handdator

Visa fullständig version : Ännu ett schema för granskning


xperia
2013-01-01, 20:44
Hej hej alla.

Har en liten fundering angående mitt schema. Har börjat träna igen efter några års uppehåll. Går bra och jag blir starkare i dom flesta övningarna. Men som schemat är nu tränar jag varje muskelgrupp en omgång i veckan, tror ni att det skulle vara positivt för mig att komprimera mitt schema så att varje muskelgrupp får träning två gånger i veckan men med färre övningar såklart?

Håller mina träningspass mellan 1-1,5 timme, sen blir jag alldeles för trött då jag tränar efter jobbet. Så att förlänga passen är inte aktuellt.

Ha i åtanke att jag är på alla sätt bara motionär men vill ju självklart ha ut maximalt av min träning. Alla möjliga synpunkter är välkomna.

Tack på förhand.

Schemat ser ut som följer:

Mån:
Hantelpress 3x10
Pushdowns 3x10
Hantelflyes 3x12
Enarms triceps liggande på rygg 3x8
cablecrossover 3x12
rep pushdowns 3x10

Onsd:
Cablecurls 3x8
Latsdrag bakom nacken 3x10
Hammercurls 3x10
Smalt Latsdrag 3x10
Scottcurl 3x8
Latsdrag 3x10
Ryggresning 3xtills trött

Fred:
Hantellyft åt sidan 3x10
Hantelpress 3x10
Face pulls 3x15
Lutande hantelpress 3x10
drag till hakan 3x12
Någon bröstövning till beroende på humör

Sön:
woodchopper 3x12-15
crunches 3x12-20
hängande benlyft 3x12
benpress 3x10
liggande lårcurl 3x12
benspark 3x10
vader i maskin 3xtills trött

Tobbey
2013-01-02, 00:44
Vart är marklyft, knäböj, bänkpress?

sp0941
2013-01-02, 00:49
vart är marklyft, knäböj, bänkpress?

+1000

xperia
2013-01-02, 06:13
Ja, det lyser med sin frånvaro litegrann. Tycker mer om hantelpress än bänkpress men det anses väl vara en underlägsen övning i jämförelse? Knäböj och marklyft är nog värt att stoppa in antar jag.

Dock var ju min frågeställning en annan, men tips uppskattas självklart.

sp0941
2013-01-02, 08:04
Knäböj och marklyft är nog värt att stoppa in antar jag.


Inte bara värt att stoppa in, ja skulle vilja säga att det inte är värt att köra om du inte stoppar in det. 3 st isolationsövningar för bic. på måndagen men inga marklyft utan bara "ryggresningar 3xtills trött"? Gör om gör rätt! :)

NNIF
2013-01-02, 09:11
jag tror du skulle få mycket mer ut av att köra säg halvkroppspass 4ggr i veckan med basövningar som grund.

Jorgen
2013-01-02, 10:01
Inte bara värt att stoppa in, ja skulle vilja säga att det inte är värt att köra om du inte stoppar in det. 3 st isolationsövningar för bic. på måndagen men inga marklyft utan bara "ryggresningar 3xtills trött"? Gör om gör rätt! :)

Man måste inte köra dom övningarna.

Jag kan inte köra bänk och kör ytterst sällan marklyft, menar du att min bröst och ryggträning inte är värd att köras?

sp0941
2013-01-02, 10:04
Man måste inte köra dom övningarna.

Jag kan inte köra bänk och kör ytterst sällan marklyft, menar du att min bröst och ryggträning inte är värd att köras?

Det menar jag inte. Jag vet att du har problem med dina axlar efter att ha läst i andra trådar. Jag vet även att du besitter mer kunskap om din träning än vad TS gör och såvida TS inte lider av någon åkomma/skada som han ännu inte beskrivit, ger ja de rekommendationerna då det känns lite väl disco över hela upplägget.

3 olika varianter av latsdrag
3 olika isolationsövningar för bic
1 3sets ryggsesning

tycker du det talar för ett godkänt rygg pass/erfaren användare? Eller kanske någon borde se över grunden i träningen med fler flerledsövningar/basövningar? :)

Edit; självklart är all träning bättre än ingen träning, men nu tror jag varken du eller TS på riktigt tolkade mig som så. Vill TS "ha ut maximalt av" sin träning, så är disco inte den rätta vägen.

Jorgen
2013-01-02, 10:09
Hej hej alla.

Har en liten fundering angående mitt schema. Har börjat träna igen efter några års uppehåll. Går bra och jag blir starkare i dom flesta övningarna. Men som schemat är nu tränar jag varje muskelgrupp en omgång i veckan, tror ni att det skulle vara positivt för mig att komprimera mitt schema så att varje muskelgrupp får träning två gånger i veckan men med färre övningar såklart?

Håller mina träningspass mellan 1-1,5 timme, sen blir jag alldeles för trött då jag tränar efter jobbet. Så att förlänga passen är inte aktuellt.

Ha i åtanke att jag är på alla sätt bara motionär men vill ju självklart ha ut maximalt av min träning. Alla möjliga synpunkter är välkomna.

Tack på förhand.

