handdator

Visa fullständig version : Jobb i Norrköping. Flytt till Norrköping eller Linköping?


Spettet
2013-01-02, 19:34
Har nyligen fått mitt första jobb som är i Norrköping och har börjat tittat på lägenheter i Norrköping sedan kollat upp lite fakta om Norrköping och blivit lite skrämd av Norrköpings kriminalitet. Så funderar på att flytta till Linköping och sedan pendla till Norrköping. Och jag undrar då vart tycker ni som bor/bott i Norrköping? Anser ni det vara smartare att pendla till Norrköping?

Lasse Kongo
2013-01-02, 19:41
Har nyligen fått mitt första jobb som är i Norrköping och har börjat tittat på lägenheter i Norrköping sedan kollat upp lite fakta om Norrköping och blivit lite skrämd av Norrköpings kriminalitet. Så funderar på att flytta till Linköping och sedan pendla till Norrköping. Och jag undrar då vart tycker ni som bor/bott i Norrköping? Anser ni det vara smartare att pendla till Norrköping?

Jag bodde 1 år i Lkpg, bott snart 10 år i Norrköping, älskar peking.

Tänker man som du är man ute på tunn is anser jag, kriminaliteten lär inte vara särskilt lägre i Linköping.

Pzorz
2013-01-02, 19:46
Svår fråga. Har du många kompisar i Norrköping? För att våga gå ut så råder jag dig till att ha ett sällskap på minst 3 personer, gärna beväpnade med knivar.

Spettet
2013-01-02, 19:49
Svår fråga. Har du många kompisar i Norrköping? För att våga gå ut så råder jag dig till att ha ett sällskap på minst 3 personer, gärna beväpnade med knivar.

Nej har inga polare i Norrköping och lite sådant man har hört att det händer endel där, kanske händer lika mycket i Linköping men då kanske dom är bättre att hålla det tyst. Därför lockar det mer att införskaffa en billig pendlar bil och bosätta sig i Linköping men kan ha fel. Mer input!

Måsse
2013-01-02, 19:50
Svår fråga. Har du många kompisar i Norrköping? För att våga gå ut så råder jag dig till att ha ett sällskap på minst 3 personer, gärna beväpnade med knivar.

fo real??

Linköping ftw :D. Morsan pendlar f.ö till Norrköping och har gjort i väldigt många år... funkar klockrent!

Spettet
2013-01-02, 19:54
fo real??

Linköping ftw :D. Morsan pendlar f.ö till Norrköping och har gjort i väldigt många år... funkar klockrent!

Yes fo real;)

Lockar väldigt mycket just att pendla eftersom Linköping känns mer som en livfull stad. Mer input innan jag bestämmer mig.

Lasse Kongo
2013-01-02, 19:57
Yes fo real;)

Lockar väldigt mycket just att pendla eftersom Linköping känns mer som en livfull stad. Mer input innan jag bestämmer mig.

Men... hur går det ihop? Att Linköping är en livfull stad men Norrköping har mer krimi?

Iaf, det finns gott om fräscht åka i Linköping enligt mig, vroooom vroooooom vroooooom!

z_bumbi
2013-01-02, 19:57
Det kan bli segt att pendla. När allt funkar och om du hittar en lägenhet i närheten av stationen så tar det inte så lång tid förutsatt att också arbetsplatsen ligger i närheten av stationen i Norrköping men det försvinner i alla fall kanske typ en halvtimme enkel väg (jag har inte kollat hur lång tid det tar). Den dagen det snöar mycket och om du måste åka buss eller cykla till stationen så kan det ta lång tid och det är tradigt på sikt.

Vill du i alla fall gå ut i Linköping så är det inga problem att åka över för att göra det.

Vad gäller brottsligheten i de olika städerna så har jag ingen överblick men ingen av städerna är väl kända för hög brottslighet?

