22:01
Originally posted by emmzan


Den övningen är jäkligt svår att få rätt på anser jag. Har vid flera tillfällen försökt få till en bra rombrodd (som jag kallar övningen) och det är inte bara å´åk enligt mig!
Ska man köra den bör man öva i princip utan vikt för att hitta dom musklerna man vill använda.

Jag håller med dej delvis, men samtidigt så är det MYCKET tröttsamt det här snacket om att "hitta sina muskler" och få en bra kännsla... det är ju liksom inte någon form utav massage, för övrigt så om man kör sittande rygg shrugs i en hävarms maskin med stöd för bröstet så 'är det inte svårt att få kontakt, som nybörjare bör man dock förlita sej på traditionella övningar.

/Shadow Warior

emmzan
2004-02-15, 10:07
Många av dom som skriver här på kolozzeum har inte tränat många år! Trapzen kanske inte är toksvåra att få rätt på men romberna är det definitivt!

MasterChief
2004-02-15, 10:29
nordland skrev:
Det spelar ingen roll hur jäkla logiskt allt verkar i teorin, vilka vinklar som attackerar musklerna bäst m.m. Alla är olika!!! I detta fallet finns inget som heter logik.

Logik är icke motsägelsefull argumentering. Logik är det verktyg människor behöver för att kunna utnyttja sitt förnuft. I alla sammanhang finns det alltid en logik, och är det så att man inte förstår ett visst orsakssammanhang betyder det endast att man inte vet något.

Danzig
2004-02-15, 11:28
Det är en bra och relevant fråga!

Det avsedda områdets muskulatur utgörs huvudsakligen av mellersta trapezius.

Övre trapezius = Höjer skulderbladen
Mellersta trapezius = Adducerar (för samman) skulderbladen
Nedre Trapezius = Sänker skulderbladen

De flesta känner till övningen shrugs för övre trapezius där man ståendes, med armarna hängandes vid sidorna, lyfter axlarna/skuldrorna upp mot öronen. En mycket sämre variant som ofta används är drag till hakan.

Mellersta trapezius får oftast den mesta träningen från roddövningar samt marklyft. Roddövningars effekt på mellersta trapezius kan jämföras med drag till hankans effekt på övre trapz, vilket är en sämre sådan.

För att komma tillrätta med detta bör man använda sig av en shrug-rörelse även för mellersta delen. Detta utförs enklast och bäst i en bröststödd roddmaskin. Ett paralellt axelbrett grepp är bäst. Från ett utsträckt läge - drag bak/ned skuldran med raka armar.

Samma princip kan användas för nedre trapezius med hjälp av "lat-shrugs".