handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av komvux?


Störd
2013-01-03, 01:44
Jo, gymnasiet gick inte så bra pga diverse anledningar som jag inte riktigt orkar att gå in på så jag har nu sökt in till ett gäng kurser på komvux för att läsa upp mitt nedrans slutbetyg.

Vad jag undrar då är ( utav era egna erfarenheter ). Hur lång tid tog det ungefär att läsa en kurs på flex? Jag ska läsa biologi 1, Privatjuridik, samhäll 1b och vård, omsorgsprogram ( etik och människans livsvillkor ). Jag undrar dessutom lite hur det ligger till med tiderna, får man välja detta själv och hur ofta ska man visa sitt vackra ansikte på skolan? Vad jag har förstått med flex så får man läsa mer eller mindre självständigt hemma?

En liten fråga till sådär nu när jag ändå är igång :naughty: .
Ifall jag vill lägga till en kurs till så borde det inte va några problem va? Jag vill läsa programmering också ( Jag behöver fortfarande fler kurser, hade tänkt göra prövningar annars ) på distans då de inte har dessa kurserna i min kommun. Är det möjligt att bara lägga till en kurs sådär?

Anledningen till varför jag frågar här och inte ringer / mailar till Syv är därför att de ibland verkar hata sitt jobb då de får samma frågor tusen gånger samma dag och är ofta, av min egna erfarenhet. Väldigt dåliga på att besvara simpla frågor..... Det känns nästan som att de slingrar sig hela tiden..

Tack på förhand :), känns nästan bra att börja läsa igen... Hatade gymnasiet av många anledningar. Förhoppningsvis så blir det lite vuxnare miljö att läsa i också.

Fishtank
2013-01-03, 02:16
Alla dina frågor beror egentligen på din skola.

grisbil3n
2013-01-03, 03:38
Läs allt på distans, typ hermods lr NTI. Krävs ingenting av dig som student. Minimalt med tid och ansträgning.

Fishtank
2013-01-03, 03:45
Fast grisbil3n då måste kommunen godkänna det först, har sett vad kurserna vid hermods kostar så det måste finnas en bra motivering.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

grisbil3n
2013-01-03, 04:31
Fast grisbil3n då måste kommunen godkänna det först, har sett vad kurserna vid hermods kostar så det måste finnas en bra motivering.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Varför skulle dom inte göra det om han saknar kurser från gymnasiet? Eller har jag fått någonting helt om bakfoten nu?

olwe
2013-01-03, 07:13
Kolla på folkhögskola om det rör sig om många kurser. På ett år får du ett nytt betyg (skala 1-4) som du exempelvis kan söka in på högskolan med. Vet dock inte hur det är med behörighet. Men dunkar du en 4 i allt på folkhögskolan kan du läsa till vad du vill sedan (reservation för behörigheten). Och det kan du fixa. Har en polare som gick ngn folkhögskola i ngn förort där det var skitenkelt att utmärka sig och få högsta betyg i allt. Han är läkare idag via det.

Gober
2013-01-03, 11:55
Edit, skrev en lång jävla historia men den hade faktiskt egentligen inget med TS frågor att göra.

Exdiaq
2013-01-03, 14:15
Beror på skola.

När jag kompletterade med matematik b och naturkunskap b hade jag en fenomenal lärare som lärde ut matematik på det sätt han blivit lärd under sin uppväxt i Iran. Förenklade det som stod i läroboken kopiöst mycket.

Störd
2013-01-04, 02:28
Läs allt på distans, typ hermods lr NTI. Krävs ingenting av dig som student. Minimalt med tid och ansträgning.

Jag ville läsa allt på distans då jag jobbar MYCKET bättre på egen hand och ogillar starkt skol miljön hehe *spy*. Dessutom jäkla drygt att pendla genom tre städer varje dag och åka buss flera timmar om dagen....

Men tydligen så har de någon sorts '' hard on '' för att man MÅSTE läsa i själva skolan ist. Kan ju va en kostnadsfråga. Men jag undrar fasiken fortf ifall jag kan lägga till en kurs såhär mitt i allting?
Programmering MÅSTE jag isåfall läsa på distans verkar det som då de inte har kursen(kurserNA) här.*grr*

grisbil3n
2013-01-04, 07:03
Jo fast borde ju vara billigare distans? Jag vet inte...

