handdator

Visa fullständig version : Dags för bulk, vill gärna ha lite synpunkter!


wallingstam
2013-01-02, 14:18
Tjenare!
Har kört på med en halvt seriös deff innan jul och då gick jag ner ca 8 kg.
Nu under julen/nyår så har träningen legat på hyllan och jag har inte alls tänkt på vad jag stoppat i mig. Antar därför att jag gått upp några kilo igen.

Så som det ser ut just nu så ligger jag förmodligen på strax under 90 kg, är 189-190 cm lång och har 21 år på nacken. Är grov i kroppen men anser mig själv ha något kilo extra på magen. Jag skulle inte vilja påstå att jag är tjock, men ser tydliga konturer av höftbenen men det är ändå lite mage som är där som jag gärna vill ha bort, men det får vi ta tag i senare...

Nu är det alltså tänkt att gå upp i vikt, dock så ska det inte hamna enbart på magen givetvis!

Jag har tänkt köra minst 5 pass i veckan, kan säkert bli fler vissa veckor. Har alltid haft som vana att börja mina pass med 1,5 mil cykel i hård takt. Dels så bränner man lite och så blir man rätt varm i kroppen.

Sen efter det så är det dags för ett styrkepass.

Skulle gärna vilja ha hjälp med ett schema som fördelas på 5 dagar. Där jag helst ser en stor skillnad är brösten, mage och triceps. Men givetvis så ska jag göra allt jag kan för att slita ut allt jag tränar :Virro

Skulle även vilja ha lite tips på recept. Sånt som är gott att äta under bulk. Då jag som sagt har något kilo extra på magen så vill jag gärna inte gå upp allt för mycket i fett under denna bulk period och därför så vill jag inte trycka i mig allt skit jag hittar bara för att få energi.

Har även tänkt köra på med Gainer Pro från Star nutrition, den ska tydligen vara riktigt schyst. Samt Anabolic BCAA och en schyst PWO. Någon som har tips på en vass PWO?

Dessa 3 grejerna tror jag duger under bulken, eller är det något som behöver tilläggas?

Som sagt, väldigt tacksam för hjälp med schema, recept på käk och utlåtanden ang tillskotten.

Kung, hörs, hej! :cool:

Fuark
2013-01-02, 14:31
skippa cykeln innan passet. måste du cykla så lägg det efter (helst på en enskild dag). konditionsträning hämmar styrkeutveckling/muskelbygge negativt

Koffein duger som PWO för mig, och så tung trance i lurarna :)

proteinpulver, omega-3, ev. multivit och EAA/BCAA om du ska träna fastandes. det räcker långt.

wallingstam
2013-01-02, 14:48
skippa cykeln innan passet. måste du cykla så lägg det efter (helst på en enskild dag). konditionsträning hämmar styrkeutveckling/muskelbygge negativt

Koffein duger som PWO för mig, och så tung trance i lurarna :)

proteinpulver, omega-3, ev. multivit och EAA/BCAA om du ska träna fastandes. det räcker långt.

Jasså, ja då får man ta det en annan dag då. Jag är inte ute efter konditionen iaf, så det spelar mindre stor roll. Vill bara bränna en del, därav har cyklingen alltid varit med. Jag har kört förut med koffeintabletter innan träning, tycker inte att man känt av det allt för mycket tyvärr.

Proteinet jag kör på med nu är whey 100. Kan man fortsätta med det eller är något annat protein att föredra? :)

Fuark
2013-01-02, 14:52
Det funkar bra, det som spelar roll är mestadels pris och personlig smak, om du bryr dig om smak :) Om du inte bryr dig om konditionen kan du skippa det, men lågintensiv cardio såsom promenader/cykling i lugnt tempo är betydligt mer skonsamt än högintensivt.

hur många mg koffein tog du? personligen ligger jag på 400mg, får ingen kick direkt men man blir lite mer alert.