Yxel
2013-01-02, 19:58
Som tidigare Linköpingsbo (bor utanför nu) kan jag bara säga om Norrköping:
Det luktar svavel
Nergången f.d industristad
Knarkare och alkisar
Slitet och eftersatt

Linköping:
Universitetsstad, yngre befolkning, ljusare framtid, större visioner.

Yxel
2013-01-02, 19:59
Det kan bli segt att pendla. När allt funkar och om du hittar en lägenhet i närheten av stationen så tar det inte så lång tid förutsatt att också arbetsplatsen ligger i närheten av stationen i Norrköping men det försvinner i alla fall kanske typ en halvtimme enkel väg (jag har inte kollat hur lång tid det tar). Den dagen det snöar mycket och om du måste åka buss eller cykla till stationen så kan det ta lång tid och det är tradigt på sikt.

Vill du i alla fall gå ut i Linköping så är det inga problem att åka över för att göra det.

Vad gäller brottsligheten i de olika städerna så har jag ingen överblick men ingen av städerna är väl kända för hög brottslighet?

Skäggetorp i Linköping ligger top10 i Sverige tror jag ;)

Spettet
2013-01-02, 19:59
Men... hur går det ihop? Att Linköping är en livfull stad men Norrköping har mer krimi?

Iaf, det finns gott om fräscht åka i Linköping enligt mig, vroooom vroooooom vroooooom!

Kan vara fel ute men eftersom jag har mer kunskap av Linköping så känns det mer lockande och att det står mer negativt om Norrköping så överväger man mer det säkra förre det osäkra.

Spettet
2013-01-02, 20:02
Det kan bli segt att pendla. När allt funkar och om du hittar en lägenhet i närheten av stationen så tar det inte så lång tid förutsatt att också arbetsplatsen ligger i närheten av stationen i Norrköping men det försvinner i alla fall kanske typ en halvtimme enkel väg (jag har inte kollat hur lång tid det tar). Den dagen det snöar mycket och om du måste åka buss eller cykla till stationen så kan det ta lång tid och det är tradigt på sikt.

Vill du i alla fall gå ut i Linköping så är det inga problem att åka över för att göra det.

Vad gäller brottsligheten i de olika städerna så har jag ingen överblick men ingen av städerna är väl kända för hög brottslighet?


Det blir pendel med bil till jobbet från ev Linköping och det tar då ca 30min och skulle bilen inte funka så är det bara att hoppa på östgötapendeln.

Jockefoten
2013-01-02, 20:10
Har varit en del i Norrköping när jag studerade, samt på lite utbildningar under senare år. Staden har inte direkt utseendet med sig om man säger så, Linköpings statskärna är dessutom mer genomtänkt (finare).

tjabon
2013-01-02, 20:13
Jag tycker du ska ha som grundprincip att undvika pendling om du flyttar till ett nytt jobb. Saker och ting kommer funka mycket smidigare (framför allt det sociala).
Så småningom lär du dej nog vilka kvarter man ska undvika.

Spettet
2013-01-02, 20:14
Den tanken som går nu är just pendlingen, finns risk med vinter att bilen kanske inte startar, tåget/bussen är försenad, kostar extra med bensin så då är frågan om det kommer vara värt det. Visserligen känner man att det det inte funkar med pendlingen så kan man ju flytta dit vid ett senare tillfälle.

Spettet
2013-01-02, 20:16
Jag tycker du ska ha som grundprincip att undvika pendling om du flyttar till ett nytt jobb. Saker och ting kommer funka mycket smidigare (framför allt det sociala).
Så småningom lär du dej nog vilka kvarter man ska undvika.

Jo precis men just det att det finns "kvarter" att undvika så känns det mindre sug att flytta dit. Men jag kommer inte tacka nej till mitt första jobb bara för det men vill hamna rätt från början och just att man inte ska gå i någon park på kvällen så blir man tveksam.

Olegh
2013-01-02, 20:16
Pendling suger. I dubbel bemärkelse, det är både ett jäkla energi- och tidsslöseri.