Störd
2013-01-07, 21:38
Jag har dock ett ganska så brådskande problem nu!
Jag har fått två lappar. Fick ett brev idag där det står ''introduktionstider ''.
På detta brev så står det att Start för etik är On 9/1 klockan 12.30 och samhäll imorn kl 16:30.

Dock så står det på mitt andra brev som jag fick när jag blev antagen '' Start: Tisdag 8 Januari kl 9.00. Första veckan är tisdag och ons schemalagda, vilket innebär obligatorisk närvaro. ''.. På Etik.

Jag har alltså fått två helt olika tider? Och första samhälls lektionen enligt tiderna som står på kursen när jag valt är imorn 14.10-16.20...
Ska jag gå på den lektionen? Har inte fått något brev gällandes samhäll mer än att jag blivit antagen ( ska börja i januari ). Ska jag gå på första lektionen ( 14:10 ) eller på introduktions tiden nu första veckan? Samt vad ska jag göra för Etik, människans villkor? Detta är sjukt förvirrande. Man måste väll ha introduktion före själva kursen börjar?

willtjam
2013-01-07, 21:45
Jag upplevde samma situation idag. På de papper jag fått stod det att första lektionen var idag kl 12, men när jag loggade in på skolans hemsida stod det nästa vecka kl 11.30. Så, jag bestämde mig för att inte dra dit, då jag litade mer på lärarens notis. Fick däremot ett mail på eftermiddagen om nåt han hade sagt på mötet inte gällde, så tydligen skulle jag ha varit där idag.
Hör av dig till lärarna och fråga vetja.

Vinter
2013-01-07, 21:49
Jag har dock ett ganska så brådskande problem nu!
Jag har fått två lappar. Fick ett brev idag där det står ''introduktionstider ''.
På detta brev så står det att Start för etik är On 9/1 klockan 12.30 och samhäll imorn kl 16:30.

Dock så står det på mitt andra brev som jag fick när jag blev antagen '' Start: Tisdag 8 Januari kl 9.00. Första veckan är tisdag och ons schemalagda, vilket innebär obligatorisk närvaro. ''.. På Etik.

Jag har alltså fått två helt olika tider? Och första samhälls lektionen enligt tiderna som står på kursen när jag valt är imorn 14.10-16.20...
Ska jag gå på den lektionen? Har inte fått något brev gällandes samhäll mer än att jag blivit antagen ( ska börja i januari ). Ska jag gå på första lektionen ( 14:10 ) eller på introduktions tiden nu första veckan? Samt vad ska jag göra för Etik, människans villkor? Detta är sjukt förvirrande. Man måste väll ha introduktion före själva kursen börjar?

Du har inskrivning första tillfället, där får du även information osv. Och kan fixa CSN underlag om du behöver. Sedan så har du som sagt schemalagda lektioner. Självklart ska du gå på alla schemalagda tider.

Har du mer frågor så brukar expedition vara öppen runt 9-12. Nummer finns på deras hemsida.

Störd
2013-01-07, 21:50
Jag upplevde samma situation idag. På de papper jag fått stod det att första lektionen var idag kl 12, men när jag loggade in på skolans hemsida stod det nästa vecka kl 11.30. Så, jag bestämde mig för att inte dra dit, då jag litade mer på lärarens notis. Fick däremot ett mail på eftermiddagen om nåt han hade sagt på mötet inte gällde, så tydligen skulle jag ha varit där idag.
Hör av dig till lärarna och fråga vetja.

Förstår inte riktigt, kan ju inte bara dra dit och börja sådär dirr.
Man måste väll ha introduktion INNAN första lektionstillfället? <.<

Du har inskrivning första tillfället, där får du även information osv. Och kan fixa CSN underlag om du behöver. Sedan så har du som sagt schemalagda lektioner. Självklart ska du gå på alla schemalagda tider.

Har du mer frågor så brukar expedition vara öppen runt 9-12. Nummer finns på deras hemsida.

Jo fast. Det står ju som sagt att introduktion är på onsdag. ( brevet jag fick idag ), och på antagningsbesked som jag fick för X veckor sedan står det Start 8 jan 9:00.... Alltså före introduktionen <.<. Är det möjligt?

willtjam
2013-01-07, 22:00
På min skola så hade vi ett infomöte i december, inför starten nu i januari, så jag vettetusan vad som pågår. Varför inte bara höra av dig till lärarna?

