handdator

Visa fullständig version : Tips om tricepsövningar med för- och nackdelar


Rikard Jansson
2012-12-31, 17:09
Vill gärna ha tips. Här är några jag känner till.

Bänkpress
Kungen av alla övningar i alla gymmet, hade gärna kört endast den men finns ändå någon slags gräns innan man blir fullkomligt slut, utan att ha totalt krossat triceps. Tar även på bröst och framsida axlar, så är inte en renodlad tricepsövning.

Dips
Inte kört dips så mycket, men kommer ihåg att de är grymma för triceps, problemet är dock att axlarna är något utsatta.

Militärpress
Samma fel som de två över, tar inte enbart på triceps.

Pushdowns
Isolerar triceps bra, men svårt att få jämn belastning, och formen börjar svikta väldigt mycket när man lastar på såpass mycket att det tar på triceps ordentligt om man råkar ha lite tränade triceps. (?)

Skullcrushers
Gör ont i armbågarna.

Kickbacks
Ger kramp

Har inte så mycket positivt att säga, det är väl därför jag startar den här tråden :)

Jorgen
2012-12-31, 17:14
Har du inte läst: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10208 ?

LillisJ
2012-12-31, 17:14
Smalbänk är sjukt bra imo.

Rikard Jansson
2012-12-31, 17:14
Nä, den hade jag missat. Tack :) Edit; tänker då fan inte träna liggande triceps-ext med false grip dock^^

exevision
2012-12-31, 17:46
Vad har du riktigt emot att en övning som militärpress tar på mer än triceps? Den tränar ju triceps riktigt bra ändå?

Rikard Jansson
2012-12-31, 17:49
Vad har du riktigt emot att en övning som militärpress tar på mer än triceps? Den tränar ju triceps riktigt bra ändå?

Är svårt att verkligen kötta sönder triceps när andra muskelgrupper begränsar. Skulle ju iofs kunna pre-exhausta med pushdowns eller nåt

exevision
2012-12-31, 18:15
Är svårt att verkligen kötta sönder triceps när andra muskelgrupper begränsar. Skulle ju iofs kunna pre-exhausta med pushdowns eller nåt

Begränsar verkligen andra muskelgrupper så mycket? Beror kanske iof hur man övrigt är byggd.

Rikard Jansson
2012-12-31, 18:17
Begränsar verkligen andra muskelgrupper så mycket? Beror kanske iof hur man övrigt är byggd.

För mig så^^ Får väl lasta på typ 60 kg för att göra 10 reps i militärpress och då känns hela överkroppen ihoptryckt.

BisonLGcrew
2012-12-31, 19:43
Rikard: Om din form börjar svaja på pushdowns är nog snarare triceps mindre tränade. Det är ju en övning man lätt kan tro att man orkar mycket på för alla kör ju alltid magget. Jag brukade alltid göra det tills jag insåg att det växter bättre med halva.

Jag kan också ont i armbågarna av skullcrushers (om jag kör tungt iaf) men bara om jag startar med det. Därför börjar jag alltid numera med 5-10 set 20-30 reppare i kablaget i olika vinklar med bra form för att värma upp dom. Då brinner det redan när det är dags att ösa.

Skullcrushers med hantlar tycker jag ännu bättre om faktiskt. Och Heath vet vad han snackar om, det är incline som gäller ;)

Payter
2012-12-31, 19:57
Prova att köra pushdowns med samma typ av band man använder för att belasta bänk och böj.Höga reps.Prova att köra 100 reps totalt.
Funkar bra att använda som sista övning.

blondyz
2012-12-31, 20:38
Mina personliga favoriter är utan inbördes ordning:

Liggande tricepsextensions med rak stång. Får bra kontakt med hela muskeln, utan att det för den delen känns märkligt i axlar/armbågar. Tycker att rak stång ger bättre kontakt, men det är många som föredrar z-stång.

Smalbänk. Bra kontakt i triceps, brukar köra denna omjag kör triceps samma pass som bröst eller axlar. En rörelse som är ganska lätt att kontrollera, även på lite högre vikter. Triceps ger upp innan tekniken börjar svikta.

Pushdowns med rak stång eller ^ handtag. Mycket bra kontakt och isolation. En rörelse som är svårare att hålla kontrollerad vid hög vikt. Tycker denna lämpar sig bra sist i tricepsträningen för att verkligen krama ur muskeln allt den har att ge.

