handdator

Visa fullständig version : komma i startposition i bänkpress?


NNIF
2013-01-01, 14:14
Tjo alla bänkpressgurus där ute!

Har i tips / filmer på hur man kan komma till en bra startposition / brygga i bänkpress för styrkelyftssyfte? :)

Jeneric
2013-01-01, 18:15
http://www.youtube.com/watch?v=EHx1gYTA-Rw

Kolla hela serien vetja.

exevision
2013-01-01, 19:13
Jag brukar känna hur jag ska spänna skulderbladen/bröstryggen innan jag lägger. Lägger mig långt upp på bänken för att sedan med händerna ta tag i ställningen och pressa mig ner och få till bryggan och spänningen i skuldrorna. Håller spänningen och tar tag i stången och pressar/spänner till det sista i bryggan med benen. Ungefär så.

NNIF
2013-01-01, 19:37
http://www.youtube.com/watch?v=EHx1gYTA-Rw

Kolla hela serien vetja.

och för att ha den där bryggan MED hela foten i marken (IPF regler) så måste jag stretcha vaderna något groteskt mycket ;)

sweetkarolina
2013-01-01, 21:27
34XRmd3a8_0

NNIF
2013-01-01, 21:34
karolina: hon säger att man ska ha kontakt med trapzen i bänken, men i ipf regelboken står det ju att skuldrorna skall vara i kontakt med bänken.. är detta ännu en usel direktöversättning från engelska till svenska, för jag försöker ha skulderbladen i kontakt med bänken :S

Mapa
2013-01-01, 21:49
karolina: hon säger att man ska ha kontakt med trapzen i bänken, men i ipf regelboken står det ju att skuldrorna skall vara i kontakt med bänken.. är detta ännu en usel direktöversättning från engelska till svenska, för jag försöker ha skulderbladen i kontakt med bänken :S

Jag tror hon försöker säga att du ska ha vikten på trapsen.. men det betyder inte att skuldrorna inte är i bänken. Jag har aldrig sett någon som bänkar utan att ha skuldrorna i bänken

NNIF
2013-01-01, 21:56
Jag tror hon försöker säga att du ska ha vikten på trapsen.. men det betyder inte att skuldrorna inte är i bänken. Jag har aldrig sett någon som bänkar utan att ha skuldrorna i bänken

Går säkert om man är rörlig i bröstryggen som en cirkusartist! :d

sweetkarolina
2013-01-01, 22:06
Är ditt problem att det skulle vara otillåtet enligt regelboken att ligga högt upp på trapezius? Varför tar du regelboken som tekniktips egentligen?

Nåväl, i engelska regelboken finns följande: "The lifter must lie on his back with head, shoulders and buttocks in contact with the bench surface."
Shoulders kan likaväl översättas till axlar, om det får dig tryggare. Och jag kan säga att det enda sätt du skulle kunna få underkänt på just den regeln vore om du lyckades att endast ligga med huvudet och rumpan i bänken, ingen kontakt med axlar eller rygg men det tror jag inte skulle vara en speciellt effektiv stil.

Du kan lita på de tips Jennifer ger i videon.

NNIF
2013-01-01, 22:09
Är ditt problem att det skulle vara otillåtet enligt regelboken att ligga högt upp på trapezius? Varför tar du regelboken som tekniktips egentligen?

Nåväl, i engelska regelboken finns följande: "The lifter must lie on his back with head, shoulders and buttocks in contact with the bench surface."
Shoulders kan likaväl översättas till axlar, om det får dig tryggare. Och jag kan säga att det enda sätt du skulle kunna få underkänt på just den regeln vore om du lyckades att endast ligga med huvudet och rumpan i bänken, ingen kontakt med axlar eller rygg men det tror jag inte skulle vara en speciellt effektiv stil.

Du kan lita på de tips Jennifer ger i videon.

jag litar givetvis på Jennifer men började undra :)
liksom varför finns ens den regeln om det inte ens skulle vara speciellt effektivt?
får börja läsa den internationella regelboken

bubbe
2013-01-02, 10:36
jag litar givetvis på Jennifer men började undra :)
liksom varför finns ens den regeln om det inte ens skulle vara speciellt effektivt?
får börja läsa den internationella regelboken

Du ska komma ihåg att tävlingsmänniskor är inovativa. Hade man inte haft med skrivningen så skulle säkert någon dåre försöka stå i brygga med enbart huvudet som stöd.

