handdator

Visa fullständig version : Tjej, diabetiker, kosttillskott


EmmusH
2013-01-01, 14:54
Hej! Är en tjej på 18 år som haft diabetes sen 03. Har tränat olika pass på gym i ett par år nu men ska nu satsa mer seriöst på det för att få ordning på blodsockret. nu till mitt problem!

Då jag tränar för att nå något resultat på vågen, vill jag inte äta hur mycket som helst efter träningen. Tränar oftast runt 19, äter senast 18, och vaknar på natten mellan 4 -6 och ligger på blodsocker 2.5. Jag känner att det suger, och även om jag äter frukt, knäckebröd och dricker mjölk på kvällen innan jag lägger mig så vaknar jag ändå låg.

Så jag funderar på att börja på ett kosttillskott för att "få i mig mer". Har inte varit direkt stor i maten och dietisten säger bara: ät mer. Är trött på att stoppa i mig mer och mer mat, känns som att träningen inte gör något då, och får nästan tvinga mig i det för att jag inte är hungrig. Så jag funderar på proteindrinkar och något "fatburn" för att få upp blodsockret efter träning samt få bort lite oönskat fett lättare, men har ingen kunskap om det här alls.. Nån som har några idéer?

knuckles
2013-01-01, 14:58
Hej! Är en tjej på 18 år som haft diabetes sen 03. Har tränat olika pass på gym i ett par år nu men ska nu satsa mer seriöst på det för att få ordning på blodsockret. nu till mitt problem!

Då jag tränar för att nå något resultat på vågen, vill jag inte äta hur mycket som helst efter träningen. Tränar oftast runt 19, äter senast 18, och vaknar på natten mellan 4 -6 och ligger på blodsocker 2.5. Jag känner att det suger, och även om jag äter frukt, knäckebröd och dricker mjölk på kvällen innan jag lägger mig så vaknar jag ändå låg.

Så jag funderar på att börja på ett kosttillskott för att "få i mig mer". Har inte varit direkt stor i maten och dietisten säger bara: ät mer. Är trött på att stoppa i mig mer och mer mat, känns som att träningen inte gör något då, och får nästan tvinga mig i det för att jag inte är hungrig. Så jag funderar på proteindrinkar och något "fatburn" för att få upp blodsockret efter träning samt få bort lite oönskat fett lättare, men har ingen kunskap om det här alls.. Nån som har några idéer?

Koffein är ganska populärt, samtidigt som man ligger på underskott av kalorier. Utövar du mycket sporter som förbränner mycket? Löpning, cykling osv.

EmmusH
2013-01-01, 15:02
Koffein är ganska populärt, samtidigt som man ligger på underskott av kalorier. Utövar du mycket sporter som förbränner mycket? Löpning, cykling osv.
Tränar en hel del olika, men spinning och boxning en gång i veckan, sedan olika stryketräningspass. Ska även få in simning en gång i veckan. Yoga och dans också!

Påverkar koffein blodsockret alltså?

knuckles
2013-01-01, 15:07
Tränar en hel del olika, men spinning och boxning en gång i veckan, sedan olika stryketräningspass. Ska även få in simning en gång i veckan. Yoga och dans också!

Påverkar koffein blodsockret alltså?

Ja det gör det, samtidigt påverkar det insulinkänsligheten negativt.

EmmusH
2013-01-01, 15:11
Ja det gör det, samtidigt påverkar det insulinkänsligheten negativt.
Okej! Men det kanske är något att fundera på, tack så mycket!

z_bumbi
2013-01-01, 15:21
Jag misstänker att du tränar väldigt mycket och äter väldigt lite? Annars skulle inte en dietist säga åt dig att äta mer. Inga tillskott kan lösa det problemet och framför allt inte några fettförbrännare etc.
Om du blir låg efter träningen så får du helt enkelt se till att äta mer efter träningen. Om du har ett vettigt skäl att äta den mängd kalorier som du gör idag så får du helt enkelt omfördela det som du äter, äter du väldigt lite så får du helt enkelt äta mer.

gratefuldead
2013-01-01, 15:26
Ja det gör det, samtidigt påverkar det insulinkänsligheten negativt.