Kickbacks. Får mycket bra kontakt även här. Brukar köra denna som komplement då bröst och axlar känns riktigt möra. Svår att lasta på vikt och hålla god form.

Dips. Kör oftast denna som supersetövning med kroppsvikt. Exv. kickbacks - dips i superset tycker jag fungerar bra för att axlarna inte ger upp innan triceps i dipsen.

Sen kör jag lite annat som variation. De jag brukar ha med varje gång är smalbänk och liggande tricepsextensions, kompletterar sedan med en eller flera andra övningar beroende på split och dagsform.

LyftarGrabben
2012-12-31, 20:42
Vill gärna ha tips. Här är några jag känner till.

Bänkpress
Kungen av alla övningar i alla gymmet, hade gärna kört endast den men finns ändå någon slags gräns innan man blir fullkomligt slut, utan att ha totalt krossat triceps. Tar även på bröst och framsida axlar, så är inte en renodlad tricepsövning.

Dips
Inte kört dips så mycket, men kommer ihåg att de är grymma för triceps, problemet är dock att axlarna är något utsatta.

Militärpress
Samma fel som de två över, tar inte enbart på triceps.

Pushdowns
Isolerar triceps bra, men svårt att få jämn belastning, och formen börjar svikta väldigt mycket när man lastar på såpass mycket att det tar på triceps ordentligt om man råkar ha lite tränade triceps. (?)

Skullcrushers
Gör ont i armbågarna.

Kickbacks
Ger kramp

Har inte så mycket positivt att säga, det är väl därför jag startar den här tråden :)

Militärpress är en axelövning, triceps extension liggandes med stång bakom huvudet, tricepa extenaion med hantel bakom huvudet aittandes, smalbänk.

Payter
2012-12-31, 20:45
Om du är svag i triceps lyfter du inte mycket i militärpress.

Jorgen
2012-12-31, 21:36
Pushdowns
Isolerar triceps bra, men svårt att få jämn belastning, och formen börjar svikta väldigt mycket när man lastar på såpass mycket att det tar på triceps ordentligt om man råkar ha lite tränade triceps. (?)


Tips: Ställ en bänk med ryggstödet mot viktmagasinet. Koppla i ett rep (gärna av en lite längre sort). Luta ryggstödet lite. Kör pushdowns.
Inte svårt att få en jämn belastning, och formen blir inte lidande.

BelowAverage
2012-12-31, 22:27
Kickbacks är en vedervärdig övning, känns kasst i axeln.

Dips & liggande triceps extensions kan man köra ur triceps med. Diamant pushups med.

Vunnis
2012-12-31, 22:34
Militärpress är en axelövning, triceps extension liggandes med stång bakom huvudet, tricepa extenaion med hantel bakom huvudet aittandes, smalbänk.

Vilka muskler räknar du till "axeln"?

Payter
2012-12-31, 23:20
Ska man vara petig kör man militärpress stående.Mage,muskler i både övre och nedre rygg,triceps och axlar används,om inte annat för att stabilisera.Så att säga att det bara är en axelövning får väl sägas vara en sanning med modifikation.

pezrulezhaakon
2013-01-01, 01:55
Most bang for the buck. Innebär effektivitet före risk.

1, Pushdowns och scullcrusher och kickback.

2, Bänkpress, Militärpress.
.
.
.
10 eller nåt, Dips. (Onödig risk, även att den är en ok tricepsövning)

smeander
2013-01-01, 08:49
Bänkpress
Bänkpress kan vara både en renodlad bröst- eller tricepsövning beroende på utförande, träna teknik.

Dips
Grym tricepsövning om man har rätt teknik, dålig teknik ger dåliga axlar.

Militärpress
Usel tricepsövning, detta är en axelpress och blir du trött i triceps så är det teknik, teknik och åter teknik!

Pushdowns
Isolerar triceps utmärkt, se över din teknik om du har för mycket vikt. Vilken idiot som helst kan pressa/dra ner hela magasinet i pushdowns, men inte många kan göra det till den utmärkta övning den är!

Skullcrushers
Gör ont i armbågarna. Åter igen, teknik! Gör om gör rätt!

Kickbacks
Ger kramp, bra övning där man verkligen kan klämma åt hästskon, men åter igen är det väldigt få som kan göra en kickback ordentligt.