Jappse
2013-01-02, 11:20
34XRmd3a8_0

Bra tips där för leg drive *flex*

Alfers
2013-01-02, 13:02
GSBuxSTK0Rs
För att få upp en bra, stabil brygga.

Loke
2013-01-02, 13:09
När vi ändå snackar tävlingsbänk, brygga och sånt...

På sista tiden har mitt bänkande gått väldigt mycket framåt, till den punkt att bänkpress faktiskt sliter rätt mycket på kroppen. Det känns framför allt som att svankande är väldigt påfrestande i längden. Så det jag undrar är, till vilken grad använder ni SL-folk tävlingsteknik när ni tränar, och hur gör ni med progressionen då? Det blir så godtyckligt om jag försöker köra med "lagom" mycket brygga.

Är det kanske fu-bänk man borde köra? Gillar inte den egentligen, men det är kanske för att jag är ovan. Hantelpressar ger också autmatiskt lite mindre svank, men det är så jäkla drygt att få upp hantlarna.

NNIF
2013-01-02, 13:13
För att få upp en bra, stabil brygga.

så han håller alltså i stången som motvikt och släpper sedan ner rumpan för att få stretch i bröstryggen?

NNIF
2013-01-02, 13:18
När vi ändå snackar tävlingsbänk, brygga och sånt...

På sista tiden har mitt bänkande gått väldigt mycket framåt, till den punkt att bänkpress faktiskt sliter rätt mycket på kroppen. Det känns framför allt som att svankande är väldigt påfrestande i längden. Så det jag undrar är, till vilken grad använder ni SL-folk tävlingsteknik när ni tränar, och hur gör ni med progressionen då? Det blir så godtyckligt om jag försöker köra med "lagom" mycket brygga.

Är det kanske fu-bänk man borde köra? Gillar inte den egentligen, men det är kanske för att jag är ovan. Hantelpressar ger också autmatiskt lite mindre svank, men det är så jäkla drygt att få upp hantlarna.

det är lite det jag också känner, därav att jag önskar ta reda på om man kanske kan erhålla en mer hållbar teknik (både resultat och hälsomässigt) genom att dels lära sig en bra metod för att komma i position i bänk och dels sätt att fixa upp adekvat rörlighet för bänk-brygga. Detta nämns ju i mobility-WOD-filmen ovan, att man går från lokal extension (böja "endast" i ländryggen) till global extension.

Vore praktiskt om det fanns en bänkfantom på utk men tror dessvärre inte att vi är förunnade med sådan lyx här :(

Alfers
2013-01-02, 13:20
så han håller alltså i stången som motvikt och släpper sedan ner rumpan för att få stretch i bröstryggen?

"don't just break down" "don't try to just give the pelvis away"
Spänn ryggen ordentligt så att du känner att det stretchar vid revbenen.

Jag jobbar också på att få upp en stark brygga, är jävligt lätt att man bara viker kroppen på mitten och trycker ihop sig själv.

NNIF
2013-01-02, 13:23
"don't just break down" "don't try to just give the pelvis away"
Spänn ryggen ordentligt så att du känner att det stretchar vid revbenen.

Jag jobbar också på att få upp en stark brygga, är jävligt lätt att man bara viker kroppen på mitten och trycker ihop sig själv.

okej ska tänka på det, att det drar även i bröstkorgen

jag har kört mycket detta och som jennifer visade i sin film, att lägga något i svanken/bröstryggen och ligga på en bänk, http://www.youtube.com/watch?v=SxQkVD0UQNg

sweetkarolina
2013-01-02, 13:25
Jag vet inte vad problemet är riktigt. Jag har en brygga som för det mesta brukas klassas som extrem och har aldrig känt av ryggen, annat än att det ibland krampar i den pga anspänningen. Men det släpper på någon minuts stretching. Och jag kör alltid med så hög brygga som är möjligt, på uppvärmning såväl som arbetsset osv.
Jamroz har jag för mig dock brukar hävda att han inte bryggar så mycket han kan utan nöjer sig med bara lite mindre brygga än vad som är möjligt. Och teorin där blir alltså att stretcha/töja upp sig till en lite mer extrem brygga och sen slappna av den lite grann.

