handdator

Visa fullständig version : Får ALDRIG träningsvärk?! Har jag dåliga gener?


mallis
2013-01-01, 17:05
Jag får verkligen aldrig träningsvärk och det känns knappt att jag tränat i musklerna efter mina pass.

Jag lyfter alltid tills jag inte orkar mer, svettas, dör, men ändå känner jag knappt något i musklerna? T ex ben dör fan när jag gör övningarna men känns fan heller som att jag tränat ben eller nåt efteråt, fan röven är fortfarande mjuk och vägrar bli hård! Så jävla frusterande :cryout: Folk klagar alltid på att de knappt kan gå hem efter deras benpass, VILL OCKSÅ KÄNNA SÅ....... så var det bara i början, har kroppen blivit van eller? För folk som tränat i flera år som är riktigt kunniga/duktiga osv brukar ju få träningsvärk och allting...

Har försökt med ALLT djupa knäböj, sumo knäböj, marklyft, benpress, utfall osv. Har testat både få reps/tyngre vikter och lagom reps/normala vikter...

Vad gör jag för fel?? Kan det vara så att jag utför övningarna fel? För försöker alltid göra så att det ska kännas i rumpan, för vill så gärna få en hård och tajt röv.... Däremot är det svårt att få kontakt med biceps muskler osv tycker jag när jag tränar armar IBLAND, men det brukar funka ändå.

Gäller inte bara ben även axlar, armar, rygg och allt annat. Får bara träningsvärk om jag gör en ny övning, sen om jag gör den en tredje eller tom andra gång känns det knappt.. Har jag dåliga gener?

Tränar styrka 5-6 gånger i veckan. För lite vila?

Ronn
2013-01-01, 17:13
Vad du gör för fel? Ptja du antar att man SKA få träningsvärk och att det är något slags kvitto på att du tränar rätt, vilket är fel.

mallis
2013-01-01, 17:15
Vad du gör för fel? Ptja du antar att man SKA få träningsvärk och att det är något slags kvitto på att du tränar rätt, vilket är fel.

Nej vet har hört att det inte är bevis på att man tränar rätt eller något? Men om tom de stora biffarna och små töserna får träningsvärk undrar man ju vad man gör för fel? För det känns knappt i musklerna efteråt heller... eller så kanske det "känns" men att jag är van vid att ha så 24/7 istället eller något??

Fyllot
2013-01-01, 17:16
Får bara träningsvärk när jag kör en övning eller ett utförande jag vanligtvis INTE brukar göra. Betyder ingenting min son.

mallis
2013-01-01, 17:17
Får bara träningsvärk när jag kör en övning eller ett utförande jag vanligtvis INTE brukar göra.

OK skönt att höra, men är du nybörjare eller tränat länge och ganska stor kanske?

Thinkingagain
2013-01-01, 17:18
Vissa får inte träningsvärk alls. Så enkelt är det. Det är viktigare att du känner att du verkligen känner att du blir utmattad i seten och att du får ut något av träningen. Det får du ju obviously.

Om du haft träningsvärk förut i ditt liv kan det kanske bero på en dålig form? Tänk mycket på tekniken, den är extremt viktig, mycket viktigare än vikten. Speciellt i de isolerande övningarna.

Styrka 5-6 gånger i veckan låter i övrigt lite för mycket.

mallis
2013-01-01, 17:23
Vissa får inte träningsvärk alls. Så enkelt är det. Det är viktigare att du känner att du verkligen känner att du blir utmattad i seten och att du får ut något av träningen. Det får du ju obviously.

Om du haft träningsvärk förut i ditt liv kan det kanske bero på en dålig form? Tänk mycket på tekniken, den är extremt viktig, mycket viktigare än vikten. Speciellt i de isolerande övningarna.

Styrka 5-6 gånger i veckan låter i övrigt lite för mycket.

Ok skönt att höra, jo det kanske var pga dålig form förut.

Jag älskar verkligen att träna, det är min största hobby och vill även få snabba resultat. Vet att vila är sjukt viktigt, men har delat upp så musklerna får tillräckligt vila (hoppas jag). Försöker även sova tillräckligt. Fast har börjat fundera på att köra styrka 4-5 gånger i stället, och kanske 2 gånger cardio 1 timme (ligger på kcal underskott just nu och vill så fort som möjligt bli av med onödigt fett), men känns alltid som att mina muskler försvinner om jag inte tränar dom 2 gånger per vecka?? Kanske inbillar mig...