Sent from a cordless device.

Arne Persson
2013-01-01, 09:22
Varför nämns idiotövningen "Skullcrushers" överhuvudtaget vid namn. Den borde varit helt utrotad vid det här laget...

svenbanan
2013-01-01, 09:38
Varför nämns idiotövningen "Skullcrushers" överhuvudtaget vid namn. Den borde varit helt utrotad vid det här laget...

Jag tror vissa kallar extensioner bakom/runt huvudet för skullcrushers.

Arne Persson
2013-01-01, 09:52
Jag tror vissa kallar extensioner bakom/runt huvudet för skullcrushers.

Jo, vilket ju är helt fel och förleder vissa att köra den mot pannan.

exevision
2013-01-01, 10:56
Beror inte triceps inblandning i militärpress på hur brett grepp man håller? Ju smalare desto mer triceps och framsida axlar?

filmjölk
2013-01-01, 10:56
Sittande frenchpress med stång eller hantel.

På tal om skullcrushers, vill man leka ännu mer ryssk roulette så kan man ha ett omvänt grepp.

svenbanan
2013-01-01, 20:48
Jo, vilket ju är helt fel och förleder vissa att köra den mot pannan.

Det kan ju bli en skullcrusher om man tappar stången innan man hunnit få den runt skallen... ;)

svenbanan
2013-01-01, 20:48
Sittande frenchpress med stång eller hantel.

På tal om skullcrushers, vill man leka ännu mer ryssk roulette så kan man ha ett omvänt grepp.

Det låter ju bara sinnessjukt!

pezrulezhaakon
2013-01-01, 22:25
exevision

Jo, greppbredden i militärpress påverkar till vilken grad de aktiva musklerna kopplas in.

exevision
2013-01-01, 22:26
exevision

Jo, greppbredden i militärpress påverkar till vilken grad de aktiva musklerna kopplas in.

Och ju smalare grepp desto mer triceps och främre axel?
Vilka blir mindre aktiva?

Sheogorath
2013-01-01, 22:35
Och ju smalare grepp desto mer triceps och främre axel?
Vilka blir mindre aktiva?

Triceps påverkas framförallt såtillvida att den ofta får arbeta i längre ROM när armbågarna hålls ihop (vilket oftast automatiskt sker om man håller tätare på stången). Vinkeln i axeln påverkar inte aktiviteten särskilt mycket eftersom triceps långa' bara stabiliserar oavsett. Alla pressar över huvudet är effektiva för framsida axlar men med tätare fattning kommer övre bröst att aktiveras effektivare på bekostnad av laterala delta, framförallt.

Fyllot
2013-01-01, 22:46
MopXlxFwkbg

Vad för fördelar ger denna bredd?

pezrulezhaakon
2013-01-01, 22:48
Fyllot

Ingen fördel utöver I_o_I grepp.

gustafffsson
2013-01-01, 23:07
Borde inte de greppet minska muskl aktiveringen i axeln eftersom att de minskar ROM och blir bara som utlåsningen och de blir mest aktivering på triceps?

pezrulezhaakon
2013-01-01, 23:24
gustafffsson

Jepp. Bra tänkt.

Det minskar även triceps effektivitet.

Ett Orm
2013-01-01, 23:51
Most bang for the buck. Innebär effektivitet före risk.

1, Pushdowns och scullcrusher och kickback.

2, Bänkpress, Militärpress.
.
.
.
10 eller nåt, Dips. (Onödig risk, även att den är en ok tricepsövning)

Med skullcrusher menar du till pannan med lodräta överarmar då? Borde det inte bli mer effektivt för triceps, både vad det gäller ROM och belastningsriktning att köra bakom huvudet med överarmarna lutandes lite bakåt?

Kickbacks? Lägger du den på toppen av effektiva övningar?:confused:

LyftarGrabben
2013-01-02, 00:01
Vilka muskler räknar du till "axeln"?

Den tränar mest främmre och mellersta deltoids.

pezrulezhaakon
2013-01-02, 00:08
Ett Orm

För mig är scullcrusher även den mer skonsamma och mer effektiva varianten då man siktar mer på hjässan än pannan.
Det blir mer effektivt mot hjässan då man aldrig kommer till ett 0-läge. Förutsatt att man inte pendlar överarmarna åter till lodräta.