NNIF
2013-01-02, 13:27
har du exempel på film karolina och hur har du införskaffat denna extrema brygga? :)

Börje H
2013-01-02, 13:40
Har ju på senare tid funnits en hel del trådar om tekniken i bänkpress, bryggans vara och icke vara. Citerar mig själv från en av dessa:

...man måste ju beakta att alla har vi olika rörlighet i länd och bröstrygg. Jag är begåvad med mkt bra rörlighet i ffa bröstryggen och använder den förmågan så gott jag kan. Jag bänkar på det viset för att erhålla maximal spänning i överkroppen och ffa stabilitet i axelpartiet. Med stabilitet menar jag då förmågan att bibehålla en statisk spänning samtidigt som kraften kan riktas i ett och samma håll, dvs uppåt. Om man erhåller detta med en mindre brygga, som många gör, är det ju det sättet som man skall bänka på. Det finns inget självändamål att brygga ihjäl sig, men det finns stora vinster att göra om du kan erhålla maximal stabilitet. En bra definition på stabilitet är följaktligen att det är "förmågan att hålla kvar kroppens strukturer i det säkraste och mest effektiva läget för de funktionella krav som ställs på dem"(från boken Total Stabilitetsträning)

edit; om jag bryggar absolut maximalt vill jag minnas att jag kommer ner i 15-16 cm´s pressväg, men detta är på lättare vikter. I tävlingssammanhang ligger det nog på 20-22 cm :) De flesta lyftarna tränar också smal eller medelbred bänkpress där lyftvägen gladeligen kan öka 8-10 cm, dock bibehålls alltid spänningen

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=192907&highlight=Brygga


Bra video från Karro och kan flika in en liten intressant egen kreation. Ingen instruktionsvideo, men en där jag åskådliggjort knä och fotledsvinklarna.

no5bM5qC3B4&list=UUm76qfwdtExjhD5O9p69tsQ&index=63

Som synes lite varierande pressbana ffa den största skillnaden, vilken är mellan rep 4 och 5, och relatera det till definitionen av stabilitet ovan. Bara att jobba vidare för mig :smash:

edit; ja konkreta råd var det ju:

bli mjuk i höftböjarna och bröstrygg
fötterna så långt bak som möjligt
dra axlarna bakåt och "gräv" fast dem i bänken

NNIF
2013-01-02, 13:44
extremt bra rörlighet där i fotleden börje! sjukt!

sweetkarolina
2013-01-02, 22:20
har du exempel på film karolina och hur har du införskaffat denna extrema brygga? :)

syXKGe5LfM8

Jag har tränat upp den genom att alltid ligga i maxbrygga som jag skrev. Jag har stretchat höfter, fotleder och mage för att inte vara för stel nånstans.

NNIF
2013-01-02, 22:37
Jag har tränat upp den genom att alltid ligga i maxbrygga som jag skrev. Jag har stretchat höfter, fotleder och mage för att inte vara för stel nånstans.

det där var det sjukaste jag sett på länge :)

Deceiver85
2013-01-02, 22:42
Jag har min nuvarande brygga att tacka Karro för. Det var ungefär samtidigt som hon började tränade på ÖKK som jag på allvar började ta min brygga på allvar och aktivt började arbeta med den. Jag har inte gjort mer än att hela tiden försöka brygga upp mer och mer i träningen. Övning ger färdighet, och i grunden handlar det om att träna upp sin rörlighet i ryggen.

Förr hade jag återkommande problem med övertränade axlar vid för mycket bänkpress, det har jag aldrig nuförtiden trots att jag bänkar mer, både sett till volym och till vikt. Då låg jag platt som en pannkaka, och nu...inte så platt längre. För att illustrera det hela med lite filmer:

28 januari 2008: 90x5
bv6_kRItYUM

5 juli 2012: 150x4
hHWzlQf2X3o

NNIF
2013-01-02, 22:48
skönt att höra Robert! Får satsa mer på att träna upp rörligheten i höftböjarna och fotlederna som komplement till bröstrygg- och bröstkorg-stretchen :thumbup:

fast en brygga med 30cm rövlyft kan jag också greja idagsläget, såå illa är det inte landet här ;)