handdator

Visa fullständig version : Alternativ till hantel/stångcurl


J3T69
2013-01-02, 10:25
Tjo!
Gott nytt år alla!:)
Skulle vilja ha tips på alternativ till stångcurl,hantelcurl då jag har lite strul med en axel.
Kunde inte bänka förut men detta har blivit mycket bättre och problemet uppkommer som sagt när jag curlar med stång eller hantel(kanske kopplar in axeln när det blir tungt)
Chins verkar funka rätt ok av nån anledning men jag skulle vilja ha än mer tips om ni har några ideer.
NNIF:Du brukar ju kunna svara på det mesta:)

NNIF
2013-01-02, 10:26
hahaha just armträning är min svaga sida :(

bamse- eller axoncurls kanske? med tanke på att chins verkade funka

hur känns det att köra scott-curls mot bräda/bänk?

J3T69
2013-01-02, 10:36
hahaha just armträning är min svaga sida :(

bamse- eller axoncurls kanske? med tanke på att chins verkade funka

hur känns det att köra scott-curls mot bräda/bänk?

Hej!
Jo scottcurls fungerar också bra,vettefan om jag kopplar ur axeln i den positionen men det fungerar helt ok.
bamse eller axoncurls skall jag också testa:)
Har haft lite strul med skador senaste 6 månaderna med axeln som sagt pluss bristningar i låren men dom känns bättre nu sen jag kört lägre vikter med högre reps pluss lagt in bencurls innan knäböjen.
Mest är nog ändå att jag vilat benen i över en vecka nu.
Gott nytt!:)

exevision
2013-01-02, 10:43
Har även jag problem med axeln/skuldran i vanliga stång och hantelcurls. Strikta scottcurls med dynan tillräckligt låg för att få stöd i armhålan fungerar riktigt bra! Men träna upp skulderbladsstabiliteten så att inte skuldran/axeln tiltar framåt (roddar, baksida axel och serratus), vilket var orsaken till mitt problem.

J3T69
2013-01-02, 10:59
Har även jag problem med axeln/skuldran i vanliga stång och hantelcurls. Strikta scottcurls med dynan tillräckligt låg för att få stöd i armhålan fungerar riktigt bra! Men träna upp skulderbladsstabiliteten så att inte skuldran/axeln tiltar framåt (roddar, baksida axel och serratus), vilket var orsaken till mitt problem.

Jo baksida axel är väl inte det roligaste att träna(och detta brukar jag dessvärre glömma ofta)men du har vdefinitivt en poäng där.
Fasen min ortoped sa till mig:hitta alternativ till övn.som gör ont han sa inte att detta berodde på svagheter i baksidan eller nåt sådant.
Skall se till att träna baksidan axeln ordentligt i dag när jag skall köra rygg.)

the_matsson
2013-01-02, 11:20
Chins med handflatorna mot kroppen är min favorit för biceps.

J3T69
2013-01-02, 12:12
Chins med handflatorna mot kroppen är min favorit för biceps.

jepp det blir till att köra dessa också ja:)

exevision
2013-01-02, 12:22
Chins med handflatorna mot kroppen är min favorit för biceps.

Har man problem med att skuldran är svag/stram och vill tilta framåt så kan denna göra ont. Jag får/fick fokusera på att hålla skuldran på rätt plats och köra långsamt.

the_matsson
2013-01-02, 13:41
Har man problem med att skuldran är svag/stram och vill tilta framåt så kan denna göra ont. Jag får/fick fokusera på att hålla skuldran på rätt plats och köra långsamt.

Ja, det kan nog vara lite lurigt. TS får testa, och ifall det gör ont får han skita i det.

J3T69
2013-01-02, 14:26
skall testa detta i dag,gissa om jag är sugen!!:))

StarkaUlf
2013-01-02, 14:28
gissa om jag är sugen!!:))

Nej.

Fuark
2013-01-02, 14:29
Chins!! det räcker gott och väl

J3T69
2013-01-03, 10:36
Ja, det kan nog vara lite lurigt. TS får testa, och ifall det gör ont får han skita i det.

Tränade igår och ja det funkade med axeln efter mark&chins.
Testade med omvänt grepp i latsdraget och hade ingen smärta.
Gick sedan efter ett par set över till scottbrädan och gjorde några set till med
hanteln och även detta kändes bra i axeln:)