Det finns effektiva kickback-övningar. Det sorgliga är att de som ratar den alltid väljer de sämsta varianterna. :)

Ett Orm
2013-01-02, 00:18
Då är jag med.:)

Hmm, beskrivning på bra utförande?
Har för mig att vi kom fram till att den inte var särskilt effektiv för just triceps.

pezrulezhaakon
2013-01-02, 00:27
Ett Orm

Med hantel, är det ingen effektiv övning. Däremot med CC är det en helt annan grej. Där går det att skruva övningen rejält till det bättre. :)

Lite generellt utförande är framåtlutad, med trissan nånstans mellan axeln och golvet, beroende på vad man mest vill åt. Sedan har vi varianterna med hantel OCH CC :)

Ett Orm
2013-01-02, 00:41
Ahh, la cable! Men då blir ju övningen mer en form av liggande puchdown egentligen..

Men cabel+hantel! Nu börjar vi snacka bra skit här! :)
Detta ska absolut provas nästa tricepspass!

pezrulezhaakon
2013-01-02, 00:49
Ett Orm

Jepp, precis. Kul skit att leka med :)

Finns massor med kul saker att kombinera.

Ett Orm
2013-01-02, 01:04
Ett Orm

Jepp, precis. Kul skit att leka med :)

Finns massor med kul saker att kombinera.

Absolut!
Hantelpress i CC är ju en odödlig klassiker!:)
Mer.exempel?:)

pezrulezhaakon
2013-01-02, 01:12
Ett Orm

I sinom tid.... i sinom tid... hehe :)

Timme
2013-01-02, 01:21
Militärpress med smalt grepp grym och underskattad övning för triceps (självklart också axlar). Press bakom nacken i smith tar sjukt mycket i triceps.

Och smalbänk med tjockt gummiband runt bänken och stången. Sjukaste tricepsövningen jag vet. Fick kramp och muskelryckningar i triceps senast jag körde

Timme
2013-01-02, 01:22
Och angånde kabelpushdowns. Ren skit som man bara slösar tid med. Ska ni köra extensions så kör nått vettigt som sittande/lutande frenchpress med stång eller liggande runt huvudet

Ett Orm
2013-01-02, 01:31
Ett Orm

I sinom tid.... i sinom tid... hehe :)

*gah!*

Hehe, ja vi tar det då då då.

Timme
2013-01-02, 01:34
Får man till en korrekt JM Press så är den även en sjuk tricepsövning med kan göra ont i armbågar

Ett Orm
2013-01-02, 01:35
Och angånde kabelpushdowns. Ren skit som man bara slösar tid med. Ska ni köra extensions så kör nått vettigt som sittande/lutande frenchpress med stång eller liggande runt huvudet

Pushdown är en utmärkt övning. Att du inte kan göra den bra har ju inte med saken att göra..

pezrulezhaakon
2013-01-02, 01:38
Timme, ett förtydligande då. Pushdown i kabel slösar inte DU tid på då du inte är intresserad av dess effekt, eller helt enkelt inte kan utföra den korrekt. Dissa inte en övning för det.

Timme
2013-01-02, 03:20
Timme, ett förtydligande då. Pushdown i kabel slösar inte DU tid på då du inte är intresserad av dess effekt, eller helt enkelt inte kan utföra den korrekt. Dissa inte en övning för det.

Jag tycker att den är kass jämfört med andra tricepsövningar som ger bra mycket mer belastning på triceps och där med stimulerar musklerna på rätt sätt.

Vad menar du att korrekt utförda pushdowns just gör för triceps som inte frenchpress och en tung pressövning gör?

pezrulezhaakon
2013-01-02, 03:25
Timme

Utför du pushdown korrekt, så kan den lätt jämföras med frenchpress vad gäller effektivitet. Men du får även hålla isär vad som faktiskt händer med hur du subjektivt upplever övningarna.
De enda små skillnaderna mellan övningarna är aktiviteten i det långa ursprunget, och en ev skillnad i belastningskurva, beroende på utförande. De "korta" ursprungen (lateral/medial) arbetar likadant.

Pushdown är däremot REJÄLT mycket enklare att fuska i, och därför tycker många den är kass.

Timme
2013-01-02, 03:25
Pushdown är en utmärkt övning. Att du inte kan göra den bra har ju inte med saken att göra..