Rusk
2013-01-01, 17:24
min son.

Du verkar ha en tendens att kalla folk "min son", får jag fråga hur gammal du är?:D

Latissimus Dorsi
2013-01-01, 17:25
Jag vill citera en vis vän till mig :

Jag har inte hittat något konkret vetenskapligt angående varför man får / inte får träningsvärk.
Det som verkar generellt dock är att så fort man gör en ansträngning man inte är vad vid så kan man få träningsvärk, sedan är även det individuellt.

Exempel 1; Person som tränat varje dag i fyra år och inte får träningsvärk provar en ny isolationsövning för en muskel som inte varit prioriterad kan få träningsvärk av det.

Exempel 2; En man som inte rört sig ur en sjukhussäng på två år kan få träningsvärk av att stiga in och ur bilen fyra gånger under samma dygn.

(Egen tolkning) = Träningsvärk är snarare ett bevis på ovana, än att muskeln är 'överdrivet trött' så att säga.

NNIF
2013-01-01, 17:25
Ok skönt att höra, jo det kanske var pga dålig form förut.

Jag älskar verkligen att träna, det är min största hobby och vill även få snabba resultat. Vet att vila är sjukt viktigt, men har delat upp så musklerna får tillräckligt vila (hoppas jag). Försöker även sova tillräckligt. Fast har börjat fundera på att köra styrka 4-5 gånger i stället, och kanske 2 gånger cardio 1 timme (ligger på kcal underskott just nu och vill så fort som möjligt bli av med onödigt fett), men känns alltid som att mina muskler försvinner om jag inte tränar dom 2 gånger per vecka?? Kanske inbillar mig...


mer träning ÄR inte lika med bättre eller snabbare resultat. du inbillar och nojar dig så otroligt mycket om det mesta- chilla!

Ronn
2013-01-01, 17:27
Du får inte resultat snabbare för att du tränar väldigt frekvent det kan till och med bli kontraproduktivt och du får sämre resultat om du inte hinner återhämta dig, muskelbygge är en långsam process som man behöver ha tålamod med. Det som är viktigt är att du har progression och orkar lyfta mer över tid.

Sen är ju inte kaloriunderskott och konditionsträning optimalt om ditt mål nu är att maximera muskelmassan.

Fyllot
2013-01-01, 17:28
OK skönt att höra, men är du nybörjare eller tränat länge och ganska stor kanske?

Tillräckligt stor för att dominera dagsformtråden cofffee


Du verkar ha en tendens att kalla folk "min son", får jag fråga hur gammal du är?:D

Fråga NNIF....min äldsta son

mallis
2013-01-01, 17:29
mer träning ÄR inte lika med bättre eller snabbare resultat. du inbillar och nojar dig så otroligt mycket om det mesta- chilla!

Fitnessmodeller/bodybuilders bor ju på gymmet? Fast vila 1-2 gånger per vecka är väl lagom? Mår nästan dåligt om jag tar 2 vilodagar tom fast vet musklerna växer inte om man inte vilar men jag vilar väl tillräckligt?

NNIF
2013-01-01, 17:31
Fitnessmodeller/bodybuilders bor ju på gymmet? Fast vila 1-2 gånger per vecka är väl lagom? Mår nästan dåligt om jag tar 2 vilodagar tom fast vet musklerna växer inte om man inte vilar men jag vilar väl tillräckligt?

men du snälla de bor inte på gymmet och jämför dig inte med dem du är nästan sjukligt nojig. blir nästan på gränsen till löjligt ibland.

z_bumbi
2013-01-01, 17:36
Fitnessmodeller/bodybuilders bor ju på gymmet?

En sorts genomsnitt jag har sett är 3-5 pass i veckan och att det för de flesta varierar i perioder.

mallis
2013-01-01, 17:42
Du får inte resultat snabbare för att du tränar väldigt frekvent det kan till och med bli kontraproduktivt och du får sämre resultat om du inte hinner återhämta dig, muskelbygge är en långsam process som man behöver ha tålamod med. Det som är viktigt är att du har progression och orkar lyfta mer över tid.