Äh, det är försumbart. Jag dricker många koppar kaffe som diabetiker och det gör ingen större skillnad.

Jag tror du måste börja med att kolla upp dina insulindoser istället. Så länge du doserar insulinet rätt kan du äta hur mycket/lite som helst.

Har du penna eller pump? Sänk basal/nattdosen så det inte sjunker. Ät även mer efter träningen.

Är själv diabetiker och har insulinpump. Ställa in doser och sånt kan vara lite knöligt.

Kosttillskott är helt onödigt, vanlig mat är vad du behöver.

Du borde även läsa på mer om träning och diet, hur man faktiskt gör för att gå ned i vikt. Det handlar om att förbruka mer än vad man gör sig av med, just vad du äter spelar ingen större roll, det är energin fördelat utöver dygnet. Läs denna tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

EmmusH
2013-01-01, 15:26
Jag kanske tränar högst.. 3 -4 gånger i veckan? Äter frukost, lunch, mellanmål, middag och då kvällsmål när jag väl tränar. Jag frågade dietisten om vad jag kunde äta på kvällen för att inte bli låg och hennes svar var bara: Ät en macka eller frukt. Då jag sa att jag gör det men ändå bli låg, var hennes svar: ät mer. Förlåt om jag var otydlig innan!
Jag kanske inte äter mängder, men jag anser inte heller att jag äter lite.

gratefuldead
2013-01-01, 15:27
Jag kanske tränar högst.. 3 -4 gånger i veckan? Äter frukost, lunch, mellanmål, middag och då kvällsmål när jag väl tränar. Jag frågade dietisten om vad jag kunde äta på kvällen för att inte bli låg och hennes svar var bara: Ät en macka eller frukt. Då jag sa att jag gör det men ändå bli låg, var hennes svar: ät mer. Förlåt om jag var otydlig innan!
Jag kanske inte äter mängder, men jag anser inte heller att jag äter lite.

Vad äter du på de målen? En macka eller frukt är ingenting...

EmmusH
2013-01-01, 15:30
Äh, det är försumbart. Jag dricker många koppar kaffe som diabetiker och det gör ingen större skillnad.

Jag tror du måste börja med att kolla upp dina insulindoser istället. Så länge du doserar insulinet rätt kan du äta hur mycket/lite som helst.

Har du penna eller pump? Sänk basal/nattdosen så det inte sjunker. Ät även mer efter träningen.

Är själv diabetiker och har insulinpump. Ställa in doser och sånt kan vara lite knöligt.

Kosttillskott är helt onödigt, vanlig mat är vad du behöver.

Du borde även läsa på mer om träning och diet, hur man faktiskt gör för att gå ned i vikt. Det handlar om att förbruka mer än vad man gör sig av med, just vad du äter spelar ingen större roll, det är energin fördelat utöver dygnet. Läs denna tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
Använder penna, novorapid som dagsinsulin och lantus som natt. Och jag har frågat om jag kan minska lantusen de dagar jag tränar eftersom det är den som kickar in på natten och jag enbart tar ca 4 enheter novorapid innan jag tränar + lantusen.
Men läkaren säger att det inte spelar någon roll då det tar ett par dagar innan det märks någon skillnad på lantusen och vad den gör.
Och blodsockret ligger bra de dagar jag inte tränar så jag känner inte att jag har ett problem där, utan bara mer vad jag kan äta efter träning då jag egentligen inte är ett dugg hungrig eller då det jag äter inte hjälper alls? Svårt att förklara..

EmmusH
2013-01-01, 15:32
Vad äter du på de målen? En macka eller frukt är ingenting...
Mina träningar ligger sent, så jag hinner äta middag minst en timme innan. Och då äter jag helt vanlig mat som ris, pasta, potatis, kött, fisk, grönt och så vidare + såklart mjölk till. Äter så pass mycket så att jag blir mätt.
Blandar sedan i druvsocker i vattnet för att inte bli låg under träning. Och efter träning, ca.. 1 - 2 timmar efter, dricker jag mjölk och äter en macka och nån frukt.

gratefuldead
2013-01-01, 15:37
Mjölk en macka och en frukt efter träning är alldeles för lite, är inte särskilt konstigt att blodsockret sjunker. Du måste äta någonting stadigare med mer kolhydrater, gärna lite långsammare. Är en stadig portion gröt till det du äter nu tillexempel. Verkar som att du har en rätt usel dietist.