Säger samma till dig. Vad gör pushdowns så speciell?

Anledningen till att jag dissar pushdowns är väl framförallt att man börjar rörelsen när triceps är utsträckt vilket gör det omöjligt att utnyttja muskelns stretcheffekt vilket i sin tur gör att påverkan på triceps blir mycket lägra i pushdowns jämfört med tex dips eller frenchpress.

Det är därför jag dissar övning. Vad menar du att pushdowns har för fördelar?

pezrulezhaakon
2013-01-02, 03:39
Timme

Du kan aldrig få ett exakt likadant resultat med två olika övningar, det säger sig självt.

Pushdown går att göra effektivare än frenchpress och till lägre skaderisk. Pushdown är även mycket enklare tekniskt än frenchpress som inte alla kan göra pga ett tämligen stort krav på rörlighet i axelleden.
Frenchpress har många fler begränsningar är pushdown.
Pushdowns har överlag klart bättre belastningskurva i förhållande till styrkekurva, och mer fördelaktig då man bättre kan utnyttja belastningen då fler korsbryggor används.

Stretcheffekten du talar om ger dig ändå inte vad du tror den ger. Och när skulle du isf ha nytta av den? Vilken annan övning är överförbar i det läget?

gustafffsson
2013-01-02, 04:14
Passar på att fråga om man inte har den rörlighet i axlarna som krävs för att kör frenchpress(sittande med hantel?)kn köra den nu men då med rätt så kraftif incline på bänken men hur ska man strecha då fär att få den rörlighet som krävs? Är de triceps som är stel då eller är ja helt fel ute? Samt när man kör smalbänk ska man ha armbågarna pararelt med kroppen eller kn man vilka utåt och vilka fördelar/nackdelar finns de med dom olika utförandena?

exevision
2013-01-02, 10:34
Hur viktigt är det att få med triceps långa i övningen? Hur mycket tränas den långa i övriga, icke triceps specifika övningar, typ roddar och chins?

Jorgen
2013-01-02, 10:42
Hur viktigt är det att få med triceps långa i övningen? Hur mycket tränas den långa i övriga, icke triceps specifika övningar, typ roddar och chins?

Har du läst: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10208 ?

Mycket lite.

Sheogorath
2013-01-02, 10:57
Hur viktigt är det att få med triceps långa i övningen? Hur mycket tränas den långa i övriga, icke triceps specifika övningar, typ roddar och chins?

Långa tränas i pullovers (ffa liggande där man har maxbelastning i maxflexion) men knappast annars i varken drag- eller pressövningar. Där är den istället en stabiliserande muskel över axeln. Just eftersom triceps' andra delar får bra träning av diverse pressövningar menar jag att det är vettigast att lägga "tricepstiden" på övningar som aktiverar långa huvudet effektivt.

exevision
2013-01-02, 11:08
Har du läst: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10208 ?


Jo, har lite snabbt läst den tidigare, men missat detta:
Som en parantes bör nämnas att det långa tricepshuvudet aktivt skyddar axelleden från att luxera (gå ur led).

Känns ju rätt viktigt att få med den då.

Arne Persson
2013-01-02, 11:57
Vad fan är nu detta???:smash: Hur kan övningar typ bänkpress och militärpress ens nämnas som TRICEPSövningar??? Hur tusan lyckas man köra så fel i dessa övningar att dom "över"belastar triceps så mycket att man kan kalla dom "tricepsövningar"?

Jag känner endast i axlarna när jag kör militärpress och endast i bröstet när jag kör bänken? Hur är detta möjligt???

Arne Persson
2013-01-02, 11:58
Har du läst: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10208 ?

Mycket lite.

Jorgen... Kan du sätta in artikeln med bilderna här?:)

Ett Orm
2013-01-02, 12:00
Säger samma till dig. Vad gör pushdowns så speciell?

Anledningen till att jag dissar pushdowns är väl framförallt att man börjar rörelsen när triceps är utsträckt vilket gör det omöjligt att utnyttja muskelns stretcheffekt vilket i sin tur gör att påverkan på triceps blir mycket lägra i pushdowns jämfört med tex dips eller frenchpress.

Det är därför jag dissar övning. Vad menar du att pushdowns har för fördelar?

Speciell? Jag sa att det är en utmärkt övning för att träna triceps.
Pez har förklarat varför redan.