Finns en pwo tråd på kolozzeum nånstans, dra en avancerad sökning och sök pwo i enbart rubriker så ska du nog kunna finna något.

wallingstam
2013-01-02, 15:02
Det funkar bra, det som spelar roll är mestadels pris och personlig smak, om du bryr dig om smak :) Om du inte bryr dig om konditionen kan du skippa det, men lågintensiv cardio såsom promenader/cykling i lugnt tempo är betydligt mer skonsamt än högintensivt.

hur många mg koffein tog du? personligen ligger jag på 400mg, får ingen kick direkt men man blir lite mer alert.

Finns en pwo tråd på kolozzeum nånstans, dra en avancerad sökning och sök pwo i enbart rubriker så ska du nog kunna finna något.

Nej smaken spelar egentligen NADA roll, resonerar så att om det smakar illa eller gott under de 10 sek man känner den där smaken, det är en liten uppoffring mot de 1,5-2 timmars träning man ska göra varje dag :)

Jag har ca 1,3 km att gå till gymmet så jag får väl nöja mig den promenaden fram och tillbaka varje dag. (+ vardagliga motionen givetvis)

Har legat på ca 100 mg då, så det skulle ju kunna ökas på en hel del. Men samtidigt blir det ganska oekonomiskt om man ska trycka i sig 2000 mg koffein i veckan.

Läser lite om CLA nu, kan det vara något att använda sig av?
Det är ju egentligen så att om man bara äter nyttigt och energirikt och tränar hårt så blir man ju knappast otränad. Men det är roligt ju snabbare det går :)

Jeml
2013-01-02, 15:08
kosttilskott=mat i form av piller/pulver. verkar som du tror att de är något speciellt med det.

proteinpulver räcker gott och väl, kreatin kan vara något också. äter du bra tillräckligt med bra mat duger det. får du inte i dig tillräckligt kanske gainer är nåt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fuark
2013-01-02, 15:10
Jag tycker likadant, men vissa ser smaken som en stor roll och du har betydligt fler alternativ av pulver om du inte bryr dig. 1,5-2 timmar styrketräning låter lite väl mycket, men om du räknade med promenaden och ev. din konditionsträning så låter det rimligt.

Ja den promenaden är inga problem.

Du kan öka om du vill, men rekommenderar det inte om du har hjärtproblem lr problem med blodtryck. Öka försiktigt och kolla hur det känns. Oekonomiskt är det verkligen inte, en burk med koffeintabbar kostar knappt nånting om du köper rätt.

Ingen koll på CLA, tyvärr. det får nån annan nisse hjälpa dig med

Definitionen av nyttigt kan vara vinklad på många sätt, och var försiktig med att använda det ordet här inne. Det tar inte lång tid innan du blir påhoppad :)

Sålänge du ligger på ett överskott och sköter din träning och ökar vikterna successivt så kommer det gå framåt med din utveckling. Klart det är roligt, men det tar tid! speciellt om du tränat ett bra tag innan

wallingstam
2013-01-02, 15:21
Jag tycker likadant, men vissa ser smaken som en stor roll och du har betydligt fler alternativ av pulver om du inte bryr dig. 1,5-2 timmar styrketräning låter lite väl mycket, men om du räknade med promenaden och ev. din konditionsträning så låter det rimligt.

Ja den promenaden är inga problem.

Du kan öka om du vill, men rekommenderar det inte om du har hjärtproblem lr problem med blodtryck. Öka försiktigt och kolla hur det känns. Oekonomiskt är det verkligen inte, en burk med koffeintabbar kostar knappt nånting om du köper rätt.

Ingen koll på CLA, tyvärr. det får nån annan nisse hjälpa dig med

Definitionen av nyttigt kan vara vinklad på många sätt, och var försiktig med att använda det ordet här inne. Det tar inte lång tid innan du blir påhoppad :)

Sålänge du ligger på ett överskott och sköter din träning och ökar vikterna successivt så kommer det gå framåt med din utveckling. Klart det är roligt, men det tar tid! speciellt om du tränat ett bra tag innan

Får tacka för hjälpen än så länge. En sak jag fortfarande funderar på är dock om jag ska kombinera gainer pro och whey 100. Alltså om det är nödvändigt med whey 100 också?