Finns inget kosttillskott som kan hjälpa dig med ditt problem, det enda är att justera mat/insulin.

Vet ingenting om lantus, men han har rätt, och då är det maten du får ändra på.

Testa även att lägga dig något högre i blodsocker innan du lägger dig om du ändå vet med dig att det kommer sjunka.

EmmusH
2013-01-01, 15:43
jo, har testat tre stycken via sjukhuset och de alla är lite halv-taskiga. Läkarna är inte superbra heller då de klagar på om man gått upp några kg i vikt pga muskler, så därför tänkte jag vända mig hit! Och har redan fått bättre svar av er än vad jag fått under 2 år av dem!

Recovery drinkar då, är det något att satsa på? + mat då såklart efter träning.

Får testa mig fram med blodsockret och insulin, se hur långt jag kan pressa det innan det blir för högt eller för lågt.

gratefuldead
2013-01-01, 15:56
Tyvärr är många dietister och läkare grymt tråkiga och man känner sällan att man får den hjälp man behöver, det är ju då det är tur att det finns internet :)

Det funkar väl, fyller ju på depåerna bra men höjer blodsockret mycket snabbt. Men det tillsammans med mat kan säkert funka, du får prova dig fram. Själv äter jag bara mat efter träning.

Tanken är ju inte att du ska behöva pressa ditt blodsocker, bara justera det :-)

Du får gärna höra av dig om det är något. Hjälper gärna till med diabetesfrågor då jag vet hur jobbigt det kan vara ibland.

Lycka till!

EmmusH
2013-01-01, 16:13
Får ta och testa det, beställa hem en sort som inte är allt för stor eller mycket! :)

Och får ta och vara super noga med insulin och blodsockertester, ta anteckningar och se vilken kombination som funkade bäst!

Tack så mycket, kommer troligen fråga något mer då det förstör hela dagen att vakna låg!

Sverker
2013-01-01, 18:01
Träning och även viktminskning ökar insulinkänsligheten.
Jag tycker att du ska lösa ett problem i taget. Först får du koll på blodsockret före, efter träningen och på natten. Det finns samband med blodsockernivå under träningen och blodsockret upp till ett dygn efter träningen. Mitt tips är att du lär dig vad som fungerar bäst.


När du hittat något som fungerar så får du bestämma dig vad du ska göra med vikten.

christofer79
2013-01-01, 19:00
Tala med din doktor eller diabetesssk imorgon, farligt att dippa så lågt. Du får be dem följa upp dig nogrannare med faste p-glukos under en tid samt med hba1c. Behöver du långtidsverkande insulin med tanke på att du sköter kosten och träningen? Som sagt ta upp det med din ordinatör, inte ska du behöva äta mackor mitt i natten hela livet - det är osunt!!

gratefuldead
2013-01-01, 19:07
Tala med din doktor eller diabetesssk imorgon, farligt att dippa så lågt. Du får be dem följa upp dig nogrannare med faste p-glukos under en tid samt med hba1c. Behöver du långtidsverkande insulin med tanke på att du sköter kosten och träningen? Som sagt ta upp det med din ordinatör, inte ska du behöva äta mackor mitt i natten hela livet - det är osunt!!

Du får tänka på att hon har diabetes typ-1 och inte typ-2. Typ 1 innebär ingen insulinproduktion och långtidsverkande insulin är ett måste.

EmmusH
2013-01-01, 22:10
Träning och även viktminskning ökar insulinkänsligheten.
Jag tycker att du ska lösa ett problem i taget. Först får du koll på blodsockret före, efter träningen och på natten. Det finns samband med blodsockernivå under träningen och blodsockret upp till ett dygn efter träningen. Mitt tips är att du lär dig vad som fungerar bäst.