Startar i.. Du kan väl.starta i vilket läge du vill, inte för det har så stor betydelse om du nu inte bara ska göra ett repp.
Vad är.ens stretcheffekt?:confused:

Ett Orm
2013-01-02, 12:12
Vad fan är nu detta???:smash: Hur kan övningar typ bänkpress och militärpress ens nämnas som TRICEPSövningar??? Hur tusan lyckas man köra så fel i dessa övningar att dom "över"belastar triceps så mycket att man kan kalla dom "tricepsövningar"?

Jag känner endast i axlarna när jag kör militärpress och endast i bröstet när jag kör bänken? Hur är detta möjligt???

Håller med.
Man kan iofs välja vilket utförande man vill ha så.det tar mer på.triceps, men det är knappast nödvändigt att köra milipress för triceps när alternativen är så många och dessutom bättre.

Fyllot
2013-01-02, 12:17
Bänk och militärpress kan göras på sådant sätt att triceps får mycket arbete och belstning utan att göra övningen dålig. Det blir vad man gör det till mina söner.

NNIF
2013-01-02, 12:18
Vad fan är nu detta???:smash: Hur kan övningar typ bänkpress och militärpress ens nämnas som TRICEPSövningar??? Hur tusan lyckas man köra så fel i dessa övningar att dom "över"belastar triceps så mycket att man kan kalla dom "tricepsövningar"?

Jag känner endast i axlarna när jag kör militärpress och endast i bröstet när jag kör bänken? Hur är detta möjligt???

arne-mannen det beror väl på var kedjans svagaste punkt sitter? samt bredd på greppet med mera.

Trodde att man fick lära sig detta på din eminenta kurs :(

MVP
2013-01-02, 12:23
Smalbänk, täcker den hela triceps eller ska jag kompa med något mer? Isf vad?

Arne Persson
2013-01-02, 12:26
arne-mannen det beror väl på var kedjans svagaste punkt sitter? samt bredd på greppet med mera.

Trodde att man fick lära sig detta på din eminenta kurs :(

Det får man också...;)

filmjölk
2013-01-02, 12:34
Vad fan är nu detta???:smash: Hur kan övningar typ bänkpress och militärpress ens nämnas som TRICEPSövningar??? Hur tusan lyckas man köra så fel i dessa övningar att dom "över"belastar triceps så mycket att man kan kalla dom "tricepsövningar"?

Jag känner endast i axlarna när jag kör militärpress och endast i bröstet när jag kör bänken? Hur är detta möjligt???

Kan det ha ett samband med att du är överdrivet stark i triceps och medioker i både axlar och bröst? Jag menar du kan ju för böfvelen nästan köra extentions på samma vikter som du axelpressar. Klart att det känns tungt för mediokerpecsen/deltoideus och som luft för titantriceps i bänkpress/militärpress då.

För att överdriva, tänk Sara Wedlund utrustad med Ronnie Colemans överarmar, hur blir det att bänkpressa då?

pezrulezhaakon
2013-01-02, 12:35
MVP, nej, smalbänk är inte jätteeffektiv för hela triceps, och speciellt det långa ursprunget. Komplettera med annan övning för det ursprunget.

Arne Persson
2013-01-02, 12:55
Kan det ha ett samband med att du är överdrivet stark i triceps och medioker i både axlar och bröst? Jag menar du kan ju för böfvelen nästan köra extentions på samma vikter som du axelpressar. Klart att det känns tungt för mediokerpecsen/deltoideus och som luft för titantriceps i bänkpress/militärpress då.

För att överdriva, tänk Sara Wedlund utrustad med Ronnie Colemans överarmar, hur blir det att bänkpressa då?

Eller så använder jag "primemovern" effektivt i den övning jag ämnar köra...?;)

Rikard Jansson
2013-01-02, 13:01
Eller så använder jag "primemovern" effektivt i den övning jag ämnar köra...?;)

Problemet är ju som sagt att bänkpress och militärpress inte enbart tar på triceps, men att säga att du kan bänka eller militärpressa utan att använda triceps är väl lite skumt :)

Arne Persson
2013-01-02, 13:06
Problemet är ju som sagt att bänkpress och militärpress inte enbart tar på triceps, men att säga att du kan bänka eller militärpressa utan att använda triceps är väl lite skumt :)

Det har jag aldrig påstått men jag låter definitivt Bröst resp Axlar göra grovjobbet i respektive övningar med resultat att jag känner inget nämnvärt i min triccor efteråt.

