handdator

Visa fullständig version : Kost schema för viktnedgång ?


Zerekzerek
2013-01-02, 18:23
Hej , nu är det såhär att jag bestämt mig för att tappa 10-15 kg , och behöver hjälp med kosten.

Jag letar efter ett kost schema som ett schema på dagliga måltider och vilken tid och hur ofta jag bör äta och vad jag bör äta.

Om någon här har bra erfarenhet av tips om kost för viktminskning så är jag väldigt tacksam för svar.

Ett schema helt enkelt för alla veckodagar , Kvittar vad det är för mat som bör ätas , det går ner ändå.

MVH!

Jeml
2013-01-02, 18:33
spelar ingen roll hur ofta du äter..

100g lax
300g nötfärs 10%
300g kycklingfilé
200g ris
1-2 protte shakes
lite grönsaker/något vitamintillskott

fördela maten hur du vill under dagen, spara förslagsvis 50% av kalorierna till efter träning och minst 100-150g ris imo.

går du inte ner, skär av lite på riset.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Zerekzerek
2013-01-02, 18:39
Kan man även köra på en ensidig diet?

Tex att man ofta äter 300 g nötfärs + 100 g ris och grönsaker?

Jeml
2013-01-02, 18:46
Kan man även köra på en ensidig diet?

Tex att man ofta äter 300 g nötfärs + 100 g ris och grönsaker?

ja det funkar säkert då en diet inte är prermanent. dock kanske man borde komplettera med omega3 och vitaminer/mineraler. är inte så jäkla pro på det där med vitaminer/mineraler olika fettsyror osv.

300g färs och 100g ris är dock alldeles för lite. .

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

NNIF
2013-01-02, 19:00
ris är väl inte direkt super på en deff med tanke på hur kasst det mättar

har du läst deff - en guide?

jasonmago
2013-01-02, 19:08
Lär dig hur du ska räkna dina kalorier och täcka dina macros

För mig är det till exempel något såhär: 200g protein, 50-70g fett och sedan fyller jag upp med kolhydrater för att pricka mitt önskade kcalintag. Det här är mina riktlinjer och utifrån det så väljer jag god mat som jag gillar och äter annars också. Jag börjar inte äta massa äckliga maträtter som jag inte vill ha bara för att de är optimalt på de ena eller andra sättet. Det enda jag brukar få skära ner på lite är feta såser och möjligtvis lite kolhydrater och sen tar jag såklart bort allt skräp som godis och sånt. Och de gör jag bara för att jag anser att jag inte har plats för det i min kcalbudget.


Sedan faller ju allt tillbaka på att rena källor och oraffinerade råvaror alltid är det bästa. Men det börjar inte gälla bara för att du ska börja deffa utan de är sånt din kost alltid bör bestå av.

Jeml
2013-01-02, 19:10
ris är väl inte direkt super på en deff med tanke på hur kasst det mättar

har du läst deff - en guide?

tkr det mättar helt okej, mkt bättre än pasta. men visst för bättre mättnadskänsla kan man ju äta potatis och rotfrukter för samma kalorimängd (~700kcal enligt mitt förslag)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2