Schemat ser ut som följer:

Mån:
Hantelpress 3x10
Pushdowns 3x10
Hantelflyes 3x12
Enarms triceps liggande på rygg 3x8
cablecrossover 3x12
rep pushdowns 3x10

Hantelpress 3x10
Lutande hantelpress 3x10
Hantelflyes 3x12

Liggande tricepsextention 3x10
Frenchpress 3x10

Onsd:
Cablecurls 3x8
Latsdrag bakom nacken 3x10
Hammercurls 3x10
Smalt Latsdrag 3x10
Scottcurl 3x8
Latsdrag 3x10
Ryggresning 3xtills trött

Stångrodd 3x10
Latsdrag bak nacken 3x10
Sittande rodd 3x10
Ryggresningar 2x10

Stångcurl 3x10
Koncentrationscurl 2x10

Fred:
Hantellyft åt sidan 3x10
Hantelpress 3x10
Face pulls 3x15
Lutande hantelpress 3x10
drag till hakan 3x12
Någon bröstövning till beroende på humör

Militärpress/hantelpress 3x10
Hantellyft åt sidan 3x10
Face pulls 3x10

Hängande benlyft 3x10
Cable crunches 3x10

Sön:
woodchopper 3x12-15
crunches 3x12-20
hängande benlyft 3x12
benpress 3x10
liggande lårcurl 3x12
benspark 3x10
vader i maskin 3xtills trött


Knäböj 3x10
Benpress 3x10
Raka marklyft 3x10
Liggande lårcurl 2x10

Stående vadpress 5x10



Varför supersetar du?

Jag har gjort ett snabbt förslag i fet stil.

Jorgen
2013-01-02, 10:12
tycker du det talar för ett godkänt rygg pass/erfaren användare? Eller kanske någon borde se över grunden i träningen med fler flerledsövningar/basövningar? :)

Nope.

Men standardsvaret tenderar till att alltid vara "kör bänk, mark och böj annars kan du skita i att träna", typ.

Och jag menar naturligtvis inte att dom övningarna inte är bra, däremot måste man inte fanatiskt köra dom, bara för att.
Det finns andra alternativ, som i vissa fall tom är bättre än just dom tre.

sp0941
2013-01-02, 10:20
Nope.

Men standardsvaret tenderar till att alltid vara "kör bänk, mark och böj annars kan du skita i att träna", typ.

Och jag menar naturligtvis inte att dom övningarna inte är bra, däremot måste man inte fanatiskt köra dom, bara för att.
Det finns andra alternativ, som i vissa fall tom är bättre än just dom tre.

Absolut! Jag är med dig hela vägen på att man inte måste träna de stora tre fanatiskt för att det i annat fall skulle vara bortkastadd träning. Har liksom inte påsått det någonstans. Om det var för att jag sa att det inte skulle vara värt att köra alls utan att slänga in mark och bänk, var det endast ett sätt att poängtera avsaknaden av basövningar i disco-upplägget.

Sen finns det absolut alternativ som i vissa fall tom är bättre än de tre, som om man tex har problem med axlar eller något annat. :) Edit; problem som inte är teknikrelaterade! :)

xperia
2013-01-02, 18:21
Tack för era åsikter och speciellt tack till Jorgen som faktiskt tillförde något och kom med konkreta tips på förbättringar. Ska köra på ditt schema och utvärdera.

Undrar också varför bänkpress alltid verkar vara att föredra framför hantelpress? Tycker personligen att det är lättare att klämma ihop bröstet i toppläge i hantelpress. Smaksak kanske?

undrar även om det finns bra alternativ till stångrodd, vet att jag tidigare haft svårt för det pga sliten och krokig rygg. Men jag ska försöka såklart, tänker bara i fall det bara leder till värk och tandagnisslan.

Tack igen.

svenbanan
2013-01-02, 18:44
Tack för era åsikter och speciellt tack till Jorgen som faktiskt tillförde något och kom med konkreta tips på förbättringar. Ska köra på ditt schema och utvärdera.

Undrar också varför bänkpress alltid verkar vara att föredra framför hantelpress? Tycker personligen att det är lättare att klämma ihop bröstet i toppläge i hantelpress. Smaksak kanske?

undrar även om det finns bra alternativ till stångrodd, vet att jag tidigare haft svårt för det pga sliten och krokig rygg. Men jag ska försöka såklart, tänker bara i fall det bara leder till värk och tandagnisslan.

Tack igen.

Du kan ju hantera tyngre vikter i bänkpressen jämfört med hantelpressen och alltså överbelasta musklerna effektivare. Hantelpressen är ju "vingligare" och kan möjligen ge större ROM och kan ge lite annan effekt.

Du kan ju köra framåtlutad hantelrodd med ena knät på bänken. Dock får du ju inte med korsryggen på samma sätt som i framåtlutad stångrodd. Men du kan ju alltid köra en separat övning för det.

xperia
2013-01-02, 20:36
Du kan ju hantera tyngre vikter i bänkpressen jämfört med hantelpressen och alltså överbelasta musklerna effektivare. Hantelpressen är ju "vingligare" och kan möjligen ge större ROM och kan ge lite annan effekt.

Du kan ju köra framåtlutad hantelrodd med ena knät på bänken. Dock får du ju inte med korsryggen på samma sätt som i framåtlutad stångrodd. Men du kan ju alltid köra en separat övning för det.

Tack för det! Väldigt hjälpsamt och trevligt av dig.