Jeml
2013-01-02, 15:23
Får tacka för hjälpen än så länge. En sak jag fortfarande funderar på är dock om jag ska kombinera gainer pro och whey 100. Alltså om det är nödvändigt med whey 100 också?

troligen inte så länge du får i dig tillräckligt med protein under resten av dagen. hur många gram protein är det i en portion av gainern?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fuark
2013-01-02, 15:26
Får tacka för hjälpen än så länge. En sak jag fortfarande funderar på är dock om jag ska kombinera gainer pro och whey 100. Alltså om det är nödvändigt med whey 100 också?

inga tillskott är nödvändiga, se det mer som verktyg. Men givetvis kan du köra på båda, beroende på hur mycket protein du äter överlag. Du kan göra en egen gainer med whey 100, så hade tagit whey 100 över gainern.

T.ex en banan, whey100 och lite mjölk. en helt okej efterträningsdrink, lätt att göra är den också.

stromming
2013-01-02, 15:43
T.ex en banan, whey100 och lite mjölk. en helt okej efterträningsdrink, lätt att göra är den också.

Är man inte väldigt känslig för laktos blir det snällare för plånboken att köra whey 80 istället

wallingstam
2013-01-07, 12:12
Tjenare Grabbar!
Har läst på lite mera nu och kommit fram till detta:
Eftersom att jag gillar mat så skiter jag i Gainern, jag äter ordentligt istället (underlättar även att hålla sig ifrån onyttigheter). Kör på med whey 100 och så har jag tänkt mig något bra tillskott inom aminosyravärlden, men där skulle jag behöva lite hjälp fortfarande.

Vilka aminosyror ska man köra på med? Som jag förstått det så bryter kroppen ner proteinpulver så att det i slutet blir som aminosyror men då jag tränar varje dag så skulle jag behöva något som ger mig direkt återhämtning samt att jag inte ska bli allt för nedbruten under passen. Vad bör jag inta då?

Har även tänkt köra på med en PWO, antingen CREZE eller I'm fuck#d up, eller vad den nu heter.... Dom har fått fina omdömen i alla fall.

Ang. måltiderna om dagen så ska jag sköta det på fasta tider.

Frukost vid 08.00 (varje dag!), just nu har jag kört på med gröt och en proteinshake (2 dl whey 100 ~ 60g protein?)

Banan eller liknande vid 10.00

Lunch mellan 12-13 (aldrig senare än 13.00) och då spelar det egentligen ingen roll vad jag äter, bara jag känner att jag blir mätt och det är någorlunda proteinrikt.

Banan eller liknande vid 15.00

Hårt gympass (tiden kan variera men mellan 15-18 ska jag försöka att komma igång om dagarna)

Middag när jag kommer hem från gymmet + 2 dl whey 100.

Låter det okej? Bör jag lägga till mera av proteinet för att bygga ordentligt?

Vissa dagar så kan jag känna att jag skulle vilja dra ett morgonpass också, då antar jag att det är nödvänigt att ta 1-2 shaker till utöver de redan inplanerade?

Men som sagt, vilka aminosyror? Ser dagsupplägget okej ut?

Tackar, hörs!

Jeml
2013-01-07, 12:36
Tjenare Grabbar!
Har läst på lite mera nu och kommit fram till detta:
Eftersom att jag gillar mat så skiter jag i Gainern, jag äter ordentligt istället (underlättar även att hålla sig ifrån onyttigheter). Kör på med whey 100 och så har jag tänkt mig något bra tillskott inom aminosyravärlden, men där skulle jag behöva lite hjälp fortfarande.

Vilka aminosyror ska man köra på med? Som jag förstått det så bryter kroppen ner proteinpulver så att det i slutet blir som aminosyror men då jag tränar varje dag så skulle jag behöva något som ger mig direkt återhämtning samt att jag inte ska bli allt för nedbruten under passen. Vad bör jag inta då?

Har även tänkt köra på med en PWO, antingen CREZE eller I'm fuck#d up, eller vad den nu heter.... Dom har fått fina omdömen i alla fall.