Pzorz
2013-01-02, 20:21
Herre gud..! Jag har bott i Norrköping nästan hela mitt liv och har inte råkat ut för något tråkigt. Vad är det med folk? Fan, det är en stad i Sverige, inget jäkla ghetto i USA. Sluta nojja?

Spettet
2013-01-02, 20:23
Haha, bra mer sånt. Alla åsikter och synpunkter hjälper. Alla ni som bor eller bott i Norrköping, vad anser ni om staden, positivt och negativt?

KlopFer
2013-01-02, 20:35
Vart i stan ligger nya jobbet? Bara tänker om det är nära station för isåfall är det ju inga problem att pendla. Annars tycker jag stan är chill :) kan iofs bero på min tjurnacke ;)


Vårat city tycker jag är mysigare, du har alla butiker du behöver. Finns bra kaféer och när du ätit för mycket kladdkaka kan du ta ett varv genom industrilandskapet som för övrigt fått ganska så stor lyft på senare år med renovering runt campus/visualiseringscenter.

Eller så sätter man sig på fräcka fröken på skvaller torget och kollar på alla studenter som går runt i sina clownkläder.

StarkaUlf
2013-01-02, 20:35
Senast jag var i Norrköping kom det en utländsk man i en svart bil, vevade ner rutan och sa att han skulle cutta min tung. Och att han skulle ta alla med min namn och efternamn.
















Nej, men jag har bara varit där en snabbis en gång. Upplevde det inte som en dålig stad. Men svårt att säga beroende på så kort tid.

Spettet
2013-01-02, 20:39
Vart i stan ligger nya jobbet? Bara tänker om det är nära station för isåfall är det ju inga problem att pendla. Annars tycker jag stan är chill :) kan iofs bero på min tjurnacke ;)

Ingelsta, nära city gross. Tar nog ca 30min att gå ifrån stationen.

Spettet
2013-01-02, 20:40
Senast jag var i Norrköping kom det en utländsk man i en svart bil, vevade ner rutan och sa att han skulle cutta min tung. Och att han skulle ta alla med min namn och efternamn.






Nej, men jag har bara varit där en snabbis en gång. Upplevde det inte som en dålig stad. Men svårt att säga beroende på så kort tid.

Not funny! *grr27*

Spettet
2013-01-02, 20:41
Vårat city tycker jag är mysigare, du har alla butiker du behöver. Finns bra kaféer och när du ätit för mycket kladdkaka kan du ta ett varv genom industrilandskapet som för övrigt fått ganska så stor lyft på senare år med renovering runt campus/visualiseringscenter.

Hur är utelivet? Krogar osv? Eller ska man satsa på att dra in till Linköping ifall men blir fest sugen?

KlopFer
2013-01-02, 20:55
Hur är utelivet? Krogar osv? Eller ska man satsa på att dra in till Linköping ifall men blir fest sugen?

Jag gillar lite lugnare ställen t.ex http://www.krogasken.se

http://www.enoteket.se/galleri/

http://www.manesa.se/bildgalleri.html

Som ligger i http://www.knappingsborg.se/UPPLEVELSE bland annat.


Där du skulle jobba, det är ju rätt knölig placering och ganska så avsides. Du har rätt skönt lunchställe där dock http://ostgotakok.se

Spettet
2013-01-02, 21:06
Okej, tack. Nu kommer en nojjfråga men hur mycket av det kriminella har du märkt av? Samt vart ska man rikta in sig på att bo? Läst att man ska undvika Haga och Hageby.

KlopFer
2013-01-02, 21:53
Okej, tack. Nu kommer en nojjfråga men hur mycket av det kriminella har du märkt av? Samt vart ska man rikta in sig på att bo? Läst att man ska undvika Haga och Hageby.

Antar att det är lägenhet du ska bo i och just nu är det inte fullt så mycket lägenheter som det förut var på marknaden.