Sen är ju inte kaloriunderskott och konditionsträning optimalt om ditt mål nu är att maximera muskelmassan.
såhär tränar jag (får musklerna tillräckligt vila?) :

dag 1 - armar/axlar (tränar ibland mage först)
dag 2 - ben (ibland mage efter ben och har bytt ut nedre delen av ryggen till när jag tränar rygg istället) Blir dock ofta att jag tränar rygg denna dag istället och tar ben nästa
dag 3 - rygg
dag 4 - armar/axlar (ibland mage före)
dag 5 - vila
dag 6 - ben
dag 7 - vila eller så tränar jag rygg

Brukar oftast träna 20 min cardio 3 gånger efter arm/rygg passen. Vill definiera musklerna mer så måste ju få bort fettet. Ska jag inte träna kondition då iallafall? Är ny inom träningsvärlden, kan inte så mycket så låter väl dum i huvudet för de som kan sånt här...

NNIF
2013-01-01, 17:49
man får definerade muskler genom att få fort fettet ja, och detta åstadkommer man genom att skapa en negativ energibalans, dvs att man gör sig av med mer energi än man stoppar i sig. Så antingen ökar man sin aktivitet eller minskar på matintaget, eller en kombination av det. Cardio är inget måste, att äta ännu mindre funkar. Och om du redan är nojig samt både vill öka i muskler och minska i kroppsfett är det kanske ännu viktigare att du åtskiljer cardio och styrketräning eftersom cardioträning försämrar effekten av styrketräningen (detta vet du ju)

ja du är ny, därför ska du inte jämföra dig med fitnessproffs och köra deras schema rakt av.


testa detta istället:

dag 1: armar axlar
dag 2: ben
dag 3: vila från styrketräning/ kör 20min cardio
dag 4: rygg, även ländrygg
dag 5: vila (när du tränar rygg så använder du armarna) / kör 20min cardio
dag 6: börja om på dag 1, eller ännu hellre - ha en renodlad vilodag

rooz
2013-01-01, 17:53
såhär tränar jag (får musklerna tillräckligt vila?) :

dag 1 - armar/axlar (tränar ibland mage först)
dag 2 - ben (ibland mage efter ben och har bytt ut nedre delen av ryggen till när jag tränar rygg istället) Blir dock ofta att jag tränar rygg denna dag istället och tar ben nästa
dag 3 - rygg
dag 4 - armar/axlar (ibland mage före)
dag 5 - vila
dag 6 - ben
dag 7 - vila eller så tränar jag rygg

Brukar oftast träna 20 min cardio 3 gånger efter arm/rygg passen. Vill definiera musklerna mer så måste ju få bort fettet. Ska jag inte träna kondition då iallafall? Är ny inom träningsvärlden, kan inte så mycket så låter väl dum i huvudet för de som kan sånt här...

Ingen bröstträning?



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

NNIF
2013-01-01, 17:54
Ingen bröstträning?



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2



nej usch du vet väl hur fult det är med bröst på tjejer ;)

mallis
2013-01-01, 17:56
man får definerade muskler genom att få fort fettet ja, och detta åstadkommer man genom att skapa en negativ energibalans, dvs att man gör sig av med mer energi än man stoppar i sig. Så antingen ökar man sin aktivitet eller minskar på matintaget, eller en kombination av det. Cardio är inget måste, att äta ännu mindre funkar. Och om du redan är nojig samt både vill öka i muskler och minska i kroppsfett är det kanske ännu viktigare att du åtskiljer cardio och styrketräning eftersom cardioträning försämrar effekten av styrketräningen (detta vet du ju)

ja du är ny, därför ska du inte jämföra dig med fitnessproffs och köra deras schema rakt av.


testa detta istället:

dag 1: armar axlar
dag 2: ben
dag 3: vila från styrketräning/ kör 20min cardio
dag 4: rygg, även ländrygg
dag 5: vila (när du tränar rygg så använder du armarna) / kör 20min cardio
dag 6: börja om på dag 1, eller ännu hellre - ha en renodlad vilodag

Ok för ligger på ca 1400 kcal per dag.

Ska testa det, vad var som var dåligt med mitt schema?

mallis
2013-01-01, 17:57
Ingen bröstträning?



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Behöver inte det, fyller knappt en a-kupa så vill inte få en biffig bröstkorg (försök inte att övertala mig)

rooz
2013-01-01, 17:59
Ok för ligger på ca 1400 kcal per dag.

