handdator

Visa fullständig version : Höj proteinhalt och kvalité med bönor, ärter & linser!


YTS
2012-12-31, 20:34
Höj proteinhalt och proteinkvalité med bönor, ärter & linser.


Den moderna kosten med allt mer spannmål, såsom bröd, ris, müsli, gröt & pasta innehåller allt mindre av den essentiella aminosyran lysin. Eftersom denna tillsammans med metionin + cystein avgör proteinkvalitén, så blir proteinkvalitén delvis lidande. Vad kan man då göra åt det? Visst kan man försöka få tag på ett lysinpreparat, men det finns en enklare väg! Det är nämligen så att bönor, ärter och linser, har ett rejält överskott på lysin i förhållande till metionin + cystein, man kan därmed supplementera med dessa. Efter att testat lite olika kombinationer mellan spannmål och baljväxter (ärter, bönor & linser) har jag funnit att man kan ersätta 1/3 del av spannmålet med en baljväxt. När det gäller sojabönor & sojamjöl, räcker det dock med 1/5 del, eftersom dessa innehåller ca 50% mer protein per hekto än övriga baljväxter. Hur mycket gör detta för proteinhalt och proteinkvalité? Jag kommer att ta ett exempel från Ove Rytter & Yvonne Rosell’s bok ”Mat för idrott”. Exemplet är från en veckomatsedel om 3000kcal/dag.

MÅNDAG:

Frukost fläderbärsgröt:

2 äpplen
2 dl osötad fläderbärssaft
25g hackade hasselnötter
100g havregryn
2dl vatten


Mellanmål: potatissoppa.

1 gul lök
250g potatis
1 dl mellanmjölk
½ dl finklippt persilja
1 liten purjolök


Lunch: ugnsbakad kyckling m. sesampasta.

1 djupfryst kyckling
Sojasås
150g pasta
3 tsk sesamfrön


Middag: grönsaksgryta m. fisk och ugnsbakad potatis.

200g torsk
195g purjolök
100g morot
55g gul lök
400g potatis



Kvällsmål: banan-persika shake.

150g banan
100g persika
5 dl mellanmjölk
4 msk apelsinsaft


Dagen totalt:

Måltid Protein g. Lysin mg. Metionin + Cystein mg
Frukost 17,2g 740mg 735mg

Mellanmål 14g 740mg 313mg

Lunch 44,6g 2283mg 1659mg

Middag 48,1g 3517mg 1542mg

Kvällsmål 19,2g 1595mg 640mg

TOTALT 143,1g 8875mg 4889mg

mg/g prot. 62,0mg/g 34,2mg/g

% av rek. (C.S.) 132% 149%


Rekommendationen för lysinhalt är 47 mg/g protein och för metionin + cystein är den 23 mg/g.
Den av aminosyrorna det finns minst av i förhållande till rekommendationen, avgör proteinkvalitén. Här är det lysin som avgör kvalitén, Chemical Score (C.S.) är därför 132 för dagen totalt.
Som du ser har dagen ett underskott på lysin på 17% enheter relativt metionin + cystein. Låt oss se vad en komplementering med baljväxter kan åstadkomma!


Lysinkomplementering:

Frukost: byt 1/3 del av havregrynen mot gula ärtor:
67g havregryn + 33g gula ärtor:

=> + 2,8g protein, + 340mg lysin , -57mg (metionin + cystein)



Lunch: byt 1/3 del av pastan mot gröna linser:

100g pasta + 50g gröna linser:

=> + 5,7g protein, + 715mg lysin , + 23mg (metionin + cystein)



Resultat dagen totalt:

Protein Lysin Metionin + Cystein

Dagen totalt, innan komplementering 143,1g 8875mg 4884mg

Komplementering frukost + lunch +8,5g +1055mg -34mg

Dagen totalt, efter komplementering 151,6g 9930mg 4855mg

mg/g protein 65,5mg/g 32,0mg/g

% av rekommendationen (C.S.) 139% 139%




Slutsats:

Proteinkvalitén höjdes från C.S. 132 till 139 och proteinhalten från 143,1g till 151,6g.
Dagens totala intag av lysin höjdes med 11,9% från 8875mg till 9930mg.
Energiintaget under dagen, var ganska oförändrat (-40 kcal), eftersom spannmål och baljväxter har ungefär samma energiinnehåll.


