handdator

Visa fullständig version : Hjälp med 6 månaders upplägg


FetAnka
2013-01-01, 23:10
Är en hockeyspelare som går med två sargade ljumskar. Har haft problem med dem till och från ända sen liten efter en sträckning efter ett skott på fotbollsträningen, och nu har problemen kommit tillbaka. Det uppkom smärta i båda ljumskarna i början på hockeyträningen första veckan i november. Dumt nog fortsatte jag träna på hela veckan och hann även med och spela en match med hjälp av en överdos av värktabletter och en halv burk liniment. Men eftersom smärtan bara blev värre blev det ohållbart så tvingades vila.

Vilade ljumskarna två-tre veckor utan förbättring och uppsökte då sjukgymnast, där jag har gått i snart 6 veckor. Ljumskarna har blivit bättre men är långt ifrån bra igen och har åkt på små bakslag då skridskoåkning har varit inkluderat i rehabiliteringen de senaste veckorna.

Smärtan i ljumskarna uppstår när jag till exempel ska trycka ifrån i skridskoåkningen. Då pratar vi om insida lår/ljumsken och sen stramar/obehagar/smärtar det uppåt i buken på något sätt som inte alls känns bra. Smärtan är nästan lite huggande också på något sätt och det gör ont i ljumskarna när jag hostar och nyser kraftigt också. Så kunde vara kul om någon kanske känner igen symptomerna och kan berätta vad det kan röra sig om.

Detta har gjort att jag i stort sett har gett upp denna säsongen, eller iallafall matchsäsongen, för skulle jag komma tillbaka tidigare så så måste jag ju träna upp benen och känna att ljumskarna håller samt att jag måste komma in i matchtempot igen. Så nu siktar jag in mig på nästa säsong istället! Så skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med att sätta ihop en grovplanering för sommarträningen som nu blir HELA 8 MÅNADER istället för våra hockeyspelares vanliga 3-4 månader. Nu har jag ju chans och verkligen träna upp en riktigt bra grund inför nästa säsong och tänkte ta hjälp här med hur jag ska lägga upp träningen så att jag är så bra tränad inför säsongen som möjligt i augusti!

Ursäkta den långa texten!

Alfers
2013-01-01, 23:17
Jag tycker att du borde gå till ett proffs som kan vända och dra lite i dig och ge lite do's and dont's.
Klubben borde väl ha lite bra kontakter?

FetAnka
2013-01-01, 23:42
Jag tycker att du borde gå till ett proffs som kan vända och dra lite i dig och ge lite do's and dont's.
Klubben borde väl ha lite bra kontakter?

Jo jag är ju skickad till en sjukgymnast klubben har ett samarbete med och som man också skickar alla sina skadade spelare till. Men frågar man säger han att han tror att det kanske kan röra sig om inflammerade ljumskar. Ett svar som man inte vet om riktigt vågar lita på fullt ut. Borde en magnetröntgen på ljumskarna vara något att överväga så man kanske kan få svar på vad det kan vara?