Ska testa det, vad var som var dåligt med mitt schema?

Allt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

NNIF
2013-01-01, 18:03
Ok för ligger på ca 1400 kcal per dag.

Ska testa det, vad var som var dåligt med mitt schema?

1400kcal låter som något en 45kg bör äta för kcal-balans..

vad är resultatet du får med harris&benedic formeln? dvs din viloenergiförbrukning?

du hade tex armträning dagen efter du kört rygg, cardio och styrketräning samtidigt och för mycket styrketräning på en vecka för en person som försöker minska i fett och öka i muskler samtidigt.. så som rooz så ödmjukt påpekade, det fanns inte mycket med ditt tidigare schema som var bra direkt

om du vill ha en hobby om träning, skaffa några bra böcker att läsa, gå och få massage, lär dig utföra bra rörlighetsövningar, blogga, ja vad som helst :)

mallis
2013-01-01, 18:05
Allt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Hur då? Tränade varje muskel 2 gånger per vecka? Vad är felet med det?

mallis
2013-01-01, 18:09
1400kcal låter som något en 45kg bör äta för kcal-balans..

vad är resultatet du får med harris&benedic formeln? dvs din viloenergiförbrukning?

du hade tex armträning dagen efter du kört rygg, cardio och styrketräning samtidigt och för mycket styrketräning på en vecka för en person som försöker minska i fett och öka i muskler samtidigt.. så som rooz så ödmjukt påpekade, det fanns inte mycket med ditt tidigare schema som var bra direkt

om du vill ha en hobby om träning, skaffa några bra böcker att läsa, gå och få massage, lär dig utföra bra rörlighetsövningar, blogga, ja vad som helst :)
Måste jag äta mindre??

ca 2150 kalorier...

Men minskar inte fettet om man kombinerar båda? Och kör mycket styrka? Fan va tråkigt att träna så lite :cryout: Får väl testa på ditt schema 1 månad då.

NNIF
2013-01-01, 18:17
Hur då? Tränade varje muskel 2 gånger per vecka? Vad är felet med det?

man tränar armar när man tränar rygg med vettu :) felet var ju som sagt att du tränar FÖR mycket.

du kan seriöst inte ha 2150 kcal i viloenergiförbrukning, jag är man, väger 100kg och är 177cm och har 2130 kcal per dag.. gör om tack

Woody R
2013-01-01, 18:17
såhär tränar jag (får musklerna tillräckligt vila?) :

dag 1 - armar/axlar (tränar ibland mage först)
dag 2 - ben (ibland mage efter ben och har bytt ut nedre delen av ryggen till när jag tränar rygg istället) Blir dock ofta att jag tränar rygg denna dag istället och tar ben nästa
dag 3 - rygg
dag 4 - armar/axlar (ibland mage före)
dag 5 - vila
dag 6 - ben
dag 7 - vila eller så tränar jag rygg

Brukar oftast träna 20 min cardio 3 gånger efter arm/rygg passen. Vill definiera musklerna mer så måste ju få bort fettet. Ska jag inte träna kondition då iallafall? Är ny inom träningsvärlden, kan inte så mycket så låter väl dum i huvudet för de som kan sånt här...

Ditt schema ser egentligen ut såhär

dag 1 - armar/axlar
dag 2 - ben
dag 3 - rygg/armar/axlar
dag 4 - armar/axlar
dag 5 - vila
dag 6 - ben
dag 7 - vila eller så tränar jag rygg/armar/axlar

När du kör rygg så tar det ju "mycket" på armar och lite axlar..

rooz
2013-01-01, 18:20
Hur då? Tränade varje muskel 2 gånger per vecka? Vad är felet med det?

Nu skrev du ju inte exakt hur passen såg ut, men jag gissar på planlöst irrande med isolationsövningar vecka in, vecka ut. Svårt att säga mer om det då du bara listar muskelgrupper.

Man kan träna väldigt mycket, och vill man träna mycket så kan det vara en bra idé att inte äta 1400 kcal. Belastar du kroppen hårt behöver den bränsle för att orka.

Men jag är korkad, fet och dryg. Lyssna inte på mig.

NNIF
2013-01-01, 18:20
Måste jag äta mindre??

ca 2150 kalorier...