Ett Orm
2013-01-02, 14:29
Problemet är ju som sagt att bänkpress och militärpress inte enbart tar på triceps, men att säga att du kan bänka eller militärpressa utan att använda triceps är väl lite skumt :)

Det kan man rent tekniskt göra så länge du använder stång.

NNIF
2013-01-02, 15:00
Det har jag aldrig påstått men jag låter definitivt Bröst resp Axlar göra grovjobbet i respektive övningar med resultat att jag känner inget nämnvärt i min triccor efteråt.

är inte det en truism Arne?

Fyllot
2013-01-02, 15:03
Klart man inte känner något i triceps om dom är betydligt starkare än bröst och axlar. *rolleyes*

MVP
2013-01-02, 17:08
MVP, nej, smalbänk är inte jätteeffektiv för hela triceps, och speciellt det långa ursprunget. Komplettera med annan övning för det ursprunget.
Dips?

Jorgen
2013-01-02, 17:09
Dips?

Liggande triceps extention, pullovers.

tjing
2013-01-02, 17:11
Sittande hantelpress uppåt med en hantel som man håller med båda händerna bakom huvudet är en personlig favorit. Man kan lassa på rätt mycket och får bra sträck i triceps. Nackdelen är att vid tyngre vikter krävs en hel del kontroll för att inte göra övningen potentiellt småfarlig.

Jorgen
2013-01-02, 17:14
Sittande hantelpress uppåt med en hantel som man håller med båda händerna bakom huvudet är en personlig favorit. Man kan lassa på rätt mycket och får bra sträck i triceps. Nackdelen är att vid tyngre vikter krävs en hel del kontroll för att inte göra övningen potentiellt småfarlig.

Stång är bättre, hanteln har en tendens att ta i ryggen annars och hindrar en från att få fullt sträck i triceps.

Timme
2013-01-03, 01:31
Timme

Du kan aldrig få ett exakt likadant resultat med två olika övningar, det säger sig självt.

Pushdown går att göra effektivare än frenchpress och till lägre skaderisk. Pushdown är även mycket enklare tekniskt än frenchpress som inte alla kan göra pga ett tämligen stort krav på rörlighet i axelleden.
Frenchpress har många fler begränsningar är pushdown.
Pushdowns har överlag klart bättre belastningskurva i förhållande till styrkekurva, och mer fördelaktig då man bättre kan utnyttja belastningen då fler korsbryggor används.

Stretcheffekten du talar om ger dig ändå inte vad du tror den ger. Och när skulle du isf ha nytta av den? Vilken annan övning är överförbar i det läget?

Jag håller med om att skaderisk är lägre och det i det fallet kan vara fördel med pushdowns.

Stretcheffekten utnyttjas i alla pressövningar där triceps används och i extensioner med stänger/hantlar (inte i kickbacks dock) utnyttjas stretcheffekten

Ett Orm
2013-01-03, 02:08
Skulle vara kul att se när du kör hantelpress och utnyttjar stretcheffekten i triceps...

Timme
2013-01-03, 02:20
Skulle vara kul att se när du kör hantelpress och utnyttjar stretcheffekten i triceps...

Ah stretcheffekt utnyttjas i alla aktiva muskler när man går från excentrisk fas till koncentrisk :) I hantelpress är det axlar, bröst och triceps givetvis.

Ett Orm
2013-01-03, 02:55
Mmm, det blir nog bra.

BisonLGcrew
2013-01-03, 03:07
Stång är bättre, hanteln har en tendens att ta i ryggen annars och hindrar en från att få fullt sträck i triceps.

Bra rygg!

Timme
2013-01-03, 03:21
En muskel kan liknas vid ett gummiband när man pratar om stretcheffekten. I tex bänkpress blir det betydligt tyngre att starta med stången i bottenläget någon millimeter över bröstet än att starta med armarna utsträckta och sen vända vid samma läge.

Sheogorath
2013-01-03, 06:12
En muskel kan liknas vid ett gummiband när man pratar om stretcheffekten. I tex bänkpress blir det betydligt tyngre att starta med stången i bottenläget någon millimeter över bröstet än att starta med armarna utsträckta och sen vända vid samma läge.