Men ställen jag skulle rekommendera dig att inte bo på är hageby/navestad (ligger ungefär brevid varandra). Marielund är ganska tät med invandrare så vill du ha kvar dina prylar är det säkert inte det bästa området.

Annars så funkar överallt i city. Vi bor t.ex inom promenadens gränser och då bor man tydligen i "city". Tar ca 10min att cykla till centrum.

Jag skulle tagit en lägenhet som verkar okej och sedan är det ju bara flytta om det är förjävligt. Vill man slippa det "värsta" då är det bostadsrätt som gäller och då brukar det automatiskt bli bra områden man hamnar i.

Haga ligger inte i närheten av hageby även om det låter så på namnet. Haga kan även vara en bra utgångspunkt för det ligger nära ingelsta. Max 10-15min med cykel lite beroende på vart exakt lägenheten kan ligga i området.


Hittar du en lägenhet som du undrar över är det bara skicka pm kan jag säga vad jag tycker om området.

Spettet
2013-01-02, 21:58
Annars så funkar överallt i city. Vi bor t.ex inom promenadens gränser och då bor man tydligen i "city". Tar ca 10min att cykla till centrum.



Hur går dom?

KlopFer
2013-01-02, 22:08
http://www.norrkoping.se/bo-miljo/trafik/parkering/karta/Bo_P-omraden_hela-2.gif


skaplig bild :D http://www.norrkoping.se/bo-miljo/trafik/parkering/karta/Bo_P-omraden_hela-2.gif

Allting runt det som står som "söder" tycker jag funkar. Jag bor i "Norr"

Spettet
2013-01-02, 22:12
Grymt bra, tack!

Sir Anselm
2013-01-05, 00:21
Norrköping är trevligt. Vi bor på Albrektsvägen (söder) och trivs jättebra. Finns många bra gym i stan. Ska du jobba på Ingelsta är det nog cykel eller buss som gäller, visst finns det bostäder som ligger inom gångavstånd, men då hamnar du ju en bit från centrum istället.

Librish
2013-01-05, 00:38
Om du inte redan nu känner jättemycket folk i Linköping och planerar att spendera hela ditt sociala liv där så skulle jag utan tvekan undvika pendling och bo i Norrköping.

KaptenKnäsvag
2013-01-05, 09:09
Det finns inga områden i Norrköping att undvika. Jag har sett ett kriminellt gäng spatsera och visa upp sig vid endast ett tillfälle, och det var i City. Tror inte att civila personer löper någon större risk att råka ut för brott än i vilken annan svensk stad som helst.

Vad gäller valet; Norrköping har lite själ och hjärta, medan Linköping är en känslokall klump av betong. Det är min åsikt :)

PixelMiner
2013-01-05, 11:46
Som min mäklare sa när jag sålde min bostadsrätt för att flytta ifrån Norrköping till Linköping (för att slippa pendlingen):
"Norrköping är en liten storstad, medan Linköping är en stor småstad."

Efter några år bosatt i Linköping kan jag bara hålla med. Linköping är stort och platt utan något levande centrum. Studenterna håller sig på sin kant kring universitetsområdet och märks inte så mycket. Linköpingsborna håller sig i sina bostadområden och på helgen åker alla till Tornby och handlar.

Norrköping har ett mycket mer levande centrum, sedan är Norrköping lite ruffigare arbetarstad som det är. Men samtidigt har stan en själ till skillnad mot Linköping. Jag var aldrig rädd när jag gick ut i Norrköping, oavsett tid på dygnet. När jag bodde i Norrköping bodde jag först på Söder, vilket var ett mycket lugnt område. Sedan flyttade jag till området kring Kungsgatan (C-NV), det är ju lite mer rörelse där men inte stökigt.