Referenser:

Brist på lysin relativt metionin + cystein, enligt egen forskning baserad på Livsmedelverkets ”livsmedelstabell aminosyror”. -1996.

Komplementeringsnivåer av baljväxter, enligt egen forskning baserad på Livsmedelverkets ”livsmedelstabell aminosyror” - 1996.

Matsedel från Ove Rytters & Yvonne Rossels kokbok ”Mat för idrott” – 2001.

Rekommenderad halt lysin och metionin + cystein. ”Näringslära för högskolan, femte upplagan” – 2006.

YTS
2013-01-02, 02:43
Lite tydligare, med riktiga tabeller på min hemsida:


http://www.nyttgrepp.se/lysinkomplement.html

Sverker
2013-01-02, 17:10
Jag gillar dina idéer. Det borde fler göra som vill spara pengar och tänka lite på miljön.

Men på Kolozzeum blir oftast svaret att äta mer protein:(
Att öka kvalitén på det man redan äter är mindre intressant.

Anders The Peak
2013-01-02, 17:55
Jag gillar dina idéer. Det borde fler göra som vill spara pengar och tänka lite på miljön.

Men på Kolozzeum blir oftast svaret att äta mer protein:(
Att öka kvalitén på det man redan äter är mindre intressant.

Rekommendationer från 1965
PROTEIN
All bodybuilding enthusiasts look for that “Super-Formula” that will aid them in building great muscles. If there is such a magic formula to be found, it would be protein. All foods have some protein in them, but you obtain the most protein when you eat foods like meat, eggs, fish, cheese and milk. Protein builds muscles, the more you consume, the faster you muscles will grow.
We advise students to eat six small meals a day, rather than three large meals. This way valuable protein is not wasted as the body can only absorb and use so much protein at one time. Never eat more than 22 grams of protein at any one time. Twenty grams of protein is equivalent to five ounces of steak, two and a half glasses of milk, or 7 tablespoons of cottage cheese.
You will gain hard muscular weight, no fat, if you consume 120 grams of protein a day. You must do it in six small meals of about 20 grams per meal. It is not hard to do! You can start with a breakfast of two eggs and bacon, and a glass of milk, yield 22 grams of protein. Three hours later you could have half a pint of cottage cheese and some fruit, yield 20 grams protein. For lunch a generous serving of meat and vegetables and a glass of milk, yield 22 grams protein. In mid-afternoon try a couple of eggs whipped in milk with a banana or some flavoring beaten into it, yield 20 grams protein. For dinner have another meal of meat and vegetables, yield 22 grams protein. Before going to bed half a cup of cottage cheese or a meat sandwich, yield 20 grams of protein. It comes to a total of about 126 grams of muscle-building protein.
The above diet is good for a man who is either a few pounds short of his desired weight or a man who is overweight.
Try to get protein from at least three different sources such as animal, foods, eggs, milk, and certain vegetables. In other words, have a variety of different foods to keep your meals interesting as well as nutritious. Remember, the more protein you eat the faster you will make muscle gains.

Sverker
2013-01-02, 20:38
Men dina rekommendationer från 1965 tar inte hänsyn pasta, ris, bröd och gröt som studenterna äter för satt orka träna. Kött, färskost och grönsaker är inte muskelbränsle för hård träning.

Pasta är billigt och energirikt. Varför inte komplettera upp pastan med lite röda linser och en sked riven ost ? Vips har du mer protein och bättre proteinkvalitet än bacon. Du behöver inte ens vara drömkock i TV för att lyckas.

G_lund
2013-01-02, 20:49
Intressant!

Den största anledningen till att jag inte äter det är för att jag känner mig helt borta bland alla hyllmetrar med olika sorters bönor och linser. :em:

Har dålig koll på hur mycket det skiljer i konsistens/smak på de olika sorterna och oftast blir det att man går på det säkra kortet: Pasta.

Brickhead
2013-01-02, 21:34
Rätt märkligt ändå att det äts så lite bönor och linser bland styrketränande människor. De som pinar sig genom kvarg skulle kunna köra på bönor istället.