När du hittat något som fungerar så får du bestämma dig vad du ska göra med vikten.
Jo, måste ta och följa upp och se på vad jag äter och vad kroppen klarar av, när värdena ligger bäst. Nån riktlinje på vad blodsockret ska ligga på innan träning för att inte gå ner och bli låg? Vill gärna kunna sluta ha i druvsocker i vattnet också..

EmmusH
2013-01-01, 22:11
Tala med din doktor eller diabetesssk imorgon, farligt att dippa så lågt. Du får be dem följa upp dig nogrannare med faste p-glukos under en tid samt med hba1c. Behöver du långtidsverkande insulin med tanke på att du sköter kosten och träningen? Som sagt ta upp det med din ordinatör, inte ska du behöva äta mackor mitt i natten hela livet - det är osunt!!
Jag får mejla henne, får nästan aldrig kontakt med henne nu längre när jag precis hoppat över till vuxen istället för barn. Se vad det är jag ska öka och minska. Om inte annat är jag lagom trött på mackor i alla fall...

EmmusH
2013-01-01, 22:14
Träning och även viktminskning ökar insulinkänsligheten.
Jag tycker att du ska lösa ett problem i taget. Först får du koll på blodsockret före, efter träningen och på natten. Det finns samband med blodsockernivå under träningen och blodsockret upp till ett dygn efter träningen. Mitt tips är att du lär dig vad som fungerar bäst.


När du hittat något som fungerar så får du bestämma dig vad du ska göra med vikten.
Och jag har gått ner 6 kg nu på ca.. 3 månader kanske? Så det kanske är läge att lägga om lite doser och ändra, kan vara så att jag har för mycket insulin för min vikt just nu?

Sverker
2013-01-02, 17:07
Har du gått ned 6 kg och ökat tränigsmängden har du svaret på problemet med lågt blodsocker på natten.

Jag tvivlar på att du behöver gå ned mer i vikt. Du har haft diabetes i 9 år. Jag har faktiskt aldrig träffat någon direkt överviktig diabetiker typ 1 som också tränat regelbundet. De flesta brukar hålla en bra form.

Mitt tips är att träna tidigare på dagen och lägga en större måltid på kvällen efter trännigen.

EmmusH
2013-01-02, 19:42
Har du gått ned 6 kg och ökat tränigsmängden har du svaret på problemet med lågt blodsocker på natten.

Jag tvivlar på att du behöver gå ned mer i vikt. Du har haft diabetes i 9 år. Jag har faktiskt aldrig träffat någon direkt överviktig diabetiker typ 1 som också tränat regelbundet. De flesta brukar hålla en bra form.

Mitt tips är att träna tidigare på dagen och lägga en större måltid på kvällen efter trännigen.
Har nyss tränat, så får se hur det blir idag! Ska ta och äta lite om en timme och förhoppningsvis håller det sig över natten.

Vill bara gå ner några kilo, högst 4, absolut inte mer! Och så har jag bara tränat regelbundet i två år högst, men då nästan bara dans och yoga. vill få lite muskler så ska göra som du sa, träna tidigare de dagarna jag inte kör gruppträning utan styrketräning ensam och hoppas att det ger en jämnare Bs överlag.

christofer79
2013-01-03, 21:27
Du får tänka på att hon har diabetes typ-1 och inte typ-2. Typ 1 innebär ingen insulinproduktion och långtidsverkande insulin är ett måste.

Jag förstår det, men det finns apparaturer som du kan mata in i subcutan vävnad och skall sköta rätt dosering. En kollega till mig hade det för några år sedan.

Sniggel
2013-01-03, 22:05
Av nyfikenhet:

Läkaren sa att det inte spelade någon roll med nattdosen då den tar tid på sig att ge effekt?
Men du har ju återkommande problem? Det låter som om du får i dig för mycket insulin. Antar att det går att sänka dosen eller har du redan minsta möjliga dosen av Lantus. Sverker lär ha bättre koll på detta men blev själv nyfiken så jag undrar mest. Försöker inte ge några råd.

gratefuldead
2013-01-03, 22:33
Jag förstår det, men det finns apparaturer som du kan mata in i subcutan vävnad och skall sköta rätt dosering. En kollega till mig hade det för några år sedan.

Låter som du pratar om insulinpump, eller?

