handdator

Visa fullständig version : Tips på styrketräning utan att gå på gym vid viktminskning


ILDB
2013-01-02, 14:42
Oj det blev en lång rubrik!

Jag vägar idag ca 110 kg och är 182 cm lång, jättefet skulle man kunna säga. Ska börja ta tag i det här med vikten nu tänkte jag och behöver lite råd.

Ska försöka ligga på 1000kcal underskott per dag så man förhoppningsvis kan gå ner ca 1 kg/vecka. Känner att jag måste se resultat i början för att ha motivationen uppe och kunna fortsätta då jag har väldigt dålig självdisciplin.

hursom, protein på 2g/kg verkar ju vara bra efter allt man läst (har läst king grubs deffguide och flera trådar här på forumet). 220g/dag då alltså?

Men ska man ändra det allteftersom man går ner i vikt?

Jag blir väldigt dålig i magen av de proteinpulver jag testat, så om ni har några tips på proteinpulver som man inte blir dålig i magen av vore jag tacksam haha (är inte laktosintolerant i allmänhet).

Sen det här med träningen..

Jag har inte tid och ekonomi till att gå på gym (går en utbildning som tar oerhört mycket tid och det blir många sena kvällar osv) och jag kommer även bli särbo till våren så helgerna är reserverade för kvalitetstid med frugan :)

Så jag undrar då om ni har tips på bra övningar man kan göra hemma under deff för att åtminstone ha kvar de få muskler man har.. Jag har en såndär boll att sitta o göra situps på, och kan givetvis inköpa lite hantlar och andra tillbehör :)

Jag har ca 1.2 mil till skolan tur och retur så jag tänkte jag skulle försöka gå dessa varje vardag (6km enkel promenad). Promenader är väl helt okej för viktminskning?

I nuläget är jag så otränad så jag känner att jag vill börja lite mjukt och sen öka allteftersom kilona försvinner och motivationen och orken ökar.

Många frågor men hoppas på att få lite hjälp!

RykteT
2013-01-02, 14:54
Utan att ha läst hela texten kan jag säga att 1000 kcal/dag i underskott är extremt mycket om du är van vid mycket mat!

Ronn
2013-01-02, 14:59
Promenader är bra allt där du rör på dig är bra så du förbrukar mer, om du går 12km om dagen så är det klart lättare att hamna på större underskott utan att gå runt och va hungrig.

Oavsett hur du gör med träning bör du ha som mål att försöka få till det så du kan träna på gym med riktiga vikter, visst kan du göra en hel del småövningar hemma utan vikter men det ger inte så värst mycket muskler direkt, förbrukar lite mer energi så det är ju bra på det viset iallafall.

Naggan
2013-01-02, 17:47
Så jag undrar då om ni har tips på bra övningar man kan göra hemma under deff för att åtminstone ha kvar de få muskler man har..

I nuläget är jag så otränad

Hade jag varit du hade jag lagt min energi på promenader och börjar successivt med joggning, för att förbränna musklerna.
Sen kört armhävningar, situps, burpees och några enkla knäböj utan vikt. Räcker gott och väl för dig, sen när du känner att du orkar med dig på ett helt annat sätt och får tillgång till gymkort så kan du börja bygga muskler på riktigt.
Gå dock inte ner för fort, du kommer bara må dåligt utav det och du kommer tappa motivationen utav det, samt känna sötsug ofta.
Men jag hoppas du lyckas, för det är inte hälsosamt att vara överviktig, hoppas du inser att det är ett problem och att du kommer få kämpa hårt för att klara dina mål.

Lycka till, jag hoppas du håller motivationen uppe och klarar ditt mål!

Ronn
2013-01-02, 17:59
Hade jag varit du hade jag lagt min energi på promenader och börjar successivt med joggning, för att förbränna musklerna.

Hur menar du nu ?

Gå dock inte ner för fort, du kommer bara må dåligt utav det och du kommer tappa motivationen utav det, samt känna sötsug ofta.

Det är inte alls säkert att man mår dåligt och tappar motivationen av det, om man mår bra kan det ju vara en boost för motivationen att gå ner fortare, sen ser jag inte hur sötsug är kopplat till det.