YTS
2013-01-03, 00:02
Intressant!

Den största anledningen till att jag inte äter det är för att jag känner mig helt borta bland alla hyllmetrar med olika sorters bönor och linser. :em:

Har dålig koll på hur mycket det skiljer i konsistens/smak på de olika sorterna och oftast blir det att man går på det säkra kortet: Pasta.

Alla bönor, ärter och linser är goda i mitt tycke, men jag har några favoriter:

Till maten: Kidneybönor, de smakar mer än övriga bönor och har rätt konsistens.

Till gröten, vanliga gula ärtor, min gröt har proteinkvalitén C.S. 115, utan att jag använder mjölk. Havregrynsgröten ger C.S. 125 med 1/3 gul ärta i. Men jag har lite torkad frukt, nötter och frön i.

Till japanska muffins: adzukibönor en liten röd böna 3-4mm lång, som Japanerna till och med använder i glass.

Till smörgås pålägg: Gröna linser, för att de ligger kvar på mackan och inte rulla av.

Till korv: kikärter, för att de binder ovanligt väl. Jag gör falafelsmet och fyller korven med och låter sjuda 15 minuter.


Två hemliga bönkokarknep:

Vissa bönleverantörer levererar bönor, som till viss del är omogna, blötlägger och kokar man tradionellt, så blir dessa aldrig färdigkokta.

Ärter mår bra av en blötläggning på 24h, men om de får ligga så länge i rumstemp, blir de infekterade, blötlägg i kylskåp.

Vita bönor, behöver oftast ca 10 h blötläggning, men bör därefter kokas upp som hastigast, varpå man stänger av värmen och låter stå på plattan i 1h, därefter behöver de max kokas 20 minuter, ibland är de färdiga, utan vidare kokning.

stromming
2013-01-03, 01:09
Skoj att du visar sån entusiasm. Borde själv satsa mer på sånt här - har iallafall börjat spä ut de flesta köttfärsrätter med kidneybönor. Billigare och gott

Loke
2013-01-03, 03:18
Intressant!

Den största anledningen till att jag inte äter det är för att jag känner mig helt borta bland alla hyllmetrar med olika sorters bönor och linser. :em:

Har dålig koll på hur mycket det skiljer i konsistens/smak på de olika sorterna och oftast blir det att man går på det säkra kortet: Pasta.

Gör efter lite recept så får man känsla för vilka bönor som går att använda till vad. Generellt skulle jag dock säga att de flesta bönor går att ha i allt utan att direkt ta över. Man kan börja med att inkorporera bönor succesivt i vanlig mat. Det absolut enklast är nog bönmix i köttfärssåsen. Sen tar man det därifrån, tillslut kanske man inte ens bryr sig om köttfärs :)

NNIF
2013-01-03, 10:40
jag brukade hälla i en skvätt torkade röda linser i all pastasås jag kokade, koktiden på dem är ju bara ca 10-15 min så de bidrog bra till smak, protein, och konsistens :)

z_bumbi
2013-01-03, 11:21
Intressant!

Den största anledningen till att jag inte äter det är för att jag känner mig helt borta bland alla hyllmetrar med olika sorters bönor och linser. :em:

Har dålig koll på hur mycket det skiljer i konsistens/smak på de olika sorterna och oftast blir det att man går på det säkra kortet: Pasta.

En kokbok kan göra underverk. Jag har försnillat min vegetariska kokbok men det står ganska bra i även i vanliga bra kokböcker hur man kokar och tillagar bönor. Sedan är det bara att testa sig fram, de kostar inte så mycket och det är inte heller så jobbigt att tillaga (det kräver bara planering) så man kan kosta på sig några bottennapp.

G_lund
2013-01-03, 15:27
Tack för tipsen!

Svarta bönor brukar jag använda i mina chiligrytor, bidrar med en trevlig konsistens när man käkar det med nachos.

Juxta
2013-01-03, 15:52
Grym tråd, jag blir lite varm i hjärtat när jag ser fler som gillar baljväxter såpass. Själv är jag ett stort fan av linser, kikärtor m.m. och slänger i en burk i nästan alla såser jag gör.
Carbonara, slänger i en burk svartögda bönor.
Thaiwok med kokosmjölk, slänger i en burk linser.
Pasta med gräddkokade köttbullar, slänger i lite kidneybönor.