Som någon ovan sa, om du inte har väldigt mycket kompisar i Linköping så hade jag prioriterat att slippa pendlingen. Skall du jobba på Ingelsta så skulle jag nog välja att bo i området kring Kungsgatan(C-NV på kartan) då bussen till Ingelsta går den vägen. 5 minuter till jobbet, smidigt värre. Dessutom rätt lätt att få tag i boende i de kvarteren, både prisvärda bostadsrätter och hyresrätter.

Spettet
2013-01-05, 11:55
Har varken kompisar i Norr eller Linköping men blir att bosätta sig i Norrköping blir smidigare, men eftersom det kan ta ett tag att få tag i en lägenhet så blir det att pendla nu i början.

jockke
2013-01-05, 13:01
Satsa på Norrköping. Speciellt om du ska jobba där. Jag har varit ute där många gånger och inte heller råkat ut för något. Det är inte värre än någon annan stad. Och ja det finns kriminella gäng. Men jag tvekar på att tex Hells Angels kommer hoppa på dig utan anledning.

KlopFer
2013-01-05, 13:07
Satsa på Norrköping. Speciellt om du ska jobba där. Jag har varit ute där många gånger och inte heller råkat ut för något. Det är inte värre än någon annan stad. Och ja det finns kriminella gäng. Men jag tvekar på att tex Hells Angels kommer hoppa på dig utan anledning.

Har kompisar/bekanta som hamnat på efterfest i hells angels lokaler på stockholmsvägen. Fast pris vid ingången sedan var det bara dricka tills man stupa. Fick tydligen :thumbup:


OBS: Man måste hängt på wasa/benny hill/VK innan om man ska haka på rätt folk till en sådan efterfest :D

jockke
2013-01-05, 13:08
Har kompisar/bekanta som hamnat på efterfest i hells angels lokaler på stockholmsvägen. Fast pris vid ingången sedan var det bara dricka tills man stupa. Fick tydligen :thumbup:

Precis. Trevliga killar det där. Där ska jag hamna nästa gång jag är ute i Norrköping :cool:

Spettet
2013-01-05, 15:02
Passar på och kollar vilka gym i Norrköping ni rekommenderar? När man väl kommit på plats så blir att hitta gym prio 1.

Samt om ni får reda på någon 1a eller 2a som kommer bli ledig av någon vän eller bekant så hör gärna av er via PM :)

KaptenKnäsvag
2013-01-05, 20:27
Passar på och kollar vilka gym i Norrköping ni rekommenderar? När man väl kommit på plats så blir att hitta gym prio 1.

Samt om ni får reda på någon 1a eller 2a som kommer bli ledig av någon vän eller bekant så hör gärna av er via PM :)

tre bästa

1. 24Seven fitness. Jag tränar där. Sparsamt med folk, helt ok utrustning. För det mesta är det ingen som bryr sig om man slänger med vikter och låter. öppet jämt

2. Comet Gym. Rått som fan, här uppmuntras vrål och dunk. Är igensmockat med folk ibland. Taskiga öppettider

3. OL-klubben vid badhuset. Inte testat den här själv, men jag har hört att det ska vara basic och bra stämning. Många stänger med vikter och hyffsat pris. Vet inget om öppettiderna

håll dig borta från:

1. World Class. Om du inte gillar att betala 400 kr/månaden för att trängas med hälften av Norrköpings befolkning.

2. Nordic. Helt ok gym trots sitt höga pris, men det finns ingen tolerans ö.h.t för personer som vill klä sig funktionellt och träna basövningar. Blev tillsagd för att jag hade fel byxor på mig en gång. Magnesium är förbjudet. Fungerar mer som en fashion-runway än ett ställe för träning

3. Badhuset. Stans absolut sämst utrustade gym. Det var bra (faktiskt) innan renoveringen. Badhusets styrka var att det var öppet och ljust, kändes nästan som att träna utomhus, men de tog tillvara på utrymmet genom att slänga på en till våning (!!). Nu känns det som att träna i en bastu.

alva
2013-01-05, 20:50
Jag har bott i Norrköping hela mitt liv, och har aldrig oroats av kriminaliteten. *rolleyes* Men sen skulle jag aldrig få för mig att bosätta mig i Hageby heller iofs (en stadsdel här i stan). ;)

Norrköping är way bättre än Linköping - på alla plan!