EmmusH
2013-01-04, 00:14
Av nyfikenhet:

Läkaren sa att det inte spelade någon roll med nattdosen då den tar tid på sig att ge effekt?
Men du har ju återkommande problem? Det låter som om du får i dig för mycket insulin. Antar att det går att sänka dosen eller har du redan minsta möjliga dosen av Lantus. Sverker lär ha bättre koll på detta men blev själv nyfiken så jag undrar mest. Försöker inte ge några råd.
Jag bytte från att ta lantus på morgonen till att ta det på kvällen just pga att den "slutar" verka och inte riktigt håller 24h och då enligt henne var det bättre att ta den på kvällen då det (citerar): Tar några timmar innan den kickar igång ordentligt.
Och detta känner jag är ganska konstigt, om jag tränar på kvällen så kommer blodsockret gå ner av träningen och sen dessutom av lantusen. Känns som att det blir dubbelt..

Ligger på 24e, men sänkte nu ikväll till 22e och ska testa och se vad som händer. Håller helt klart med er om att jag ligger på för mycket, så får sänka lantus och se hur det går, samt öka måltidsdoserna om det behövs för att inte toppa.

Det läkaren sa var att det inte var någon mening med att ta mindre de kvällar som jag tränar eftersom det tar några dagar innan kroppen vänjer sig vid en dos. Att jag inte skulle ta 22 vissa kvällar och andra 24 och att det bara kunde bli konstigt. Men hon inser nog inte att jag tränar ganska ofta, och att jag får lågt blodsocker av att bara gå en promenad på ca 1timme.

Sniggel
2013-01-04, 08:35
hmmm, knepigt det där. Det låter iaf som om du blivit mer insulinkänslig. Antar att du fick råden om att byta lantus från morgon till kväll för ett bra tag sen?

EmmusH
2013-01-04, 10:57
Hm.. måste ha bytt i september där nånstans? Problemet var annars att jag var hög på morgonen. Måste säga att jag föredrar hög än låg..

Sniggel
2013-01-04, 11:05
Ok det är ju inte speciellt länge sen. Man tycker ju inte att insulinkänsligheten kan påverkas så dramatiskt på den tiden om man inte plötsligt börjat träna oftare/hårdare eller ändrat på kostupplägget. Eller?

Kan medicinernas fulla effekt ta tid på sig att visa sig? Alltså att regleringen av blodsockret blir som "mest effektiv" efter en längre tid av regelbundet bruk?
Hur länge har du varit låg på natten?

Vilket som är farligast av högt eller lågt blodsocker vet jag inte. Beror väl på hur dramatiskt det är. För lågt och man hamnar i koma och det är ju "hyfsat allvarligt" ;)
Men annars kanske det "bara" upplevs som väldigt jobbigt.
För högt och det sliter väl och ger skador på sikt, men kanske inte känns lika jobbigt akut? Eller vad tycker du?

EmmusH
2013-01-05, 23:42
Tycker inte att det borde ha påverkats så enormt av något egentligen. Och har ändå sänkt den 2e från vad läkaren satte egentligen. Men du har helt rätt, tränar man hårdare och mer så behöver man inte lika mycket insulin och ändrar man kosten ska det vara likadant där.

Ska bara ta några dagar så att kroppen har vant sig, hoppas jag. Har för mig att min läkare sagt att det kan ta upp till en vecka att man ser likheter mellan dagarna om man ha ändrat doser. Men kanske inte ska lita på henne så mycket hah! Problemet i början var att jag var låg på kvällen, runt.. 21. Därför ändrade vi tillfälle då jag tog långtidsvärkade och nu är jag låg i princip varje morgon. Men.. 1år, cirkus? Inte varje kväll/morgon, beror på hur jag tränar och om jag med tur får i mig tillräckligt så att jag inte blir låg.

Hm.. hellre låg skulle jag säga, fast att det är jobbigt nu. Har redan legat i ett läge då jag haft alllllllllldeles för mycket insulin och kroppen producerar mer och mer socker, så har nåt tryck på ena ögat som kan bli om man haft högt blodsocker under lång period. Vill gärna slippa det! Så hellre låg! :)