Även kikärtor brukar hamna i nästan allt bara för att de är så goda!

cero
2013-01-06, 02:53
Denna förtjänar en bump.

lungan
2013-01-06, 09:59
Låt säga att man gör en gryta och vill lägga till lite bönor, vilka bönor är att rekommendera då?

Jag undrar även hur man tillagar dessa bönor som rekommenderas. Jag har läst om att blötlägga och långa koktider. Men någon kanske kan utveckla?

NNIF
2013-01-06, 10:32
Låt säga att man gör en gryta och vill lägga till lite bönor, vilka bönor är att rekommendera då?

Jag undrar även hur man tillagar dessa bönor som rekommenderas. Jag har läst om att blötlägga och långa koktider. Men någon kanske kan utveckla?

beror på vad du har i grytan skulle jag säga :)
jag gillar att ha sojabönor, vita bönor och kidneybönor hemma, de tycker jag, funkar med det mesta!

hur man kokar dem brukar stå på förpackningen

Anton Fräs
2013-01-06, 10:46
Det smidigaste är att antingen köpa färdigkokta bönor eller förbereda själv innan och sedan frysa in bönorna. Då är det bara att ta fram och lägga i grytan du håller på att tillaga. :)

andeem
2013-01-06, 15:58
Konserverade bönor och kikärter är ju ohyggligt bekvämt. Hur står de sig näringsmässigt och ekonomiskt?

Och en annan (dum?) fråga: Smakar inte havregrynsgröt med gula ärter ärtsoppa?

Anton Fräs
2013-01-06, 16:26
Näringsmässigt är det likvärdigt, prismässigt är det dyrare än att blötlägga själv. Det är dock ändå ett tämligen billigt livsmedel.

StarkaUlf
2013-01-07, 18:16
Kan passa på att höra. Kan man koka linserna tillsammans med riset, eller måste man koka dom var för sig?
Det är samma koktid på dom.

YTS
2013-01-07, 21:01
Kan passa på att höra. Kan man koka linserna tillsammans med riset, eller måste man koka dom var för sig?
Det är samma koktid på dom.

Min mor som var kokerska, hävdade att man inte skulle göra så. Hon ansåg att gifterna i bönorna, gick ut i kokvattnet. När jag gjort så, har jag fått ledbesvär, vilket jag aldrig har problem med annars. Så som man säger: Don't do it!!!

tjing
2013-01-07, 21:03
Bra tråd. Mer linser och bönor till folket utan tvekan.

YTS
2013-01-07, 21:07
Och en annan (dum?) fråga: Smakar inte havregrynsgröt med gula ärter ärtsoppa?

Nej! Av två skäl: 1. kortare koktid, brukar förkoka mina 45 minuter + att jag sedan kokar dem i själva gröten 20 minuter.
2. Man har ingen buljong, timjan & mejram i gröten.

58g gula ärtor (torrvikt) till 115g havregryn alt. kross.

Blötlägg 580 g gula ärtor i 24h i kylen, ta nytt vatten och koka dem i 45 minuter utan salt i en 3 liters gryta. Häll av vattnet och väg in ärtorna, dela i 10 och väg upp på 1l fyspåsar, glöm inte att lägga till 2 g för påsen.

När du sedan kokar tar du 5 dl vatten 2 krm salt en påse ärtor, samt 115 g havre samt lite russin.

Loke
2013-01-08, 11:17
Min mor som var kokerska, hävdade att man inte skulle göra så. Hon ansåg att gifterna i bönorna, gick ut i kokvattnet. När jag gjort så, har jag fått ledbesvär, vilket jag aldrig har problem med annars. Så som man säger: Don't do it!!!

Detta är mer sant för vissa bönor än andra, har jag för mig. Kidneybönor tror jag är bland de värre, röda linser och gula ärtor är rätt lindriga. Detta är dock vad jag snappat upp från kokböcker och dyligt, få se om någon med utbildning kan förtydliga.

andeem
2013-01-08, 11:35
Nej! Av två skäl: 1. kortare koktid, brukar förkoka mina 45 minuter + att jag sedan kokar dem i själva gröten 20 minuter.
2. Man har ingen buljong, timjan & mejram i gröten.