Ang. måltiderna om dagen så ska jag sköta det på fasta tider.

Frukost vid 08.00 (varje dag!), just nu har jag kört på med gröt och en proteinshake (2 dl whey 100 ~ 60g protein?)

Banan eller liknande vid 10.00

Lunch mellan 12-13 (aldrig senare än 13.00) och då spelar det egentligen ingen roll vad jag äter, bara jag känner att jag blir mätt och det är någorlunda proteinrikt.

Banan eller liknande vid 15.00

Hårt gympass (tiden kan variera men mellan 15-18 ska jag försöka att komma igång om dagarna)

Middag när jag kommer hem från gymmet + 2 dl whey 100.

Låter det okej? Bör jag lägga till mera av proteinet för att bygga ordentligt?

Vissa dagar så kan jag känna att jag skulle vilja dra ett morgonpass också, då antar jag att det är nödvänigt att ta 1-2 shaker till utöver de redan inplanerade?

Men som sagt, vilka aminosyror? Ser dagsupplägget okej ut?

Tackar, hörs!

hur mkt gröt äter du??

om du tar whey efter passen behöver du inte aminosyror, det är dom att kasta pengarna i sjön du får ingen ytterligare effekt av att ta båda.

4 protte shakes om dagen låter verkligen som att det är i överkant. ger en shake 30g protte? då är det 120g protte/dag från shakes, jag tar 47g/dag från shakes och kommer upp i över 200g totalt utan några som helst problem.

tänk på att äta MYCKET ris/potstis/pasta osv :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

GymJimmy
2013-01-07, 12:46
Om du ska bulka, se till att bulka med kvalité. Det vill säga, ingen "grisbulk".
När jag bulkar så käkar jag mer mängd av nyttig mat. Fyll på med extra kyckling, kalkon eller vad du har för proteinkälla i måltiden och du går upp i vikt på ett bättre sätt än om du slänger i dig mcdonaldsburgare.

wallingstam
2013-01-07, 12:51
Just nu så är det ungefär 300 gram gröt som slinker ner varje frukost.
Men vad jag förstått kring whey så är det att det tar längre tid för kroppen att få ut produkten (aminosyrorna som bildas) till musklerna än om jag tar rena aminosyror. Med andra ord så skulle det hjälpa återhämtningen med rena aminosyror. Men det kanske inte är nödvändigt om jag intar såpass mycket protein?

Är tänkt att jag ska hålla mig på 2, max 3 shakes om dagen när jag kör 1 pass. De dagarna som det blir 2 pass så blir det förmodligen 4 shakes.
Vad jag läst så motsvarar en 1dl pulver ca 30 gram. Jag kör 2 dl i varje shake. Alltså 60 gram (då jag kör whey 100, alltså 100% protein) protein per shake.
Enligt kunnigt folk så ska man ha i sig 2 gram/kroppsvikt. Jag ligger nu mellan 86-90, var ett tag sen jag vägde mig. Men för att gör det enkelt så väger jag 90 kg. Då är det alltås 180 gram protein som ska i för att bibehålla/skapa muskler, om jag även sen är ute efter att bygga så kan det väl inte vara fel att få i sig mera? Så länge inte njurarna börjar protestera...

Så om jag drar 3 shakes/dag så blir det ungefär 180 gram protein, vilket motsvarar mitt dagliga behov. Så då blir maten ren bonus. Kör jag då på med tex. pasta & köttfärsås, ris & kassler, ris & kyckling, potatis & kött mm. Så lär det ju vara rätt okej kost? :) Antar att du påpekar att intaget av ris/potatis/pasta ska vara stort för att kompensera så jag får i mig en del kolhydrater också, lär väl behövas för att matcha intaget med protein.

Tack så länge

wallingstam
2013-01-07, 12:52
Om du ska bulka, se till att bulka med kvalité. Det vill säga, ingen "grisbulk".
När jag bulkar så käkar jag mer mängd av nyttig mat. Fyll på med extra kyckling, kalkon eller vad du har för proteinkälla i måltiden och du går upp i vikt på ett bättre sätt än om du slänger i dig mcdonaldsburgare.