Men minskar inte fettet om man kombinerar båda? Och kör mycket styrka? Fan va tråkigt att träna så lite :cryout: Får väl testa på ditt schema 1 månad då.

man ska äta mindre än vad man gör sig av med, det är enkelt matte, antingen äter man samma som man gjorde innan och ökar aktiviteten eller så har man samma aktivitet men minskar på energin man stoppar i sig.. enkelt.

du KAN inte ha missat denna tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

jo man minskar på fettet om man ligger på kaloriunderskott, ett finare ord för det jag just beskrev ovan.

ja det kan vara tråkigt att inte kunna träna, men det roligaste är väl resultaten, inte sant? ;) jag skulle kunna träna 2 gånger om dagen bara för att det är så sjukt kul, men det skulle vara grymt kontraproduktivt så då skulle det inte bli kul att gå till gymmet längre för skulle inte få resultat.. hehe så.. ja du kommer märka det själv sen säkert :)

NNIF
2013-01-01, 18:23
Nu skrev du ju inte exakt hur passen såg ut, men jag gissar på planlöst irrande med isolationsövningar vecka in, vecka ut. Svårt att säga mer om det då du bara listar muskelgrupper.

Man kan träna väldigt mycket, och vill man träna mycket så kan det vara en bra idé att inte äta 1400 kcal. Belastar du kroppen hårt behöver den bränsle för att orka.

Men jag är korkad, fet och dryg. Lyssna inte på mig.

+1

jag tror pådet där med, att hennes träning är totalt ostrukturerad och mållös

1400 kcal är extremt liten mängd mat +1

+1 du är allt det där,men lyssna på dig ska man! Du har självinsikt och bänkar kroppsvickten :)

mallis
2013-01-01, 18:27
Ditt schema ser egentligen ut såhär

dag 1 - armar/axlar
dag 2 - ben
dag 3 - rygg/armar/axlar
dag 4 - armar/axlar
dag 5 - vila
dag 6 - ben
dag 7 - vila eller så tränar jag rygg/armar/axlar

När du kör rygg så tar det ju "mycket" på armar och lite axlar..
Jaha tack, nu blev det tydligare för mig. Har tänkt på att man tränar lite armar när man tränar rygg men trodde inte det var värsta grejen.

man ska äta mindre än vad man gör sig av med, det är enkelt matte, antingen äter man samma som man gjorde innan och ökar aktiviteten eller så har man samma aktivitet men minskar på energin man stoppar i sig.. enkelt.

du KAN inte ha missat denna tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

jo man minskar på fettet om man ligger på kaloriunderskott, ett finare ord för det jag just beskrev ovan.

ja det kan vara tråkigt att inte kunna träna, men det roligaste är väl resultaten, inte sant? ;) jag skulle kunna träna 2 gånger om dagen bara för att det är så sjukt kul, men det skulle vara grymt kontraproduktivt så då skulle det inte bli kul att gå till gymmet längre för skulle inte få resultat.. hehe så.. ja du kommer märka det själv sen säkert :)
Har läst den, räknade ut nu, det blev ca 1390! Shit har jag ätit mer än vad jag ska i kaloriunderskott nu?!

Sant sant tack för hjälpen!

NNIF
2013-01-01, 18:38
Jaha tack, nu blev det tydligare för mig. Har tänkt på att man tränar lite armar när man tränar rygg men trodde inte det var värsta grejen.


Har läst den, räknade ut nu, det blev ca 1390! Shit har jag ätit mer än vad jag ska i kaloriunderskott nu?!

Sant sant tack för hjälpen!

nej för den siffran man får där är vad man förbrukar om man ligger i sängen ett helt dygn och det gör du ju inte ;)

om du, seriöst nu, läser deff en guide - så kommer det stå lite om en sak som heter aktivitetsfaktor.. typiskt är denna 1.2 för en med ett mycket inaktivt liv osv.

