handdator

Visa fullständig version : Öka i bänkpress, tips ?


Fuzztional
2013-01-02, 02:49
Hej, vänder mig till kolozzeum eftersom jag har haft svårt att hitta bra svar på google o diverse andra sidor.

Mitt dilemma är att jag har tränat i cirka 1 år nu seriöst och kanske 2 år om man ska räkna in det året där man bara har kört cirka 1-2 dagar i veckan för att röra på sig någorlunda.

Just nu tränar jag 4-5 gånger i veckan och schemat flyter på som det ska men det är just bänken som är förbannat jobbig. Väger ca 70kg 1,84 lång men kommer aldrig över min "gräns" på 50 kilo i bänk. Sjukt irriterande. Så undrar om ni har några bra tips, typ andra övningar man kan testa för att kunna orka mer i bänk?

- Fuzz

Latissimus Dorsi
2013-01-02, 02:51
Är du kvinna?

nitz
2013-01-02, 02:57
Hej, vänder mig till kolozzeum eftersom jag har haft svårt att hitta bra svar på google o diverse andra sidor.

Mitt dilemma är att jag har tränat i cirka 1 år nu seriöst och kanske 2 år om man ska räkna in det året där man bara har kört cirka 1-2 dagar i veckan för att röra på sig någorlunda.

Just nu tränar jag 4-5 gånger i veckan och schemat flyter på som det ska men det är just bänken som är förbannat jobbig. Väger ca 70kg 1,84 lång men kommer aldrig över min "gräns" på 50 kilo i bänk. Sjukt irriterande. Så undrar om ni har några bra tips, typ andra övningar man kan testa för att kunna orka mer i bänk?

- Fuzz
Hur tränar du bänk för att öka idag?
Kanske prova en annan progressionsmetod?
Hur tränar du för övrigt kring bänken? Vilka assistans övningar?

Morty
2013-01-02, 08:49
Kör bänkpress i pyramid, typ 35x5 40x5 45x MAX, avsluta med 5x10 på 25kg. Gör detta två gånger i veckan.

NNIF
2013-01-02, 09:06
Kör bänkpress i pyramid, typ 35x5 40x5 45x MAX, avsluta med 5x10 på 25kg. Gör detta två gånger i veckan.

när öka vikerna?
när testa maxa igen :)

menar trådskaparen att 50kg är sitt 1RM? vi vet inte säkert :)

om denna är en tjej är hon troligen mer repsstark på 90% av 1RM än vad en kille är, tjejer brukar vara det

Morty
2013-01-02, 11:47
när öka vikerna?
när testa maxa igen :)

menar trådskaparen att 50kg är sitt 1RM? vi vet inte säkert :)

om denna är en tjej är hon troligen mer repsstark på 90% av 1RM än vad en kille är, tjejer brukar vara det

Retest every 4-8 weeks är alltid standard ;)

chamuyero
2013-01-04, 03:34
Skapa ett bänkprogram baserat på vad du tycker känns bra att köra. Efter varje pass skriver du ned vad du körde. (Reps, vikt, negativa, känsla, etc.) Gör sedan allt du kan för att slå det du gjorde senaste passet, varje gång du kör bänk.

Säg t.ex. att du gjorde 5 repitioner på 40kg, i fyra set, dvs totalt 20 repitioner över fyra set på 40 kg. Nästa bänkpass ska du klara minst 21 repitioner, på 40kg över fyra set.
Sedan om du höjer reps, vikt, eller vad det nu än är bestämmer du själv.

Skriv ner igen - slå det igen nästa gång.

Jag märkte att jag avstannade och detta är vad jag har gjort, har fungerat väldigt väl hittills.

Kalliban
2013-01-04, 08:58
Mitt tips: Gå upp i vikt och träna bänkpress.

J3T69
2013-01-04, 09:44
jag började med att ex köra 3 set på 5 reps på ex. 80 kilo.
klarade jag detta i alla setten ökade jag till 82,5.
jag har ökat med detta sätt säkert 10kilo i styrka på relativt kort tid.
Även militärpress på detta sättet kan hjälpa dig till ökningar i bänken.
Träna även smalbänk för att träna triceps ordentligt.
Är du svag där är det svårt att bli stark i bänkpress.
Lycka till:)

Degpekka
2013-01-04, 10:59
Just nu kör jag 5x5 serier på samma vikt. Klarar jag alla reps i alla set höjer jag 2,5kg till nästa gång.

rooz
2013-01-04, 11:03
Mitt tips: Gå upp i vikt och träna bänkpress.

+1

Just mängdträning av bänkpress (3-4ggr veckan) tror jag på. Och nu pratar jag inte om maxtungt eller ens 75-85% tungt varje pass.

Medel-speed-max-speed, alt ta bort sista speedträningen.

Xtronal
2013-01-04, 11:22
Jag satt fast på 60 kg x 5 i bänkpress under en lång tid men detta var på grund att jag spammade hantelpressar istället för att bänkpressa. Hantelpressade för att jag kände mig klen i bänk.. Men när jag tog tag i bänkandet och utförde bänkpress istället för hantelpress blev jag snabbt starkare. För mig har även militärpress hjälpt till att öka styrkan i bänkpress.