En bra strategi kan vara att inte helt utesluta saker man gillar utan äta det i mindre mängder ibland så att det inte byggs upp något större sug, men det är individuellt vissa känner att dom måste utesluta saker helt för att inte falla dit.

ILDB
2013-01-02, 19:46
Tack för alla svar!

Ja det har gått utför sedan 2006 då jag blev sjuk och läkarna gav så olika råd vad jag skulle äta (Hade någon form av IBS så man fick inte äta fibrer, sen skulle man bara äta vitt bröd, sen skulle man inte äta mjölkprodukter osv..) Läkaren på akuten som jag var hos först minns jag sa helt seriöst när jag frågade vad jag skulle äta så sa han bara "Vad är det för fel på mcdonalds?.. så efter några år av övervikt (Gått upp ca 30 kg sen 2006) så har det ju gått upp och ner..

Har inte haft sötsug som barn utan det har kommit på senare år..

Jag gick på cambridge (vilket sög) innan mitt bröllop.. gick ner 15 kg men dom gick man ju upp lika fort igen efteråt.. Så jag är helt inställd att göra det "på riktigt" och det får ta den tid det tar.. Däremot var det inga problem med disciplinen att bara äta påsar och ingat annat.. tror att jag behöver riktlinjer för att klara av det, och att det är där problemet ligger...

Jag börjar nog med "Brak" och promenader och sen när man orkar mer kan man ju prova mer grejer!

Tack igen för alla svar och uppmuntran!

Jooonte
2013-01-02, 20:23
Om du vill se resultat i början för att behålla motivationen (precis som jag :P), så är ett bra tips (enligt mig) att inte väga sig de första 2-3 veckorna och undvika spegeln. Fota dig själv, så att du kan jämföra senare. Jag gjorde så och blev glad och stolt när vågen visade ett par kg minus istället för bara en. Fick en kick, ville bara fortsätta. Finns även vissa dagar där man bara tänker att det tar en jäkla tid att gå ner... Men då tänker jag på alla timmar jag lagt på träningen och tittar på före/efter bilder, då känns det bättre direkt för att man ser resultat.

Ronn
2013-01-02, 20:26
Tack för alla svar!

Ja det har gått utför sedan 2006 då jag blev sjuk och läkarna gav så olika råd vad jag skulle äta (Hade någon form av IBS så man fick inte äta fibrer, sen skulle man bara äta vitt bröd, sen skulle man inte äta mjölkprodukter osv..) Läkaren på akuten som jag var hos först minns jag sa helt seriöst när jag frågade vad jag skulle äta så sa han bara "Vad är det för fel på mcdonalds?.. så efter några år av övervikt (Gått upp ca 30 kg sen 2006) så har det ju gått upp och ner..

Har inte haft sötsug som barn utan det har kommit på senare år..

Jag gick på cambridge (vilket sög) innan mitt bröllop.. gick ner 15 kg men dom gick man ju upp lika fort igen efteråt.. Så jag är helt inställd att göra det "på riktigt" och det får ta den tid det tar.. Däremot var det inga problem med disciplinen att bara äta påsar och ingat annat.. tror att jag behöver riktlinjer för att klara av det, och att det är där problemet ligger...

Jag börjar nog med "Brak" och promenader och sen när man orkar mer kan man ju prova mer grejer!

Tack igen för alla svar och uppmuntran!

Anledningen till att "kurer" inte fungerar på sikt är för att dom är kortsiktiga lösningar, du måste skaffa dig nya kostvanor som håller över tiden inte en snabbfix, kör man en kur vad gör man när den är över? Oftast går man tillbaka till dom gamla vanorna.

Sen är det inget direkt fel på snabbmat eller godis men man måste vara medveten om hur mycket energi man får i sig totalt över dagen samt kunna hålla sig mätt utan att gå över vilket kan det vara svårt om man käkat säg en pizza och läsk till lunch som innehöll större delen av dagsbehovet i kalorier. Speciellt om man då försöker gå ner så går det inte ihop (om man då inte medvetet planerar in det och ger det utrymme i dieten ibland).