58g gula ärtor (torrvikt) till 115g havregryn alt. kross.

Blötlägg 580 g gula ärtor i 24h i kylen, ta nytt vatten och koka dem i 45 minuter utan salt i en 3 liters gryta. Häll av vattnet och väg in ärtorna, dela i 10 och väg upp på 1l fyspåsar, glöm inte att lägga till 2 g för påsen.

När du sedan kokar tar du 5 dl vatten 2 krm salt en påse ärtor, samt 115 g havre samt lite russin.Tack! Ska tammetusan testa. Med undantag för mikromanagementandet.

StarkaUlf
2013-01-08, 12:46
Min mor som var kokerska, hävdade att man inte skulle göra så. Hon ansåg att gifterna i bönorna, gick ut i kokvattnet. När jag gjort så, har jag fått ledbesvär, vilket jag aldrig har problem med annars. Så som man säger: Don't do it!!!

Detta är mer sant för vissa bönor än andra, har jag för mig. Kidneybönor tror jag är bland de värre, röda linser och gula ärtor är rätt lindriga. Detta är dock vad jag snappat upp från kokböcker och dyligt, få se om någon med utbildning kan förtydliga.

Okej, tack för svaren.
Får väl börja med att koka dom var för sig då kanske ;) lite mer disk, men det kan jag väl leva med. I detta fallet handlar det om gröna linser kan tilläggas.

Gurkyngel
2013-01-08, 16:35
Supervrålintressant tråd! Speciellt för en som valt bort köttätandet. Inte alltid det lättaste att få i sig önskad mängd protein men kan man på detta sätt öka mängden och dessutom kvaliteten är det ju toppen!
Äter redan ganska mycket bönor, linser och sojaprodukter (om det gills) men kommer definitivt öka konsumtionen nu och även börja använda dem på ett annat sätt.

Tack YTS för intressant och tydlig information :)

mallis
2013-01-08, 17:22
Men när man kokar bönor/linser försvinner ju massa protein, plus att det är kaloririkt??

Rickard
2013-01-08, 17:25
Men när man kokar bönor/linser försvinner ju massa protein, plus att det är kaloririkt??

Hur tänkte du nu?

Tolkia
2013-01-08, 17:25
Men när man kokar bönor/linser försvinner ju massa protein, plus att det är kaloririkt??
1. Nej?
2. Ja (det beror väl i och för sig på vad man jämför med)? Man kan ju äta något andra anledningar än att det är det mest kalorisnåla livsmedlet.

mr ruhl
2013-01-08, 17:30
intressant, är lite fundersam om alla bönor, linser och sånt producerar gaser? är ju lite känt att ärtsoppa gör en gasig tex

mallis
2013-01-08, 17:51
Hur tänkte du nu?

1. Nej?
2. Ja (det beror väl i och för sig på vad man jämför med)? Man kan ju äta något andra anledningar än att det är det mest kalorisnåla livsmedlet.

Jo hälften av proteinet försvinner tyvärr. Googla.

StarkaUlf
2013-01-08, 18:10
Jo hälften av proteinet försvinner tyvärr. Googla.

Nej det gör det inte.

King Grub
2013-01-08, 18:10
Jo hälften av proteinet försvinner tyvärr. Googla.

Månen finns inte tyvärr. Googla.

https://www.google.se/search?q=there+is+no+moon&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

Du har fel.

mallis
2013-01-08, 18:12
Nej det gör det inte.

Månen finns inte tyvärr. Googla.

https://www.google.se/search?q=there+is+no+moon&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

Du har fel.

Så ni påstår att det är lika mycket protein kvar efter det har kokats upp?? Herregud alltså...

King Grub
2013-01-08, 18:12
Självklart.