Störd
2013-01-07, 22:07
På min skola så hade vi ett infomöte i december, inför starten nu i januari, så jag vettetusan vad som pågår. Varför inte bara höra av dig till lärarna?

Jag det är lite svårt bara. För jag fick brevet idag. ( står att det blev utskrivet den fjärde Januari ) så jag har inte kunnat hinna att ringa in :/. Har inte fått reda på någonting alls förutom '' du har blivit antagen ''. Har inte fått något alls om samhäll nu heller, bara vård omsorg....

willtjam
2013-01-07, 22:10
Ring kl 8 imorrn bitti då. :)

Störd
2013-01-08, 09:32
HELVETE OCKSÅ!!!

Min farsa skulle köra mig idag, men så hade det tydligen varit problem på hans jobb o han hade åkt upp ändå. Så såg jag inte lappen direkt utan satt o myste på mitt rum på morgonen.... Så springer jag upp till bussen o då kör helvetet bara förbi .... Nästa buss som är försenad kommer fram till stan såklart sent då den är försenad och statsbussen har redan gått och jag måste då gå upp till centralen för att ta nästa buss till komvux ( Olika bussar vid olika tider ) men då ser jag att jag ändå hade varit 1 ½ timme sen .... Så nu är jag hemma -.-.. Fruktansvärt bra start ju....

Försöker ringa in till receptionen man ska ju anmäla ifall man inte kan närvara första lektionen. Men de öppnar inte förräns 10:15 . Hoppas att det inte är för sent då att ringa in i efterhand så att jag blir av med min plats.

Fan vad drygt sånt här är.

Control_61
2013-01-08, 09:40
Läs allt på distans, typ hermods lr NTI. Krävs ingenting av dig som student. Minimalt med tid och ansträgning.

Såna där efterblivna kommentarer bidrar inte med något mer än att idiotförklara de som behöver kriga även för gymnasiekurser (vilket är en klar majoritet av alla människor jag gått på gymnasiet/högskola med).

Flashback-elitism när den är som värst.

Mental
2013-01-08, 09:58
Jag har pluggat både på komvux och på gymnasiet. Självklart är det olika mellan skolorna, men komvux höll en bra mycket lägre nivå, och hade betydligt lägre krav på studenterna. Så nej, någon större ansträngning krävdes inte av studenterna.

z_bumbi
2013-01-08, 10:14
Jag har pluggat både på komvux och på gymnasiet. Självklart är det olika mellan skolorna, men komvux höll en bra mycket lägre nivå, och hade betydligt lägre krav på studenterna. Så nej, någon större ansträngning krävdes inte av studenterna.

Jag upplevde det också lättare på komvux men då mer för att jag hade färre kurser i taget vilket innebar att inga svåra ämnen gick parallellt och att för att jag var mer mogen/motiverad. I samtliga fall var det också sådant jag redan läst så det blev i mycket en upprepning som förstärkte det jag redan kunde. I mitt fall tyckte jag t o m att engelska var kul och inte ett helt meningslöst ämne som man bara läste för att man var tvungen.

Störd
2013-01-09, 11:57
Jag fick lite det intrycket igår också, att det var lite lättare och mer '' laid back '' lärare. Klassen verkade också bra, så samhälls delen känns faktiskt helt ok.

Jag har dock fått ångest gällande etik, människans livsvillkor och tänker försöka byta till programmering istället. Det känns bara helt fel, kändes rätt när jag valde dock. Men känns inte bra på något sätt och ser hellre att någon som verkligen vill ha platsen till 100% tar det ( någon som kanske vill bli läkare, vilket jag INTE vill ). Känns fel att jag tar den och sedan bara tycker att det är drygt.

Så ska ta och avbryta kursen, nu har den bara varit igång två dagar ändå så borde ju inte va några problem. Hoppas att jag kanske kan lägga till programmering på distans ( de finns inte i närheten ) i april tidigast. Är så jävla trött på att läsa saker som jag inte är intresserad utav så tänkte kanske göra detta för mig själv, läsa något som jag verkligen är intresserad av och känner att jag kan utnyttja i framtiden.
Jag skiter i poängen nu och att hora ut mig efter mitt slutbetyg, jag gör något som jag VILL göra istället.

Känner mig dock fruktansvärt jobbig som person, som håller på och bytar o avrbyter o grejar haha.
Hoppas att jag inte får massa arga blickar ^^.