SÅ du tar 1390 x 1.2 och får 1668 kcal

du kanske, med den där träningsmängden kommer upp i en aktivitetsfaktor 1.35 :

1390 x 1.35 = 1875 kcal

dvs du förbrukar nog i runda svängar 1800-1900kcal en dag i snitt, och kanske ska börja med att ligga kring där på ditt födointag en vecka med mätning av kroppsvikten för att ta reda på om detta stämmer. Om du gick upp lite i vikt, minska med 200kcal per dag och gör om "experimentet", gör detta tills du börjar gå ner i vikt ca 0.5 kg/vecka är en vettig nedgångstakt för en tjej som väger typ 55kg har jag för mig (att du ens vill deffa är ett mysterium för mig du kommer se ut som en tandpetare till slut men kan ju lära dig hur man gör)

Du är för impulsiv och nojig, att du svarade "Shit har jag ätit mer än vad jag ska i kaloriunderskott nu?!"

ta det lugnt, om du är intresserad av kost och träning så istället för att gå till gymmet och träna en dag, sätt av 2 timmar till att läsa om träning och hälsa istället :)

mallis
2013-01-01, 18:38
+1



En fråga bara, kan jag träna ben 2 gånger i veckan eftersom att mitt mål är att få en mer vältränad rumpa?

leo1
2013-01-01, 20:54
Kör knäböj 2-3 gånger i veckan och jeansen kommer sitta jävligt nice!

mallis
2013-01-01, 20:59
Kör knäböj 2-3 gånger i veckan och jeansen kommer sitta jävligt nice!

Jo vill det men man tränar ju rygg samtidigt då med.. tips på hur jag ska dela upp schemat?:)

NNIF
2013-01-01, 21:06
Jo vill det men man tränar ju rygg samtidigt då med.. tips på hur jag ska dela upp schemat?:)

säg om du vill ha ett rullande schema eller ett fast veckoschema

om du har ett rullande får du vissa veckor köra ben 2ggr i veckan andra andra veckor 1ggn

Juniper
2013-01-01, 21:15
En fråga bara, kan jag träna ben 2 gånger i veckan eftersom att mitt mål är att få en mer vältränad rumpa?

Om ditt mål är att få en vältränad rumpa så rekommenderar jag att du tränar den på följande sätt:

Ställ dig axelbrett. Ta ett lååångt och ganska brett (för balansen skull) kliv bakåt med det ena benet. Sänk ned det bakre benet så att knät nästan tar i golvet och fokusera sedan på att pressa upp dig till den position du var i innan du sänkte knät mot golvet, enbart med hjälp av muskulaturen i det andra (främre) benets rumpa. Repetera 12 till 15 gånger på varje rumpa, hållandes i så tunga vikter som möjligt. Fyra till fem set, med 72 timmars vila mellan varje pass.

Om du "bara" kör utfallssteg för att träna benen (& rumpan) så bör du inte utföra övningen på ett sådant sätt varje pass, för då kommer inte benen att utvecklas i samma takt som rumpan. Varva med att ta ett kortare kliv och fokusera då istället på att pressa upp dig med hjälp av musklerna i benet. När du tar ett längre kliv och pressar upp dig med rumpan så är målet att musklerna i din rumpa ska bli uttröttade före musklerna i benet och vice versa när du tar ett lite kortare kliv. Men det kräver hyfsad kroppskontroll, speciellt avseende rumpan, så det är bara att träna tills det sitter.

mallis
2013-01-01, 21:15
säg om du vill ha ett rullande schema eller ett fast veckoschema

om du har ett rullande får du vissa veckor köra ben 2ggr i veckan andra andra veckor 1ggn

Hur mycket ändras schemat om man kör rullande`?

NNIF
2013-01-01, 21:17
Hur mycket ändras schemat om man kör rullande`?

det schema jag föreslog var ett rullande..

allt handlar om prioriteringar

leo1
2013-01-01, 21:17
Jag kör en stronglift-variant nu där jag kör dessa pass varannan gång:

Pass A:

Knäböj
Bänkpress
Inverted row

Pass B:

Knäböj
Militärpress
Marklyft

Väldigt simpelt och basic. Jag kör 3 gånger i veckan. Det jag tycker om är att det blir knäböj 3 gånger i veckan och militärpress och marklyft 1 eller 2 gånger i veckan.

Sedan kan du ju alltid köra nåt annat efter dessa övningar. Jag brukar köra lite mage.

Less is more.

leo1
2013-01-01, 21:18
det schema jag föreslog var ett rullande..

allt handlar om prioriteringar

+1

Det är ju bara prioritera/periodisera så du böjer 3 gånger i veckan ett tag sedan utvärderar.