NNIF
2013-01-08, 18:13
Men när man kokar bönor/linser försvinner ju massa protein, plus att det är kaloririkt??

vart försvinner det?

sant att det blir ett litet skumlager på vattnet när man kokar dem, men du kan ju googla näringsvärdet på torkade respektive kokade bönor av samma slag. Notera vatteninnehållet. Korrigera för att kokade bönor har lägre proteinHALT per vikt eftersom de suger åt sig vatten, och du kan enkelt räkna ut hur mycket protein som bönan har "förlorat".

ja vi vet att du är lite rädd för kalorier :) Men det beror ju på vad man jämför med och vad det är för kalorier. 400 kcal från godis är ju knappast likvärdiga 400 kcal från baljväxter med avseende på hälsa.

NNIF
2013-01-08, 18:15
Jo hälften av proteinet försvinner tyvärr. Googla.

som jag skrev, sant att 100g kokade bönor innehåller mindre gram protein än 100g torkade eftersom under kokningen så suger sig bönan åt sig vatten..

jämför med kokad vs. torkad pasta.

Perramja
2013-01-08, 18:15
intressant, är lite fundersam om alla bönor, linser och sånt producerar gaser? är ju lite känt att ärtsoppa gör en gasig tex

Ja i början, magen vänjer sig efter vecka.

Morty
2013-01-08, 18:18
Följande hjälper för att bli få mindre gaser av baljväxter. Men annars tar det bara 1-2 veckor innan man hanterar bönmängden. Att försöka äta baljväxter varje dag gör att problemet försvinner helt, dessutom är det opti.

1) Blötlägg 24h i kylskåp
2) Skölj baljväxterna i hett vatten
3) Koka 2/3 av koktiden i buljong
4) Byt vatten, koka klart dem

NNIF
2013-01-08, 18:19
Följande hjälper för att bli få mindre gaser av baljväxter. Men annars tar det bara 1-2 veckor innan man hanterar bönmängden. Att försöka äta baljväxter varje dag gör att problemet försvinner helt, dessutom är det opti.

1) Blötlägg 24h i kylskåp
2) Skölj baljväxterna i hett vatten
3) Koka 2/3 av koktiden i buljong
4) Byt vatten, koka klart dem

det brukar stå på påsarna att man kan minska problem med gasbildning genom att man byter vatten efter ca halva koktiden :)

maqan
2013-01-08, 20:28
58g gula ärtor (torrvikt) till 115g havregryn alt. kross.

Blötlägg 580 g gula ärtor i 24h i kylen, ta nytt vatten och koka dem i 45 minuter utan salt i en 3 liters gryta. Häll av vattnet och väg in ärtorna, dela i 10 och väg upp på 1l fyspåsar, glöm inte att lägga till 2 g för påsen.

När du sedan kokar tar du 5 dl vatten 2 krm salt en påse ärtor, samt 115 g havre samt lite russin.

Clinical cooking by YTS!

z_bumbi
2013-01-09, 10:00
I samtliga recept jag har sett så ska man inte ha i saltet från början när man kokar bönorna så jag skulle snarare koka dem i vatten och sedan byta ut det mot buljong eller vatten.
Det viktigaste är nog däremot att man inte överdriver mängden och att man inte börjar tvärt med större mängden. Låt magen vänja sig och håll koll på det totala fiberintaget.

mallis
2013-01-09, 18:51
som jag skrev, sant att 100g kokade bönor innehåller mindre gram protein än 100g torkade eftersom under kokningen så suger sig bönan åt sig vatten..

jämför med kokad vs. torkad pasta.

fattar men ändå inte, är det vattnet som väger då eller?

cero
2013-01-09, 18:58
fattar men ändå inte, är det vattnet som väger då eller?

Vattnet bidrar med vikt, men inte med något protein, så koncentrationen blir lägre.

Prost
2013-01-09, 19:06
fattar men ändå inte, är det vattnet som väger då eller?

Om du har en kudde av skummaterial som väger 300gram och så doppar du den i vatten så väger den kanske 900gram efter det. Om du nu skär den vattenfyllda kudden i tre delar så väger delarna kanske ca 300gram styck men vikten består inte lika mycket av skum längre. Inte så skumt.

NNIF
2013-01-09, 20:39
fattar men ändå inte, är det vattnet som väger då eller?

japp, som någon skrev = Ta en tvättsvamp och väg den torr, lägg den i vatten och låt den suga i sig, väg den efteråt. Samma sak med tex pasta, ris, baljväxter.