Håller med, jag har inte tänkt kasta sunda stilen åt helv*te. Ska äta husmanskost och lägga till mera protein

z_bumbi
2013-01-07, 13:02
Om man tänker bulka så äter man förhoppningsvis redan det protein man behöver för att träna då man kommer från en period av deff eller balans där proteinmängden har större betydelse. Så det är snarare osmart att fylla på med magra proteinkällor bara för att man har en uppfattning att det på något sätt skulle bara bättre för resultatet eller nyttigare i ren allmänhet.
Då blir det kolhydrater och fett kvar och där spelar det inte heller någon roll vad man väljer då man utgår från en kost som täcker de behov man har även där.
Så helt plötsligt handlar det bara om kalorier.

Jeml
2013-01-07, 13:18
Om man tänker bulka så äter man förhoppningsvis redan det protein man behöver för att träna då man kommer från en period av deff eller balans där proteinmängden har större betydelse. Så det är snarare osmart att fylla på med magra proteinkällor bara för att man har en uppfattning att det på något sätt skulle bara bättre för resultatet eller nyttigare i ren allmänhet.
Då blir det kolhydrater och fett kvar och där spelar det inte heller någon roll vad man väljer då man utgår från en kost som täcker de behov man har även där.
Så helt plötsligt handlar det bara om kalorier.

fast det är väl sällan man täcker kolhydrats behovet under deff? många gånger ligger man nog i underkant på fettet också skulle jag tro.

TS tar dock onödigt mkt pulver, visst för muskelbygget skadar det inte med mkt protein men det finns ju heller inga evidens fär att ett intag över 2g/kg kv skulle påverka positivt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

z_bumbi
2013-01-07, 13:30
fast det är väl sällan man täcker kolhydrats behovet under deff? många gånger ligger man nog i underkant på fettet också skulle jag tro.

Kolhydratsbehovet för att återhämta sig är inte direkt så högt men du har rätt på den punkten och de som kör keto eller verkligen är i slutet på en tävlingsdiet (eller liknande) kanske borde äta mer kolhydrater.
Får man däremot inte i sig 0,4-0,5 fett/kg så gör man antagligen något fel.

Jeml
2013-01-07, 13:58
Kolhydratsbehovet för att återhämta sig är inte direkt så högt men du har rätt på den punkten och de som kör keto eller verkligen är i slutet på en tävlingsdiet (eller liknande) kanske borde äta mer kolhydrater.
Får man däremot inte i sig 0,4-0,5 fett/kg så gör man antagligen något fel.

men är inte ~0,5g fett/kg kv i lägsta laget? även om man klarar sig på det.

vad är kolhydrats behovet för återhämtning? har sett att det skrivs om 4g/kg kv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

wallingstam
2013-01-07, 17:12
Tjenare!
Nu när jag blandade en shake så tänkte jag "kan verkligen det här vara 1 dl per mått... icke sa nicke, jag har haft fel. Varje skopa är 0,5 dl. Alltså får jag i mig 1 dl per shake vilket motsvarar ca 30 gram om jag uppfattat det rätt. Så 90 gram ren protein på en dag + mat. Är det okej, eller är det för lite?

Jeml
2013-01-07, 17:14
Tjenare!
Nu när jag blandade en shake så tänkte jag "kan verkligen det här vara 1 dl per mått... icke sa nicke, jag har haft fel. Varje skopa är 0,5 dl. Alltså får jag i mig 1 dl per shake vilket motsvarar ca 30 gram om jag uppfattat det rätt. Så 90 gram ren protein på en dag + mat. Är det okej, eller är det för lite?

låter mycket mer lagom. vad väger du? 2g/kg kv totalt räcker gott och väl med protein!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

wallingstam
2013-01-07, 17:39
var som sagt ett tag sedan jag vägde mig. Men skulle tippa på 88-90. Vägde 86 kg innan jul, då var det efter en period av deff. Sen vet ni ju alla hur julen är *gah!*