handdator

Visa fullständig version : Smärta i armbågen (med bild)


Snabel
2013-01-02, 02:46
Tjenamoss!

Jag har tidigare tränat en del, men det har icke gått särskilt bra de senaste åren då jag haft ont i kroppen, framförallt höger sida av kroppen. Detta problem har dock försvunnit nästan helt efter att jag fått en "musplatta" på jobbet vilket känns OTROLIGT SKÖNT.

Det är dock ett problem kvar som gör att jag ändå inte kan träna: Mina armbågar! Jag har haft ont i vänster armbåge i säkert 3-4 år. 2009 eller något sånt. I början var problemet uthärdligt om än jobbigt. Smärtan uppkommer om jag exempelvis tränar, kör triceps, bröst, axlar eller något annat som gör att jag måste aktivera armbågen på det sättet (pressande övningar alltså). Den kommer också om jag kanske skottar snö eller bär pellets. Jag har alltså inte tränat hårt eller seriöst på flera år och jag har haft långa perioder av vila utan att det blivit bättre. Jag går dock på gymmet då och då och jag kan exempelvis max köra hantelpressar (bröst) på 13kg, annars gör det för ont.

Jag ska försöka summera:


Smärtan finns i spetsen på armbågen, den går att känna genom att trycka på själva "benet" under och ovanför (inte på sidorna). Jag har försökt rita på bilden nedan. Det känns som att smärtan finns i "benet" och inte i en muskel eller liknande.
Smärtan uppkommer när jag tränar eller anstränger mig fysiskt. I några år gjorde bara vänster armbåge ont men nu gör även höger armbåge ont.
Smärtan kan stanna kvar i något dygn efter ett pass med 13kgs hantlar men är bara outhärdlig under tiden jag tränar.
Smärtan har blivit kraftigare med tiden trots att jag knappt tränat.

På dagarna:

Jag arbetar på kontor, sitter vid datorn men har inga armstöd på datorstolen. Jag försöker också tänka på att inte vila armbågarna mot bord även om det visserligen kan hända ibland. Jag hade ont i armbågen även 1-2 år innan jag började jobba. Tidigare studerade jag med inte lika mycket datorsittande.

Övrigt:

Jag har vart hos olika läkare som uteslutit tennisarmbåge och golfarmbåge. Ena trodde att det kunde vara en slemsäcksinflammation men jag hade inga övriga symptom på detta. Jag har även fått en kortisoninjektion i vänster armbåge utan något som helst resultat.

Jag har under det senaste året börjat spela tennis vilket inte alls smärtar i min armbåge. Min spelkamrat som lider av s.k tennisarmbåge kan knappt spela längre på grund av det. Det verkar alltså INTE vara tennisarmbåge jag lider av precis som läkarna sa.




http://www.postimg.com/image/99000/elbow-98586.jpg
http://www.postimg.com/99000/elbow-98586.jpg


Jag är tacksam för tips och idéer. Vill kunna träna och köra normala vikter bara för att hålla sig i form liksom. Röra lite på sig. Det är deprimerande att det aldrig släpper. Snälla hjälp mig! :-(

pezrulezhaakon
2013-01-02, 03:10
Snabel

Det kan ändå röra sig om bursit i armbågsleden.
Likaväl tendenit i själva triceps fästsena.

Mindre troligt:
Beroende på sida så kan det vara anconeusmuskeln/fästet som är överbelastat. (utsidan)

Snabel
2013-01-02, 03:32
tendinit: Jag läste någonstans om att det ska gå över av sig själv efter några veckor?

Vill göra ett tillägg: Senaste gången jag bar pellets fick jag ont i framförallt vänster armbåge i säkert 1 vecka. Jag blev dessutom helt lila/blå, såsom ett blåmärke på armbågen. Jag kan inte minnas att jag slagit mig någonstans och det gjorde heller inte ont som ett vanligt blåmärke gör utan värken var "i armbågen" såsom jag brukar ha. Har jag slagit mig i sömnen eller är det kopplat till min smärta?

Snabel
2013-01-02, 13:05
Jag har läst om bursit och det låter precis som att det är det. Med skillnaden att jag inte är svullen.

Tror ni att läkarna kommer upptäcka detta om jag går igen eller måste jag vägleda för att få dem att undersöka detta? Första läkaren tog ju i alla fall upp det som ett alternativ men avfärdade det. Den andre verkade inte ens ta det som ett alternativ utan körde in kortison i armen ändå. Det hjälpte inte. Det känns onödigt att köra in mer kortison om det inte hjälper dessutom. Men förra gången kanske han la kortisonet på fel plats. (kan man lägga det på olika platser?)

Kan man punktera bursan som det heter på egen hand?

pezrulezhaakon
2013-01-02, 18:02
Snabel

Tendenit kan dröja sig kvar länge om man har otur.
Det är större chans att du får en bättre diagnos av någon irl.

Det låter klurigt att du även får ont av att bära saker. Svårt att säga på rak arm om problemet beror på yttre påverkan eller inre.
Kortison kan hamna på fel plats, så effekten avtar eller försvinner.

Nej du ska inte punktera
bursan själv, såvida du är utbildad för det och har precis de verktyg som krävs.