Vissa saker är det tvärtom, tex kött, som släpper vätska vid tillagning, så kommer därför väga mindre än rått - och får därmed högre proteinhalt.

Tillkom det protein till köttet då? ;)

YTS
2013-01-10, 17:48
Här (Min hemsida) kan ni läsa mer om metionin och lysin, när det gäller proteinkvalité: http://www.nyttgrepp.se/komplementering.html

YTS

saigon
2013-01-10, 22:32
Har börjat lagat grytor på linser, köper "färdiga" linser, ekologiska zeta tror jag dom heter som man bara sköljer av.

Gör en gryta med typ lök, krossade tomater, linser, squash, chili osv. Vet inte hur nyttigt det är. Men testar att dra ner på köttet lite, så denna gryta ersätter köttfärssås lite då. Antar att det kanske behövs bönor också för att få lite mer proteiner?

G_lund
2013-01-10, 22:47
I samtliga recept jag har sett så ska man inte ha i saltet från början när man kokar bönorna så jag skulle snarare koka dem i vatten och sedan byta ut det mot buljong eller vatten.
Det viktigaste är nog däremot att man inte överdriver mängden och att man inte börjar tvärt med större mängden. Låt magen vänja sig och håll koll på det totala fiberintaget.

Jag brukar bara sköja av dem i ett durkslag och sen slänga i dem i min köttfärssås några minuter innan såsen är klar. :confused:

Oaksail
2013-05-30, 18:38
Bönor är något av det godaste som finns i min mening. Skulle säkerligen kunna leva enbart på vita bönor i tomatsås. Hur pass nyttigt detta är är såklart en annan fråga.
Någon som vet kanske? tänker främst på konserverade t.ex Heinz. Innehåller enligt innehållsförteckningen en del socker, men har alltid sett det som en försumbar mängd.

maqan
2013-05-30, 18:47
Bönor är något av det godaste som finns i min mening. Skulle säkerligen kunna leva enbart på vita bönor i tomatsås. Hur pass nyttigt detta är är såklart en annan fråga.
Någon som vet kanske? tänker främst på konserverade t.ex Heinz. Innehåller enligt innehållsförteckningen en del socker, men har alltid sett det som en försumbar mängd.

Det är ganska mycket socker i Heinz vita bönor, det finns dock en med mindre socker men den är dyrare :confused:.

YTS
2013-05-30, 18:57
Bönor är något av det godaste som finns i min mening. Skulle säkerligen kunna leva enbart på vita bönor i tomatsås. Hur pass nyttigt detta är är såklart en annan fråga.
Någon som vet kanske? tänker främst på konserverade t.ex Heinz. Innehåller enligt innehållsförteckningen en del socker, men har alltid sett det som en försumbar mängd.

Vet inte, men tomatsåsen är ingen höjdare!

Gör dina egna vita bönor, så här:

1. Blötlägg 200g torkade vita bönor i 8h.

2. Skölj av och koka upp i rikligt med nytt vatten 1 tsk salt per liter vatten, stäng av värmen och låt stå på avstängd platta i 1h. Koka upp igen och koka klart, ca 10-20 minuter. Sila av vattnet i durkslag.

3. Skär 400g tomater i tärningar. Lägg tomattärningarna i 3 liters gryta och låt småkoka, utan vatten i 20-30 minuter, tillsätt 1 hackad lök, lite salvia, svartpeppar och salt. Låt småkoka 10 minuter till.

4. Blanda bönor och tomatsås och tillsätt Natrumbensoat 1 krm per kg. Ca 1 krm, går åt. Koka inte efter att du tillsatt natriumbensoaten. Kyl kastrullen i vattenbad, rör om var femte minut. Häll upp på 1l fryspåsar eller frysburkar.

Mycket godare och förmodligen nyttigare och inte mycket dyrare.

Per B
2013-05-30, 21:05
Jag kan tipsa om att koka mathavre och linser (jag kör med röda, och blötlägger ett tag också) ihop, de har ungefär samma koktid. Jag har tagit lika mycket linser som mathavre, men det blir nog godare om man låter havren dominera lite. Mums!