Problemet är att triceps' långa förkortas över axelleden samtidigt som den förlängs över armbågsleden. Du får med andra ord aldrig stretch i triceps' långa vid pressövningar.

pezrulezhaakon
2013-01-03, 07:28
Sheogorath, tack för inlägget. Du hann före. :)

pezrulezhaakon
2013-01-03, 07:42
Timme, precis som Sheo menar så har du tämligen dålig överförbarhet i muskler som passerar flera leder, om du ska dra nytta av det i specifika övningar. Så man kan definitivt starkt ifrågasätta meningen med att spendera träningstid då man oftast har högre risker och lägre total effektivitet jämfört med bättre övningsval, med annat utförande..

tjing
2013-01-03, 12:40
Stång är bättre, hanteln har en tendens att ta i ryggen annars och hindrar en från att få fullt sträck i triceps.

Möjligt faktiskt, ska nog ta och prova det.

Timme
2013-01-03, 18:50
Problemet är att triceps' långa förkortas över axelleden samtidigt som den förlängs över armbågsleden. Du får med andra ord aldrig stretch i triceps' långa vid pressövningar.

Ah I see! där lärde man sig något nytt. Tack! :) dock så är det ändå lättare att utveckla hög kraft och effekt i en rörelse där man vänder från excentriskt till koncentriskt som i tex dips som belastar triceps oerhört. Inte sant?

Sheogorath
2013-01-03, 19:00
Ah I see! där lärde man sig något nytt. Tack! :) dock så är det ändå lättare att utveckla hög kraft och effekt i en rörelse där man vänder från excentriskt till koncentriskt som i tex dips som belastar triceps oerhört. Inte sant?

Absolut. Man måste ha en stretcheffekt i båda mediala och laterala huvudet eftersom man går mot hastig förlängning i den excentriska fasen, men om jag tillåts spekulera lite kommer kraftutvecklingen från en sådan stretch/shortening-cykel nog mest från bröst i just dips. Där närmar man sig ytterläget för muskeln i botten av rörelsen. Armbågsleden begränsar ju armbågsböjningen snarare än töjbarheten i triceps. Men visst måste där finnas en viss stretcheffekt.

Timme
2013-01-03, 19:10
Absolut. Man måste ha en stretcheffekt i båda mediala och laterala huvudet eftersom man går mot hastig förlängning i den excentriska fasen, men om jag tillåts spekulera lite kommer kraftutvecklingen från en sådan stretch/shortening-cykel nog mest från bröst i just dips. Där närmar man sig ytterläget för muskeln i botten av rörelsen. Armbågsleden begränsar ju armbågsböjningen snarare än töjbarheten i triceps. Men visst måste där finnas en viss stretcheffekt.

Är helt med dig i det du skriver här. Ja i bottenläget så är det definitivt mest bröstet som utnyttjar gummibandseffekten mest men det sker även i triceps två mindre huvuden. Detta sker ju hos triceps i alla pressövningar för överkroppen.

Vilken övning tycker du är bäst om man framförallt vill bygga triceps långa huvud? Extensions runt huvudet? Liggande? Sittande? Lutande? Eller någon helt annan övning?

Sheogorath
2013-01-03, 19:18
Extensions runt huvudet? Liggande? Sittande? Lutande? Eller någon helt annan övning?

Ja*. :D

Om man har triceps' långa som svag länk fungerar hantel- eller stångpullover grymt bra också.

* Jag kör liggande extensions med rak strång, 45 graders lutande med dubbla hantlar och sittande med Z-stång; det är så jag "gillar" att köra övningarna men ser inget fel i hammer-stång eller Z-stång även liggandes om man behöver det för att kunna köra övningarna bekvämt.

Timme
2013-01-03, 19:26
Ja*. :D

Om man har triceps' långa som svag länk fungerar hantel- eller stångpullover grymt bra också.

* Jag kör liggande extensions med rak strång, 45 graders lutande med dubbla hantlar och sittande med Z-stång; det är så jag "gillar" att köra övningarna men ser inget fel i hammer-stång eller Z-stång även liggandes om man behöver det för att kunna köra övningarna bekvämt.

Tack för tipsen! Kommer anamma dessa ^^ Sheo du får tusan en guldstjärna för hjälpsam och kunnig medlem!