Spettet
2013-01-05, 20:58
tre bästa

1. 24Seven fitness. Jag tränar där. Sparsamt med folk, helt ok utrustning. För det mesta är det ingen som bryr sig om man slänger med vikter och låter. öppet jämt

Blir perfekt. Tack!

Jag har bott i Norrköping hela mitt liv, och har aldrig oroats av kriminaliteten. *rolleyes* Men sen skulle jag aldrig få för mig att bosätta mig i Hageby heller iofs (en stadsdel här i stan). ;)

Norrköping är way bättre än Linköping - på alla plan!

Vilken? :P

KlopFer
2013-01-06, 00:01
Finns en friskis & swetish ute vid ingelsta som är helt nybyggt. Ska tydligen vara jäkligt stort. Bara utbud av maskiner/fria vikter är vad jag hört.

Spettet
2013-01-06, 00:04
Finns en friskis & swetish ute vid ingelsta som är helt nybyggt. Ska tydligen vara jäkligt stort. Bara utbud av maskiner/fria vikter är vad jag hört.

Okej, är friskis och svettis bra gym? Blir att kolla igenom dom gym som lockar mest. Så alla tips är välkomna.

TIMPA
2013-01-06, 03:44
Kriminalitet i Norrköping och Linköping, inget att oroa sig över.

Sir Anselm
2013-01-06, 22:59
2. Nordic. Helt ok gym trots sitt höga pris, men det finns ingen tolerans ö.h.t för personer som vill klä sig funktionellt och träna basövningar. Blev tillsagd för att jag hade fel byxor på mig en gång. Magnesium är förbjudet. Fungerar mer som en fashion-runway än ett ställe för träning


Eeh, what? *bs*

Magnesium stämmer nog att de inte vill att folk använder, men det är knappast unikt för det gymmet. Jag vet inte vad du menar med att klä sig funktionellt, men folk tränar i shorts, tights, cykelbyxor, långbyxor i olika material. Vad hade du egentligen på dig, stringkalsonger? :d

Spettet
2013-01-08, 10:25
Har hittat en 1a för 3000:- i månaden och då ingick vatten men el och bredband få man stå för själv. Och undrar hur mycket kan det tänkas gå på för en etta utöver dom 3000:-, beror såklart på hur mycket man använder men på ett ungefär?

Samuelelel
2013-01-08, 10:47
Skiljer en hel del i priser när när det gäller bostäder i städerna också (bostadsrätter). Lite osäker på hyres men antar att det är dyrare i Linköping även där. Bor och jobbar för närvarande i Linköping med en sambo från Norrköping som nu även pendlar dit. Hon tycker det funkar men jag personligen skulle nog ha svårt att klara det.

Sedan bör du ha i åtanke att det av någon anledning finns medfödd rivalitet mellan städerna. Så ta inte ett svar om att Norrköping är sämst från någon linköpingsbo och vice versa som något användbart. Båda städerna har så klart sina för och nackdelar men båda är riktigt trevliga.

Gällande kriminalitet så bodde jag själv i skäggetorp under 6 månader utan att bli av med varken ägodelar eller livet. Största problemet med den stadsdelen är att allt ser exakt likadant ut - världens tråkigaste omgivning (plus svårt att hitta när det är mörkt och man är lite drucken :( ).

z_bumbi
2013-01-08, 12:40
Största problemet med den stadsdelen är att allt ser exakt likadant ut - världens tråkigaste omgivning (plus svårt att hitta när det är mörkt och man är lite drucken :( ).

En lastbil utomhusfärg, två lastbilar med staket och plank, en lastbil med lite kul utomhuskonst och tre/fyra lastbilar med växter och den stadsdelen skulle kunna se ganska så okey ut. :D